Hoitajat tai muut asiasta tietävät! Minulla pieni tikattu leikkaushaava ja minusta tuntuu, että on tulehtunut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eli kyseessä ihan sellainen ehkä noin 2-3cm pitkä haava, jossa vielä tikit. Poistaa pitäisi ylihuomenna. Eilen sitten tein vähän pihahommia, minusta ei mitenkään raskaita tai repiviä, mutta illalla tuohan haavaan tuli pientä kipua ja varsinkin kovaa kutinaa. Tuo kutina jatkui koko illan (on kutissut tässä muutenkin, mutta nyt oli jatkuvaa) ja sitten yöllä haavassa alkoi kirvelyä/kipua, on kosketusarka. Edelleen on kipeä, tai sellaista kirvelyn tunnetta. Haavateippi on vielä paikoillaan, mutta yritin kurkkia vähän sen alle, en kokonaan uskalla vetää pois. Minusta näytti kuin haavan päällystä olisi vähän punertava ja ehkä hieman kostean oloinen. Eli tulehtunut?
Ootanko nyt maanatain tikkien poisto aikaa vai taitaako olla viisainta mennä päivystykseen katsastamaan tilannetta? Kun täällä pitää mennä 30km päähän ja jonottaminen on aina ihan älytöntä, niin ei huvittaisi ainakaan turhaan mennä. Toimenpiteestä nyt 9 päivää, niin miksi se nyt tulehtuu, jos on tulehtunut vai onko tuo vaan tikkien aiheuttamaa kinnausta tms?

Siis onko sulla ollut sama lappu siinä tikkien päällä 9 päivää??
Eikös tuommoisen kuuluisi vähän ilmaakin saada jotta paranisi nopeammin? Itse ainakin olen aina ohjeiksi saanut, että mahdollisimman nopeasti kaikki laput pois tikkien päältä ja ilmakylpyjä.

Ota teippi pois haavalta varovasti ja suihkuttele sitä aamuin illoin, pidä haava paljaana, jos ei erittele mitään, muuten laita joku hengittävä sidos suojaksi. Jos ei ole kuumetta tai selvää märkävuotoa haavalta, ei tarvitse lähteä mihinkään päivystykseen. Ota kipulääkettä.

Haava tarvitsee ilmaa. Ota haavateippi pois ja suihkuttele sitä vedellä muutama minuutti ja kuivaa hyvin. Haavoja ei pitäisi pitää peitettynä päivää pidempää.

Kutina on ihan normaalia, se on parantuvan ihon merkki.

Jos haavan ympäristöä kuumottaa, tuntuu lämpimältä, punoittaa niin hae antibioottikuuri.

Ja ei ihme että tulehtuu jos tosiaan sama lappu päällä 9pv :(

[QUOTE="Vieras";29061951]Siis onko sulla ollut sama lappu siinä tikkien päällä 9 päivää??
Eikös tuommoisen kuuluisi vähän ilmaakin saada jotta paranisi nopeammin? Itse ainakin olen aina ohjeiksi saanut, että mahdollisimman nopeasti kaikki laput pois tikkien päältä ja ilmakylpyjä.[/QUOTE]

Nimenomaan sanottiin, että päällä olevan haavasiteen saa ottaa pois seuraavana päivänä ja haavateippi saa olla tikkien poistoon asti. Näin minulla on ollut aina (kyse luomien poistosta), että hoitaja ottaa teipin pois sitten tikkien poiston yhteydessä. Nyt haava vielä alueella, että jos ei tuossa mitään päällä, tikit hinkkaa toista ihoaluetta.

[QUOTE="aloittaja";29061959]Nimenomaan sanottiin, että päällä olevan haavasiteen saa ottaa pois seuraavana päivänä ja haavateippi saa olla tikkien poistoon asti. Näin minulla on ollut aina (kyse luomien poistosta), että hoitaja ottaa teipin pois sitten tikkien poiston yhteydessä. Nyt haava vielä alueella, että jos ei tuossa mitään päällä, tikit hinkkaa toista ihoaluetta.[/QUOTE]

Kyllä se teippi onkin saanut olla haavalla, ei se ole ongelmien syy, älä huoli! Jos haava ei eritä, ei se teippi siinä mitään haitaa, joskus vaan se teippi voi lisätä kosteuden viipymistä haavalla, jos se haava yhtään erittelee. Mutta ota se nyt pois.

[QUOTE="viola";29061972]Kyllä se teippi onkin saanut olla haavalla, ei se ole ongelmien syy, älä huoli! Jos haava ei eritä, ei se teippi siinä mitään haitaa, joskus vaan se teippi voi lisätä kosteuden viipymistä haavalla, jos se haava yhtään erittelee. Mutta ota se nyt pois.[/QUOTE]

Ok, kiitos. Yritän ottaa kauppareissun jälkeen tuon teipin pois ja katon, millanen haava on. Jos se on punertava ja erittelee vähän jotain, onko syytä mennä näyttämään sitä vai riittääkö, jos suihkuttelen ja pidän sen kuivana. Aattelin vaan, että jos lieväsikin tulehtunut, niin kestääkö tikkien poistua, ettei haava avaudu?

[QUOTE="aloittaja";29061991]Ok, kiitos. Yritän ottaa kauppareissun jälkeen tuon teipin pois ja katon, millanen haava on. Jos se on punertava ja erittelee vähän jotain, onko syytä mennä näyttämään sitä vai riittääkö, jos suihkuttelen ja pidän sen kuivana. Aattelin vaan, että jos lieväsikin tulehtunut, niin kestääkö tikkien poistua, ettei haava avaudu?[/QUOTE]

Jos siinä on vain vähän tulehdusoireita, johtuvat ne todennäköisesti vain siitä, että teippi on ollut kostealla haavalla ja se paranee kyllä suihkuttelemalla ja kuivana pitämisellä. Jos tulehdus on syvempänä, niin tarvitset ab-kuurin, mutta silloin haava on selvästi tulehtunut, voimakkaan punainen, hyvin kipeä ja vuotaa märkää ja voi tulla kuumettakin. Jos olisin sinä, hoitelisin haavaa suihkutteluin kotona ja menisin maanantaina sinne tikkien poistoon. Ei pinnallinen tulehdus/haavan hautuminen ole vaikuttanut haavan parantumiseen, joten pysyy kyllä kiinni :)

[QUOTE="viola";29062030]Jos siinä on vain vähän tulehdusoireita, johtuvat ne todennäköisesti vain siitä, että teippi on ollut kostealla haavalla ja se paranee kyllä suihkuttelemalla ja kuivana pitämisellä. Jos tulehdus on syvempänä, niin tarvitset ab-kuurin, mutta silloin haava on selvästi tulehtunut, voimakkaan punainen, hyvin kipeä ja vuotaa märkää ja voi tulla kuumettakin. Jos olisin sinä, hoitelisin haavaa suihkutteluin kotona ja menisin maanantaina sinne tikkien poistoon. Ei pinnallinen tulehdus/haavan hautuminen ole vaikuttanut haavan parantumiseen, joten pysyy kyllä kiinni :)[/QUOTE]

Kiitos taasen. Nappasin teipin pois ja haava oli oletettua pidempi, tai mitä minä oletin.
Haava oli suht siisti, noin 2cm mitalta haava on vaalea, mutta viimeisellä sentillä keskellä haavaa oli pientä punoitusta. Tikkejä on 6 ja liki kaikkien tikkien kohdalla on ärtynyttä punoitusta, siis tikkien reikien kohdalla. Jostain kohtaa tuo haava ei minusta ole täysin kiinni, tai ei se auki repsota, mutta siinä on pientä "ojaa", toisesta kohtaa kuitenkin täysin kiinni, mutta sinänsä ihan siisti kuitenkin.
Tikit näyttäisivät kiristävän, että johtuisko kipu tuosta? Haava ei eritä mitään nesteitä.
En osaa sanoa, onko haava-alue kuuma, lämmin on, mutta nuo tikit heti rinnan alla (rinnan alueella siis kuitenkin) ja rinta "makaa" haavan päällä eli haava ei ole ilmatilassa, vaan koko ajan siis piilossa ja "välissä".

Anna haavalle ilmakylpyjä tasaiseen tahtiin - makoile selällään ilman sidoksia siten, että haava on paljaana ja pidä huoli, että iho pysyy kuivana eikä ole hikisenä siellä rinnan alta muutenkaan. Ei tuo kuvailemasi oire vakavalta kuulosta :)

Ja oikeastaan, ehkä itse jopa laittaisin sinne rinnan alle jonkun puhtaan kangastaitoksen vielä estämään hautumista, ettei haavalta tule suoraa jatkuvaa ihokontaktia rintaan. Uhraa vaikka joku vanha puuvillainen tyynyliina ja revi palasiksi ja pidä sitä rinnan alla, ellei ole jotain oikeita taitoksia? Idea se, että haava pääsee hengittämään muttei hautumaan.

Mulla piti olla haava 2 viikon ajan tikkien poistoon asti haavatyynyn ja kahden siteen takana (saattoi olla ihan tuenkin kannalta kun ne tikit oli ranteessa), mutta annoin sille päivittäin ihan omin nokkineni raitista ilmaa. Jos haava ei eritä märkää ja ei ole kuumetta, ei tarvitse mennä lääkäriin. Perus Burana voisi auttaa (mulla auttoi ainakin). Ja ehdoton lepo.

Kutina on paramisen merkki. Minulla ainakin tulehtuneessa haavassa (luomen poisto) rupesi tulemaan mätää tikkien juuresta. Tuli sellaiset valkeahkot paukulat tikkien juureen. Jäi melkoiset arvet sitten, jokaisen tikin kohdalla on selvä koholla oleva jälki.

[QUOTE="vieras";29061940]Eli kyseessä ihan sellainen ehkä noin 2-3cm pitkä haava, jossa vielä tikit. Poistaa pitäisi ylihuomenna. Eilen sitten tein vähän pihahommia, minusta ei mitenkään raskaita tai repiviä, mutta illalla tuohan haavaan tuli pientä kipua ja varsinkin kovaa kutinaa. Tuo kutina jatkui koko illan (on kutissut tässä muutenkin, mutta nyt oli jatkuvaa) ja sitten yöllä haavassa alkoi kirvelyä/kipua, on kosketusarka. Edelleen on kipeä, tai sellaista kirvelyn tunnetta. Haavateippi on vielä paikoillaan, mutta yritin kurkkia vähän sen alle, en kokonaan uskalla vetää pois. Minusta näytti kuin haavan päällystä olisi vähän punertava ja ehkä hieman kostean oloinen. Eli tulehtunut?
Ootanko nyt maanatain tikkien poisto aikaa vai taitaako olla viisainta mennä päivystykseen katsastamaan tilannetta? Kun täällä pitää mennä 30km päähän ja jonottaminen on aina ihan älytöntä, niin ei huvittaisi ainakaan turhaan mennä. Toimenpiteestä nyt 9 päivää, niin miksi se nyt tulehtuu, jos on tulehtunut vai onko tuo vaan tikkien aiheuttamaa kinnausta tms?[/QUOTE]

Ei hoitsut tollasesta ymmärrä yhtnään mitää, ei niillä ole lääkärin opintoja.
Kysy lääkäriltä.
Hoitsut mittaa kuumeen, verenpaineen ja laittaa esim. laastarin yms. pientä.

jaa-a. mitenkäs niitä haavanhoitoon erikoistuneita hoitajia sitten on olemassa? Mitä minä oon nähny, yleensä se on menny niin et hoitaja on sanonu miten haava hoidetaan ku lääkäri on todennu et "en mä osaa sanoo". Ikävää jos teilläpäin ei oo haavahoitajia ollenkaan.

Yhteistyössä