Hoitajana pelkkää keikkatyötä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja shth
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

shth

Vieras
Valmistun piakkoin (sh+th) ja ajattelin valmistumisen jälkeen aloittaa pelkän keikkatyön. Onko muita pelkkää keikkatyötä tekeviä? Lapsen päiväkotipaikan aion pitää (on yli 4v valmistuttuani) ja sinne varmaan ilmoittaa viikosta riippuen 2-4pv jolloin yritän saada keikkaa. Ilmeisesti päivähoitoon voi ilmoittaa ettei tulekaan? (meillä ostopalvelupk, jossa aina sama määrä työntekijöitä), mutta hoitopäivät on kuitenkin ilmoitettava etukäteen. Miten keikkailijan arki sujuu? Meille riittää, että tienaan kaikkea 500€ ja 2000€ välillä kuussa bruttona, joten aivan hirveästi keikkaa ei tarvitse tehdä. Tällä hetkellä minulla on yksi vakikeikkapaikka lasten osastolta sairaanhoitajana.

Olen tehnyt, mutta meillä lapsi pidettiin siis kotihoidossa sen ajan. Ja tein keikkaa vain omalle osastolle (ehkä 4 vuoroa muille), muutaman vuoden ajan. Tietysti lomien puuttuminen on ikävää, mutta ne saa rahana taas palkassa.
Riippuen asioista, voit saada soviteltua peruspäivärahaa/ tai liitosta jotain?

Meillä siis kaikki minun kotiin tuoma raha on "ekstraa", aion pitää (lapsen takia) tässä seuraavat vuodet koko kesän lomaa, tietty myös kaikki hiihtolomaviikot sun muut myös, ihan palkattomana.

Omaa osastoa ei siis ole, kun en ole vielä edes valmistunut. Yksi keikkaosasto on jo olemassa, johon pitäisi olla kokoajan tekemässä töitä :)

ap

No olen lastenhoitaja enkä sh, mutta on ollut aikoja että tein pelkkää keikkaa. Mukavaa kun saa itse päättää työpäivänsä, toisaalta niitä puheluita tulee monesti aika tiuhaan että etkö pääsis tulemaan... Siitä tulee joskus morkkista kun sanoo etten pääse, vaikka oikeasti pääsiskin. Lomat maksettiin aina rahana ja pistin ne säästöön kesää varten. Lomailin aina kesäkuusta elokuun puoleenväliin....

Tee ihmeessä jos jaksat. Itse koen kumminkin vakituisen työpaikan olevan minun heiniäni, upeat työkaverit auttavat jaksamaan rankassakin työssä. Myös keikkailua kokeiltu, samoin privaattisektoria. Osittainen työaika lasten ollessa hoidossa ja vielä alakoulussakin osottautui meille sopivaksi järjestelyksi miehen tehdessä tehdessä pitkää päivää ja matkustaessa paljon. Palkka on mitä on, mutta sillä on pärjätty, kaikki se on plussaa :).

Työpaikallani oli viime kesänä sijaistamassa lähihoitaja, joka oli jo vuosia elättänyt itsensä pelkällä keikkailulla. Tunnen myös keikkailevan sh:n, jolla töitä tuntuu riittävän. Uskon siis, että ainakin sairaanhoitajalla töitä riittää, sillä sijaisistahan on aina pulaa. Vastavalmistuneena voi olla ihan järkevääkin keikkailla aluksi ja nähdä erilaisia työpaikkoja.

Itse teen keikkaa, ja pidän tästä toistaiseksi enemmän kuin vakituisesta työstä.Vakituisena palkka pienenisi satasen kuussa, päivähoitomaksut nousisivat satasella kun hoitopäiviä tulisi enemmän, joutuisin tekemään yövuoroja ja vastuu työssä lisääntyisi. Ottaisin siis vuodessa pari tonnia takkiin siitä että saan tehdä raskaampaa työtä. Jotenkin se ei juuri nyt tunnu tärkeältä olla kehenkään pysyvässä työsuhteessa.

Viisas työnantaja tietää, että jokainen tarvitsee lomaa, myös keikkalainen. Meillä saa aivan vapaasti kertoa milloin ei ole käytettävissä, luonnollisesti, koska keikkalainen ei ole työpätkien välissä työsuhteessa eikä hänellä silloin ole velvoitteita yhtään ketään kohtaan. Itse en ole nostanut työttömyystukea kun olen lomaillut, mutta sehän joka tapauksessa haetaan aina jälkikäteen, ja viisas työnantaja ei ala ketään kenellekään käräyttelemään tai häneltä loppuvat ripeää tahtia sijaiset.

Millainen tilanne keikkailijoiden työnhaussa? Onko töitä edelleen hyvin tarjolla? Itse mietin KYS tilannetta tällä hetkellä. Sinne kiinnostaisi kenties hakea.

Onko keikkatyössä mahdollista päättää itse lomistaan? Miten työnantajat suhtautuvat jos pitää esim. 2 kk kesäloman?

Aikuisena ihmisenä sinulla ei ole velvollisuutta tilittää asioistasi kenellekään. Jos sinua soitetaan töihin vaikka aiot pitää lomaa, kerrot että olet käytettävissä seuraavan kerran tietystä päivämäärästä eteenpäin. Mitään muuta ei tarvitse kertoa, koska se ei ole työnantajan asia eikä kuulu hänelle, koska et ole työsuhteessa. Sitten lomailet rauhassa.

Millainen tilanne keikkailijoiden työnhaussa? Onko töitä edelleen hyvin tarjolla? Itse mietin KYS tilannetta tällä hetkellä. Sinne kiinnostaisi kenties hakea.
Virallinen totuus on, ettei keikkalaisia tarvita koska henkilöstömitoitus on kohdillaan ja poikkeustilanteissa pyritään työkuormaa vähentämään niin että sijaisia ei tarvitse palkata. Kaikesta säästetään.
TOTUUS on se, että flunssa-aalto ja norovirus pyyhkäisee taas tänäkin talvena yli maan, lisäten potilaita ja kaataen hoitajia sänkyyn. Että tänäkin vuonna joku tulee raskaaksi tai joku jää eläkkeelle ja jonkun lapsella on jatkuvasti korvatulehdus. Että tänäkin vuonna osastonhoitaja katsoo monen monena aamuna kylmä hiki otsallaan sairaaksi ilmoittautuneiden pitkän pitkää listaa ja alkaa soitella keikkalaisille. :)

9 jatkaa; itse koen myös, että keikkalaisena työ kuormittaa vähemmän. Jos miettii, että paljonko työn kuormituksesta tulee itse työstä, ja paljnko tulee työpaikan ihmissuhteista, odotuksista, ristiriidoista ja muusta ylimääräisestä sälästä, niin joskus se työyhteisö ja työn rakenteet kuormittavat enemmän kuin potilastyö. Itse koen hyvin vapauttavana, että keskityn työhön eikä mikään muu säätäminen minua kiinnosta. Ei tarvitse miettiä arvostetaanko minua eivätkä ne (usein hyvin ymmärrettävät) pettymykset, joita monilla työpaikoilla on esimiestä ja työn järjestelyä kohtaan, oikeastaan kuulu minulle. Sillä mennään millä mennään, kaikkien kanssa voi tulla toimeen ja kunhan palkka tulee tilille niin asiat on oikein hyvin.

Olen jo 50v täyttänyt th (sh). Heittäytyminen täysin keikkatyöläiseksi pk-seudulla houkuttelisi. Työkokemusta on n.20v., mutta suurin osa th:n työstä. Onko kellään tietoa th:n keikkamahdollisuuksista nla:ssa, koulussa tai kotipalvelun tarpeesta? Toki sh:n työtkin kelpaisivat, joskin luin jostain keikkavälitysilmoituksesta että tulisi olla voimassa oleva i.v. lupa. Ellei ole, niin missä sen saisi suoritettua?
Onko keikkaa riittänyt myös tällaisille vanhemmille (terveille, nuorekkaille, innostuneille) ammattilaisille? ...ihan sinne eläkeikään asti?

Olen jo 50v täyttänyt th (sh). Heittäytyminen täysin keikkatyöläiseksi pk-seudulla houkuttelisi. Työkokemusta on n.20v., mutta suurin osa th:n työstä. Onko kellään tietoa th:n keikkamahdollisuuksista nla:ssa, koulussa tai kotipalvelun tarpeesta? Toki sh:n työtkin kelpaisivat, joskin luin jostain keikkavälitysilmoituksesta että tulisi olla voimassa oleva i.v. lupa. Ellei ole, niin missä sen saisi suoritettua?
Onko keikkaa riittänyt myös tällaisille vanhemmille (terveille, nuorekkaille, innostuneille) ammattilaisille? ...ihan sinne eläkeikään asti?
Sinuna odottaisin, kunnes sote on saatu toimimaan, ja nähdään miten se vaikuttaa työolosuhteisiin. Siinä voi olla tekijöitä, joita nyt ei osata ennakoida. Kun eläkeikä kuitenkin on noin lähellä, kannattaa miettiä kahdesti haluaako vaihtaa soten myötä kenties merkittävästikin huonontuneisiin työsuhteisiin ja paljon raskaammaksi muuttuneeseen työhön. Jos ei fysiikka kestä, on keikkalainen vähän heikossa asemassa, koska kukaan ei palkkaa viisikymppistä jolla alkaa olla jonkinlaisia vaivoja työssä joka voi olla ajoittain fyysisesti hyvin raskasta.

Kiinnostaa lukea teidän mietteitä. Itse opiskelen nyt hoitoalalla, eikä tullut mieleeni, että keikkailu voisi olla kivaa. Olen kaupan alalla ollut pelkkä keikkailija ja voin sanoa, että työviihtyvyyteni parani huomattavasti päästessäni vakkariksi. Mutta eri aloilla toimii varmasti eri tavoin.

Kuinka paljon etukäteen pyynnöt vuoroista yleensä tulevat? Kuukausi? Viikko? Pari päivää

Pystyykö paikassa aloittamaan työt melkein heti? Ovatko kaikki terveyskeskukset/sairaalat/yms. samantapaisia samalla kaavalla? Onko toimintatavoissa eroja? Säilytetäänkö työvälineitä eri tavoin jne.? Eli meneekö työajasta suuri osa vain toimintatapojen selvittelyyn juuri siinä paikassa?

Entä onko painostusta tai vonkausta töihintuloon, jos ei jaksa/halua ottaa vuoroa?

Aikuisena ihmisenä sinulla ei ole velvollisuutta tilittää asioistasi kenellekään. Jos sinua soitetaan töihin vaikka aiot pitää lomaa, kerrot että olet käytettävissä seuraavan kerran tietystä päivämäärästä eteenpäin. Mitään muuta ei tarvitse kertoa, koska se ei ole työnantajan asia eikä kuulu hänelle, koska et ole työsuhteessa. Sitten lomailet rauhassa.
Toimii varmasti isoilla paikkakunnilla jossa työpaikkoja riittää ja hoitajista oikeasti pulaa. Ei toimi pienillä paikkakunnilla jossa työpaikkoja paljon vähemmän, mutta hoitajista ylitarjontaa. Jos ilmoitat ettet ole käytettävissä kahteen kuukauteen, niin kyllä silloin saa melkein heittää hyvästit sille työpaikalle. Kyllä siihen joku tekijä löytyy.

Itse en jaksaisi enää pelkän keikkatyön varassa. Tuloja on pakko olla myös mulla ja keikkatyön varassa eläminen olisi todella stressaavaa. Tein aiemmin tuntityöntekijänä töitä kuuden viikon jaksoissa ja oli todella stressaavaa kun ei tiennyt kuin kuudeksi viikoksi, että on töitä ja aina sai jännittää onko nimi työvuorolistoissa. Onneksi sain lähes vuoden sijaisuuden toisesta paikasta niin ei tarvitse stressata koko ajan.

Kuinka paljon etukäteen pyynnöt vuoroista yleensä tulevat? Kuukausi? Viikko? Pari päivää

Pystyykö paikassa aloittamaan työt melkein heti? Ovatko kaikki terveyskeskukset/sairaalat/yms. samantapaisia samalla kaavalla? Onko toimintatavoissa eroja? Säilytetäänkö työvälineitä eri tavoin jne.? Eli meneekö työajasta suuri osa vain toimintatapojen selvittelyyn juuri siinä paikassa?

Entä onko painostusta tai vonkausta töihintuloon, jos ei jaksa/halua ottaa vuoroa?

Pyyntö töihin voi tulla vaikka samana päivänä eli aamulla/aamupäivällä soitetaan, että tuletko iltavuoroon. Joskus taas tiedetään aiemmin, että tarvitaan tekijä joihinkin vuoroihin.

Jokainen paikka on omansa ja kyllä siellä aluksi on vähän hukassa ennen kuin oppii talon tavoille. Tavarat on helposti hukassa kun ei tiedä missä kaapissa on mitäkin. Mutta ei siihen kyllä suurinta osaa työajasta mene ja rohkeasti vain kysyy jos jotakin on hukassa tai ei tiedä miten päivän kulku menee esim. ruokailun, pesujen yms. suhteen.

Tuo painostus/vonkaus riippuu aika paljon ihmisestäkin joka sitä kysyy. Jotkut tyytyy kieltävään vastaukseen, mutta jotkut alkaa sen "etkö sä nyt kuitenkin voisi". Jos monesti kieltäydyt, niin eipä sieltä enää pian soitellakaan.

Kiinnostaa lukea teidän mietteitä. Itse opiskelen nyt hoitoalalla, eikä tullut mieleeni, että keikkailu voisi olla kivaa. Olen kaupan alalla ollut pelkkä keikkailija ja voin sanoa, että työviihtyvyyteni parani huomattavasti päästessäni vakkariksi. Mutta eri aloilla toimii varmasti eri tavoin.

Se, viihtyykö keikkalaisena, riippuu ihmisen luonteesta. Jos kaipaa itselleen pysyvää sosiaalista ryhmää, arvostusta ja tiettyä asemaa sekä samoja rutiineja, ei todennäköisesti viihdy keikkalaisena. Jos taas ne prioriteetit on siinä, että saa maksimoitua palkan ja ajankäytön suhteen itselle sopivaksi, on keikkailu ihan sopiva vaihtoehto. Itse asiassa, kun on riittävän monessa paikassa keikkaillut, olen itse alkanut olla hyvin tyytyväinen, ettei mun tarvi mennä niihin juorurinkeihin haukkumaan toisia ja miettimään sellaisia elämää suurempia asioita, kuin työkaverin lukuisat viat sekä ulkonäössä, luonteessa että ammattitaidossa. Sehän se työntekijöiden energiaa kuluttaa enemmän kuin potilastyö ikinä. Teen työni, keskityn potilaisiin ja lähden töistä yleensä paljon paremmalla tuulella kuin moni muu.

Pyyntöjä voi tulla saman päivän aikana, kuukautta ennen, tuntia ennen. Itse päättää miten niihin reagoi. Totta kai soittelijat painostavat, ei se ole iso juttu, jokainen sijainen itse päättää miten toimii. Uudessa paikassa on aina vähän hukassa alussa, se pitää oppia sietämään, elämä on muutosta ja uuden oppimista.

Keikkalaisen ura kannattaa aloittaa tekemällä niin paljon töitä kuin pystyy, pääosin pyhiä, iltoja ja öitä, että saa mahdollisimman hyvän palkan, josta ansiosidonnainen lasketaan. Se on silloin todennäköisesti saman suuruinen, kuin mitä saisi kuukausipalkkaa päivätöissä, koska hoitajan peruspalkka on pieni ilman lisiä. Silloin ne työttömyysjaksot ei hetkauta mihinkään suuntaan taloudellisesti. Eri asia sitten, tietenkin, jos ehtii olla niin kauan työttömänä että työkkäri voi sut ohjata hakemaan jonnekin paskaläävään jossa kukaan ei halua olla töissä. Mut niilläkin on niin paljon töitä tällä hetkellä muiden työttömien kanssa, että ei niitä ainakaan täällä päin kiinnosta onko joku hoitaja omalla lomalla muutaman viikon, kun kuitenkin se työllistyminen uudelleen on varmaa. Joka tapauksessa jokainen tekee itse ne valintansa ja kantaa niistä vastuun, minä olen tehnyt tämän valinnan ja olen siihen tyytyväinen. Sitten, kun en enää ole, voin tehtä uusia valintoja.

Pyyntö töihin voi tulla vaikka samana päivänä eli aamulla/aamupäivällä soitetaan, että tuletko iltavuoroon. Joskus taas tiedetään aiemmin, että tarvitaan tekijä joihinkin vuoroihin.

Jokainen paikka on omansa ja kyllä siellä aluksi on vähän hukassa ennen kuin oppii talon tavoille. Tavarat on helposti hukassa kun ei tiedä missä kaapissa on mitäkin. Mutta ei siihen kyllä suurinta osaa työajasta mene ja rohkeasti vain kysyy jos jotakin on hukassa tai ei tiedä miten päivän kulku menee esim. ruokailun, pesujen yms. suhteen.

Tuo painostus/vonkaus riippuu aika paljon ihmisestäkin joka sitä kysyy. Jotkut tyytyy kieltävään vastaukseen, mutta jotkut alkaa sen "etkö sä nyt kuitenkin voisi". Jos monesti kieltäydyt, niin eipä sieltä enää pian soitellakaan.

Mihin ottaa yhteyttä kun keikkatyötä haluaa? Suoraan yksiköiden pomoihin ja ilmaista halukkuutensa keikkalaiseksi vai millä kaavalla tämä hoidetaan?

Mihin ottaa yhteyttä kun keikkatyötä haluaa? Suoraan yksiköiden pomoihin ja ilmaista halukkuutensa keikkalaiseksi vai millä kaavalla tämä hoidetaan?
Isoilla yksiköillä on omat rekryosastonsa. Muussa tapauksessa voi ottaa yhteyttä osastonhoitajiin ja jättää yhteystietonsa. Hyviä aikoja päästä keikkalaisesti haluamaansa yksikköön ovat juhlapyhät ja kesälomat. Juuri nyt on kesätöiden haku alkanut, joten nyt on hyvä aika alkaa soitella ja ilmoittautua keikkalaiseksi. Tässä ehtii tehdä mm. pääsiäisen ja talviolomien sijaisuuksia ennen kesälomia, saa samalla katsella miten töitä löytyy, miten missäkin viihtyy ja mihin haluaisi mennä.

Oulussa asun ja ei täällä soitella. Rekryistä, kaupungin ja esim Caritakselta tulee tekstiviestillä tai s.postilla keikat joita voi varata mielensä mukaan ja kuka ensin ehtii. Toimii kiitettävästi. Töitä ois vaikka joka päivälle. Kaupungin keikat menee heti ja niiden nappaamisessa pitää olla nopea. Tulevat usein samana päivänä iltavuoroon tai edellisenä päivänä. Yksityisen puolen monesti päiviä ennen tai edellisenä päivänä..niin, mitenhän lienee tuo eläke kertyy. Pitääpä ottaa selvää..

Yhteistyössä