Hohoi kaikki talonrakentajat/tuunaajat yms. jotakin rakentamisesta ymmärtävät!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
:D sulla on tarkat suunnitelmat jo? :D Mun puhelin on taas hukassa. :ashamed:

Juu juu, pitää olla.

Tai tarkat ja tarkat, kun olin laittamssa siihen kipsilevyä josta lelukin lentää läpi, mutta yritys on kyllä hyvä :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Jos on 1m levyinen aukko jonka peitän levyllä joka on 1,5m niin silloinhan levy tylee molemmilta puolilta 25 cm yli. Jos kiinnitän tämän levyn raudoilla jotka ruuvaan seiniin kahdella ruuvilla, niin miten ihmeessä tämä hökötys voi millään kaatua sinne päin, jossa on puoli metriä sitä seinää vastassa?

Miten helkutissa te saatte 1,5m leveän levyn mahtumaan ehjänä 1m aukosta?

Jos taas ajatellaan sitä levyn kaatumista sinne toiseen suuntaan niin en ymmärrä sitäkään että miten se voi sinnekään kaatua, kun siinä on raudat, joilla levy on kiinnitetty seinään. Lisäksi siinä on vielä 120 kiloa painava sohva edessä.

Miten te saatte about 20 kiloa (villi veikkaus, tuskin yli ainakaan on) painavan levyn avulla joka on kiinnitetty seinään, 120 kiloisen sohvan liikkeelle?

Jos seinälevyn korkeus laitetaan vaikka noin 130 cm, jolloin näen sen yli ja se on kiinnitetty 50 cm korkeudelta raudoin jotka on ruuvattu seinään, ei sitä saa mielestäni yksinkään 10kk ikäinen mitenkään kaatumaan kun ottaa huomioon kaiken kertomani.

Itse sen sanoit: HÖKÖTYS!

Jos on 1m levyinen aukko jonka peitän levyllä joka on 1,5m niin silloinhan levy tylee molemmilta puolilta 25 cm yli. Jos kiinnitän tämän levyn raudoilla jotka ruuvaan seiniin kahdella ruuvilla, niin miten ihmeessä tämä hökötys voi millään kaatua sinne päin, jossa on puoli metriä sitä seinää vastassa?
Ruuvit antavat periksi ja/tai levy kaartuu ylä tai alaosastaan ja sitten repäisee liitoksen irti. Mutta toki voit tehdä näin. Erityisesti kipsilevyn tapauksessa sulla on kohta kasa murua joka paikassa...

Oletkos selvittänyt minkä kokoisia levyjä on saatavana :whistle: ei taida olla standardi leveys tuo 1.5metriä...

Miten helkutissa te saatte 1,5m leveän levyn mahtumaan ehjänä 1m aukosta?

:laugh:

Jos taas ajatellaan sitä levyn kaatumista sinne toiseen suuntaan niin en ymmärrä sitäkään että miten se voi sinnekään kaatua, kun siinä on raudat, joilla levy on kiinnitetty seinään. Lisäksi siinä on vielä 120 kiloa painava sohva edessä.

sama vastaus kuin edellä. Muista, että joskus se sohvakin on ehkä poissa. Esim kun imuroit, etsit tavaraa sen takaa.
Miten te saatte about 20 kiloa (villi veikkaus, tuskin yli ainakaan on) painavan levyn avulla joka on kiinnitetty seinään, 120 kiloisen sohvan liikkeelle?

Jos seinälevyn korkeus laitetaan vaikka noin 130 cm, jolloin näen sen yli ja se on kiinnitetty 50 cm korkeudelta raudoin jotka on ruuvattu seinään, ei sitä saa mielestäni yksinkään 10kk ikäinen mitenkään kaatumaan kun ottaa huomioon kaiken kertomani.

Minkä ihmeen takia sinä levytät vain osan seinästä?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
järkevintä laittaa se sohva vain siihen aukon eteen. Tila pysyy varmaan valoisampana jos et tuki aukkoa ja siitä on mukava näköyhteys keittiöön.

Tämän ketjun lukeneena tulin samaan lopputulokseen... Se aukon keinotekoinen peittäminen näyttää keinotekoiselta. Ja kuten inno-Marko sanoo, se mitä ei voi peittää, pitää korostaa... Eli mielummin joku muu kuin aukon peittäminen.

Huh ja puuh...Levyt yleensä on jaollisia sillä 60cm:llä joka on se aika yleinen koolausväli mitta. Kipsilevy kannattaa sulkea heti pois, se ei kestä, se painaa paljon ja kevyt elementtinä ei paras. Vaneri tukevampi muttei niinkään kevyempi.
Ongelmat mitä mulle tulee tosta mieleen on just noi edellä mainitut eli se miten se kestää käytössä, se pitää olla KUNNOLLA kiinni ettei sitä vaikkapa koira töni sieltä seinältä alas.
Ja se että miten sen kiinnittää siististi sinne ettei se näytä typerältä.

Ei sitten onnistuisi jonkinlainen rimoitus aukkoon? ( tää oli ihan hatusta)
Iso kangas olis minunkin ehdotus mutta se ei vissiin ole ratkaisu.
Pistä kuvaa niin vois alkaa ideoita virtaamaan.

Mä en osaa hienoja lainauksia joten kirjoittelen nyt erikseen :saint:

Nalkuttava talonmies:
En ole selvittänyt levyjen leveyksiä ja tuo 1,5m oli nyt siis vain puhdas heitto jossa koitin kuvainnollistaa sitä asiaa, eli että jos on tennispallon mentävä reikä, siitä ei saa jalkapalloa läpi.

Jos en saa riittävän leveää levyä, niin sitten mä taidan olla lähtöpisteessä ja silloin saattaa olla että ainoa vaihtoehto on se että sinne niitä tukipalkkeja laitetaan ja seinä levytetään molemmin puolin.

Tai sitten ostan noita koivuvanereja mistä olen rakentanut huonekaluja ja levytän seinän niillä siten, että laitan nuo poikittain. Tällöin tosin pitää sitten vetää joku lista niiden kiinnitysten peitoksi tjtn?!

Tarkoititko sillä osalevytyksellä sitä korkeutta vai leveyttä? Korkeudesta saatan jättää vajaaksi, jotta näen lapset keittiöstä olkkariin. koko seinän levytys taas on turhan hankalaa hommaa kun mulle kelpaa se rumalta näyttävä (joka ei kyllä mun kauniissa kuvitelmissa näytä rumalta) yhden levyn seinäkin, vaikka siihen sitten tuleekin "uloke".

Kata -76 muuten hyvä idea, mutta kuten ehkä tässä ketjussa on nähty, ideointi ei kuulu mun vahvuuksiin :laugh:

miljoonakala: Rimoitus? Herätit mielenkiinnon, mutta en tiedä mitä ajat takaa. Kuvaa ei valitettavasti ole saatavana.

miljoonakala: Rimoitus? Herätit mielenkiinnon, mutta en tiedä mitä ajat takaa. Kuvaa ei valitettavasti ole saatavana.

Tää muuten voisi olla ihan hauska idea. Siis sellaista 1cm*1cm (tai joku toinen isompi koko) rimaa vaakaan tai pystyyn rakojen kera ja sillä toi aukko peittoon.

Siis tälläisiä ovat jotkut aidat, terassien alaosien siistimiset, portaiden kaiteet, tms.

Musta liukuovi voisi oikeasti olla hyvä vaihtoehto, olisi ainakin siisti ja helppo ratkaisu, vaikka aina oven edessä olisikin.

Jokin rimoitus aukon edessä voisi olla ilmavampi ja kauniimpi kuin tukittu seinä.

Niin ja miettisin minä sitäkin, etteikö sohvaa tosiaan voi sijoittaa mihinkään muualle kuin siihen yhteen kohtaan. Esim. meillä on melko leveä kolmen istuttava sohva, silti se on ollut jo kolmessa eri paikassa meidän olohuoneessa, ja vieläkin sen voisi laittaa ainakin yhteen ellei kahteen eri paikkaan.

Yhteistyössä