Hoitoala+raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äidiksi haluava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äidiksi haluava

Vieras
Hoitsut yms. kuinka pitkään olette pystyneet olla töissä raskaana ollessa?

Itteä huolettaa jo etukäteen se että miten työn käy.
En ole vielä edes raskaana ja mitään vakipaikkaa ei ole.

Ja näillä näkymin jos tulisin piankin raskaaksi niin olisin sillon kerennyt olla vuoden töissä.

Mutta mietin just tuota että jos joutuu olemaan sairaslomalla loppuajasta niin miten käy äitiyspäivärahan jos ´loppu ajalta tulee paljonki vain sairaslomaa...?

mä olen lähihoitaja,ja mulla on kaksi lasta syntynyt kun olene ollut töissä mä olen ollut ihan siihen saakka töissä kunnes äippäloma alkaa ja hyvin on sujunut,olen töissä vanhainkodissa.jotkut voi olla töissä siihen saakka kunnes jää äitiyslomalle mutta toiset joutuu olemaan sairaslomalla se riippuu aivan siitä miten raskaus etenee ja iten itse pystyy olemaan

Riippuu ihan raskaudesta ja omasta voinnista miten pitkään jaksaa olla. Itse jouduin esikoisesta sairaslomalla jo rv26, olisi ehkä ollut asiallista luovuttaa jo pari viikkoa aiemminkin. Työkaveri taas on juuri jäämässä töistä pois, laskettuun aikaan aikaa 2kk (tällä siis fyysisesti raskaista töistä pääsee pois tuon 60vrk ennen la), loistokunnossa ja kokee että jaksaisi vielä hyvin pidempäänkin. Pelkkää yötyötä siis tehdään molemmat.

Noista suomen äitiysrahoista en tiedä.

Mä olen vanhainkodissa töissä ja hyvin jaksoin tehdä siellä kolmivuorotyötä melkein äitiysloman alkuun asti. Jäin 2viikkoa ennen äitiysloman alkamista kotiin raskausmyrkytyksen takia.

Mä olin raskausaikana töissä yksityisessä hoivakodissa, jossa mm. pyörätuoliin nostoja ilman välineitä. Jäin kesälomalle reilut 2 viikkoa ennen äippäloman alkua ja siitä sit äippälomalle, eli periaatteessa loppuun asti olin töissä.

Alkuraskaudessa olin muutamia parin päivän pätkiä saikulla hirveen pahoinvoinnin ja huimauksen takia, muuten töissä ihan normisti 3 vuorossa.

Olin määräaikasena silloin ja työsoppari olis loppunu jo kesän alussa, jatkoivat sitä siihen asti kun äippäloma alko, että sain paremmat äitiyspäivärahat :D.

jokainen raskaus on erilainen. esikoista odottaessani olin just valmistunut lähihoitjaksi ja tein keikkaa vanhain- ja päiväkodissa sen verran kun tuntui mielekkäältä. ihan hyvin jaksoin.
Keskimmäistä odottaessani olin sairaslomalla melkein koko ajan supistusten ja kipujen takia. Se oli vaikea raskaus! tuolloin oli vakkari paikka.
nyt viimeisellä kerralla tein töitä koko raskauden ja opiskelin, viimesen työvuoron olin vieläpä yövuorossa. Sijaisuuksia tein siellä täällä (keskussairaalassa) lähihoitjana että jo sairaanhoitajana.
vakipaikattomuus oli etua raskautta ajatellen, pystyi ottamaan lyhyempiä pätkiä kerralla ja sit aina vaihtamaan voinnin mukaan kevyemmälle osastolle.
Viimeset pätkät raskauden lopussa olin lastenneurologian polilla sekä keskolassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Aija:
Osaako kukaan sanoo miten se vaikuttaa äitityspäivärahaan jos joutuu olemaan sairaslomalla?

äitiysrahahan on yleensä jo siihen mennessä haettu edeltävien työtulojen mukaan, joten ei se äitiyslomaa edeltävä sairasloma siihen vaikuta.

No hyvä...

Mulla iskias vaivaa sillon tällön ja mietin et jos se vaivaa kovin raskaana ollessa että miten käy...

Eli jos jään 2010 äitiyslomalle niin ne lasketaan 2009 vuoden tuloista?

Alkuperäinen kirjoittaja SmileX:
Osaako kukaan sanoo miten se vaikuttaa äitityspäivärahaan jos joutuu olemaan sairaslomalla?

ne lasketaan ed. vuoden tulojen mukaan.
Esim. itse jäin ä-lomallekesäkuussa niin äitiysraha maksetaan vuoden -06 mukaan!

Niin on, mutta voi äitiysrahaa hakea myös edeltävän puolen vuoden tulojen mukaan, jos siten saisi enemmän rahaa.

Neljättä odottaessa olin äisitysloman alkuun asti töissä. Ihan kaikken raskaimpia potilaita en viimesen 2 viikon aikana hoitanut ( juuri leikattujen auttamista ekoja kertoja vuoteesta ylös). Viimesen 3 viikon aikana ei myöskään ollu yövuoroa.
Paljon varmaan riippuu omasta voinnista ja raskauden sujumisesta miten pitkään voi olla töissä.

Jos on lääkärintodistus, niin sairasloma on palkallinen. Ei siinä ole työnantajalla paljon sanomista. Voi tarjota kevyempää työpistettä, jos työn raskauden, nostojen jne. takia supistelee, mutta usein ei tällaista paikkaa ole tarjota. Kela voi laskea viimesen puolen vuoden tai valmistuneen verotuksen tulojen perusteella äitiysrahan suuruuden. Korjatkaa jos muistan väärin. Mulla ei vaikuttanut vajaan kolmen kuukauden saikku.

Mulla ei tältä vuodelta tule paljoa tuloja niin mitenkähän se sitten käy jos tältä vuodelta otetaan...

jos sulla puol vuotta ennen ä-lomaa muuttuu tulot ratkaisevasti siihen edellis vuoteen verrattuna, ovit hakea ä-rahaa myös niiden tulojen perusteella.

Kyllä mulle maksetaan kokoajan ä-rahaa vuoden -06 tulojen perusteella.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos on lääkärintodistus, niin sairasloma on palkallinen. Ei siinä ole työnantajalla paljon sanomista. Voi tarjota kevyempää työpistettä, jos työn raskauden, nostojen jne. takia supistelee, mutta usein ei tällaista paikkaa ole tarjota. Kela voi laskea viimesen puolen vuoden tai valmistuneen verotuksen tulojen perusteella äitiysrahan suuruuden. Korjatkaa jos muistan väärin. Mulla ei vaikuttanut vajaan kolmen kuukauden saikku.

Entä jos työ on vain määräaikasta?

Mä jäin saikulle jo oliskohan ollu viikolla 22, olin yökkönä terv.keskuksen vo:lla ja lopulta en enää saanut nukutuksi päivisin yövuorojen välillä joten aloin olla ihan loppu, tarkotukseni oli pyytää vaan muutama päivä saikkua että saisin levättyä, mutta lääkäri pistikin kirjottaen ä-loman alkuun asti, enkä mä tietysti pannut pahakseni B) . Äitiysraha katsottiin tosiaan ed. vuoden tuolojen mukaan, joten ei ollu saikulla vaikutusta rahoihin.

Yhteistyössä