Hoitajien ruokailusta päiväkodeissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja päiväkodin täti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

päiväkodin täti

Vieras
Kertokaa te päiväkotien tädit/sedät että miten teillä on tuon ruokailun kanssa...Ensinnäkin,syöttekö lasten kanssa samaa ruokaa?Syöttekö samaan aikaa, toisinsanoen:lasten seurassa?Saatteko syödä omia eväitänne?Ja jos saatte,niin saatteko syödä niitä lasten seurassa vai esim.keittiössä tms.muussa ruokailutilassa?Paljonko maksaa mahd.ruokailu per'päivä?

Sillon kun oli töissä päiväkodissa, nii meidän ryhmässä hoitajat söi lasten vieressä samoissa pöydissä: näytettiin mallia ja vahdittiin samalla. Itse olen kasvissyöjä, joten ruokani oli erilaista eikä siitä ollut ongelmaa. Joskus lapsi kysyi, miksi minun ruoka eri, nii selitin asian. Ja joku 5 v. halusi myös kasvissyöjäksi, mutta aina vastasin, että on liian nuori päättämään siitä asiasta, yms. Ja hyvin tyytyi vastaukseen.

Syödään samaan aikaan lasten kanssa. Söin samaa ruokaa, kunnes lopetin punaisen lihan syönnin, kun se oli niin laadutonta. Kasvisruoka olikin sitten usein papukastiketta. Aloin viemään eväät. En usko että mitenkään voitaisiin omia eväitä kieltääkään... Inhotti se kamala kiire ruokailussa :( Aina piti hotkia ruoka. Jos vielä työllistyn päiväkotiin, mietin tarkoin mitä otaan evääksi (jotain pirtelöitä tms)!

EN muista paljon valvonta-aterian hinnaksi jäi. No oli se mitä tahansa niin vein aiemmin eväät (usein jäi ruokaa tähteeksi kotona, tai sitten salaatti ainekset mukaan).

kun muinoin olin töissä pk:ssa. Omat eväät sai ottaa, mutta niitä sai syödä vain kahvitauolla kahvihuoneessa. Yleensä siis söin keittiön tekemän lämpimän ruuan, joka syötiin lasten kanssa samaan aikaan. Tämä oli vielä ihan ok, mutta minusta hieman törkeää että siitä joutui maksamaan about 4€/ ateria ja kumminkaan sitä ei useinkaan saanut syödä rauhassa; aina piti jollekkin kaataa maitoa, auttaa syömisessä jne. Ruokailu on kumminkin oppimistilanne pk;ssa, ja suotavana pidettiin että henkilökunta ruokailee samaan aikaan. KOhtuullista olisi ollut edes halvempi ateriahinta.

Meillä aamuvuoro syö nukkuvien lasten kanssa valvonta-aterian, samaa ruokaa kun lapset.
Välivuoro syö isompien lasten kanssa lounaan hinnalla saman ruuan kun lapset ja iltavuoro sitten syö joko mitä jää tai omia eväitään kun muut ovat nukkumassa/lepäämässä.

meillä lto:t syö lounaan lasten kanssa, ns.valvonta-ateria.
muut hoitajat syö 11-12 välillä lounaan kahvihuoneessa ( maksaa 4,50€ jos syö talon ruuan tai sitten voi olla omat eväät ) :)

Meille ruoka tulee keskuskeittiöstä sekä kouluille että päiväkodeille. Ja ruoka on todella ala-arvoista, ei siitä tiedä mitä aina kulloinkin syö ellei tarkista listasta. En todellakaan siitä moskasta maksa eli mulla on omat eväät jotka lämmitän kahvihuoneen mikrossa. Näin monella muullakin.

Espoossa ihanat päättäjät määräsivät että hoitajien on syötävä samaa ruokaa kuin lasten. Jos eivät syö ja haluavat omat eväät, työaika pitenee puolella tunnilla. Tällä hetkellä käydään keskustelua siitä, noudatetaanko oikeasti tuota yksipuolista päätöstä. Jos oikein olen käsittänyt, ruuan hinta laski samalla.

Minä vien yleensä omat eväät ja syön aina lasten kanssa pöydässä. Käyn hakemassa ne kahvihuoneen jääkaapista ja lämmitän jossain välissä kuumaksi ennen kuin lapset tulevat pöytiin, ehtii vähän jäähtyä siinä välissä. Joskus syön talon ruokaa, silloin se ilmoitetaan edeltävänä päivänä keittiölle, maksaa noin 4 euroa. Mieluiten söisin evääni kahvihuoneessa kaikessa rauhassa, ei tarvitsisi aina miettiä eväitä niin tarkkaan. Nyt koitan aina miettiä lasten silmille sopivat eväät, vaikka jonain aamuna tekisi kiireessä mieli napata mukaan nuudelipussi ja energiajuomatölkki.

Voin kertoa että joskus esimerkkiruokailu on työtä ja tuskaa, koska ruoka on joskus aika hurjan makuista tai sitten ei maistu miltään. Lapsia ei pakoteta syömään, mutta meidän hoitajien pitäisi esittää että oi kun tämä ruoka on ihanaa, vaikka silmiä kirvelee tai tulee vielä pahempi olo.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;27026190:
eikös sen hoitajan kuulu näyttää esimerkkiä. ja syödä samaa ruokaa ja samoissa pöydissä lasten kanssa. sehän on eräänlainen opetustuokio se ruokailukin

Mulle sanottiin neuvolassa, että lasta kannattaa opettaa potalle käymällä sen kanssa vessassa. Pitäiskö päiväkodissa työskentelevien pitää vessatauotkin opetustuokioina? :D

• Tykkää
Reactions: DuskyLeDoux
eikös sen hoitajan kuulu näyttää esimerkkiä. ja syödä samaa ruokaa ja samoissa pöydissä lasten kanssa. sehän on eräänlainen opetustuokio se ruokailukin

Niin, kunhan se ruoka olisi sellaista, että sitä voi oikeasti syödä esimerkillisesti. Lasten ei siis ole pakko syödä, mutta meidän hoitajien on pakko esittää, että onpa hyvää.

Jos lapset osaisivat käyttäytyä ruokapöydässä niin ei tarvittaisi hoitajia joka pöytään. Sillä tavalla hyvin kasvatetut lapset söivät minun nuoruudessani, että yksi aikuinen söi koko ryhmän edessä omassa pöydässään. Muut saivat syödä rauhassa, mikä olisi jokaiselle suotavaa nykyäänkin. Jatkuva lasten seurassa ruokaileminen aiheuttaa vatsahaavan.

Pitäiskö kätilöiden sitten kanssa malliks synnyttäjälle synnyttää itse?

Mä tulen niin vaikka taistelemaan oikeudestani syödä mitä itse haluan. En aio enää ikinä suuhuni laittaa sitä ruokotonta moskaa mitä päiväkodeissa tarjoillaan. En sano että ruoka oli pahaa päivittäin. Hyviäkin ruokia oli. Mutta AINA jauhelihaa syödessäni suussa oli joko luuta/jännettä/muuten vaan moskaa.

Kyllähän nyt hyvän tähden ihmisellä on oikeus syödä mitä haluaa. Enkä todellakaan vienyt mitään pizzaa ja burgeria evääksi.

Espoossa ihanat päättäjät määräsivät että hoitajien on syötävä samaa ruokaa kuin lasten. Jos eivät syö ja haluavat omat eväät, työaika pitenee puolella tunnilla. Tällä hetkellä käydään keskustelua siitä, noudatetaanko oikeasti tuota yksipuolista päätöstä. Jos oikein olen käsittänyt, ruuan hinta laski samalla.

MIten ihmeessä tommonen on saatu menee läpi? Ootteko te liiton kanssa selvitelly asiaa?

Meillä syö tällä hetkellä kaikki aikuiset lasten kanssa samaan aikaan ja päiväkodin ruokaa. Omia eväitä on myös mahdoollisuus syödä, mutta syön mieluummin pk:n ruokaa niin ei tartte miettiä mitä syö ja pääsee ns. valmiiden patojen ääreen. Ruokamaksu menee suoraan palkasta ja se on kait n. 3,5€/päivä. Nyt oman syömisen kanssa on ollu vähän niin ja näin, kun on paljon pieniä ryhmässä ja toiset lapset on ehtiny jo syödä ennen kuin saa edes itse lautaselleen ruokaa, joten lihomaanei ainakaan pääse. Olisi kyllä ihan hyvä, jos kerrallaan yksi aikuinen ryhmästä voisi syödä vaikka myöhemmin kun lapset on saatu nukkumaan, niin hän voisi jakaa ruuan ja antaa lisää ruokaa lapsille, jolloin kaksi muuta aikuista voisi syödä rauhassa lasten kanssa, mutta ainakaan tällä hetkellä tuollainen järjestely ei taida onnistua, koska on kokouksia, pyötien pyyhkimistä yms. ruokailun jälkeen.

Meillä ruoka on yleensä ihan syötävää, suolaa tai pippuria lisäilen joskus omaan ruokaani, mutta kyllä sitä syödä voi ja joskus on oikein maukastakin kanakastiketta tai uunikalaa.

MIten ihmeessä tommonen on saatu menee läpi? Ootteko te liiton kanssa selvitelly asiaa?

Mä mietin vielä, että eikös ne "esimerkkiruokailvat" tädit vielä kaikenkukkuraksi joudu maksamaan siitä ruuasta? Siis ei ehkä täyttä hintaa, mutta jotain kuitenkin. Ihan uskomatonta, jos tosiaan aikuinen ihminen pakotetaan ostamaan ja syömään jotain tiettyä safkaa.

Ja harvoin ainakaan pienten ryhmässä kuitenkaan siinä lasten pöydässä istuva loppujen lopuksi kovin kauaa ehti istua ja näyttää mallia, vaan siinä sai lappaa vähän ruokaa suuhunsa ja loppuaika meni kaatuneita maitoja ja ruokia siivotessa, pienimpiä auttaessa, ruuan ja maidon antamisessa (niille ketkä halusi lisää) jne.

Kiitos tuhannesti näistä vastauksista =) Mitens sitten on asia JOS hoitaja EI halua syödä keskuskeittiön tms.ruokaa ja haluaisi syödä OMIA eväitään siinä lasten kanssa,mutta POMO suunnilleen PAKOTTAA syömään samaa ruokaa ja siten MAKSAMAAN sen ruuan mitä hoitaja ei todellakaan suostuisi syömään??!!

[QUOTE="vieras";27026397]Mä mietin vielä, että eikös ne "esimerkkiruokailvat" tädit vielä kaikenkukkuraksi joudu maksamaan siitä ruuasta? Siis ei ehkä täyttä hintaa, mutta jotain kuitenkin. Ihan uskomatonta, jos tosiaan aikuinen ihminen pakotetaan ostamaan ja syömään jotain tiettyä safkaa.

Ja harvoin ainakaan pienten ryhmässä kuitenkaan siinä lasten pöydässä istuva loppujen lopuksi kovin kauaa ehti istua ja näyttää mallia, vaan siinä sai lappaa vähän ruokaa suuhunsa ja loppuaika meni kaatuneita maitoja ja ruokia siivotessa, pienimpiä auttaessa, ruuan ja maidon antamisessa (niille ketkä halusi lisää) jne.[/QUOTE]

Juurikin näin!

Yhteistyössä