Hoitajat haluaa tonnin lisää palkkaa, perusteluna mm. ”yhtä kauan opiskelleen” insinöörin palkka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kalle Kulinaristi on elintarviketekniikan insinööri ja toimii asiantuntijatehtävässä elintarviketeollisuudessa. Lasketaan Kallelle peruspalkka Elintarviketeollisuuden toimihenkilöiden työehtosopimuksen palkkausjärjestelmän mukaan.

Ensimmäiseksi arvioimme kuinka paljon itsenäistä harkintaa Kalle työssään tekee. Hän joutuu työssään tekemään itsenäistä harkintaa ja soveltavia ratkaisuja vaihtelevissa tilanteissa, mutta hän saa päätöksilleen tukea tutuista lähteistä esim. toimittajilta ja huoltomiehiltä. Annamme hänelle itsenäisen harkinnan osalta pisteet 85 (vaihteluväli 50-140).

Työssään Kalle on yhteydessä oman työpaikkansa lisäksi myös työnantajan muihin toimipisteisiin sekä asiakkaisiin ja viranomaisiin. Tästä osuudesta Kalle saa pisteet 60 (30-90).

Kalle Kulinaristi on suhteellisen tuore työssään eikä hän ole vielä edennyt esimiesasemaan. Hänellä on kuitenkin itsenäinen aluevastuu ja hänen työnsä vaikuttaa merkittävästi työryhmän työn tuloksiin. Pisteet 70 (40-110).

Yhteensä Kalle saa työnvaativuusarvioinnista pisteet 215. Näillä pisteillä Kalle Kulinaristi sijoittuu TVL-luokkaan 7 ja hänen peruspalkkansa on 2361 €/kk.
Sairaanhoitaja on töissä iltaisin, viikonloppuisin ja öisin myös juhannuksena ja jouluna, ja silti kuukausiansio on esimerkiksi sairaalainsinööriä lähes tuhat euroa pienempi, Laurila sanoo.

Miksi tässä nyt näin kovasti vertaillaan insinöörien ja sairaanhoitajien palkkaa? ovatko sairaanhoitajat sitä mieltä, että insinöörien palkkoja on laskettava?
Aina, kun sairaanhoitajat haluaa lisää palkkaa, muutamat ammattikoulun käyneet ilmestyy huutamaan noista insinööreistä. He kuulemma tekevät arvokasta työtä ja hoitajat ovat pelkkä menoerä yhteiskunnalle.
Insinöörien koulutus on muka jotain todella päätä huimaavaa, joten heidän täytyy saada enemmän liksaa kuin vastaavaa koulutustasoa olevat sairaanhoitajat.

Kyllä minä voin rakentaa itse taloni, mutta en laittaa itseäni tiputukseen!!

Lauri Logistiikkainsinööri toimii esimiestehtävässä maaliikenneterminaalissa. Laskemme Laurille peruspalkan Autoliikennealan toimihenkilöiden työehtosopimuksen mukaan.

Lauri toimii terminaalissa työnjohtotehtävässä. Hänen tehtävänsä siis sijoittuu lähtökohtaisesti vaativuustasolle 3, jossa edellytetään seuraavia yleisluonteisia tietoja ja taitoja: "Koulutukseen ja/tai työkokemukseen perustuvat erikoistiedot ja/tai taidot. Monipuolisten menettelytapasääntöjen tuntemus. Yrityksen erilaisten osatoimintojen tuntemus ja yhdistämiskyky tai koordinointi yrityksen ulkopuolelle."

Tässä harjoituksessa korotamme Laurin hienoarvioinnissa korkeimpaan luokkaan C, joka siis tarkoittaa että Lauri "hoitaa tehtäviä, jotka ovat vaativampia kuin saman karkealuokitustason tehtävät yrityksessä keskimäärin."

Koska Laurilla on työkokemusta 14 vuotta ja koska hän sijoittuu palkkaluokkaan 3C[7b], hänen peruspalkkansa on 2460 €/kk.

Onneksi maaliikenneterminaali pyörii jatkuvassa 5-vuorossa 24/7, niin Lauri saa ansiotasonsa hilattua sinne insinöörien keskiansioihin. (y)

Ai että kun kaikki muut Suomessa laskee nämä asiat väärin ja vain sinä yksin lasket oikein!!

Nyt äkkiä kipinkapin julkaisemaan nämä oikeat laskut!!
Älä nyt länkytä, vaan toimita se tieto peruspalkasta! Jos kerran kaikki muut ovat näitä laskeneet, niin tokihan sinä löydät nopeasti tiedon siitä mikä on insinöörin peruspalkka. Löydäthän sinä tiedon sairaanhoitajan peruspalkastakin, niin tietenkin insinöörille löytyy samalla tavalla peruspalkka, vai mitä? Eli ei muuta kuin googletat ja toimitat linkin. Ei se ole sen vaikeampaa.

Älä nyt länkytä, vaan toimita se tieto peruspalkasta! Jos kerran kaikki muut ovat näitä laskeneet, niin tokihan sinä löydät nopeasti tiedon siitä mikä on insinöörin peruspalkka. Löydäthän sinä tiedon sairaanhoitajan peruspalkastakin, niin tietenkin insinöörille löytyy samalla tavalla peruspalkka, vai mitä? Eli ei muuta kuin googletat ja toimitat linkin. Ei se ole sen vaikeampaa.
Mitä sä tältä keskustelulta nyt oikein haet? Olet sitä mieltä, että insinöörit ja sairaanhoitajat saavat tasa-arvoista palkkaa. Ihmettelen, ettei kukaan muu, näistä asioista päättävä, ole huomannut tuota.

Kipinkapin korjaamaan!!

Kaikki muut luulevat, että vasta osastonhoitaja pääsee 3000€/kk ja rivi-insinööri tienaa enemmän, kuin 2500€.
Onhan tuo ihan järkyttävää, kuinka väärässä he ovat ja palkkaneuvotteluja tehdään ihan väärän faktan pohjalta!!!

Lasketaanpa peruspalkka insinöörille, joka toimii talotekniikka-alan vaativassa asiantuntijatehtävässä.

Hänen työnsä edellyttää "vaativaa soveltamista, itsenäistä harkintaa ja suunnittelua uusissa, erilaisissa ja vaihtelevissa tilanteissa. Itsenäiset ratkaisut toiminnan lähtökohtana." 130 pistettä.

Hänen päätöstensä "vaikutusalue yleensä lähiympäristöä laajempi tai koko työryhmä /useita pieniä työryhmiä." 40 pistettä.

Hänen työtehtävänsä on "neuvottelu- ja yhteistyötaitoja vaativa toimi. Merkittävästi vaativaa, oma-aloitteista yhteydenpitoa." 75 pistettä.

Hänen tehtävänsä on "vaativa esimiestehtävä tai vaativa asiantuntijatehtävä". 45 pistettä[7b].

Yhteensä tämä insinööri saa vaativuusarvioinnissa siis pisteet 290 ja sijoittuu palkkaluokkaan 7. Hänen peruspalkkansa on 3022 €/kk.

Lasketaanpa ihan huvikseen millaiset pisteet sairaanhoitajan tehtävää vastaavalla arvioinnilla saisi.

Siinä tapauksessa työssä tulisivat eteen "samankaltaiset tilanteet. Tehtävät perustuvat tuttuihin menettely-
tapoihin". 70 pistettä

Työssä tehtävillä päätöksillä olisi lähinnä "vaikutusta pääasiassa omaan työhön tai suppean työryhmän työhön." 20 pistettä.

Työssä hoidettavat "yhteydet ovat yleensä tietojen vastaanottamista, välittämistä ja jakelua". 25 pistettä.

Tehtävän taso olisi "oma tehtävä". 15 pistettä.

Tällaista "sairaanhoitajatason" työtehtävää hoitavan insinöörin palkka sijoittuisi talotekniikka-alan työehtosopimuksessa vaativuustasolle 1-2 ja peruspalkka olisi 1750 €/kk.

Miksi alkaisin sun googlettajaksi, kun olet sivuuttanut kaiken, mitä olen googlettanut ja sitten revit päästäs näitä sun omia juttuja?

Mitä sä tältä keskustelulta nyt oikein haet? Olet sitä mieltä, että insinöörit ja sairaanhoitajat saavat tasa-arvoista palkkaa. Ihmettelen, ettei kukaan muu, näistä asioista päättävä, ole huomannut tuota.

Kipinkapin korjaamaan!!

Kaikki muut luulevat, että vasta osastonhoitaja pääsee 3000€/kk ja rivi-insinööri tienaa enemmän, kuin 2500€.
Onhan tuo ihan järkyttävää, kuinka väärässä he ovat ja palkkaneuvotteluja tehdään ihan väärän faktan pohjalta!!!
Sinähän tässä olet vaatinut, että peruspalkkoja on verrattava. Kaikki muut ovat sitä mieltä, että kokonaisansioita on verrattava tai keskituntiansioita. Kaikkein järkyttävintä on se, että toistuvasti yritetään verrata sairaanhoitajan peruspalkkaa muiden kokonaisansioihin.

Miksi alkaisin sun googlettajaksi, kun olet sivuuttanut kaiken, mitä olen googlettanut ja sitten revit päästäs näitä sun omia juttuja?
Ai nyt päästiin keskustelussa tälle tasolle. Kas kun en ole sivuuttanut, vaan vastannut jokaiseen tyhmään väitteeseesi. Mutta ei sillä mitään väliä. Oleellista on se, että olen nyt toivottavasti saanut tuotua vähän faktaa tähänkin keskusteluun.

Lasketaanpa peruspalkka insinöörille, joka toimii talotekniikka-alan vaativassa asiantuntijatehtävässä.

Hänen työnsä edellyttää "vaativaa soveltamista, itsenäistä harkintaa ja suunnittelua uusissa, erilaisissa ja vaihtelevissa tilanteissa. Itsenäiset ratkaisut toiminnan lähtökohtana." 130 pistettä.

Hänen päätöstensä "vaikutusalue yleensä lähiympäristöä laajempi tai koko työryhmä /useita pieniä työryhmiä." 40 pistettä.

Hänen työtehtävänsä on "neuvottelu- ja yhteistyötaitoja vaativa toimi. Merkittävästi vaativaa, oma-aloitteista yhteydenpitoa." 75 pistettä.

Hänen tehtävänsä on "vaativa esimiestehtävä tai vaativa asiantuntijatehtävä". 45 pistettä[7b].

Yhteensä tämä insinööri saa vaativuusarvioinnissa siis pisteet 290 ja sijoittuu palkkaluokkaan 7. Hänen peruspalkkansa on 3022 €/kk.

Lasketaanpa ihan huvikseen millaiset pisteet sairaanhoitajan tehtävää vastaavalla arvioinnilla saisi.

Siinä tapauksessa työssä tulisivat eteen "samankaltaiset tilanteet. Tehtävät perustuvat tuttuihin menettely-
tapoihin". 70 pistettä

Työssä tehtävillä päätöksillä olisi lähinnä "vaikutusta pääasiassa omaan työhön tai suppean työryhmän työhön." 20 pistettä.

Työssä hoidettavat "yhteydet ovat yleensä tietojen vastaanottamista, välittämistä ja jakelua". 25 pistettä.

Tehtävän taso olisi "oma tehtävä". 15 pistettä.

Tällaista "sairaanhoitajatason" työtehtävää hoitavan insinöörin palkka sijoittuisi talotekniikka-alan työehtosopimuksessa vaativuustasolle 1-2 ja peruspalkka olisi 1750 €/kk.
No mä voin luvata että lvi-suunnittelijan työssä pääsee pitkälle, kun tietäö, että pas ka valuu alaspäin ja lämmin ilma nousee ylös.

Paljon vaikeampaa on huolehtia kymmenestä räkäpäästä, joilla kolmella on keliakia, kahdella adhd ja yhdellä mt-vanhempi.

Ai nyt päästiin keskustelussa tälle tasolle. Kas kun en ole sivuuttanut, vaan vastannut jokaiseen tyhmään väitteeseesi. Mutta ei sillä mitään väliä. Oleellista on se, että olen nyt toivottavasti saanut tuotua vähän faktaa tähänkin keskusteluun.
No sitähän mä olen sulle sanonut, että nyt kipinkapin julkaisemaan noi kaikki, kun palkkaneuvottelijat oikeasti luulee, että insinöörit tienaa enemmän kuin hoitajat!!!! Onneksi sä tiedät nää asiat oikein ainoana Suomessa!!!

Sinähän tässä olet vaatinut, että peruspalkkoja on verrattava. Kaikki muut ovat sitä mieltä, että kokonaisansioita on verrattava tai keskituntiansioita. Kaikkein järkyttävintä on se, että toistuvasti yritetään verrata sairaanhoitajan peruspalkkaa muiden kokonaisansioihin.
En ole vaatinut. Olen puhunut mediaaneista ja kokonaisansioista ja siitä, että hoitajat pääsee rahaan kiinni vasta yötyökorvauksien jne jälkeen. Johon sä yritit selvittää, että yötyö on perustyötä ja mä olen moraaliton jos ostan ulkomailta tuotuja tuotteita... Et kyl toi sun keskustelu on aika sekavaa.

En ole vaatinut. Olen puhunut mediaaneista ja kokonaisansioista ja siitä, että hoitajat pääsee rahaan kiinni vasta yötyökorvauksien jne jälkeen. Johon sä yritit selvittää, että yötyö on perustyötä ja mä olen moraaliton jos ostan ulkomailta tuotuja tuotteita... Et kyl toi sun keskustelu on aika sekavaa.
Miten sä pysyt selvillä, mitkä kaikki "vierailija" kirjoittamat on saman tyypin näppikseltä? Meinaan sähän saatat nyt keskustella useamman ihmisen kanssa ja kuvittelet, että kaikki on yhden ja saman mielipiteitä.

Itse en ole ikinä hoitajan työtä tehnyt, mutta ei se nyt niin kauhean vaikealta minusta kuulosta. Hoidat ihmisiä. Lääkäri tekee kuitenkin päätökset, eli hoitaja ei ole vastuussa päätöksistä? Vai joutuuko hoitaja itse päättämään, miten hoidetaan? Olen ymmärtänyt, että hoitajat vain tekevät sen, mitä käsketään. Hoitaja siis antaa lääkkeet, ehkä pesee potilaat ja syöttää tarvittaessa. Vaihtaa vanhuksille vaippoja tai käyttää vessassa. Mitä muuta? Sitten tietenkin leikkaussalihoitajat on erikseen, heillä on eri velvollisuudet, mutta sielläkin lääkäri on se joka tekee päätökset ja ottaa vastuun. Eli mikä tässä hoitajan työssä on niin vaikeaa, että palkkaa pitäisi saada tonni lisää? Senkö takia, että työ on raskasta? Ymmärrän, että työtä on paljon. Mutta sehän johtuu siitä, että tekijöitä ei ole tarpeeksi. Eli olisivatko hoitajat tyytyväisiä palkkaansa, jos töitä olisi kohtuudella, kahvitunnit voisi pitää ajallaan ja ylitöitä ei tarvisi tehdä? Onko kyse ennemminkin siitä,e ttä nykyisellään palkka ei vastaa työn määrää ja se korjautuisi lisätyövoimalla? Vai pitäisikö palkaa saada edelleen lisää vaikka työtaakka kevenisi?

No sitähän mä olen sulle sanonut, että nyt kipinkapin julkaisemaan noi kaikki, kun palkkaneuvottelijat oikeasti luulee, että insinöörit tienaa enemmän kuin hoitajat!!!! Onneksi sä tiedät nää asiat oikein ainoana Suomessa!!!
Kyllähän ne tienaakin. Sairaanhoitajan tehtäväkohtainen peruspalkka on kunnallisella puolella 2567 €/kk. Olen tässä laskenut vertailun vuoksi muutamat peruspalkat insinööreille. Ne ovat 2617 €/kk, 3187 €/kk, 2361 €/kk, 2460 €/kk ja 3022 €/kk. Siis noiden esimerkkien osalta 60 % on parempi peruspalkka ja sen lisäksi erilaiset lisät voivat olla paremmat. Sehän riippuu ihan työehtosopimuksesta. Ja sitten on vielä sekin vaihtoehto, että insinööri ei työskentele työehtosopimuksen palkalla lainkaan, mutta se ei vaikuta siihen peruspalkkaan, johon tässä halutaan verrata.

Sotkemme toisemme sitten muihin vierailijoihin. Mutta oleellista on kuitenkin se, että joku haluaa puhua peruspalkoista ja se on järjetöntä. Mutta jos niistä haluaa kuitenkin puhua, niin puhutaan sitten kaikkien osalta eikä niin, että vertaillaan sairaanhoitajan peruspalkkaa muiden kokonaisansioihin.

Yhteistyössä