Hoitajat/asiasta tietävät? INR-arvo.

Sain verikokeiden tulokset tänään ja P-TT-INR on 0.9 ja perässä lukee "hoitoa vaativa".
Mitä se siis tarkoittaa? Mitä toi arvo meinaa?
Ei puhunut mtn se hoitaja ja mulla on lääkäri vasta tammikuun 21.pvä. Pitäisikö yrittää saada aikaa aiemmin, vai... : /

Ikää mulla siis 28-vuotta.
 
"vieras"
Viitearvot voivat vaihdella eri labroissa ja sinun olisi esim.täällä normaali. Ei syytä huoleen. Jos on hieman nestehukassa, niin arvo laskee.
http://www.vshp.fi/medserv/klkemi/fi/ohjekirja/4520.htm
 
:)
Miksi otettu hyytymistekijät, jos kukaan ei sitä kontrolloi? tai siis melko kaukana tuo lääkäriaika. Normi taitanee olla 1 luokkaa, et sen puoleen ei hätä. Mitä korkeampi arvo sen huonommin veri hyytyy ts. voi vuodella.
 
"eve"
Terveellä ihmisellä tuo sun arvo on ok.

Tromboplastiiniaikaa käytetään pääasiallisesti ns. verenohennushoidon seurantaan. Se mittaa veren hyytymistaipumusta niin että mitä suurempi TT-INR arvo kyseessä on, sitä huonommin veri hyytyy. Normaaliarvo on noin 1.0 luokkaa. Hoitoalueen viitearvot ovat ohjeelliset, hoitava lääkäri saattaa poiketa niistä mikäli katsoo siihen olevan erityistä syytä.
 
verbalista
Tyypillisin tilanne, missä mitataan INR on Marevan-hoidossa, ja just siitä tulee nuo viitearvot. Joissain ohjelmistoissa on "normiviitearvoina" 2-3, mikä on Marevan-hoitoisen potilaan tavoiteväli yleensä, ja vilkuttaa heti punaista jos arvo onkin normaalin terveen ihmisen arvo (mikä on noin 1). Eli ei hätää :)

Valtimoverikoe on verikaasuanalyysi, josta voidaan tsekkailla happeutumista ja happoemästasapainoa.
 
"hoitaja"
En kyllä ole huomannut... Tosin mulla harvemmin on haavoja. Tuossa lapussa lukee et viitearvo 2.0-3.0. Mut itsekkin googletin et toi ois normaali... :/
Viitearvo 2.0-3.0 on lääkitystä käyttävällä. Normaalilla terveellä ihmisellä ei INR arvo mahdu viitearvojen sisään, koska on juurikin 1:n luokkaa. Viitearvit on asetettu lääkityksellä oleville.
 

Yhteistyössä