hoi, te joilla ollut toksoplasmoosi raskaana (tai muuten) mitkä oireet, miten selvisi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mimmi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mimmi"

Vieras
Mä täällä murehdin ja mietin että huomaako sen sitten oikeesti jos on tokso, tuleeko kunnon tauti vai mitä oireita siinä on? Ja että pitäiskö pyytää neuvolassa testiä...

minulla, valitettavasti. Onneksi sentään loppuhyvin - kaikki hyvin.

Minulla todettiin täysin vahingossa.
Olin tuolloin töissä jossa jouduin olemaan lasten kanssa tekemisissä paljon.
Eräällä lapsella epäiltiin parvorokkoa ja menin tuon vuoksi testeihin, testataakseni olenko sairastanut parvon ja näinollen saanut vasta-aineet.. Parvo oli ok, mutta samoissa testeissä kävi ilmi toksoplasmoosi. Raskauden aikana saatu.
Minulla ei ollut ollut ikinä kissoja enkä tänä päivänä vielä tiedä mistä olin saanut tartunnan. Oireita minulla ei ollut minkäänlaisia - oikeastaan olin elämäni kunnossa..
Luojalle kiitos, sain terveen pojan, joka on jo 5v <3

Tuonhan voi saada huonosti kypsennetystä lihasta,ja eikös sen vois myös napata istelleen multaisista vihanneksista ym.
Ei siihen sitä kissaa tarvii.

Mulle sanottiin et kerran sairastanut on immuuni,ja ne keil on kissa niin tod.näk ovat tuon jo sairastaneet.Tietämättään tosin,sillä oireet on flunssankaltaiset.

Pyydä testi

Mä olen tuon joskus sairastanut. En kyllä tiedä milloin, varmaan lapsuudessa kun tuli vietettyä aikaa maalla sukulaisissa. Neuvolassa th halusi tehdä testin sillä perusteella kun meillä on kissa. Testiä ei tarvinnut erikseen pyytää vaan se vähän niin kuin otettiin turhia kyselemättä :D Tulosten selvittyä neuvolan täti pelästytti mut pahimman kerran kun se soitteli tulosta eikä sitten osannutkaan tulkita sitä olenko sairastanut vai sairastanko parhaillaan. Täti joutui lopettamaan puhelun ja kävi varmaan kysymässä viisammaltaan mikä tilanne oikein on.

kiitos. Kun mulla on ihan hysteerinen olo jos rupeen kyselemään moisia... mut tosiaan sen voi saada vaikka puutarhahommista ja tosiaan lihasta, kasviksista... ja tota mä just mietin että huomaako sitä ees varmasti... te joilla se on todettu, oliko lääkitystä tms? millä varmistettiiin vauvan turvallisuus?

Mulla on yhtäkkiä kurkku ihan kaameen kipee, ei muita oireita, ainakaan vielä.

Entä onko siinä jotain että se ois vähemmän vaarallinen vauvalle myöhemmillä viikoilla kuin alkuviikoilla tms?

Minulla on ollut kissoja vuosia enkä siltikään ole sairastanut kys. tautia. Joten en usko että ihan kovin helposti tarttuu. Nyt taas raskaana, perussiisteys ja hygienia toivottavasti suojaa taudilta tälläkin kertaa.

mulla on kanssa aina ollu kissoja ja siis siksi menin testiin kun alkuraskaudessa mulla oli 6 kissanpentua ja kaikki paskoi minne sattui ja pyöri omissa eritteissään ja minä niitä nostelin yms.
mutta siis en ole sairastanut sitä

Minulla on ollut kissoja vuosia enkä siltikään ole sairastanut kys. tautia. Joten en usko että ihan kovin helposti tarttuu. Nyt taas raskaana, perussiisteys ja hygienia toivottavasti suojaa taudilta tälläkin kertaa.

Saiskohan tuota kotiäiti testattua jossain vaikkei olekaan raskaana? Olis kiva tietää etukäteen. Viimeksi raskausaikana vain luotin siihen, että oon sen joskus lapsena saanut ja sairastanut. Mulle nimittäin sanottiin samoin, ettei uudestaan saa ja jos on kissoja ollut niin todennäköisesti se on ollut. Lapsena asuin maalla, oli multaa, kissoja ja muita eläimiä ympärillä, mutta eipä tota toksoa testattu ole.

kiitos. Kun mulla on ihan hysteerinen olo jos rupeen kyselemään moisia... mut tosiaan sen voi saada vaikka puutarhahommista ja tosiaan lihasta, kasviksista... ja tota mä just mietin että huomaako sitä ees varmasti... te joilla se on todettu, oliko lääkitystä tms? millä varmistettiiin vauvan turvallisuus?

Entä onko siinä jotain että se ois vähemmän vaarallinen vauvalle myöhemmillä viikoilla kuin alkuviikoilla tms?

minulta otettiin lapsivesipunktio rv24 jolla varmistettiin, onko lapsi saanut tartunnan (ei 100% varma testi mutta % 90 luokkaa). Lääkitys koko loppu raskauden ajan, 8h välein.. Lapseni syntymän jälkeen häneltä otettiin testeja lähes kk välein yliopistollisessa sairaalassa ja ensimmäisen vuoden ajan.

Haluan todeta sinulle että älä huoli ennen aikojaan.
Toksoplasmoosi on tosi harvinainen Suomessa.

Viimeksi muokattu:
minulta otettiin lapsivesipunktio rv24 jolla varmistettiin, onko lapsi saanut tartunnan (ei 100% varma testi mutta % 90 luokkaa). Lääkitys koko loppu raskauden ajan, 8h välein.. Lapseni syntymän jälkeen häneltä otettiin testeja lähes kk välein yliopistollisessa sairaalassa ja ensimmäisen vuoden ajan.

Haluan todeta sinulle että älä huoli ennen aikojaan.
Toksoplasmoosi on tosi harvinainen Suomessa.

Millälailla selvisi että sairastit kyseistä tautia?

Mietin että jos nyt menen testiin, rv34, ja testi ilmoittaa että olen sen joskus sairastanut, mistä tietää että olen sairastanut sen ennen raskautta enkä esim alkuraskaudessa?

Pakko varmaan myöntää hysteerisyytensä neuvolassa, niin pääsee testiin ja saa mielenrauhan... jso neuvolantäti suostuu mulle sen lähetteen laittamaan... Kyse on ihan verikokeesta?

meillä vauva kuoli kohtuun 36+ ja multa otettiin toksoplasmoosi vasta-aineet kaksi kertaa, ne vasta-aineet voi nousta jotenkin viivellä,siinä niiden kokeiden välillä oli pari kk tms. mutta mulla ei sitä siis ollut. se voi siis olla vauvalle vaarallinen.
verestä näkee kai onko sen joskus sairastanutkin eläessään. kannattaa käydä lääkärillä pyytämässä lähete verikokeeseen niin saat mielenrauhan.

Alkuperäinen kirjoittaja elämä kantaa;22173260:
meillä vauva kuoli kohtuun 36+ ja multa otettiin toksoplasmoosi vasta-aineet kaksi kertaa, ne vasta-aineet voi nousta jotenkin viivellä,siinä niiden kokeiden välillä oli pari kk tms. mutta mulla ei sitä siis ollut. se voi siis olla vauvalle vaarallinen.
verestä näkee kai onko sen joskus sairastanutkin eläessään. kannattaa käydä lääkärillä pyytämässä lähete verikokeeseen niin saat mielenrauhan.

Voi ei! Pahoitteluni!
Selvisikö siis vauvan kuolinsyyksi toksoplasmoosi?

ei ollut kuolinsyy.. mutta se tutkitaan aina kohtukuolemassa rutiinina kun ottavat ison määrän verikokeita, se on siis mahdollinen kuolemaan johtava juttu. ne vaan otti sen 2 kertaa jos olisi vasta-aineet nousseet viiveellä

Millälailla selvisi että sairastit kyseistä tautia?

Mietin että jos nyt menen testiin, rv34, ja testi ilmoittaa että olen sen joskus sairastanut, mistä tietää että olen sairastanut sen ennen raskautta enkä esim alkuraskaudessa?

Pakko varmaan myöntää hysteerisyytensä neuvolassa, niin pääsee testiin ja saa mielenrauhan... jso neuvolantäti suostuu mulle sen lähetteen laittamaan... Kyse on ihan verikokeesta?

Kävin verikokeissa testaamassa parvorokkoa (olin töissä paikassa jossa päivittäin tekemisissä pientenlasten kanssa ja yhdellä epäiltiin parvorokkoa - joka myös vaarallinen odottajalle). Sieltä löydettiin täysin vahingossa toksoplasmoosi. Olin tuolloin viikolla 24.
Jos sairastaisit toksoa nyt tällä hetkellä (raskaana) sairauden toteaminen (tuore vai vanha tartunta) saadaan tehtyä jotain vasta-aine reaktioita käyttämällä.. En ole ihan varma miten tämä tehdään, mutta senkin saa selville onko tartunta vanha vai raskaudenaikana saatu ja mikäli tartunta on vanha, ei se aiheuta lapselle mitään. Ainoa vaaratilanne syntyy tuoreesta tartunnasta.

Alkuperäinen kirjoittaja elämä kantaa;22173260:

Siunasta perheellenne <3 Minä läpikävin myös 7kk maanpäällisen helvetin, peläten kokoajan pahinta. Meille kävi paremmin kuin teille.. Rakkautta ja rauhaa teille - toivottavasti elämä on voittanut.

Kävin verikokeissa testaamassa parvorokkoa (olin töissä paikassa jossa päivittäin tekemisissä pientenlasten kanssa ja yhdellä epäiltiin parvorokkoa - joka myös vaarallinen odottajalle). Sieltä löydettiin täysin vahingossa toksoplasmoosi. Olin tuolloin viikolla 24.
Jos sairastaisit toksoa nyt tällä hetkellä (raskaana) sairauden toteaminen (tuore vai vanha tartunta) saadaan tehtyä jotain vasta-aine reaktioita käyttämällä.. En ole ihan varma miten tämä tehdään, mutta senkin saa selville onko tartunta vanha vai raskaudenaikana saatu ja mikäli tartunta on vanha, ei se aiheuta lapselle mitään. Ainoa vaaratilanne syntyy tuoreesta tartunnasta.

Joo, parvo multa alkuraskaudessa testattiinkin useampaan otteeseen kun sitä oli liikkeellä ja olen koulussa töissä. Ja mietin että varmaan jotenkin samaan tapaan tuo menee. Kyllä taas täti mua hulluna pitää, kun muutenkin mulla on ollut kaikki mahdolliset ja mahdottomat oireet ja vaivat, mutta ei auta, parempi olla varma kuin joutua katumaan...

Kuten varmasti peruskoulun käyneenä tiedät, sikiön keskushermosto ja sisäelimet kehittyvät ensimmäisten kolmen kuukauden aikana. Siksi kaikki riskitekijät tuona aikana ovat äärimmäisen vaarallisia. Siis myös alkoholi, tupakka ja huumeet/reseptilääkkeetkin. Sekä yksipuolinen ravinto, kemikaalit, meikit, puhdistusaineet jne.

Loppuraskaudessa sikiö kasvaa enää kokoa, joten riski vammaisuuteen tai keskenmenoon on paljon pienempi.

Toksoplasmoosin voi saada vaikka kukkapenkin perkaamisesta, jos siellä mullassa on kissan ulosteita, jopa kuukausien ikäisiä. Enkä tajua, miksi pitää tuollaisen kanssa panikoida kun on neuvola olemassa. Pyydä lähete testiin. Jaa, mutta tulos on sinulla jo selvillä, sillä olit raskaana jo vuosia sitten.

Kissanvihaajille tiedoksi: kukkapenkissä on jyrsijöitä ja niiden ulosteita, ellei siellä piileksi kissa. Jyrsijän kakasta voi saada useita eri sisäloisia, kuten kihomadon, hakamadon, leveän ja kapean heisimadon jne. Kissa on minusta vähemmän ikävä vaihtoehto. Tokso sentään antaa immuniteetin loppuiäksi, eikä raskaana tarvitsekaan kuokkia maata.

Minä sairastin tietämättäni toksoplasman raskaana ollessani.Olin vailla oireita enkä ole ollut kissojen kanssa missään tekemisissä.Jää ikuiseksi arvoitukseksi,mistä sain tartunnan.
Minulle syntyi "terve"poika ja luulin,että kaikki on hyvin.Noin puolivuotiaana tajusin ettei vauva ota katsekontaktia minuun,kuten sisarukset ovat tehneet.Kerroin asiasta neuvolassa ja saimme lähetteen lasten neuropolille ja silmälääkärille.Syyksi selvisi toksoplasman aiheuttama infektio molemmissa silmissä.Alkoi kova,vuoden kestävä raskas lääkitys,verikokeita,lääkärikäyntejä ym.
Nyt se kaikki on ohi,mutta pojallamme on näkövamma molemmissa silmissä ns.tarkan näön alueella.On nyt reipas 4-vuotias ja toimii näönvaraisesti,mutta mitä ilmeisemmin joutunee turvautumaan apuvälineisiin esim.lukiessaan.Silmälasit tai leikkaukset eivät tähän vaivaan auta:(
Kurjinta tässä on se ettei kukaan oikein osaa sanoa,aktivoituuko toksopalsma uudelleen ja mitä sitten tapahtuisi.Tiukan lääkityksen tarkoituksena oli "tappaa"alkueläin,mutta juuri netistä luin,että toksoplama voi säilyä elimistössä ns.lepotilassa ja aktivoitua esim.jos ihmisen vastustuskyky heikkenee.Kurja juttu kaikkinensa,mutta iloitsen siitä että poika on virkeä ja kehittynyt normaalisti.Toksoplasmahan voi pahimmilaan aiheuttaa myös kehitysvammaisuutta ja jälkeenjääneisyyttä.Jos olisin edes voinut kuvitella,että tälläinen on mahdollista,olisin mennyt testeihin,mutta olin älyttömän hyvävointinen koko raskauden ajan...en voinut kuvitellakaan,että jokin voisi olla pielessä.Oli siis täysin oireeton kohdallani ja tosiaan on harvinaista saada se.Olen miettinyt pääni puhki,sainko sen haravoidessani vai lasten hiekkalaatikolta,mutta vastausta tuskin ikinä saan.

Satuin juuri lukemaan eilen Suomalaisesta lääkärikirjasta, että suurin osa synnynnäiseen toksoplasmoosiin sairastuneista lapsista (n. 50 suomalaista vauvaa / vuosi) syntyy täysin oireettomina... Tauti voi ilmetä vasta 10 tai 20 vuoden kuluttua äkillisenä aivovauriona tai näkö- tai kuulovammana. Loinen siis pystyy menemään elimistössä lepotilaan ja aktivoitua vasta vuosien päästä. : / Sai ainakin mut harkitsemaan vakaasti testeissä käymistä, muuten varmaan mietin sairastumisen mahdollisuutta koko loppuraskauden...

Minunkin on pakko pyytää testiä:olen jo rv 34.

Meillä kävi niin,että kissa alkoi voida huonosti viikko sitten (ulkokissa,ei rokotettu,saalistaa paljon..). Kissa eristettiin koska se paskoo minne sattuu,ja on täysin ripulilla.

Nyt pelkään että taudin olen saanut.

"Meillä kävi niin,että kissa alkoi voida huonosti viikko sitten (ulkokissa,ei rokotettu,saalistaa paljon..). Kissa eristettiin koska se paskoo minne sattuu,ja on täysin ripulilla."

No olisko kannattanut vaikka viedä se kissa lääkäriin??

[QUOTE="Maaria";27762279]Minä sairastin tietämättäni toksoplasman raskaana ollessani.Olin vailla oireita enkä ole ollut kissojen kanssa missään tekemisissä.Jää ikuiseksi arvoitukseksi,mistä sain tartunnan.
Minulle syntyi "terve"poika ja luulin,että kaikki on hyvin.Noin puolivuotiaana tajusin ettei vauva ota katsekontaktia minuun,kuten sisarukset ovat tehneet.Kerroin asiasta neuvolassa ja saimme lähetteen lasten neuropolille ja silmälääkärille.Syyksi selvisi toksoplasman aiheuttama infektio molemmissa silmissä.Alkoi kova,vuoden kestävä raskas lääkitys,verikokeita,lääkärikäyntejä ym.
Nyt se kaikki on ohi,mutta pojallamme on näkövamma molemmissa silmissä ns.tarkan näön alueella.On nyt reipas 4-vuotias ja toimii näönvaraisesti,mutta mitä ilmeisemmin joutunee turvautumaan apuvälineisiin esim.lukiessaan.Silmälasit tai leikkaukset eivät tähän vaivaan auta:(
Kurjinta tässä on se ettei kukaan oikein osaa sanoa,aktivoituuko toksopalsma uudelleen ja mitä sitten tapahtuisi.Tiukan lääkityksen tarkoituksena oli "tappaa"alkueläin,mutta juuri netistä luin,että toksoplama voi säilyä elimistössä ns.lepotilassa ja aktivoitua esim.jos ihmisen vastustuskyky heikkenee.Kurja juttu kaikkinensa,mutta iloitsen siitä että poika on virkeä ja kehittynyt normaalisti.Toksoplasmahan voi pahimmilaan aiheuttaa myös kehitysvammaisuutta ja jälkeenjääneisyyttä.Jos olisin edes voinut kuvitella,että tälläinen on mahdollista,olisin mennyt testeihin,mutta olin älyttömän hyvävointinen koko raskauden ajan...en voinut kuvitellakaan,että jokin voisi olla pielessä.Oli siis täysin oireeton kohdallani ja tosiaan on harvinaista saada se.Olen miettinyt pääni puhki,sainko sen haravoidessani vai lasten hiekkalaatikolta,mutta vastausta tuskin ikinä saan.[/QUOTE]

Meillä tyttö syntyi yli kuukauden etuajassa, toksoplasmoosi. Rajua lääkitystä ensialkuun (ikävät sivuvaikutukset). Ensimmäinen elinvuosi kuukausittaisia silmäkontrolleja (aika ikäviä lapselle ja vanhemmillekin). Tieto siitä että kuvauksissa aivoissa näkyi jotakin "ylimääräistä" sai pidemmäksi aikaa pohtimaan ikäviä kauhuskenaarioita. Loppujen lopuksi kuitenkin normielämää kaksivuotiaasta eteenpäin. Mutta edelleenkin siis aivoissa on "ekstraosia".

Meillä oli kissa. Kissalle tuli nopea lähtö samana päivänä kun asia selvisi. Mutta niinkuin Maaria totesi, voi tartunnan saada vaikkei kissoista olisi mitään havaintoa.