Hmm..onko teistä tällainen normaalia suomalaista käytöstä vaiko moukkamaista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja houkkamoukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

houkkamoukka

Vieras
Itse olen kasvanut (suomalaisten vanhempien kasvattamana) Ranskassa, ja muuttanut aikuisiällä Suomeen miehen perässä :) Suomessa monet tavat ja tottumukset ovat erilaisia ja nyt olen taas tainnut törmätä mokomaan.

Ystävä/tuttavaporukassani on yksi ammatiltaan lääkäri. Ja yksi on Venäjältä kotoisin ja ymmärtää suomea vielä heikosti. Tuttavissamme ikähaarukka on 25-65-vuotta painottuen enemmän 50-60-vuotiaisiin. Ihmettelen sitä, että aina tavatessamme ja iltaa istuessamme kääntyy puhe ennen pitkää AINA lääkäreihin ja jossain vaiheessa myös venäläisiin. Ja siis siihen tyyliin, että aletaan haukkua yleisesti: KAIKKI lääkärit ovat ylpeitä, osaamattomia tms. Ja venäläisistä sitten samalla tavalla, että he ovat koppavia, huijareita tms.

Itseäni kummastuttaa tällaiset puheet, sillä kuitenkinläsnä porukassa on kummankin ryhmän "edustaja". Yleensä lääkäri on hiljaa keskustelun ajan kun kaikki haukkuvat kilpaa ja venäläinen taas myös hiljaa, sillä hän ei taida ymmärtää riittävästi. JA mielestäni moukkamaista on nauraa venäläiselle tyyliin:"Sinähän et edes tainnut ymmärtää juttujamme."

Onko oikeasti tämä normaalia käytöstä Suomessa, vai onko tuttavaporukkani vaan jollain tyyliin moukkamainen ja luulee itsestään liikoja, kun on varaa arvostella noin toisia ihmisiä?

[QUOTE="ccc";26488321]Samalla tavalla kuin ranskalaiset haukkuvat englantilaisia.[/QUOTE]

Mutta en ikinä haukkuisi seurassa, jossa on englantilaisia. Se oli pointtini.

No moukkamaisia sanon minä.
Ei mulla ainakaan kaveripiirissä tollasia jutella kenenkään ammateista saati nyt kansallisuudesta,jolle ei luonnollisestikaan voi yhtään mitään.
Harvemmin kyllä kukaan puhuu kovin pahaa muistakaan.
Tosin kavereina on niin paljon kaiken maalaisia ja uskoisia, ja aina opettajasta merimieheen ja liikemiehestä kirjastotätiin.

[QUOTE="vieras";26488327]No en itse ole moiseen käytökseen törmännyt. Aika laaja ikäjakauma teidän ystäväporukassa, miten olette tavanneet?[/QUOTE]

Meillä on tällä paikkakunnalla eräänlainen "puutarhapiiri", jossa tapaamme parin kuukauden välein vaihtaen kasveja, siemeniä, kuulumisia ja kahvitellen.

Suomalainen käytös on tavallisesti moukkamaista.
Suomalaiset eivät osaa sanoa päivää, kiitos, näkemiin. He eivät myöskään osaa millään muotoa huomioida toisia kadulla kulkijoita. Keskustelua on turha saada aikaiseksi, ellei suomalainen ole vähintään muutaman kaljan ottanut.
Toki poikkeuksiakin on, mutta suurin osa suomalaisista on valitettavasti noita metän asukkeja.

Minusta ap:n kuvaama käytös on todella moukkamaista ja asiatonta. Liikun monen tyyppisissä "piireissä", osa sukuani on ns. metsäläisiä, mutta ei sielläkään tuollaista puhetta kohtaa. Useammin yksinkertaistettuja stereotypioita, mutta ei todellakaan keskitytä haukkumaan toistuvasti mitään ihmisryhmää varsinkaan ammatin tai kansallisuuden perusteella.

Huomattu on...
Suomi on varmaan maailman ainoa maa, jossa kuvitellaan, että on jotenkin "siistiä" vitt**lla ja olla vitt**ainen toisia kohtaan.
Lisäksi alkoholi tuo tätä rohkeutta niin kivasti.

Normaalin suomalaisen käytöksen ja moukkamaisuuden välillä ei ole juurikaan eroa... Esimerkiksi ihan vasta eräs nainen käveli minuun suoraan pahki kaupassa ja sanoi vain, että "ohhoh", ei edes katsonut minuun ja jatkoi matkaa. En voi kuvitella, että kotimaassani (Yhdysvalloissa) joku käyttäytyisi noin tökerösti, vaan katsoisi minua silmiin ja pyytäisi anteeksi. Suomessa on myös aivan kammottava tapa sylkeä kadulle. En ole nähnyt sellaista missään muualla. Se on minusta todella kuvottavaa ja sivistymätöntä.

[QUOTE="vieras";26489112]Normaalin suomalaisen käytöksen ja moukkamaisuuden välillä ei ole juurikaan eroa... Esimerkiksi ihan vasta eräs nainen käveli minuun suoraan pahki kaupassa ja sanoi vain, että "ohhoh", ei edes katsonut minuun ja jatkoi matkaa. En voi kuvitella, että kotimaassani (Yhdysvalloissa) joku käyttäytyisi noin tökerösti, vaan katsoisi minua silmiin ja pyytäisi anteeksi. Suomessa on myös aivan kammottava tapa sylkeä kadulle. En ole nähnyt sellaista missään muualla. Se on minusta todella kuvottavaa ja sivistymätöntä.[/QUOTE]

Ah... Yhdysvallat tuo hyväkäytöksisyyden kehto :D

[QUOTE="vieras";26489190]Ah... Yhdysvallat tuo hyväkäytöksisyyden kehto :D[/QUOTE]

Niin juuri. Ainakin siellä, missä minä asun ihmisillä on käytöstavat - jopa heillä, joilla on voimakkaat, tai suorastaan moukkamaiset, mielipiteet.

En ole koskaan tavannut siellä ihmistä, joka ei osaa sanoa 'kiitos', 'anteeksi', 'päivää' jne. Jopa eräs kassaneiti, joka näyttää jo kaukaa työhönsä totaalisen kyllästyneeltä sanoo aina päivää, kiitos ja ole hyvä sekä toivottaa hyvää päivänjatkoa.

En myöskään ole koskaan nähnyt kenenkään sylkevän kadulle. En ole edes nähnyt kenenkään virtsaavan kadulle. En myöskään ole nähnyt niin voimakkaasti humaltuneita ihmisiä, että he tuskin pysyvät pystyssä. Enkä ole koskaan nähnyt päiväsaikaan ketään edes selvässä hiprakassa.

Suomessa nämä yllämainitut asiat ovat melkein ihan jokapäiväisiä kokemuksia.

[QUOTE="vieras";26489267]Niin juuri. Ainakin siellä, missä minä asun ihmisillä on käytöstavat - jopa heillä, joilla on voimakkaat, tai suorastaan moukkamaiset, mielipiteet.

En ole koskaan tavannut siellä ihmistä, joka ei osaa sanoa 'kiitos', 'anteeksi', 'päivää' jne. Jopa eräs kassaneiti, joka näyttää jo kaukaa työhönsä totaalisen kyllästyneeltä sanoo aina päivää, kiitos ja ole hyvä sekä toivottaa hyvää päivänjatkoa.

En myöskään ole koskaan nähnyt kenenkään sylkevän kadulle. En ole edes nähnyt kenenkään virtsaavan kadulle. En myöskään ole nähnyt niin voimakkaasti humaltuneita ihmisiä, että he tuskin pysyvät pystyssä. Enkä ole koskaan nähnyt päiväsaikaan ketään edes selvässä hiprakassa.

Suomessa nämä yllämainitut asiat ovat melkein ihan jokapäiväisiä kokemuksia.[/QUOTE]

- suomessa ei jätetä ketään kuolemaan kadulle

- suomessa on puhdas luonto

-kaikille samat mahdollisuudet

- koulutuksen saa jokainen

- katulapsia ei ole ja kodittomiakin vähän

-suomalaisia kerjäläisiä ei ole

suomalaiset voivat olla vaikka mitä "metsäläisiä" mutta meillä on sentään yhteiskunta joka huolehtii ihmisistä....voitko sanoa samaa omastasi " ja siitä maailman parhaasta maasta" nimeltä yhdysvallat?

suomalaiset voivat olla vaikka mitä "metsäläisiä" mutta meillä on sentään yhteiskunta joka huolehtii ihmisistä....voitko sanoa samaa omastasi " ja siitä maailman parhaasta maasta" nimeltä yhdysvallat?

Jospa tuon kaiken hyvän lisäksi meillä olisi myös toisistan välittävä ja hyvät käytöstavat omaava kansa, ei se varmasti huonontaisi maatamme yhtään!

Missä minä olen muka sanonut, että Yhdysvallat on maailman paras maa? En todellakaan ole sellaista sanonut. En myöskään ole sanonut, että siellä ei ole mitään ongelmia. Totta kai jotkut asiat ovat paremmin Suomessa kuin Yhdysvalloissa, ja toisinpäin. Tässä keskustelussa olen vain sanonut, että amerikkalaisilla on paremmat käytöstavat kuin suomalaisilla, en mitään muuta. Onko se niin vaikea hyväksyä, että Yhdysvalloissakin voi olla jotain hyvää, tai että jotkut asiat voiva olla jopa paremmin kuin Suomessa?

Kerronpa vielä toisenkin asian, mikä on siellä paremmin kuin Suomessa: ihmisillä on siellä keskimäärin parempi asenne elämään. Amerikkalaiset ovat yrittelijäitä optimisteja, jotka kannustavat muitakin. Monilla suomalaisilla on taipumusta pessimismiin, ja Suomessa tuntuu olevan myös aika paljon ihmisiä, jotka nauttivat siitä kun muilla menevät asiat pieleen. Minusta se on surullista. Joissain asioissa suomalaiset voisivat ottaa oppia Yhdysvalloista.

Suomalainen käytös on tavallisesti moukkamaista.
Suomalaiset eivät osaa sanoa päivää, kiitos, näkemiin. He eivät myöskään osaa millään muotoa huomioida toisia kadulla kulkijoita. Keskustelua on turha saada aikaiseksi, ellei suomalainen ole vähintään muutaman kaljan ottanut.
Toki poikkeuksiakin on, mutta suurin osa suomalaisista on valitettavasti noita metän asukkeja.

Nuo mainitsemasi poikkeukset kuuluvat kai sitten minun kaveri- ja tuttavapiiriini. Moukkamaiset ovat niitä poikkeuksia minulle. Lucky me! :)

[QUOTE="vieras";26489447]Missä minä olen muka sanonut, että Yhdysvallat on maailman paras maa? En todellakaan ole sellaista sanonut. En myöskään ole sanonut, että siellä ei ole mitään ongelmia. Totta kai jotkut asiat ovat paremmin Suomessa kuin Yhdysvalloissa, ja toisinpäin. Tässä keskustelussa olen vain sanonut, että amerikkalaisilla on paremmat käytöstavat kuin suomalaisilla, en mitään muuta. Onko se niin vaikea hyväksyä, että Yhdysvalloissakin voi olla jotain hyvää, tai että jotkut asiat voiva olla jopa paremmin kuin Suomessa?

Kerronpa vielä toisenkin asian, mikä on siellä paremmin kuin Suomessa: ihmisillä on siellä keskimäärin parempi asenne elämään. Amerikkalaiset ovat yrittelijäitä optimisteja, jotka kannustavat muitakin. Monilla suomalaisilla on taipumusta pessimismiin, ja Suomessa tuntuu olevan myös aika paljon ihmisiä, jotka nauttivat siitä kun muilla menevät asiat pieleen. Minusta se on surullista. Joissain asioissa suomalaiset voisivat ottaa oppia Yhdysvalloista.[/QUOTE]

Jos amerikkalaiset ovat niin postiivista ja kivaa porukkaa, niin miksi siellä sallitaan käsiaseet kaikille? Mihin niitä tarvitaan?

Usa:ssa asuneet suomalaiset (aikuiset) ovat usein valitelleet paikallisten tekopirteää *miten voit kultuuria*, joka ei ole kovin aitoa vaan sellaiset keep smiling tekopirteyttä.

[QUOTE="vieras";26489447]Kerronpa vielä toisenkin asian, mikä on siellä paremmin kuin Suomessa: ihmisillä on siellä keskimäärin parempi asenne elämään. Amerikkalaiset ovat yrittelijäitä optimisteja, jotka kannustavat muitakin. Monilla suomalaisilla on taipumusta pessimismiin, ja Suomessa tuntuu olevan myös aika paljon ihmisiä, jotka nauttivat siitä kun muilla menevät asiat pieleen. Minusta se on surullista. Joissain asioissa suomalaiset voisivat ottaa oppia Yhdysvalloista.[/QUOTE]

Peesi. Tuttavani, joka asui vuoden Yhdysvalloissa sanoi sikäläisistä, että siellä ihmiset ovat huomattavasti myönteisempiä kuin täällä.

Täällä taas pessimismi ja Janten laki ovat voimissaan.

[QUOTE="vieras";26489530]Jos amerikkalaiset ovat niin postiivista ja kivaa porukkaa, niin miksi siellä sallitaan käsiaseet kaikille? Mihin niitä tarvitaan?

Usa:ssa asuneet suomalaiset (aikuiset) ovat usein valitelleet paikallisten tekopirteää *miten voit kultuuria*, joka ei ole kovin aitoa vaan sellaiset keep smiling tekopirteyttä.[/QUOTE]

Käsiaseet sallitaan kaikille, koska se on perustuslaillinen oikeus. Se taas johtuu maan historiasta (jos olisit ollut historiantunneilla hereillä, tietäisit jo tämän). Ja totta kai jokaisessa maassa on kaikenlaisia ihmisiä. Yhdysvalloissa on aivan takuulla pessimistisiä moukkia, mutta en itse tunne heitä juurikaan. Oma kokemukseni on, että amerikkalaiset ovat yleensä paljon optimistisempia kuin suomalaiset.

Suomalaiset aikuiset, jotka ovat asuneet Yhdysvalloissa eivät ehkä kuitenkaan ole päässet kulttuuriin sisälle, vaan he ovat yhä ennen kaikkea suomalaisia, joiden kulttuuriin ei kuulu jutustelu (tai ehkä edes ne käytöstavat) samalla tavalla kuin amerikkalaiseen. Minä en oikeastaan pidä itseäni enää suomalaisena (vaikka en tosin amerikkalaisenakaan), mutta minä lähdin Yhdysvaltoihin nuorena, alle 20-vuotiaana, ja siitä onkin jo 14 vuotta aikaa.

Melko vastaavaa käytöstä on esim. täällä palstalla, kaikkien aloituksia mollataan. Vaikka toinen tulisi kertomaan läheisen kuolemasta, sairaasta lapsesta, hyväksikäytöstä tms. aina tulee paskaa niskaan. Suomalaisena olen täysin samaa mieltä suomalaisten moukkamaisuudesta, huonosta käytöksestä ja pessimismistä. Samoin sylkemisestä.
Tällä viikolla kollegani haukkui toisen kollegan lapsen, n.1v ulkonäköä. Haloo?! Kyllä pitää olla huono itsetunto, jos pientä lastakin pitää haukkua.

Yhteistyössä