M
"mimmi"
Vieras
Mä täällä murehdin ja mietin että huomaako sen sitten oikeesti jos on tokso, tuleeko kunnon tauti vai mitä oireita siinä on? Ja että pitäiskö pyytää neuvolassa testiä...
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Minulla on ollut kissoja vuosia enkä siltikään ole sairastanut kys. tautia. Joten en usko että ihan kovin helposti tarttuu. Nyt taas raskaana, perussiisteys ja hygienia toivottavasti suojaa taudilta tälläkin kertaa.
kiitos. Kun mulla on ihan hysteerinen olo jos rupeen kyselemään moisia... mut tosiaan sen voi saada vaikka puutarhahommista ja tosiaan lihasta, kasviksista... ja tota mä just mietin että huomaako sitä ees varmasti... te joilla se on todettu, oliko lääkitystä tms? millä varmistettiiin vauvan turvallisuus?
Mulla on yhtäkkiä kurkku ihan kaameen kipee, ei muita oireita, ainakaan vielä.
Entä onko siinä jotain että se ois vähemmän vaarallinen vauvalle myöhemmillä viikoilla kuin alkuviikoilla tms?
minulta otettiin lapsivesipunktio rv24 jolla varmistettiin, onko lapsi saanut tartunnan (ei 100% varma testi mutta % 90 luokkaa). Lääkitys koko loppu raskauden ajan, 8h välein.. Lapseni syntymän jälkeen häneltä otettiin testeja lähes kk välein yliopistollisessa sairaalassa ja ensimmäisen vuoden ajan.
Haluan todeta sinulle että älä huoli ennen aikojaan.
Toksoplasmoosi on tosi harvinainen Suomessa.
Alkuperäinen kirjoittaja elämä kantaa;22173260:meillä vauva kuoli kohtuun 36+ ja multa otettiin toksoplasmoosi vasta-aineet kaksi kertaa, ne vasta-aineet voi nousta jotenkin viivellä,siinä niiden kokeiden välillä oli pari kk tms. mutta mulla ei sitä siis ollut. se voi siis olla vauvalle vaarallinen.
verestä näkee kai onko sen joskus sairastanutkin eläessään. kannattaa käydä lääkärillä pyytämässä lähete verikokeeseen niin saat mielenrauhan.
Millälailla selvisi että sairastit kyseistä tautia?
Mietin että jos nyt menen testiin, rv34, ja testi ilmoittaa että olen sen joskus sairastanut, mistä tietää että olen sairastanut sen ennen raskautta enkä esim alkuraskaudessa?
Pakko varmaan myöntää hysteerisyytensä neuvolassa, niin pääsee testiin ja saa mielenrauhan... jso neuvolantäti suostuu mulle sen lähetteen laittamaan... Kyse on ihan verikokeesta?
Alkuperäinen kirjoittaja elämä kantaa;22173260:meillä vauva kuoli kohtuun 36+ ja multa otettiin toksoplasmoosi vasta-aineet kaksi kertaa, ne vasta-aineet voi nousta jotenkin viivellä,siinä niiden kokeiden välillä oli pari kk tms. mutta mulla ei sitä siis ollut. se voi siis olla vauvalle vaarallinen.
verestä näkee kai onko sen joskus sairastanutkin eläessään. kannattaa käydä lääkärillä pyytämässä lähete verikokeeseen niin saat mielenrauhan.
Kävin verikokeissa testaamassa parvorokkoa (olin töissä paikassa jossa päivittäin tekemisissä pientenlasten kanssa ja yhdellä epäiltiin parvorokkoa - joka myös vaarallinen odottajalle). Sieltä löydettiin täysin vahingossa toksoplasmoosi. Olin tuolloin viikolla 24.
Jos sairastaisit toksoa nyt tällä hetkellä (raskaana) sairauden toteaminen (tuore vai vanha tartunta) saadaan tehtyä jotain vasta-aine reaktioita käyttämällä.. En ole ihan varma miten tämä tehdään, mutta senkin saa selville onko tartunta vanha vai raskaudenaikana saatu ja mikäli tartunta on vanha, ei se aiheuta lapselle mitään. Ainoa vaaratilanne syntyy tuoreesta tartunnasta.
kiitos. Kun mulla on ihan hysteerinen olo jos rupeen kyselemään moisia... mut tosiaan sen voi saada vaikka puutarhahommista ja tosiaan lihasta, kasviksista... ja tota mä just mietin että huomaako sitä ees varmasti... te joilla se on todettu, oliko lääkitystä tms? millä varmistettiiin vauvan turvallisuus?
Mulla on yhtäkkiä kurkku ihan kaameen kipee, ei muita oireita, ainakaan vielä.
Entä onko siinä jotain että se ois vähemmän vaarallinen vauvalle myöhemmillä viikoilla kuin alkuviikoilla tms?