hoi, te joilla ollut toksoplasmoosi raskaana (tai muuten) mitkä oireet, miten selvisi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mimmi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Täähän onki mielenkiintoinen ketju! Itse olen saanut sikiövaiheessa toksoplasmoosin. Nyt siis päälle kolkyt ja elämä on ollut yhtä h****ttiä, masennuslääkkeitä syötetty vuosia. Huomattiin siis silmässä 80-luvulla arpeutumaa mutta ei siihen aikaan tiedetty mitä se on. Vuosia myöhemmin oma (yksityinen) silmälääkäri kertoi että se on toksoplasmoosi mutta ei asiasta puhuttu sen enempää. Vasta nyt uusi lääkärini (funktionaalinen) otti selvittääkseen tämän toksoplasmoosin ja sen vaikutukset. Hyvä että nykyään ollaan paremmin tietoisia mutta suosittelen kyllä tarkistuttamaan jos yhtään mietityttää. Aikoinaan siihen ei ollut mahdollisuutta eikä sen myötä hoitoakaan. En tiedä liittyykö itsellä kaikki toksoon mutta mahd. jotain neuro-ongelmaa.

Itselläni on ala -asteikäinen tytär jolla todettiin synnynnäinen toksoplasmoosi. Kuten Maarian pojallakin tässä ketjussa hänellä oli vauva -aikana raskas lääkitys mutta siitä ei ilmennyt haittavaikutuksia. Toksoplasmoosi teki tuhoa sikiö -aikana kohdussa ja sen seurauksena tyttärellä on arpikudosta keskeisen näön alueella eli on heikkonäköinen. Toiminnallinen näkö on kuitenkin hyvä ja lapsuus on ollut aika normaalia. Myös aivot kuvattiin heti diagnoosin jälkeen ja siellä ei ollut muutoksia. Kehitys on ollut normaalia, tytär on onnellinen, reipas ja nokkela. Alkushokin jälkeen olen kiitollinenkin ettei käynyt pahemmin. Melkoinen yllätys tämä oli, en ole myöskään ollut tekemisissä kissojen kanssa. Raskaus sujui hyvin ja synnytyskin oli helppo. Itse olin oireeton ja kätilö luokitteli vastasyntyneen 10:n pisteen vauvaksi. Neuvolassa huomasivat vauvalla silmävärvettä ja sitä kautta asia alkoi selviämään. Ihan hyvältä elämä näyttää nyt. Lapsi käy normaalikoulua, mutta tarvitsee suurentavia apuvälineitä oppitunneilla ja läksyjen tekoon. Kaverisuhteisiin tämä ei olé myöskään liioin vaikuttanut, on yksi muista. Itse ajattelen että on ollut onneakin matkassa ettei käynyt huonommin.

Hei kaikille. Sattumoisin ajauduin sivuille ja haluan kertoa muustakin kuin kissoista toksoplasmoosin aiheuttajaksi. Ehkäpä joku löytää syy-yhteyden tarinastani. Reilut 30 vuotta sitten olimme perheeni kanssa pohjoisessa. En pystynyt olemaan siellä kuin kaksi tuntia itikoiden (hyttyset polttiaiset, mäkäräiset, paarmat...) vuoksi. Ajoimme alas Kuusamoon yöksi. Minä ja poikamme (10 v.) oksensimme koko yön rajusti. Kuukausi tämän jälkeen ultrassa todettiin sikiö kuolleeksi... sikiö oli ollut kuukauden kuolleena. Raskausvk 17. Lääkärit eivät uskoneet minun epäilyihini itikoista. Pari vuotta tapahtuman jälkeen myös metsän itikat todettiin toksiplasmoosin aiheuttajiksi.
Tyttäremme täyttää kesällä 30 v. ;)

Kissanvihaajille tiedoksi: kukkapenkissä on jyrsijöitä ja niiden ulosteita, ellei siellä piileksi kissa. Jyrsijän kakasta voi saada useita eri sisäloisia, kuten kihomadon, hakamadon, leveän ja kapean heisimadon jne. Kissa on minusta vähemmän ikävä vaihtoehto. Tokso sentään antaa immuniteetin loppuiäksi, eikä raskaana tarvitsekaan kuokkia maata.

Kissa on kaikista ikävin vaihtoehto vapaana valvomatta kuljeskelemassa, sillä se nyt sattuu olemaan ainut eläin joka toksoplasmaa ulosteessaan tartuttaa. Raakaa lihaa syömälläkin kyseisen loisen voi saada, mutta siihen lihaankin loinen on päässyt kissan kautta. "Kasvinsyöjäeläinten vasta-ainetulokset viittaavat siihen, että ympäristössä on kissaeläinten erittämiä toksoplasman ookystia, koska kasvinsyöjien hankitut tartunnat ovat tyypillisesti peräisin niistä." Sanoo Potilaan lääkärilehti syyskuussa 2013. Toksoplasmahan siis jää elimistöön lopuksi elämää ja se voi aktivoitua uudestaankin, jos vastustuskyky jostain syystä heikkenee. Tartunnan voi myös saada uudestaan. Väitteesi loppuiän immuniteetista on virheellinen. Toksoplasma on vaarallinen. On todettu että itsemurhariski toksoplasmaa sairastavilla on puolitoistakerainen. Tänä päivänä sen epäillään myös aiheuttavan skitsofreniaa. Vauvoja se voi vammauttaa vähintäänkin lievästi, mutta valitettavasti myös vakavasti. Mainitsemasi muut loiset eivät aiheuta vastaavia ongelmia ja on hävitettävissä kokonaan. En usko että kovinkaan moni vihaa kissoja, vaan ovat vihaisia ihmisille ketkä eivät suostu ymmärtämään, että kissa ei kuulu Suomen luontoon yhä väheneviä alkuperäislajistojamme metsästämään, sekä vaarallista toksoplasmaa levittämään. On myös laissa kiellettyä antaa kissan kulkea vapaana valvomatta, minkä lisäksi se on kissan heitteillejättöä. Kommenttisi raskaana olevien naisten kukkapenkin tonkimisesta on myös yhtä ajattelematon kuin muut lauseesi. Maata tonkivat myös muut kuin naiset. Lapsetkin tutkivat luontoa ja voivat jopa syödä maa-ainesta.