Kiinnostaa lukea teidän mietteitä. Itse opiskelen nyt hoitoalalla, eikä tullut mieleeni, että keikkailu voisi olla kivaa. Olen kaupan alalla ollut pelkkä keikkailija ja voin sanoa, että työviihtyvyyteni parani huomattavasti päästessäni vakkariksi. Mutta eri aloilla toimii varmasti eri tavoin.
Kuinka paljon etukäteen pyynnöt vuoroista yleensä tulevat? Kuukausi? Viikko? Pari päivää
Pystyykö paikassa aloittamaan työt melkein heti? Ovatko kaikki terveyskeskukset/sairaalat/yms. samantapaisia samalla kaavalla? Onko toimintatavoissa eroja? Säilytetäänkö työvälineitä eri tavoin jne.? Eli meneekö työajasta suuri osa vain toimintatapojen selvittelyyn juuri siinä paikassa?
Entä onko painostusta tai vonkausta töihintuloon, jos ei jaksa/halua ottaa vuoroa?
Se, viihtyykö keikkalaisena, riippuu ihmisen luonteesta. Jos kaipaa itselleen pysyvää sosiaalista ryhmää, arvostusta ja tiettyä asemaa sekä samoja rutiineja, ei todennäköisesti viihdy keikkalaisena. Jos taas ne prioriteetit on siinä, että saa maksimoitua palkan ja ajankäytön suhteen itselle sopivaksi, on keikkailu ihan sopiva vaihtoehto. Itse asiassa, kun on riittävän monessa paikassa keikkaillut, olen itse alkanut olla hyvin tyytyväinen, ettei mun tarvi mennä niihin juorurinkeihin haukkumaan toisia ja miettimään sellaisia elämää suurempia asioita, kuin työkaverin lukuisat viat sekä ulkonäössä, luonteessa että ammattitaidossa. Sehän se työntekijöiden energiaa kuluttaa enemmän kuin potilastyö ikinä. Teen työni, keskityn potilaisiin ja lähden töistä yleensä paljon paremmalla tuulella kuin moni muu.
Pyyntöjä voi tulla saman päivän aikana, kuukautta ennen, tuntia ennen. Itse päättää miten niihin reagoi. Totta kai soittelijat painostavat, ei se ole iso juttu, jokainen sijainen itse päättää miten toimii. Uudessa paikassa on aina vähän hukassa alussa, se pitää oppia sietämään, elämä on muutosta ja uuden oppimista.
Keikkalaisen ura kannattaa aloittaa tekemällä niin paljon töitä kuin pystyy, pääosin pyhiä, iltoja ja öitä, että saa mahdollisimman hyvän palkan, josta ansiosidonnainen lasketaan. Se on silloin todennäköisesti saman suuruinen, kuin mitä saisi kuukausipalkkaa päivätöissä, koska hoitajan peruspalkka on pieni ilman lisiä. Silloin ne työttömyysjaksot ei hetkauta mihinkään suuntaan taloudellisesti. Eri asia sitten, tietenkin, jos ehtii olla niin kauan työttömänä että työkkäri voi sut ohjata hakemaan jonnekin paskaläävään jossa kukaan ei halua olla töissä. Mut niilläkin on niin paljon töitä tällä hetkellä muiden työttömien kanssa, että ei niitä ainakaan täällä päin kiinnosta onko joku hoitaja omalla lomalla muutaman viikon, kun kuitenkin se työllistyminen uudelleen on varmaa. Joka tapauksessa jokainen tekee itse ne valintansa ja kantaa niistä vastuun, minä olen tehnyt tämän valinnan ja olen siihen tyytyväinen. Sitten, kun en enää ole, voin tehtä uusia valintoja.