Hoikkana pysyminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lillianna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lillianna

Vieras
Onko täällä muita sellasia ihmisiä, joille ei ole helppoa pysyä hoikkana? Mä olen hoikka, mut ei tää hoikkuus ilmaseksi ilman kieltäytymisiä pysy. Mä en esimerkiksi pidä oikein minkäänlaisista terveellisistä ruoista. Mistään vihanneksista en välitä, vaikka niitä päivittäin syönkin.

Jos voisin, kiskoisin naamaani kaikenmoista roskaruokaa ja karkkia päivittäin. En kuitenkaan tee sitä, koska haluan olla hoikka ja terve. Välillä törmään hoikkiin ihmisiin, jotka kertovat voivansa syödä mitä tahansa lihomatta. Se mitä tahansa ei kuitenkaan ole kaikille sama. Toiselle "iso määrä" suklaata voikin olla pieni suklaapatukka, esimerkiksi.

Työskentelen hoitoalalla ja kerran eräs potilas halusi Vinkkejä painon nostamiseen, kun oli niin laiha. Käskin pitämään ruokapäiväkirjaa. Itse ilmoitti ahtavansa mielestään rajattomasti ruokaa. Kuitenkin ruokapäiväkirja osoitti, että energiansaanti oli liian alhainen. Ihmisillä voi olla niin eri käsitykset ruoan määristä.

Mä olen yrittänyt opetella jo vuosia aidosti tykkäämään terveellisestä ruoasta, mutta ei. Osaan kyllä laittaa ruokaa, mutta mun makuhermoihin ei uppoa muu kuin kerma ja voi.

Mä syön terveellisesti ja pidän kasviksista ja korvaankin niillä usein pastat ja muut. Se ei ole tietoinen valinta vaan just siksi kun tykkään niiden mausta.

Sun tapaisia ongelmia mulla oli joskus. Tein pitkää työpäivää ja en kerinny laittaa ruokaa. Mun hoikkuuden salaisuus oli se, että kulutin niin paljon rankan työn takia, että kaikki kermakalorit ja roskaruuat kului kun vettä vaan. En kerinny syödä kun 1 ruuan päivässä, muuten elin kahvilla ja tomaattimehulla. Se jos joku piti hoikkana. Se mitä ravitsemusterapeutti olisi tuosta sanonut, onkin sitten aivan toinen tarina. :)

Muita neuvoja en osaa antaa ja tuokin oli huono...

Ihmisillä on tosiaan erilaiset käsityksen ruoan määristä. Esim. jotkut sanovat syöneensä hirveästi karkkia, jos ovat syöneet 200 g viikossa. Itse saatan syödä viikossa jopa kaksi 400g:n megapussia. Siitä voi jo sanoa paljon.

Joku saattaa sanoa syöneensä koko päivän, jos on syönyt viisi ateriaa, kuten on suositeltu. Jos on tottunut syömään kolme kertaa päivässä niin voi tuntua hurjalta määrältä se, että pitää syödä viisi kertaa.

En ole varma, mutta mulla on toiminut tämä resepti. Syön vain kun on nälkä tai
mieleni tekee syödä jotain. En syö siksi, että kello on X tai koska on "ruoka-aika" tai
tauko. Tai koska joku tarjoaa ja pitää olla kohtelias tai koska muut syövät nyt.
En syö sellaista mikä ei maistu oikeasti hyvälle, ne ovat mielestäni turhia kaloreita,
koska niihin ei liity samalla syömisen nautinto. Ja sen jälkeen tekee kuitenkin edelleen
mieli jotain mikä on oikeasti maukasta. Olen hoikka, mutta en näe sen eteen mielestäni
juurikaan vaivaa. Työni on melko fyysistä ja kävelen moneen paikkaan, koska en omista autoa En pidä liikunnasta, eikä ns. terveelliset ruoat hivele makuhermojani.
Raskausajat ovat olleet sitten asia erikseen, silloin on kiloja kertynyt ja paljon.

En ole varma, mutta mulla on toiminut tämä resepti. Syön vain kun on nälkä tai
mieleni tekee syödä jotain. En syö siksi, että kello on X tai koska on "ruoka-aika" tai
tauko. Tai koska joku tarjoaa ja pitää olla kohtelias tai koska muut syövät nyt.
En syö sellaista mikä ei maistu oikeasti hyvälle, ne ovat mielestäni turhia kaloreita,
koska niihin ei liity samalla syömisen nautinto. Ja sen jälkeen tekee kuitenkin edelleen
mieli jotain mikä on oikeasti maukasta. Olen hoikka, mutta en näe sen eteen mielestäni
juurikaan vaivaa. Työni on melko fyysistä ja kävelen moneen paikkaan, koska en omista autoa En pidä liikunnasta, eikä ns. terveelliset ruoat hivele makuhermojani.
Raskausajat ovat olleet sitten asia erikseen, silloin on kiloja kertynyt ja paljon.

Jos mä söisin tuolla ohjeella, olisin kuollut :D

Ensin olisin kuollut ylipainoon, sillä jos tosiaan olisin syönyt aina kun telee mieli, olisin syönyt koko hereilläoloaikani.

Ja toisen kerran olisin kuollut nyt. En tunne lainkaan näläntunnetta ja jos voisin valita, en söisi koskaan mitään, sillä pelkkä ajatuskin siitä että syöminen on tässä elämässä pakollista - ottaa aivoon. Kun ei tee mieli, niin ei tee mieli.

Hyvä homma kuitenkin, että moinen toimii sulla. Mutta sinänsä hassu vinkki tuo että syö silloin kun tekee mieli, sillä silleenhän ne ylipainoiset toimii...ja sillä ne ylikilot on saatu.

Niin ymmärrän mun ohjeen problematiikan, mutta kuten sanoin mulla on toiminut tuo. Tuskin kaikilla toimii. Tai no... mä uskon , että kaikilla on luontaisesti kyky tunnistaa oikea nälkä ja jos kuuntelee tarkasti keho myös kertoo mitä se tarvitsee ja sitä tekee mieli. Nykyisillä elintavoilla ihmiset vaan on saanut kroppansa ja aineenvaihduntansa niin sekaisin ettei se taida toimia kaikilla ihan niin. Eikä enää osata kuulla omaa kehoa. Ehkä mun neuvo ei varsinaisesti hyvä ollut, mutta näin mä olen elänyt...Jos tekee mieli karkkia ja suklaata syön niitä, mutta jätän sen "oikean ruoan" sitten syömättä, jos en sitä halua. En syö sitä siihen lisäksi, vain koska ihmisen kuuluu syödä joka päivä lämmin ateria jne. Mun mielestä kehoa voi myös oppia kuuntelemaan, vaikka olisi sen taidon jossain vaiheessa menettänyt. Vaatii tosin aikaa ja keskittymistä. Mitä todella haluan. Kyllä sullekin nälkä varmaan tulis kun vaan olisit pari päivää syömättä, jos ei maistu kerran. Muista silti juoda. Parissa päivässä ei nälkään kuole, eikä viikossa. Mut nälkä vois tulla ja sehän oliskin kiva. Ja sitten ne ylipainoiset jotka vaan syö ja syö... no yleensä on joku psyykkinen syy siihen ylensyömiseen joka pitäisi selvittää...

Hyvä homma kuitenkin, että moinen toimii sulla. Mutta sinänsä hassu vinkki tuo että syö silloin kun tekee mieli, sillä silleenhän ne ylipainoiset toimii...ja sillä ne ylikilot on saatu.

Sillä on kuitenkin eroa syökö kun tekee mieli vai syökö kun on nälkä. Kumpaa ensimmäinen kommentoija oikein tarkoitti? Molempien yhdistelmä varmasti johtaa ylipainoon.

Itse tunnen pari hoikkaa, jotka syövät oikeasti vain silloin kun heillä on nälkä. Ja niin ollen syövät sopivasti kulutukseensa nähden, joten pysyvät hoikkina.

Itse syön enemmän "kun tekee mieli" pohjalta, ja teenkin työtä painoni alhaalla pysymisen eteen.

Tarkoitin siis sitä että kuuntelen kehoani... mitä se haluaa ja milloin se haluaa...
Eli, kun on nälkä ja mitä siihen nälkään tekee mieli. Näillä vinkeillä on mun nälkä lähtenyt ja liika kilot sekä mielihalut pysyneet kurissa. Joskus olen yrittänyt tosiaan olla tosi terveellinen ja syödä säännöllisesti ja terveellisesti, mut ei ole ollut hyvä. Mielitekoja ollut koko ajan, mitä enemmän on yrittänyt herkkuja ja muuta roskaa välttää...tuloksena olen syönyt ne siihen päälle vielä ja kiloja on uhannut kertyä. Palasin huonoille tavoilleni. ja hoikkana pysynyt. Kaikkien pitää varmaan löytää se oma sopiva keino. Ehkä kaikkia ei ole hoikaksi edes tarkoitettu. Jotku voi hyvin ja on onnellisia sopivasti pyöreinä =)

No vähän samanlaista ongelmaa mullakin on. Kyllä se vaan niin on, että parhaita ruokia mitä tiedän, ovat ihanat pastat, aidot risotot, pizzat, valkosipulivoipatongit, sipsit jne.

Kasvikset on musta välillä ihan hyviä, mutta välillä ne tympivät. Pakotan itseni silti syömään niitä. Mutta jos tekisin niin kuin haluaisin, jäisi kasvisten syönti paljon vähemmälle.

Niin ymmärrän mun ohjeen problematiikan, mutta kuten sanoin mulla on toiminut tuo. Tuskin kaikilla toimii. Tai no... mä uskon , että kaikilla on luontaisesti kyky tunnistaa oikea nälkä ja jos kuuntelee tarkasti keho myös kertoo mitä se tarvitsee ja sitä tekee mieli. Nykyisillä elintavoilla ihmiset vaan on saanut kroppansa ja aineenvaihduntansa niin sekaisin ettei se taida toimia kaikilla ihan niin. Eikä enää osata kuulla omaa kehoa. Ehkä mun neuvo ei varsinaisesti hyvä ollut, mutta näin mä olen elänyt...Jos tekee mieli karkkia ja suklaata syön niitä, mutta jätän sen "oikean ruoan" sitten syömättä, jos en sitä halua. En syö sitä siihen lisäksi, vain koska ihmisen kuuluu syödä joka päivä lämmin ateria jne. Mun mielestä kehoa voi myös oppia kuuntelemaan, vaikka olisi sen taidon jossain vaiheessa menettänyt. Vaatii tosin aikaa ja keskittymistä. Mitä todella haluan. Kyllä sullekin nälkä varmaan tulis kun vaan olisit pari päivää syömättä, jos ei maistu kerran. Muista silti juoda. Parissa päivässä ei nälkään kuole, eikä viikossa. Mut nälkä vois tulla ja sehän oliskin kiva. Ja sitten ne ylipainoiset jotka vaan syö ja syö... no yleensä on joku psyykkinen syy siihen ylensyömiseen joka pitäisi selvittää...

Nyt mä ymmärrän, mitä sä ajoit takaata :)

Joo, siis ihan totta. Jos osaisi kuunnella kroppaansa, tietäisi milloin elimistä oikeasti olisi jotakin vailla. Ja tuo nälkä. Sen tunnistaminen oli mulle ihan helkutin vaikeaa. Mä tulkitsin mieliteonkin heti näläksi, mutta opettelin erottamaan ne toisistaan. Hetken se kesti, mutta nyt ymmärrän eron.

Mä olen muutamia kertoja ollut vuorokauden syömättä, eikä se ole tehnyt tiukkaakaan. Sen jälkeen olen syönyt, koska juurikin "kuuluu" syödä. Miehen kanssa tosin eilen juuri juteltiin siitä, ettei mun ole mikään pakko syödä vielä vuorokauden jälkeen jos ei tee mieli sillä ihminen tosiaan pärjää kyllä ilman ruokaa pidempäänkin.

Mä olen tänään syönyt kerran, kuten eilenkin. Enkä syö enää uutta kertaa, koska ei vaan yksinkertaisesti maistu. Mulla on vielä senvertaa massaa, ettei ole mitään vaaraa, jos syö vähän vähemmän...kunhan tosiaan pitää siitä juomapuolesta huolta. Se on mulle se haastavampi juttu, mutta eiköhän se siitä suttaannu, kun taas hakee lasillisen vettä.

Suomalaisista vissiin puolet (ellei ylikin) on ylipainoisia...en usko että syy on yleensä sinänsä psyykkinen, vaan tapa ja tottumus. Toki siitä voi sitten muodostus psyykkinen asia, mutta lähtökohdiltaan en usko sen sitä olevan. Toki voin olla väärässäkin.

Tarkoitin siis sitä että kuuntelen kehoani... mitä se haluaa ja milloin se haluaa...
Eli, kun on nälkä ja mitä siihen nälkään tekee mieli. Näillä vinkeillä on mun nälkä lähtenyt ja liika kilot sekä mielihalut pysyneet kurissa. Joskus olen yrittänyt tosiaan olla tosi terveellinen ja syödä säännöllisesti ja terveellisesti, mut ei ole ollut hyvä. Mielitekoja ollut koko ajan, mitä enemmän on yrittänyt herkkuja ja muuta roskaa välttää...tuloksena olen syönyt ne siihen päälle vielä ja kiloja on uhannut kertyä. Palasin huonoille tavoilleni. ja hoikkana pysynyt. Kaikkien pitää varmaan löytää se oma sopiva keino. Ehkä kaikkia ei ole hoikaksi edes tarkoitettu. Jotku voi hyvin ja on onnellisia sopivasti pyöreinä =)

Nimenomaan. Kaikki kun löytäisivät sen itselleen parhaan keinon, niin lopputulos on hyvä.

Yhteistyössä