Hoito/tutkimus järjestys

Mulla menee niin hermo kun alkaa tuntua että meille tehdään hoidot ja tutkimukset aivan väärässä järjestyksessä! :O

Siis Meille on tehty sperma tutkimus ja mun alapää ultrattu jotain 1000 kertaa. Sen lisäks oltiin keskenmeno tutkimuksissa jossa otettiin siihen kuuluvat verikokeet. Mulla on PCO ja miehellä ei ongelmaa.

Mutta siis miten muuten meitä ois pitäny tutkia? Aukiolotutkimus? Jotain verikokeita? Mitä teille muille on tehty ennen varsinaisia hoitoja?

Oon syöny kohta 2 vuotta clomeja (tosin ollu taukoo yms), niin tosi kiva jos mulla on piuhat solmussa/tukossa niin aivan turhaan!! :eek:

Entä mites kun olemme hoidossa in-tiimissä, niin voiko niitä tutkimuksia tehdä kunnallisella ja sit käydä vaan itse hoidoissa in-tiimissä? Oon ihan sekasin ja menee kohta järki :p
 
Meillä ainakin kaikki verikokeet, aukiolotutkimus ja simppatesti tehtiin ennen varsinaisten hoitojen aloittamista. Noihan on ne perusasiat, jotka on syytä tutkia, jotta tiedetään, mitä ja miten hoidetaan. Mulla kans lievänasteinen PCO, jota tähän mennessä hoidettu ovulaation induktioilla (3 krt), inssillä (1 krt) ja IVF:llä (1 krt), joista kaikista nega.

Kyllä mun mielestä kannattaisi ainakin tuo aukiolotutkimus tehdä, koska jos munanjohtimet on tukossa, niin mitä hyötyä clomeista ym. ylipäänsä on.
 
Meillä syynä minun lievä pco + ovuloimattomuus, mies on kunnossa. Tutkimukset mennyt näin... Minut ultrattu, otettu verikokeita (s-prog, TSH, prolaktiini) ja tehty SSG. Miehelle tehty sperma-analyysi. Minä söin teroluteja 8.kiertoa ennen noiden tutkimusten tekoa, toki ultrattu minut oli jo silloin, jolloin todettiin monirakkulaisuus. Sitten katsottiin tuo s-prog arvo, joilloin todettiin etten ovuloi. Miehen simpat tutkittiin. Minulle määrättiin clomit, joita söin yhden kierron ja sen jälkeen tehtiin tuo SSG ja otettiin TSH (kilpirauhas) ja prolaktiini-arvot. Kun todettiin, että munatorvet oli auki ja verikokeet normaalit niin lapsettomuuden syyksi ilmeni siis tuo minun pco. Hoidot jatkuu nyt clomeilla, joita käytämme 4-6kk ja jossain välissä mahdollisesti otetaan inseminaatiot mukaan.

Tosi outo juttu, että sinulta ei oo tutkittu munatorvien tilannetta vaan on syötetty vaan clomeja. :eek: Eli minun mielestäni sinulle pitäisi nyt ainakin tehdä tuo SSG + ottaa nuo kilpirauhas-ja prolaktiini-arvot. Niistä selviää paljon! Tsemppiä. :)
 
että hoidot aloitetaan noilla clomeilla/teroluteilla. Itsekin söin kunnallisella puolella yhteensä muistaakseni 4 kiertoa clomeja kunnes taisin itse ehdottaa että tutkittaisiin munasarjat jne. Siihen gyne itsekin sanoi että "niin eihän ole järkeä syödä clomeja loputtomiin jos vaikka munasarjat ovat tukkeessa tai on endometrioosia". Minulle tehtiin sen jälkeen heti lapraskopia. Ennen lähetettä naistentautien poliklinikalle minulle tehtiin nämä perustutkimukset terveyskeskuksessa, prolaktiinit, kilpirauhas ym. oleelliset hormonikokeet. Inseminaatio tehtiin vielä kunnallisella kunnes siirryttiin yksityiselle puolelle. Siellä selvisi että meidän inssin ajoitus oli mennyt niin päin honkia kunnallisella ettei sillä olisi ollut mitään edellytyksiä edes onnistua. PIKKASEN on ottanut jälkeenpäin päähän. Kalliit lääkkeet menneet hukkaan ym.

Ja muuten eihän clomeja edes saa syödä hirveän pitkään, tai ainakin on pidettävä taukoja hoitojen välillä. Mut niinhän te olette pitäneetkin. Silti olet mielestäni syönyt clomeja jo aika pitkään. Kyllä se vaan niin on että nykyään itse pitää osata vaatia ja on osattava itsekin etsiä kanavia mistä etsiä tietoa.
 
Meillä myöskin vaivaa pco (lievä, mikä mulla tarkoittaa, ettei ovulaatiota tapahdu joka kuukausi) ja ollaan vasta tutkimuksien/hoidon alussa. Aluksi ainakin multa otettiin verikokeet ja tehtiin ssg. Mies on menossa ensi viikolla sperma-analyysiin. Vasta näiden jälkeen aloitetaan varsinaiset hoidot, kun alku on kartoitettu. Eli meillä ei ole vielä edes keskusteltu hoitojärjestyksestä mitään. Piinaavaa siis odotella.
 

Yhteistyössä