Hoi te, joilla on tai on ollut hormonikierukka!

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Jostakin luin, että se pitäisi laittaa kierron seitsemäntenä päivänä. Onko se kuinka tarkka aika? Kuukautiset alkoivat tänään, joten seitsemäs päivä olisi lauantai, enkä mä kyllä silloin saa missään kierukkaa laitatettua... Eli varaanko ajan perjantaille? Vai maanantaille?

Millaisia kokemuksia teillä on hormonikierukasta? Muuttuiko vuodon määrä sen laittamisen jälkeen? Entä kuinka paljon sen laittaminen ja poistaminen sattui?

menkkojen aikana paras laittaa! sillä varmistetaan se, ettet ole raskaana =) eli voit mennä milloin vaan ensi viikolla =) hyviä kokemuksia vain mulla, ollut pari vuotta, eikä laittaminen ainakaan ylimaallisesti sattunut, vähän nippasi.. vedä pari buranaa ennenku meet!

Mari
Se on ihan sama milloin sen laittaa. Mulla ei ollu edellisistä kuukautisista mitään hajua ja lääkäri vaan sanoi et odotat niin kauan et vuoto lakkaa ja sit ehkäisy toimii. Odotin noin 3 viikkoa.

..
Eiköhän se riitä, että se laitetaan menkkojen aikaan. Kohdunkaula on silloin raollaan, niin kierukka on helpompi laittaa.

Mulla oli se vajaan vuoden. Laittaminen ei juurikaan sattunut, mutta tiputtelua kesti 4-5 kk. Kuukautiset kyllä väheni muutaman kuukauden jälkeen. Otatin sen kuitenkin pois, koska valkovuoto lisääntyi melkosesti ja tuli tulehduksia. Lisäksi mun iholle ilmestyi samoihin aikoihin kymmeniä uusia luomia, eli luulen kierukan vaikuttaneen asiaan.

Poistaminen ei tuntunut miltään, mutta seuraavat kuukautiset oli niin järkyt, että luulin vuotavani tyhjiin. Seuraavia tässä odottelen pelonsekaisin tuntein. Eli mulle se ei sopinut, toivottavasti sulla on toisin.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Eiköhän se riitä, että se laitetaan menkkojen aikaan. Kohdunkaula on silloin raollaan, niin kierukka on helpompi laittaa.

Mulla oli se vajaan vuoden. Laittaminen ei juurikaan sattunut, mutta tiputtelua kesti 4-5 kk. Kuukautiset kyllä väheni muutaman kuukauden jälkeen. Otatin sen kuitenkin pois, koska valkovuoto lisääntyi melkosesti ja tuli tulehduksia. Lisäksi mun iholle ilmestyi samoihin aikoihin kymmeniä uusia luomia, eli luulen kierukan vaikuttaneen asiaan.

Poistaminen ei tuntunut miltään, mutta seuraavat kuukautiset oli niin järkyt, että luulin vuotavani tyhjiin. Seuraavia tässä odottelen pelonsekaisin tuntein. Eli mulle se ei sopinut, toivottavasti sulla on toisin.
AAARRRRGGGHHH, kunpa en olisi lukenut tätä... Mä nimittäin suhtaudun koko kapistukseen melkoisen pelon ja epävarmuuden sekaisin tuntein. Kauhistuttaa ajatuskin siitä, että sisuksissani on jokin ylimääräinen härveli. Vuosien mittaisen e-pillerienpopsinnan aikana mulla oli jatkuvasti migreeni, joten siksikin vierastan hormonaalista ehkäisyä. Vaikkakin joka paikassa sanotaan, että kierukan hormonit eivät vaikuta koko kroppaan kuten pillerien. Meillä on miehen pitänyt mennä laittamaan johtimet poikki, mutta sattuneista syistä se ei nyt onnistukaan muutamaan vuoteen. Ja itse en vaan halua siihen operaatioon mennä, vaan oon pitänyt tätä hormonikierukkaa pienempänä pahana.

ei se sitten enää tunnu, kun on paikoillaan, mutta laittaminen sattui ihan s**tanasti. mulla oli menkat lopussa, kun laitettiin, mene heti kun alkaa...
finnejä tulee, mutta menkat jäi kokonaan pois, kunhan ensin loppui se parin kuukauden tipottelu. hyvä vehje, vaikka pelkään poistoa jo valmiiksi, kun mulla ei äy niitä lankoja kuulemma ollenkaan, mitenkähän ne aikoo sen sieltä repiä pois???

ap
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Sori, ei ollut tarkoitus pelotella. Nää on kuitenkin niin yksilöllisiä juttuja. Oli siinä kapistuksessa positiivinenkin puoli, nimittäin himot oli melkoiset :)
Mulle kelpais ne himot ja ehkäisyvarmuus, mutta kaikki tuo kaupanpäällinen ei tunnu yhtään houkuttelevalta... Pahoin pelkään, että menen puihin tämän asian kanssa. Josko sitä kumia käytettäis vielä muutama vuosi lisää :(

Heh.. Itselläni oli reilun vuoden, sekin vuoden liikaa. Kiitos lääkärin, jonka mielestä sitä ei voinut poistaa! Kun kerran tutustuit esitteeseen, niin voit lukea sieltä ne mahdolliset sivuvaikutukset. Minulla taisi olla lähemmäs kaikki. Sain lisähormonia voiteena reisiin aina iltaisin, mutta eipä auttanut. Plus, että kärsin ihan jatkuvasta migreeni tyyppisestä päänsärystä.
Että ei kiitos. Ei enää ikinä minulle.
Plus, että sen laittanut lääkäri oli leikannut langat kokonaan pois, joten lääkäri joutui kirjaimellisesti kaivamaan sen pois minusta. Että näin! :D
En ole tämän jälkeen enää käyttänyt ehkäisyneuvolaa enkä kyseistä lääkäriä. Enkä kyllä kierukkaakaan.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Ögonblick:
Heh.. Itselläni oli reilun vuoden, sekin vuoden liikaa. Kiitos lääkärin, jonka mielestä sitä ei voinut poistaa! Kun kerran tutustuit esitteeseen, niin voit lukea sieltä ne mahdolliset sivuvaikutukset. Minulla taisi olla lähemmäs kaikki. Sain lisähormonia voiteena reisiin aina iltaisin, mutta eipä auttanut. Plus, että kärsin ihan jatkuvasta migreeni tyyppisestä päänsärystä.
Plus, että sen laittanut lääkäri oli leikannut langat kokonaan pois, joten lääkäri joutui kirjaimellisesti kaivamaan sen pois minusta. Että näin! :D
En ole tämän jälkeen enää käyttänyt ehkäisyneuvolaa enkä kyseistä lääkäriä. Enkä kyllä kierukkaakaan.
Hyi hemmetti. Nyt olen kyllä täysin varmasti sitä mieltä, että unohdan koko homman. Mulle itse asiassa yritettiin laittaa kuparikierukkaa ekan tenavan jälkitarkistuksessa, mutta sitä ei saatu laitettua, koska laittaminen sattui aivan liikaa (ja mulla yleensä ei ole matala kipukynnys - oon synnyttänytkin ihan luomusti molemmilla kerroilla). Tämänkin takia on hieman arveluttanut... Huono puoli vaan on se, että sitten joudutaan elää kortsujen kanssa, ja se taas tarkoittaa sitä, että saan munakasta äärettömän harvoin, kun mies inhoaa niitä kumeja :(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Hyi hemmetti. Nyt olen kyllä täysin varmasti sitä mieltä, että unohdan koko homman. Mulle itse asiassa yritettiin laittaa kuparikierukkaa ekan tenavan jälkitarkistuksessa, mutta sitä ei saatu laitettua, koska laittaminen sattui aivan liikaa (ja mulla yleensä ei ole matala kipukynnys - oon synnyttänytkin ihan luomusti molemmilla kerroilla). Tämänkin takia on hieman arveluttanut... Huono puoli vaan on se, että sitten joudutaan elää kortsujen kanssa, ja se taas tarkoittaa sitä, että saan munakasta äärettömän harvoin, kun mies inhoaa niitä kumeja :(
Ei ollut tarkoitus peloitella. Itselleni suositeltiin vain tuota kapistusta juuri siitä syystä etten voi oikein hormonaalista ehkäisyä käyttää.. No, ei sopinut minulle. Eikä kyllä miestäkään yhtään haitannut kun pois otettiin. Palautui ne halutkin takaisin.
Oletko kokeillut minipillereitä?
Vai etkö voi käyttää mitään?

vieras
minulle laitettiin synnytyksen jälkeen, laittaminen ei sattunut mutta sen jälkeen olen vuotanut jo 3 kk. välillä on selkeästi kuukautiset jolloin tuntuu että vuodan kuiviin, välillä olen käyttänyt itsekin esikoisen pampersia kun ei paksut yösiteetkään riitä kuin 5-10 min. :( kaikenkaikkiaan siis kyse ei ole tiputtelusta vaan ihan julmetun runsaasta vuodosta, itseäni harmittaa kun aikaisemmin vuoto oli huomattavasti niukempaa. ainoa positiivinen asia jonka itse olen kokenut on ettei minulla ole enää julmettua migreeniä kuten ennen...

ap
Oletko kokeillut minipillereitä?
Vai etkö voi käyttää mitään?
En ole kokeillut minipillereitä. Niissä on vikana se, että ne pitäisi ottaa todella säännöllisesti, muistaakseni ajassa oli liukumavaraa vain 3 h / pv. Oon varma, että tuo ei toimisi, koska joudun matkustelemaan todella paljon. Käytännössä olisi mahdotonta saada otettua sitä pilleriä samaan aikaan joka päivä (ellen sitten pidä aina kännykkää Suomen ajassa ja laita joka päivälle muistutusta ja nouse milloin mihinkin aikaan yöstä ottamaan sitä...).

Mulla oli reilu 4 vuotta hormonikierukka ja olin tosi tyytyväinen. Eka vuosi oli melkosta tiputtelua ja vuodot oli mitä sattu, iho reagoi kuten muihinkin hormonaalisiin ehkäsyihin ( lähinnä selkään tuli näppyjä ). Sen jälkeen vuodot harveni ja viimeset kaks vuotta oli melko harvojen menkkojen aikaa.
Mulla se laitettiin pari kuukautta synnytyksen jälkeen joten menkkoja ei vielä ollu ja aluks sanottiin, et pitäis käyttää jotain muuta ehkäsyä lisäks.
Laittaminen ja poistaminen EI sattunu eikä tuntunu miltään. Jos osaa olla rennosti siinä maatessaan, niin ei pitäis tuntua.
Lääkäri sano, et jos laittamiseen menee enemmän ku 4 sekuntia, ni pitäs mennä kouluun takasin. :D Samoin poiston yhteydessä, se pitää tehä niin huomaamatta ettei sitä ehi huomata.
Pelkästään hyviä kokemuksia. Ehkäsytehokin voi olla jopa 7 vuotta, vaikka sitä 5 vuodella markkinoidaankin... :)

Is
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jostakin luin, että se pitäisi laittaa kierron seitsemäntenä päivänä. Onko se kuinka tarkka aika? Kuukautiset alkoivat tänään, joten seitsemäs päivä olisi lauantai, enkä mä kyllä silloin saa missään kierukkaa laitatettua... Eli varaanko ajan perjantaille? Vai maanantaille?

Millaisia kokemuksia teillä on hormonikierukasta? Muuttuiko vuodon määrä sen laittamisen jälkeen? Entä kuinka paljon sen laittaminen ja poistaminen sattui?
Mulla ei ollut edes menkat vielä alkaneet, kun hormoonkierukka jälkitarkastuksessa laitettiin.

Mulle laitettiin synnytyksestä 4 kk:n päästä ja mulla ei ollut menkkoja vielä ollenkaan, eli menkat ei ollut vielä alkaneet ja pystyi silti laittamaan (liekkö lähellä ollut synnytys auttanut asiaa?)

Mahtava kapistus kun alkuoireista selvisi (tiputtelua kesti noin ½-v ja vatsakivut) Nykyisin ei mitään vuotoja enää.Kohta tulee 5-v täyteen ja uuden ottaisin heti perään jos vaan en haaveilisi iltatähdestä :whistle: (voi olla että otankin) :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
laita mielummin se kupariversio jos haluat välttää hormonien vaikutukset. menkat vain pitenevät parilla pvällä. ei mitään tiputteluvuotojakaan keskellä kiertoa.
Hormoonikierukka sisältää keltarauhashormoonia joka ei ole "vaarallista" eli turvallisempi kapistus kuin esim pillerit

Yhteistyössä