Höh, saakos pestoakaan syödä raskaana?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Emmie ymmärrä.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Emmie ymmärrä.

Vieras
Kun siinä on sitä parmesaania ja se taas ei tunnu olevan kovin sallittua...

...Argh näiden rajoitusten kanssa! Kohta muutan pieneen mökkiin oikein syvälle synkkään mettään, mihin ei kulje tieto näistä koko ajan muuttuvista kielloista ja rajoituksista :/

Ja joo joo, maalaisjärkeä voisi käyttää, mutta yrittäkää itte kun se vähäinen järkikin tuntuu kutistuvan vatsan kasvaessa :0

:)

Alkuperäinen kirjoittaja kielletty:
Siis...hä? Pestossa parmesaania? Mitä sie oot aikeissa syödä? Molempia voit kyllä vetää ihan surutta, mie annan luvan :)

On pestossa parmesaania, just luin Pirkkapurkin kyljestä. Ja niin kun ois mieleen jäänyt, että se taas olisi Niissä Kielletyissä.

Vai ajattelenko mie nyt nämä jutut liian hankalasti? Jos vaan siun luvalla söisin, olisi meinaan tiedossa hirmu hyviä täytettyjä pitaleipiä ;)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
miksi ihmeessä pestoa ei sais syödä, tai parmesaania? nyt järki käteen :D

Mikä järki? Kun ei sitä ole, aivot on ihan rusinat.

Kun mie luin, että parmesaani olisi tehty pastöroimattomasta maidosta ja siten olisi jotensakin huono aine. Emmie tiijä...

Alkuperäinen kirjoittaja Nitta :
Parmesaani kiellettyä ole, homejuustot & tuorejuustot on mainittu listalla listeriavaaran vuoksi.

Oli siinä joku parmesaani mainittu.

Ja sitten taas kun sitä listaa tarkemmin luin, niin kotimaiset tuorejuustot taas ei ole kiellettyjä, vaikka kaikki niin sannoo.

Kattokaa nyt, kyllä tässä voi pieni pää mennä vallan sekaisin :D

Alkuperäinen kirjoittaja kaisuli5:
mistä löytyy kyseinen kielletty lista.?

Espoon kaupungin sivuilta.

...Mutta se olikin joku kokonainen parmesaani, mikä oli kiellettyä. No mistä mie tiedän, onko juuri siinä miun pestossa Sitä Kokonaista Parmesaania?

Okei, eli siis parmesaanijuusto ON tosiaan pestokastikkeen raaka-aine! No mutta, syö, tai ole syömättä jos siltä tuntuu, mutta veikkaanpa että mm. tälläkin palstalla on monen monituista "pestokastikelasta" ja ihan terveinä syntyneitä :D

Alkuperäinen kirjoittaja kielletty:
Okei, eli siis parmesaanijuusto ON tosiaan pestokastikkeen raaka-aine! No mutta, syö, tai ole syömättä jos siltä tuntuu, mutta veikkaanpa että mm. tälläkin palstalla on monen monituista "pestokastikelasta" ja ihan terveinä syntyneitä :D

Se on yksi syy, miksi mie vähän ähisen ja puhisen näiden kaikkien kieltojen takia. Tottakai omaa pientään haluaa suojella kaikelta mahdolliselta, mutta silti nuo kielletyt listat tuntuu välillä ihan hurjilta.

Kuinka monta kertaa todennäköisempää on esim. joutua auton alle tms. kuin saada listeria pestosta? Tai yhtään mistään muustakaan tuotteesta.

Mut kai mie turhan tunnollisena taas jätän sen peston väliin. Vaikka pienet pitaleivät ilman pestoa on kyllä sama, kun maito ilman lasia :/

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja joku:
kyllä mä oon syöny aurajuustoakin mutta kuumennettuna

Juu, niin sitä saakin syödä kuumennettuna.

Ja ei kuumennettuna.
Sen tekoa kun valvotaan niin tarkasti..suht iso yritys.Suomalainenkin.Ja pastöroitu.
Varmemmin sen listerian saa vaikka niistä pesemättömistä kasviksista.
Suomessa todetaan vuosiottain n.20 listeriatapausta,ja voi vain arvata mistä nuo ovat saaneet pöpönsä.
Niistä paskasista vihanneksista,ja siitä kun hygienista ei pidetä huolta.Ja syödään sitten joitain pastöroimattomia tuotteita eikä kuumenneta niitä.Eikä osata säilyttää tuotteita oikein.

Alkuperäinen kirjoittaja tuhannes kerta jo:
Ja ei kuumennettuna.
Sen tekoa kun valvotaan niin tarkasti..suht iso yritys.Suomalainenkin.Ja pastöroitu.
Suomessa todetaan vuosiottain n.20 listeriatapausta,ja voi vain arvata mistä nuo ovat saaneet pöpönsä.
Niistä paskasista vihanneksista,ja siitä kun hygienista ei pidetä huolta.Ja syödään sitten joitain pastöroimattomia tuotteita eikä kuumenneta niitä.Eikä osata säilyttää tuotteita oikein.

Joo, siis mie olen tästä ihan samaa mieltä. Mutta Sen Listan mukaan saa syödä kuumennettuna...

Parmesaani on harvoin tehty pastöroidusta maidosta. Itse tein juuri tänään peston ilman parmesaania. Hyvää sekin, vaikkei ihan aitoa.

Eli suositusten mukaan pestoa ei tulisi syödä (kuin kuumennettuna 70 asteeseen, jolla listeria kuolee).

Ja ei kuumennettuna.

Taisit tarkoittaa listerioosia. Listerian saavat suomessa sadat tai tuhannet ihmiset.

Alkuperäinen kirjoittaja jeps:

Ja ei kuumennettuna.

Taisit tarkoittaa listerioosia. Listerian saavat suomessa sadat tai tuhannet ihmiset.

Ala nyt vielä pilkkua nussimaan,jookos.

Alkuperäinen kirjoittaja sinäkin:
Alkuperäinen kirjoittaja jeps:

Ja ei kuumennettuna.

Ala nyt vielä pilkkua nussimaan,jookos.

Näillä asioilla on mielestäni valtava ero. Listerioosi voi johtaa kuolemaan; sen sijaan listeriahysteriaan ei ole aihetta.

Anteeksi, jos p-nussintani häiritsi.

Yhteistyössä