Hoitajien määrä päiväkodissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kysyjä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kysyjä"

Vieras
Miten lain määräämä sääntöä, 1 hoitaja per 4 alle kolmivuotiasta ja 1 hoitaja per 7 yli kolmivuotiasta lasta, sovelletaan/tulisi soveltaa tilanteessa, jossa päiväkodissa on 3 alle kolmivuotiasta ja loput 17 lasta yli kolmivuotiaita. Yhteensä siis 20 lasta. Montako hoitajaa pitäisi olla? Tietääkö täällä joku?

Neljä, mutta tämän neljännen vastuulle jää laskennallisesti vain 2 lasta.

Kuitenkin työvuorot, lyhennykset ym. huomioiden en usko, että voi toimia kolmella tai reippaita ylityksiä suhdeluvussa tulee päivittäin.

Eikö kolme olisi liian vähän noiden alle kolmivuotiaiden osalta? Jos kaikki 20 lasta olisivat yli kolmevuotiaita, niin vastaus olisi ehdottomasti kolme hoitajaa, mutta eikö noille pienimmille pitäisi olla yksi hoitaja lisää?

No jos niitä olis kolme niin mun lapsi ei siihen hoitopaikkaan menis. Aamu/iltavuorot huomioiden tuolla olis sitte iltapäivälläki kaks tätiä pukemassa 20 lasta? Ja samoin aamupalalla 20 lasta ja 2 tätiä?

Tilapäinen ylitys on sallittua ja toiseksi riittää että niitä hoitajia on paperilla koko talossa tarpeeksi ja monissa paikoissa johtaja lasketaan vahvuuksiin vaikkei osastolla olisikaan.

Eiks myös riipuu millaista päivää lapset tekee. Joku voi olla vaan 5h päivässä tai joku poissa jonkun päivän. Meillä oli joskus 3 hoitajaa ja 23 lasta kun oli niin monta lasta osittain hoidossa.

Aikalailla se kyllä lasketaan niin, että homma on ok kunhan koko talossa on tarpeeksi henkilökuntaa lasten määrään nähden (ja tosiaan johtajakin voidaan laskea, vaikkei olisi osastolla koskaan käynytkään).

Suurin ryhmä, jossa olen itse ollut töissä, sisälsi 27 lasta. Osa oli vain muutaman pvän vkossa ja pari 5h päivässä, mutta välillä sattui päiviä että olivat melkein kaikki paikalla. Ja kolme meitä työntekijöitä oli. 3-5 vuotiaita tosin, ihan syyskauden alussa lapsista pari oli alle 3v.

Yhteistyössä