Hoitajat haluaa tonnin lisää palkkaa, perusteluna mm. ”yhtä kauan opiskelleen” insinöörin palkka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllähän ne tienaakin. Sairaanhoitajan tehtäväkohtainen peruspalkka on kunnallisella puolella 2567 €/kk. Olen tässä laskenut vertailun vuoksi muutamat peruspalkat insinööreille. Ne ovat 2617 €/kk, 3187 €/kk, 2361 €/kk, 2460 €/kk ja 3022 €/kk. Siis noiden esimerkkien osalta 60 % on parempi peruspalkka ja sen lisäksi erilaiset lisät voivat olla paremmat. Sehän riippuu ihan työehtosopimuksesta. Ja sitten on vielä sekin vaihtoehto, että insinööri ei työskentele työehtosopimuksen palkalla lainkaan, mutta se ei vaikuta siihen peruspalkkaan, johon tässä halutaan verrata.
On muuten suurinpiirtein samat, kuin tukkumyyjien peruspalkat, huomasitko? Ehkä toi insinööriys ei olekkaan niin hienoa.

Sotkemme toisemme sitten muihin vierailijoihin. Mutta oleellista on kuitenkin se, että joku haluaa puhua peruspalkoista ja se on järjetöntä. Mutta jos niistä haluaa kuitenkin puhua, niin puhutaan sitten kaikkien osalta eikä niin, että vertaillaan sairaanhoitajan peruspalkkaa muiden kokonaisansioihin.
Aloittajahan vertasi sairaanhoitajien kokonaisansioita insinöörin minimipalkkaan.

Ja toi toinen ihme jankkaaja parin insinöörialan tes - hintoja sairaanhoitajiin.

Kyllö tässä on kaikki muut yrittäneet puhua asiasta, mutta töllo pilasi koko keskustelun kun lähti laukalle.

Itse en ole ikinä hoitajan työtä tehnyt, mutta ei se nyt niin kauhean vaikealta minusta kuulosta. Hoidat ihmisiä. Lääkäri tekee kuitenkin päätökset, eli hoitaja ei ole vastuussa päätöksistä? Vai joutuuko hoitaja itse päättämään, miten hoidetaan? Olen ymmärtänyt, että hoitajat vain tekevät sen, mitä käsketään. Hoitaja siis antaa lääkkeet, ehkä pesee potilaat ja syöttää tarvittaessa. Vaihtaa vanhuksille vaippoja tai käyttää vessassa. Mitä muuta? Sitten tietenkin leikkaussalihoitajat on erikseen, heillä on eri velvollisuudet, mutta sielläkin lääkäri on se joka tekee päätökset ja ottaa vastuun. Eli mikä tässä hoitajan työssä on niin vaikeaa, että palkkaa pitäisi saada tonni lisää? Senkö takia, että työ on raskasta? Ymmärrän, että työtä on paljon. Mutta sehän johtuu siitä, että tekijöitä ei ole tarpeeksi. Eli olisivatko hoitajat tyytyväisiä palkkaansa, jos töitä olisi kohtuudella, kahvitunnit voisi pitää ajallaan ja ylitöitä ei tarvisi tehdä? Onko kyse ennemminkin siitä,e ttä nykyisellään palkka ei vastaa työn määrää ja se korjautuisi lisätyövoimalla? Vai pitäisikö palkaa saada edelleen lisää vaikka työtaakka kevenisi?
Ja näitä töitä varten me opiskellaan 3- 4 vuotta.... Just näin....

Sotkemme toisemme sitten muihin vierailijoihin. Mutta oleellista on kuitenkin se, että joku haluaa puhua peruspalkoista ja se on järjetöntä. Mutta jos niistä haluaa kuitenkin puhua, niin puhutaan sitten kaikkien osalta eikä niin, että vertaillaan sairaanhoitajan peruspalkkaa muiden kokonaisansioihin.
"Se yksi" horöhän ;) tässä lähti laukalle ja alkoi keksiä hatusta TES-keskustelua palkkakeskustelun sijaan, kun halusi todistaa, että sairaanhoitajat tienaa tasa-arvoisesti insinöörien kanssa.

Mutta mitä sanoikaan todellisuus.
Sairaanhoitajat tekee vuorotyötä yötöineen ja juhlapyhineen ja pääsee silti vain rivi-insinöörin minimikuukausipalkalle. Jopa vastavalmistuneille suositellaan osastonhoitajan vastaavaa palkkaa!

Mutta mitä sanoikaan todellisuus.
Sairaanhoitajat tekee vuorotyötä yötöineen ja juhlapyhineen ja pääsee silti vain rivi-insinöörin minimikuukausipalkalle. Jopa vastavalmistuneille suositellaan osastonhoitajan vastaavaa palkkaa!
Tämä ei pidä paikkaansa. Sairaanhoitajien keskiansio on suurempi kuin vastavalmistuneille suositeltu palkka ja selvästi suurempi kuin rivi-insinöörin minimikuukausipalkka, jonka voi helposti tarkastaa eri alojen työehtosopimuksista. Ja se suosituspalkka on liiton suositus palkkapyynnöksi, mutta toteutuneet palkat ovat eri asia. En ole koskaan nähnyt sellaista tilannetta, jossa liiton suosituspalkka olisi sama tai pienempi kuin toteutuneet palkat. Ihan sen takia, että eri liittojen tehtävä on hilata palkkoja ylös.

Sairaanhoitajan peruspalkka on 2567 euroa kuukaudessa. Sairaanhoitajien keskiansio on 3310 euroa kuukaudessa. Suomalaisten keskiansio on kuukaudessa 3228 euroa. Sairaanhoitajat siis tienaavat enemmän kuin suomalaiset keskimäärin.

Lähihoitajan peruspalkka on 2206 euroa kuukaudessa. Lähihoitajan keskiansio on 2902 euroa kuukaudessa. Tämä siis ammattikoulupohjalta. Lähihoitajat tienaavat koulutustasoonsa nähden erittäin hyvin.

Meinaat, että sun putkistosuunnittelu koneen ääressä on jotenkin parempaa, kuin hoitajien työ? Eiköhän toi pas ka ole sitä itseään riippumatta siitä, missä vaiheessa sitä työstetään.
Ei parempaa, mutta ei myöskään huonompaa tai vähemmän tärkeää. Olisi siellä sairaalassakin hoitajien kurjempi tehdä töitä, jos ei olisi suihkuja ja vessoja.

Huom. en ole sama henkilö, jonka kommenttiin vastasit. Kunhan halusin kommentoida tähän.

Tämä ei pidä paikkaansa. Sairaanhoitajien keskiansio on suurempi kuin vastavalmistuneille suositeltu palkka ja selvästi suurempi kuin rivi-insinöörin minimikuukausipalkka, jonka voi helposti tarkastaa eri alojen työehtosopimuksista. Ja se suosituspalkka on liiton suositus palkkapyynnöksi, mutta toteutuneet palkat ovat eri asia. En ole koskaan nähnyt sellaista tilannetta, jossa liiton suosituspalkka olisi sama tai pienempi kuin toteutuneet palkat. Ihan sen takia, että eri liittojen tehtävä on hilata palkkoja ylös.
Väität, että insinööriliitto valehtelee? Okei.

Ja ei, ei ole.
Sairaanhoitajien peruspalkan keskiarvo on 2 483 euroa kuukaudessa.
Säännöllisten lisien kanssa keskiansiot ovat 3 047 euroa.

Ja ei, selitin jo, että eri insinöörien peruspalkat on eri luokissa. Sairaanhoitajille kaikille sama. Sun täytyy nyt nähdä kokonaisuus ja lakata kiertelemästä.

Ei ole keskustelun kannalta oleellista laskea sairaanhoitajien ylityökorvauksia insinöörien tes-peruspalkkoihin. Et jos alettais nyt vaan vertaileen silleen oikeesti?

Sairaanhoitajan peruspalkka on 2567 euroa kuukaudessa. Sairaanhoitajien keskiansio on 3310 euroa kuukaudessa. Suomalaisten keskiansio on kuukaudessa 3228 euroa. Sairaanhoitajat siis tienaavat enemmän kuin suomalaiset keskimäärin.

Lähihoitajan peruspalkka on 2206 euroa kuukaudessa. Lähihoitajan keskiansio on 2902 euroa kuukaudessa. Tämä siis ammattikoulupohjalta. Lähihoitajat tienaavat koulutustasoonsa nähden erittäin hyvin.
Bussikuskit tienaa 2700, kassat 2200, ja autokorjaajat 2400.

Tienaako 4 vuotta kouluttautunut sairaanhoitaja hyvin? 2500.

Lähihoitajankin työ on paljon enemmän kuin hänen mainitsemat pikkuhommat
Nokun sitähän minä juuri haluaisin tietää, että mitä se lähihoitajan työssä sitten on se vaativa työ, josta sitä palkkaa pitäisi saada? En oikeasti tiedä. Olen aina luullut, että lähihoitaja tosiaan hoitaa niitä potilaita/vanhuksia. Pesee, käyttää vessassa, syöttää, vaihtaa vaippoja, antaa ennelta määrätyt lääkkeet. Mitä muuta työhän sitten kuuluu? Jos siis ei puhuta leikkaussalihoitajasta tai ensiavussa toimivasta hoitajasta, joka varmaan joutuu sitten elvyttämään joskus jne. Olen ihan aidosti kiinnostunut, ja haluaisin tietää lisää. Olen valmis muuttamaan mielipidettäni, jos joku hoitaja minut vakuuttaa siitä, että hoitotyö on oikeasti muutakin kuin edellä luettelemani asiat.

Ei parempaa, mutta ei myöskään huonompaa tai vähemmän tärkeää. Olisi siellä sairaalassakin hoitajien kurjempi tehdä töitä, jos ei olisi suihkuja ja vessoja.

Huom. en ole sama henkilö, jonka kommenttiin vastasit. Kunhan halusin kommentoida tähän.
Nykyiset insinöörit ei ole enää vastuussa suihkuista tai vessoista. Nyt ei olla laskemassa insinöörien palkkoja.
Olisihan niillä insinööreilläkin aika tuskaista hoitaa omat lapsensa, itsensä ja vanhempansa. Mutta kermaperseet tahtoo kalliille pepulleen halpaa hoitoa.

Nokun sitähän minä juuri haluaisin tietää, että mitä se lähihoitajan työssä sitten on se vaativa työ, josta sitä palkkaa pitäisi saada? En oikeasti tiedä. Olen aina luullut, että lähihoitaja tosiaan hoitaa niitä potilaita/vanhuksia. Pesee, käyttää vessassa, syöttää, vaihtaa vaippoja, antaa ennelta määrätyt lääkkeet. Mitä muuta työhän sitten kuuluu? Jos siis ei puhuta leikkaussalihoitajasta tai ensiavussa toimivasta hoitajasta, joka varmaan joutuu sitten elvyttämään joskus jne. Olen ihan aidosti kiinnostunut, ja haluaisin tietää lisää. Olen valmis muuttamaan mielipidettäni, jos joku hoitaja minut vakuuttaa siitä, että hoitotyö on oikeasti muutakin kuin edellä luettelemani asiat.
Postinjakaja saa 2600.

Nykyiset insinöörit ei ole enää vastuussa suihkuista tai vessoista. Nyt ei olla laskemassa insinöörien palkkoja.
Olisihan niillä insinööreilläkin aika tuskaista hoitaa omat lapsensa, itsensä ja vanhempansa. Mutta kermaperseet tahtoo kalliille pepulleen halpaa hoitoa.

Tämä edellinen kommentti liittyi siihen, että joku dissasi lvi-asentajia. Sori, tämä keskustelu on mennyt niin sekavaksi, että en enää pysy yhtään kärryillä, että kuka on loukkaantunut kenellekin ja ketä mistäkin syytetään.

Yhteistyössä