hoitajien palkkakuoppa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja odottaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En nyt muista mikä viikonpäivä oli kyseessä tai mitä ohjelma.Tuli kuuneltua samaan aikaan kun ruokaa laitoin tulemaan mutta ohjelmassa oli hoitaja joka surkutteli sitä että työasunto on alla ja että voi voi kun sen ehkä menettää jos palkkoja ei koroteta ..

Siis MITÄ !! onko se jonkinlainen yllätys !! jos työntekijä irtisanoo itsensä niin eikö se nyt aika ilmiselvää ole että myös menettää työsuhde-asuntonsa ?? Naurettavaa suorastaan ..

Alkaa mennä niin yli ymmärryksen ..

Kuuntelin itse samaa, taisi olla peräti uutiset. Ihan naurettavaa, TOTTAKAI työedut lähtee, kun työstä irtisanoudutaan, sehän nyt on kaikille (melkein näköjään) itsestään selvää! Eihän kukaan pakottanut i r t s a n o u t u m a a n työstään.

Rahastahan tässä tapellaan. Sitten Tehyläinen vastaa näin, kun kysytään onko heillä varaa ylläpitää lakkoa:

"Tehyn järjestöyksikön johtaja Kirsti Viljakainen vakuuttaa, että ammattijärjestön rahat riittävät avustusmiljooniin.

- Rahapulan vuoksi meidän ei tarvitse työtaistelua lopettaa. Luulen, että yhteiskunnan kestokyky loppuu ennen kuin meiltä rahat, Viljakainen sanoo."

Jos ei ole rahapulaa, niin miksi edes aloittaa työtaistelua?!! Pistäis ne rahat hoitajien palkan päälle ilman lakkoa??

Tänään tuli tilinauha 1623 euroa, kunnallisella puolella. Ja kyllä toi palkka on aivan pepusta, siihen nähden että viikonloput oot töissä. Plus että joulut ym. muut vapaat saat pyytää/tapella että oisivat vapaat. Kyllä perheellisenä pienten lasten äitinä haluaisin viettää joulut/pyhät perheen kanssa. Tässä ammatissa on vaan jonkun ne joulupyhät tehtävä. Ja korvaus siitä, että olen töissä on aivan olematon..
Nautin työstäni ja arvostan omaa työpanostani..mutta näköjään kukaan muu ei...

Pieni kysymys.

Olethan tietoinen, ettei tienestisi tule Tehyn ajamien korotustenkaan jälkeen viikonloppujen osalta juurikaan nousemaan? Nythän käsittääkseni keskustellaan korotuksista PERUSpalkkaan, ei erillisiin lisiin.
Palkan korotuksenkin jälkeen saat samalla tavalla taistella juhlapyhät vapaiksi, ei lisäpalkka sitä tule helpottamaan.

Ja toinen kysymys. Tekeekö sinun mielestäsi Tehyläinen sairaanhoitaja tai perushoitaja paremmin työönsä kuin esim. Superilainen? Ja oletko valmis siihen mitä Tehy on ajamassa? Ettei samasta työstä enää saisikaan samaa palkkaa? Liittoon kuulumaton voisikin tarjota palveluksiaan pikkuisen sinua edullisemalla taksalla ja varmistaisi oman työnsaannin viemällä työpaikan Tehyläiseltä. Tai mahdollisesti se laiska osastonhoitajan suosikki saisikin puhuttua itselleen paremman palkan vain suhteilla.
Minusta tämä malli kuulostaa äärettömän huonolle ratkaisulle, vaikka sillä näennäisesti tehyläiset sasivatkin itselleen "paremman paikan oksalla". Se oksa on vain niin kovin hento, kun tämän jälkeen kaikille olisi suotava mahdollisuus sopia asiat erikseen.

minun mielestäni - sillä kyseessä on kuitenkin mitä ilmeisemmin NETTOpalkka, eiköstä juu?

Akateeminen ystäväni hakee ylemmän korkeakoulututkinnon vaatmiaa tutkijan paikkaa, ja tuo samainen summa oli tässä työpaikkailmoituksessa BRUTTOpalkkana.

Omalle tililleni sujahtaa nettona n. 500 e enemmän, muta esim. viime viikolla tein n. 75 tuntia töitä - puhelimeni voi soida lähes koska vaan työasioissa ja aina on oltava tavoitettavissa. Työhuolet eivät katoa kun suljen toimiston oven perässäni.
Ja siitä vastuusta... kannan vastuuta omalta osaltani siitä että yhteiskunnalla on ylipäänsä varaa ylläpitää terveydenhuoltojäjrestelmää; maksan itse veroja ja työllistämäni 3 henkilöä tekevät näin myös. Lisäksi kaikesta yrityksemme myynnistä menee 22 % veroina yhteiskunnalle. Että on sekin kai jonkinlaista vastuuta.

Alkuperäinen kirjoittaja Sairaanhoitajalle:
Pieni kysymys.

Olethan tietoinen, ettei tienestisi tule Tehyn ajamien korotustenkaan jälkeen viikonloppujen osalta juurikaan nousemaan? Nythän käsittääkseni keskustellaan korotuksista PERUSpalkkaan, ei erillisiin lisiin.
Palkan korotuksenkin jälkeen saat samalla tavalla taistella juhlapyhät vapaiksi, ei lisäpalkka sitä tule helpottamaan.

Ja toinen kysymys. Tekeekö sinun mielestäsi Tehyläinen sairaanhoitaja tai perushoitaja paremmin työönsä kuin esim. Superilainen? Ja oletko valmis siihen mitä Tehy on ajamassa? Ettei samasta työstä enää saisikaan samaa palkkaa? Liittoon kuulumaton voisikin tarjota palveluksiaan pikkuisen sinua edullisemalla taksalla ja varmistaisi oman työnsaannin viemällä työpaikan Tehyläiseltä. Tai mahdollisesti se laiska osastonhoitajan suosikki saisikin puhuttua itselleen paremman palkan vain suhteilla.
Minusta tämä malli kuulostaa äärettömän huonolle ratkaisulle, vaikka sillä näennäisesti tehyläiset sasivatkin itselleen "paremman paikan oksalla". Se oksa on vain niin kovin hento, kun tämän jälkeen kaikille olisi suotava mahdollisuus sopia asiat erikseen.

Huomaa että taas kirjoittaa sellainen joka ei tiedä asiasta oikeasti mitään. Kyllä palkankorotus vaikuttaa pyhä- ja muihin lisiin, sillä ne maksetaan prosentuaalisesti. Esim. yötyöstä saa 40% lisän, jolloin se luonnollisestikin on suurempi jos peruspalkkakin on suurempi. Sairaanhoitaja tekee samaa työtä kuin perus- tai lähihoitaja, mutta myös enemmän. Sairaanhoitajalla on vastuu potilaasta ja hän antaa lääkkeet (tässä tietenkin poikkeamia jossain pienten kuntien vanhainkodeissa). Sitä paitsi, kaikki saisivat nyt keskustellut korotukset, nekin hoitajat jotka eivät kuulu liittoon. Missä vaiheessa on muka puhuttu että vain Tehyläiset saisivat korotukset?? Älkää uskoko niin sokeasti mediaan. Jos Tehy saa sovittua paremmat korotukset kuin kuntaliitto, tulee myös perus- ja lähihoitajien palkat nousemaan.

Kovasti täällä haukutaan ahneiksi sairaanhoitajia (+kätilöitä, terveydenhoitajia, röntgenhoitajia, labrahoitajia koska nämäkin ryhmät voivat kuulua Tehyyn) muttei teistä arvostelijoista yksikään olisi valmis silti vaihtamaan alaa!!! Menkää itse hoitamaan sairaaloihin potilaita nyt kun hoitajat irtisanoutuu! Näette millaista se on. Itse en ole valmis arvostelemaan kenenkään muun palkkavaatimuksia ennen kuin tiedän millaista työ oikeasti on. Osoitatte vain omaa tyhmyyttänne ja tietämättömyyttänne.

Kyllä käteenjäävästä palkasta on kyse. En millään lailla aliarvioi perushoitajia, vaan päinvastoin olen pettynyt heidän liittoonsa, etteivät lähteneet lakkotaisteluuun tehyn kanssa nostamaan heidän palkkjaan. Omalla työpaikallani on paljon superilaisia, joille kieltämättä soisin paremmat palkat. Heidän työpanoksensa on aivan mahtava. Ja ainakin omalla työmaallani superilaiset ovat pettyneitä heidän ratkaisuun, eli olisivat valmiita lakkoon siinä missä tehyläisetkin...Plus että moni miettii liiton vaihtoa..
Mitä noihin lisiin tulee.. Toki olen tiedostanut alalle lähtiessä, että lisät on mitä on..Ja varautunut siihen, että "vapaat" olen tarvittaessa töissä. Mutta jos peruspalkka on jo noin onneton, niin eipä nuo mahd.lisät tunnu missään..korkeintaan omassa elämänlaadussa. Plus että vapailla ollessa voit aivan varmasti vapautua siihen, että töihin soitetaan, kun sijaisia ei löydy. Ja tästä vapaapäivästä saat 40 euron hälytysrahan, kun "pikkupakolla" töihin meet. Millä muilla aloilla hälytetään töihin vapaapäivinä tuolla summalla, kysynpä vaan.

Kerrohan sinä oi edellinen kirjoittaja, että miksi teidän irtisanoutuminen ei olekaan snanmukaisesti sitä? Miksi teidän pitäisi ottaa takaisin vanhoina työntekijöinä? Miksi etujen täytyy säilyä (esim asunto) jos olette irtisanoutuneet? Mihin kuvittelet kaikkien teidän luopioiden pääsevän töihin irtisanoutumisenne jälkeen? Etkö luule, että yksityinen puoli pitää teitä moraalittomina ja näin ollen ei uskalla palkata tuollaisia hoitajia? Suomessa EI ole niin paljon yksityistä toimintaa, että KAIKILLE töitä löytyisi. Olisi hauska teitää kuinkamoni OIKEASTI on valmis lähtemään ulkomaille, en usko että monikaan.

Alkuun hoitsut saivat sympatiani, mutta ei enää kun on mennyt senverran uhitteluksi tuo homma, potilaiden hengen kustannuksella.

Miten palkankorotus muuttaisi sen, että perheellisellä hoitajalla olisi enemmän aikaa olla perheen kanssa? Jos palkat nousee niin ei kunnilla ole raha ainakaan palkata lisää työvoimaa..

Saisiko vastauksia! Fakta on, ettei osaavia sairaanhoitajia löydy. Sairaanhoitajista on pula jo nyt. Eli ei löydy niin ei löydy osaavaa henk.kuntaa. Tässä ammatissa kun ei pitkään notkuta työkkärinlistoilla!

No lähihoitajien palkat ovatkin mielestäni ihan persiistä. Mutta ei sairaanhoitajien. Ja lähihoitajathan ne todellakin tekevät raskaimmat työt. Aika röyhkeää tulla sanomaan, että 1623 nettona olisi vähän :D Tienaan saman verran bruttona, amk-tutkinnolla varustettuna ja 5 vuotta työkokemusta takana. Enkä suinkaan valita. Palkkani nousi juuri 3,7% ja se riittää paremmin kuin hyvin.

Ehkä pääkaupunkiseurulla onkin pula sairaanhoitajista, mutta ei täällä pohjoisempana ainakaan.

En minäkään ymmärrä miten sitä muka jaksaa paremmin tehdä viikonloppuisin töitä jos siitä saa enemmän rahaa?

Ja johan täälläkin joku hoitaja myönsi, että kun peruspalkkaa korotetaan, se vaikuttaa myös lisiin. Julkisessa keskustelussa niitä lisiähän ei saa huomioida millään tavalla ;)

sairaanhoitaja kanssa:lle:
mun työpaikassa ei saa kukaan mitään lisää jos töihin pyydetään vapaapäivänä, et silleen... et mulle kelpais kyllä nelkyt euroa lisätuntien lisäksi...

ja tuohon työmotivaatioon... jos hoitsut nyt saisi sen jumalattoman ison korotuksen ja töihin palaisi ja siellä sitten huomaisi että eihän se kiire, mistä käsittääkseni ensimmäiseksi valitettiin, ole mihinkään hävinnyt, melko varmaan kiire on vain kasvanut, niin kauanko se viissataa euroa kukkarossa lohduttaa... sit alkaa uusi valitusvirsi kun töissä on niiiiin kauhea kiire et ei ehdi sitä eikä tätä.. mitäs te sitten teette, irtisanoudutte joukolla... ????

joku mainitsi tuolla että kukaan ei tee ns kutsumustyötä tai miten se menikään... kyllä mä veikkaan että jokainen valitsee ammattinsa niin että se on kiinnostava, siis itseään kiinnostava... en minä ainakaan viitsisi lähteä lukemaan montaa vuotta itseäni esim auto alalle joka ei kiinnosta minua paskan vertaa... saatika sitten työskentelemään sille alalle... ja tosiaan muistakaamme sekin että siivooja tai nykyisellä nimellä siistijäkin tarvitsee koulutuksen ja tuskin kukaan siihenkään koulutukseen lähtee jos ei jonkinlaista kutsumusta alalle ole...
minä ainakin valitsin lähihoitajan ammattini ihan oman kutsumukseni perusteella... se oli mikä kiinnosti ja mitä haluan elämässäni tehdä... tosin olen kyllä harkinnut myös lisä opintoja jatkaakseni ylöspäin (en sairaanhoitajaksi kylläkään) ja todellakaan en tee sitä paremman palkan uskossa vaan sillä että voisin olla enemmän hyödyksi, vaikka koen kyllä työ elämässä jo nyt olevani hyödyksi, olen jopa töissäni joutunut tekemään sairaanhoitajan hommia enkä ole kokenut sen olevan raskaampaa... päin vastoin... kyllä minä ainakin olen ja muutkin vastaavassa koulutuksessa olevat ovat joutuneet tekemään loppuun sen mitä sairaanhoitajat aloittavat... myönnän kyllä että kaikkea en voisi tehdä mitä ns korkeampi koulutteinen mutta koen kyllä työni yhtä tärkeäksi... ja palkkaani olen tyytyväinen...
ja sit se valitus kuinka työsuhde asunnot ym menee... onhan se valitettavaa jos irtisanoutumiset toteutuu ja asunnot menee alta mutta ei siinä porukan auta kun katsoa peiliin...
minä en ainakaan perheeni takia voisi koskaan ottaa tuollaista riskiä että irtisanoisin itseni paremman palkan uskossa... enkä todellakaan hakisi palkkaa lisää ihmishenkiä uhraamalla... miettikää niitä vastasyntyneitäkin joiden hoito tulee jäämään vähäiselle vakavasti sairaiden lasten ja aikuisten rinnalla... mitä pahaa ne on tehyläisille tehneet??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ottaisvat nyt hyvät ihmiset järjen käteen...

En missään vaiheessa sanonut olevani hoitaja. Pitäisikö olla hoitaja jos puolustaa heidän näkökantaansa?? Tällä keskustelupalstalla tulee selkeästi esiin se, mikä monessa gallupissa on myös ilmennyt: naiset vastustavat eniten hoitajien palkankorotuksia. Mistähän tämä johtuu?? Katkeruudesta, kateellisuudesta, harmitellaan kun ei uskalleta itse vaatia lisää liksaa.

Minä olen hoitaja, yöhoitaja jolla kokemusta alalta pian 8 vuotta.
Olen yksityisellä puolella työskentelevä lähihoitaja ja en kuulu tehyyn. En siis ole työkavereiden kanssa irtisanoutumassa tai jäämässä lakkoon =)

Saan palkkaa nettona keskimäärin 1700e kuukaudessa. Tuntipalkkani on hieman yli 9e.
Koska vapaita on yötyön takia paljon, lisineen käteen jää 1700e. Papereissa tuntipalkaksi on merkitty hieman yli 9e ja kuukausipalkaksi alle 1700e bruttona. En muista tarkkaan noita summia.
Sisareni tekee myös yksityisellä työtä ja hänellä käteen jää kuukaudessa n. 1400e. Hänen työ on enimmäkseen päivä-ilta ja viikonlopputyötä + muutamia yövuoroja.

Yksityisellä täällä on palkka pienempi kuin kunnallisella ja yksityisenalojen palkka nousi vain 13%.. tai nousee tuon verran muutaman tulevan vuoden aikana.

Nyt tehy taistelee kunnallisenpuolen palkkoihin tuota yli 20% korotusta... vaikka julkisella puolella on jo parempi palkka kuin yksityisellä. Yksityisellä puolella uudet sairaanhoitajat saa kuukausipalkkana alle 1800e/kk.. siitä verot pois. Kunnallisella puolella myös sairaanhoitajan palkka on jo paljon parempi.

Nyt yksityisen puolen hoitajana hieman ihmetyttää tuo tehyn ahneus nostaa kunnallisenpuolen palkkoja. Sitä samaa vanhustyötä tehdään myös yksityisellä puolella ja meille riitti tuo 13% korotus muutaman vuoden sisällä... vaikka ennestään meillä on jo huonompi palkka kuin heillä.

Ja minulla on työkokemusta myös kunnalliselta puolelta... työ ollut sen raskaampaa.

Omien työkavereiden kanssa ja ystävien kassa (joista suuri osa on julkisella puolella), olemme tuota palkankorotusta vastaan. Vähempikin riittää, kuin yli 20%.
Miettikää, mikä kulu erä on suomelle, lainata yksityisten sairaaloita ja hoitajia kiirreellisiin leikkauksiin. Mikä menoerä on laittaa potilaita ulkomaille...

Sairasta ahneutta, sanon minä!

Lisään vielä aiheeseen "kutsumus".
Pidän ihmisistä, kunnioitan vanhuksia, olen empaattinen ja hyvä hoitaja.
En tiedä voiko sanoa kutsumukseksi ripulien siivoamista ja oksennusten siivoamista epidemian aikaan. Hoitaa haavoja ja kuunnella myös niitä epäystävällisiä ilkeitä asiakkaita (heitäkin löytyy, onneksi ei paljon). Kiireistä työtä, joka on niin henkisesti kuin fyysisesti raskasta ajoittain...

Itse valitsin alan sen takia, että osaan hoitaa vanhuksia hyvin ja tiesin että alalla on töitä. En sanoisi, että tunsin jotain erityistä "kutsumusta" alalle.

Minusta hyvä hoitaja, joka kunnioittaa vanhuksia... voi olla ilman sen erityistä kutsumusta!

Alkuperäinen kirjoittaja saisiko vastauksia:
Kerrohan sinä oi edellinen kirjoittaja, että miksi teidän irtisanoutuminen ei olekaan snanmukaisesti sitä? Miksi teidän pitäisi ottaa takaisin vanhoina työntekijöinä? Miksi etujen täytyy säilyä (esim asunto) jos olette irtisanoutuneet? Mihin kuvittelet kaikkien teidän luopioiden pääsevän töihin irtisanoutumisenne jälkeen? Etkö luule, että yksityinen puoli pitää teitä moraalittomina ja näin ollen ei uskalla palkata tuollaisia hoitajia? Suomessa EI ole niin paljon yksityistä toimintaa, että KAIKILLE töitä löytyisi. Olisi hauska teitää kuinkamoni OIKEASTI on valmis lähtemään ulkomaille, en usko että monikaan.

Alkuun hoitsut saivat sympatiani, mutta ei enää kun on mennyt senverran uhitteluksi tuo homma, potilaiden hengen kustannuksella.

Ja sinulle vielä sitten vastauksia. Korostan edelleen, etten ole irtisanoutunut hoitaja, luopiosta voidaan keskustella erikseen.

Tehyn työtaistelussa on kyse joukkoirtisanoutumisesta, jolloin liitto ajaa työntekijän asemaa. Sovun syntyessä neuvotteluissa liitto ei myönny yhdenkään irtisanoutuneen palaamiseen töihin jos jotakin ei vanhoin ehdoin oteta takaisin. Luulen, että kaikki irtisanoutuneet hoitajat tietävät kuitenkin ottamansa riskin siitä, ettei työnantaja välttämättä ota työntekijää "vanhana" takaisin. Se on kuitenkin varmaa, että työnantajalla ei ole varaa olla ottamatta työntekijää takaisin töihin.

Hoitajapula on ehdottomasti todellinen uhka. Jos nyt ei palkkoja nosteta, ei tekijöitäkään tule.

Mikä teillä naisilla on hoitajien palkankorotuksia vastaan?? Kertokaa minulle! Haluaisin rehellisiä vastauksia..

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
En missään vaiheessa sanonut olevani hoitaja. Pitäisikö olla hoitaja jos puolustaa heidän näkökantaansa?? Tällä keskustelupalstalla tulee selkeästi esiin se, mikä monessa gallupissa on myös ilmennyt: naiset vastustavat eniten hoitajien palkankorotuksia. Mistähän tämä johtuu?? Katkeruudesta, kateellisuudesta, harmitellaan kun ei uskalleta itse vaatia lisää liksaa.

Uskoisin täällä nimenomaisella palstalla hoitajien homman aiheuttavan närää siitä syystä, että monia pelottaa mennä synnyttämään. Oletko tullut sitä ajatelleeksi? Muuten muakaan tämä juttu ei kiinnostaisi varmaan ollenkaan, mutta tottakai hieman mietityttää miten käy.

Rehellinen vastaus, miksi noin valtava palkankorotus.. miksi maltillisempi korotus ei riitä? Tuskin kukaan sairaanhoitaja näkee nälkää tai on koditon palkan takia.

Olen yksityisellä töissä lähihoitajana (palkka pienempi yksityisellä, kuin kunnallisella).. palkkani on paljon pienempi kuin sairaanhoitajan palkka.

Minulle riittää tuo 13%, mitä meille luvattiin korotusta muutaman vuoden sisällä.

Miten teille ei riitä esim. 15% korotus, kun sairaanhoitajana saatte jo parempaa palkkaa.. ja julkisen puolen hoitajina vielä parempaa...

Ahneus on pahasta. Kukapa ei halua yli 20% palkankorotusta, mutta jokin järki käteen tuossakin asiassa. Nyt valtavat menot yhteiskunnalle, kun raskaana olevia äitejä roudataan ruotsiin ja hoitoja tehdään yksityisellä puolella (esim. syöpähoitoja).

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Tällä keskustelupalstalla tulee selkeästi esiin se, mikä monessa gallupissa on myös ilmennyt: naiset vastustavat eniten hoitajien palkankorotuksia. Mistähän tämä johtuu??

Heh, täällä palstalla ei varmaan kauheasti ole miehiä keskustelemassa.. :)