Hohoi kaikki talonrakentajat/tuunaajat yms. jotakin rakentamisesta ymmärtävät!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Jos, jos ja jos päästään muuttamaan niin meillä on ongelma.

Asunnon olohuone on malliltaan sellainen ettei meidän iso kulmasohvamme mahdu sinne koska siellä ei ole riittäväasti ehjää seinäpinta-alaa.

Sohvan vaihtaminen ei tule kuuloonkaan (rakastan sitä ) joten asunnolle on tehtävä jotakin. Kyseessä kuitenkin vuokra-asunto eli mitään ns.kiinteää muutosta sinne ei voi tehdä.

Keksin loistavan idean, mutta onko tämä oikeasti, todellisuudessa mahdollinen?

Tarkoitus on lyödä kiinni keittiön ja olohuoneen välinen seinässä oleva aukko. Ajattelin laittaa sen kiinni siten, että laitan näiden kahden huoneen väliin, olohuoneen puolelle sellaisen (kipsi?)levyn (mistä siis oikeasti tehdään seiniä ) ja ruuvaan sen sitten seinään kiinni noin puolen metrin korkeudelta käyttäen apuan jonkinmoisia rautoja. Raudat eivät tule jäämään näkyviin koska sohva tulee siihen eteen.

Eli levy tulee paksuutensa verran (18mm?) ulos olohuoneen puolelta, mutta se ei haittaa sillä siihen eteen tulee sohva jolloin se levyn ulostulo ei ole niin silmiinpistävä. Näin ainakin luulen.

Keittiön puolella seinä on kaikin puolin siisti ja meinasinkin iskeä siihen joko helkutin ison muistitaulun tai tavallisen taulun, mikä sitten hyvältä tuntuu.

Mutta voiko tämän toteuttaa näin?

Vai pitääkö levyjä olla 2 (olohuoneen ja keittiön puolella omansa) ja niiden välissä tukipuut ja pitääkö ne ikäänkuin upottaa siihen aukkon (näyttääkö se olohuoneen puolelta muuten rumalta)?

ainakaan tässä sepustuksessa ei ole järjen hiventäkään.

Sanoisin kuitenkin, että seinän jos teet, tee se kuten kirjoitit. Tukipuut välin ja levyt molemmille puolille.

Minkä kokoinen teidän olohuone on? Mahtuisiko sohva olemaan keskemmällä olohuonetta? Vai haluatko sohvan ehdottomasti seinän viereen?
Meillä ei ole olohoneessa myöskään yhtään ehjää seinää, joten meidän iso kulmasohva on keskemmällä lattiaa, niin että mahtuu kulkemaan ympäri. Tiedän ettet tätä kysynyt, mutta seinään en osaa kommentoida mitään, meillä näin ei voinut tehdä käytännön syistä

Alkuperäinen kirjoittaja no:

Sanoisin kuitenkin, että seinän jos teet, tee se kuten kirjoitit. Tukipuut välin ja levyt molemmille puolille.

Mun mielestä mun sepustus on todella järkevä :laugh: ...mutta multa puuttuukin kokonaan tuo rakennuspuolen hallinta :ashamed:

Mä en millään viittis mitään tukipuita ruveta rakentamaan...mulla loppuu taito, puuttuu vehkeet jne. *murjottaa* :/

no kyllä tulee karseen näköinen tollai...Kyllähän sen nyt huomaa että siitä on aukko peitetty! ehdottaisin samaa kuin e, eli soha keskemmälle lattiaa?? näin myös meillä..

Alkuperäinen kirjoittaja sef:

Mun mielestä mun sepustus on todella järkevä :laugh: ...mutta multa puuttuukin kokonaan tuo rakennuspuolen hallinta :ashamed:

Mä en millään viittis mitään tukipuita ruveta rakentamaan...mulla loppuu taito, puuttuu vehkeet jne. *murjottaa* :/

Laita siihen aukkoon kehykseen pingotettu kangas, se voisi olla vähän isompi kuin aukko, ois aika hyvä sisustuselementti muuten. Ja keittiöön sama juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja e:
Minkä kokoinen teidän olohuone on? Mahtuisiko sohva olemaan keskemmällä olohuonetta? Vai haluatko sohvan ehdottomasti seinän viereen?
Meillä ei ole olohoneessa myöskään yhtään ehjää seinää, joten meidän iso kulmasohva on keskemmällä lattiaa, niin että mahtuu kulkemaan ympäri. Tiedän ettet tätä kysynyt, mutta seinään en osaa kommentoida mitään, meillä näin ei voinut tehdä käytännön syistä

Mulla on sellainen luulo että se on saman kokoinen kuin nykyinen olohuoneemme. Mutta siinä on tosiaan nuo seinät erilailla, eli nyt meillä vain yhdestä huoneesta kulku ja sohva mahtuu.

Tässä sinun ideassasi kyllä saattaisi josakin määrin olla jopa ideaa...mutta valitettavasti liian ahtaaksi käy.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja sef:

Laita siihen aukkoon kehykseen pingotettu kangas, se voisi olla vähän isompi kuin aukko, ois aika hyvä sisustuselementti muuten. Ja keittiöön sama juttu.

Miten tämä poikkeaa levystä? Ihan samalla lailla sitä levyä ajattelin käyttää sisustuselementtinä (tapetoidaan se erivärisellä tapetilla) ja samalla tavalla se tulee sen vajaa 2cm ulos, kuin mitä tulee nuo kangastaulut.

Noita tauluja olen siis tehnyt useammankin ja niitä roikkuu seinillä parhaillaankin.

Ehdottomasti tukipuut väliin. Kuka sitä levyä on sitten koko ajan vaihtamassa, kipsilevy on aika hepponen.... Eipä tarvi kun kovemmalla vauhdilla heitetty lelu ja johan on reikä :D

Alkuperäinen kirjoittaja mie:

Ehdottomasti tukipuut väliin. Kuka sitä levyä on sitten koko ajan vaihtamassa, kipsilevy on aika hepponen.... Eipä tarvi kun kovemmalla vauhdilla heitetty lelu ja johan on reikä :D

No käviskö siihen metallilevy?

Jos jostain saisi ohuen metallilevyn...kai metallilevynkin voi tapetoida?

Tai pleksi? Jos sen voi tapetoida?

Vai onko nää sitten liian taipuisia ja hepposia sitä kautta?

Entäpä vanerilevy, jos et halua varsinaista seinärunkoa pystyttää?? Havuvaneri huokeampi kuin esim.pleksi ja paljon tukevampi kuin kipsi.Siis sitä löytyy montaa eri paksuutta.

En menis kyllä vuokra-asuntoon ruuvailemaan levyjä oviaukkoon...

Vaihtaisin möhkösohvan pienempään ja sirompaan.

En alkaisi minäkään mitään levyjä virittelemään, ruman ja tukkoisen näköinen tulee ja hirveät reiät seiniin. Mä varmaankin ripustaisin tuohon aukkoon kankaan tai verhon, verhovaijeri vain kiinni aukon kattoon tai seiniin ja kangas siihen. Helppoa ja halpaa, ja takuulla paremman näköinen.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Alkuperäinen kirjoittaja satunnainen:
Entäpä vanerilevy, jos et halua varsinaista seinärunkoa pystyttää?? Havuvaneri huokeampi kuin esim.pleksi ja paljon tukevampi kuin kipsi.Siis sitä löytyy montaa eri paksuutta.

Tähän!

Juu kyllä mulle tämmönenkin passaa, en tosiaan tiedä kipsilevyn, vanerilevyn tms. kestävyydestä, eli ihan ulalla olen ja siksi kyselen.

Alkuperäinen kirjoittaja satunnainen:

Joo näin,eikä mitään kipsiä
Voi myös olla et joudut kuitenkin kysymään vuokranantajalta tuohon luvan.

Etkö sä ruuvaa myöskään ruuveja seinään tauluja/televisiota varten?

Mä en usko että ne muutama ruuvi ketään haittaa, kun sitten kun pois muutetaan niin irrotetaan levy ja tarpeen mukaan voidaans itten ne pari reikää siistiä.

Alkuperäinen kirjoittaja h:

En alkaisi minäkään mitään levyjä virittelemään, ruman ja tukkoisen näköinen tulee ja hirveät reiät seiniin. Mä varmaankin ripustaisin tuohon aukkoon kankaan tai verhon, verhovaijeri vain kiinni aukon kattoon tai seiniin ja kangas siihen. Helppoa ja halpaa, ja takuulla paremman näköinen.

Hirveät reijät? No eihän tule.

Paremman näköinen ehkä, mutta millä se kestää jos mein 10kk ikäinen (ja kohta syntyy toinen vauva) siihen sitten menee ja nojaa/koskee.

Meillä on lisäksi eläimiä joista lähtee karvaa joten kaikki matalalle tulevat kankaat pitää pohtia tarkasti.

Lisäksi varsinkin se keittiön seinä joutuu pakostakin kosketuksiin pienten likanäppien toimesta, eli kangas siksi vähän huono vaihtoehto.

Joiltain pitää muuten taulujenki paikat kysyy tarkkaan,eikä niitä saa nauloilla naputella minne lystää.Joten soittoa vuokranantajalle,niin pääset asiassa eteen päin.

eikä tuo kipsilevy oven korkuisena edes kestäisi paikoillaan jos meinasit vaan puolen metrin korkeudesta sen kiinnittää. Tee puiset kehykset ja tuo kangastaulu siitä. Olis kevyt vaihtoehto... Tai sitten niin kun edellä ehdotettu eli joku verhosysteemi. Mitään raskasta rakennelmaa en suosittele missään nimessä!

* sohvan ei tarvitse olla seinää vasten. pyöritäppäs huonejärjestys uusiksi innovatiivisesti
* mäkin sanoisin, että kangas on helpoin tapa. Se on varmasti myös siistin tapa, kun sinä purat virityksesi joskus pois.
* ja kannatetaan vanerilevyä, jos et tukipuita/koolauksia halua tehdä. Tapetoi se levy eka. Ja ne tukiraudat sitten sinne sisäpuolelle... Ja kyllä tuohon tulee reijät, koska ihan tukevasti sinun täytyy nämä painavat levyt kiinnittää. Se ei ole yksi ruuvi vain. Betoniseinään proput, kipsilevyseinään kunnon ankkurit (tai sulla on isompikin remppa edessä hetken päästä)

Joiltain pitää muuten taulujenki paikat kysyy tarkkaan,eikä niitä saa nauloilla naputella minne lystää.Joten soittoa vuokranantajalle,niin pääset asiassa eteen päin.

Ollaan jo nyt ko. vuokranantajan omistamassa asunnossa, eikä tarvitse taulujen yms. vuoksi lupaa kysyä.

Yhteistyössä