hoi kuumeiliat! neuvoja kaipaileva.

hei! täällä ois yks kuumeilia joka tarvis neuvoja. vauva ei nyt välttämättä tämän hetken asia ole enkä pakonomaisesti miehen kans yritä, tulee jos on tullakseen. mutta alan olla jo vähän huolissaan. ehkäisyä en ole 4 vuoteen käyttänyt, sitä ennen oli ehkäisypillerit. lasta ei ole näkynyt n. 3 vuoteen.. olen käynyt tkssa selvittelemässä asiaa koska pelotti saankohan koskaan lapsia ja asia selvisi siellä paremminkuin hyvin, hedemällisyys on kuin normaali naisella on eli ainakin hedellmällisyyden ja muiden arvon mukaan estettä ei ole. elikkäs mikäköhän mättää :eek: onkos täällä kohtalo tovereita? onko toimivia kotikonsteja ns parantaa raskauden mahdollisuutta? :) ainiin, olen nuori ja normaalipainoinen, liikuntaa sillontällön.
 
ahaa, en ole tommosista kuullukkaa. pittääpä ruveta etsimään tietoa ja kyseisiä testejä. helpommallahan sitä pääsis kun kotona testais. onkohan kumminkaan niin luotettavia kun lääkärillä tehdyt testaukset.. ei muutaku selvittelemään :) kiitti vinkistä! :)
 
en tarkkaan muista. otettiin muutamia verikokeita, pissatestejä moneen kertaan kierron erivaihteissa ja ovulaation aikaan. taidettiin papa ottaa myös ja tautitestit. pitäisi varmaan soittaa että lähettävät paperit minulle :) hormoni ja muut arvot kohillaan ja olen keskiverto hedelmällinen nainen eli normaali eikä sen puolen pitäisi olla este. eli mitään ns järkevää selitystä ole miksi en ole tullut raskaaksi. jatkosta että puoli vuotta odottaa tai vuosi riippuen miten olen elämän tavat saanu kuntoon nii varata uutta aikaa ja katsoa sitten miten etenee. ja nyt on puolivuotta menny mutta odotan vuoden ja varaan ajan koska kiire minulla ei ole ja elämäntavoissa parannettavaa. sellaista.
 
Pakko sen verran kommentoida että tk:ssa tehdään vaan noi ihan alkukokeet ja varsinaisissa jatkotutkimuksissa voi löytyä syitä mitä ei noin vaan löydetä. esim yleinen hedelmällisyydenalentaja endometrioosi hyvin harvoin näkyy esim ultraamalla, ainoastaan tähystysleikkauksella eli laparoskopialla. Hyvä gynegologi voi sisätukimuksessa löytää viitteitä endoon tuntemalla pesäkkeitä, kiinnikkeitä tms mutta harvempi tk lääkäri varmasti on asiaan niin perehtynyt.
 
niin siis jatko tutkimukset on edessä koska mitään ei löydetty nuissa tkn kokeissa mikä ois voinu olla esteenä. mutta sen verran että periaatteessa on ns normi asiat kunnossa. elämäntapoja pittää parantaa ja sitten jatkan tutkimuksia kunhan on tarpeellista. paperit pitäisi tksta tilata että tietää itekkin missä mennee ja tarkkaan mitä on tehty ennenku jatkoa alan selvittämään :) mutta mitä kaikkea olen lukenut niin joillakin ihmisillä menee vuosia saada lapsi ja jotku saa sitten liianki helposti. : D mutta olen kumminkin tyytyväinen tietoon että on kumminkin mahdollisuus joskus oma lapsi saada :) sehän siinä pelotti että jos ois niin ollu että mahdollisesti en voisi lapsia saada.
 
Meillä ollut vähän samankaltainen tilanne kun yritettiin esikoista. Neljävuotta oltiin ilman ehkaisyä ajatuksella että tulee jos on tullakseen. Sitten kävin papa näytteellä ja gyne ehdotteli tutkimuksia kun en ole tullut raskaaksi. Mulla otettiin kans pissatestejä ja verikokeita sekä tehtiin laparoskopia. Mitään syytä ei löytynyt sille miksi en tulisi raskaaksi. Miehen siittiöt testattiin eikä niistäkään vikaa löytynyt. Ensin sain jotain hormoonipillereitä ja yritettiin harrastaa seksiä aina oviksen aikoihin. Ei tulosta. Sitten sain hormoonit piikkinä ja taas seksiä harrastettiin oviksen aikoihin, mutta ei tulosta. Sitten jatkettiin hormoonipiikeillä ja aloitettiin inseminaatiot. Neljännellä inseminaatiolla tärppäs ja nyt tuo kauan odotettu esikoinen on jo 1,5 vuotias.

Eli 6 vuotta siinä kesti että lapsi tulee. Ne 4 ekaa vuotta ei olleet niin rankkoja kun yritti ottaa asian kevyesti. Mutta kun aloitettiin tutkimukset ja hoidot niin mitä kauemmin niissä kesti niin sitä epätoivoisemmaksi tuli olo. Kun neljäs inseminaatio tehtiin niin lääkäri ei antanut toiveita että se olisi onnistunut ja sanoikin että laittaa meidät ivf jonoon, no onneksi kuitenkin tärppäsi.

Kaikkea hyvää teille ja toivottavasti teilläkin jossainvaiheessa tärppää
 

Yhteistyössä