Hoidosta ISO ongelma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Isoahdistus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Isoahdistus

Vieras
Voisiko joku auttaa?

Asun ulkomailla ja minulla on 8 kk vauva. Olen jo kuukausi sitten palannut toihin ja lapseni meni paivakotiin, alle 1 v. ryhmaan. Taalla siis aitiysloma on yleensa 3 kk, itse otin palkatonta peraan.

Lapseni on nyt kuukauden tosiaan kaynnyt tuolla paivakodissa, 3 paivaa viikossa, ja minusta han tuntuu hyvin stressaantuneelta. Siis on iloinen kotona, mutta paivakotiin vietaessa alkaa itkemaan ja samoin yolla herailee itkien, mita ei tehnyt aikaisemmin.

Nyt meilla olisi mahdollisuus ottaa suomalainen hoitaja kotiin, mutta muutama seikka epailyttaa: Voinko luottaa 21-vuotiaaseen tyttoon (jolla tosin 2 vuoden kokemus suomalaisesta paivakodista), luottaisitteko itse vauvanne vieraan tyton hoitoon? Mitaan takuitahan minulla ei ole mita han taalla paivisin tekee.

Kyllä 2 v kokemus päiväkodissa on jo varsin hyvä, haastattele tyttöä, keskustele hänen kanssaan ja luota siihen vaikutelmaan minkä hänestä saat. Voit myös soittaa päiväkotiin jossa hän oli aiemmin töissä, ja kysellä kuinka siellä on mennyt.

Kyllä 2 v kokemus päiväkodissa on jo varsin hyvä, haastattele tyttöä, keskustele hänen kanssaan ja luota siihen vaikutelmaan minkä hänestä saat. Voit myös soittaa päiväkotiin jossa hän oli aiemmin töissä, ja kysellä kuinka siellä on mennyt.

Itsekin ajattelin etta kahden vuoden kokemus on hyva, Suomessahan tosin ei ihan vauvoja paivakodissa yleensa ole.

Toisaalta han jai jo kiinni etta pyoristi ikaansa vuoden ylospain, ulkomuotokaan ei ole ihan mary poppins, eli lavistyksia ja tatuointeja, tama minulle kylla ok.

Han sanoi etta paivakoti on jo lakkautettu, pitaakin kysya nimi ja katsella googlesta. Voiko Suomessa saada toita paivakodista ilman koulutusta? Han on kaynnyt toisen alan koulutuksen.

Kysy muutenkin ainakin 3-4 suosittelijaa, keiden lapsia olisi hoitanut tai muuten mahd. luotettavia aikuisia joille voisit soitella ja kysyä tytöstä lisää. Minulla on oikein luotettava satunnaiseen tarpeeseen pyydettävä 20 vuotias lapsenvahtityttö jolle luotin kyllä lapseni jo vuoden vanhana.
Riippuu tosiaankin tytöstä voiko luottaa tai ei.

[QUOTE="Mintus";22215434]Kysy muutenkin ainakin 3-4 suosittelijaa, keiden lapsia olisi hoitanut tai muuten mahd. luotettavia aikuisia joille voisit soitella ja kysyä tytöstä lisää. Minulla on oikein luotettava satunnaiseen tarpeeseen pyydettävä 20 vuotias lapsenvahtityttö jolle luotin kyllä lapseni jo vuoden vanhana.
Riippuu tosiaankin tytöstä voiko luottaa tai ei.[/QUOTE]

Kiitos vinkista, taytyy kysya tosiaan noita suosittelijoita, muuten vaikeaa luottaa vieraaseen ihmiseen.

Mietin vain etta kadunko lopun elamaani jos jotain tapahtuu? Paivakodissa lapseni olisi sentaan turvassa monien valvovien silmien alla.

Ota nyt ainakin selvää että onko se hänen mainitsemansa jo lakkautettu päiväkoti ollut oikeasti olemassa, ja onko hän ollut siellä ihan oikeasti töissä. Muista, että työtodistus on helppo väärentää - soita suoraan päiväkodin johtajalle tms.

[QUOTE="vieras";22215682]Kuukausi on tosi lyhyt aika vauvalle tottua tarhaan. Anna aikaa ja varmaan se helpottaa.[/QUOTE]

Voi olla nainkin. Jattaisitko itse siis lapsesi kuitenkin tarhaan totuttelemaan?

Periaatteessa haluaisin lapseni olevan kotona, mutta itse en enaa voi olla ja hoitaja tuntuu niin isolta riskilta.

Samaa mieltä edellisten kanssa, vaikka päiväkoti olisi lakkautettu, on sen talon väki varmaan muualla töissä, joten pyydä johtajan nimi, ja soita hänelle, ja mielellään tosiaan suosituksia myös muilta. Ja päiväkodissa kyllä voi olla kouluttamatonkin töissä, tosin nykyään harvemmin. En palkkaisi missään tapauksessa hoitajaa, jonka taustaa en pysty varmistamaan. Voit myös pyytää häneltä rikosrekisteriotteen, nykyään sellainen pitää täällä esittää jos haluaa päiväkodissa/koulussa työskennellä.