Hki/Espoo/Vantaa vs. pikkukaupungit uudellamaalla & itäuusimaalla, mikä on palveluiden taso?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Onko kukaan muuttanut esim. pk-seudulta johonkin pikkukaupunkiin lähiseuduilla? Olisin kiinnostunut kuulemaan kokemuksia, millaista on asuminen pikkupaikkakunnalla verrattuna pk-seutuun.

Haluaisin tietää esim. onko päivähoitopalvelut samalla tasolla? Meillä Espoossa pääsee heti terveyskeskukseen lääkäriin, hammashoitoon julkiselle, neuvolassa hyvin aikoja ja neuvoloita todella lähellä monta, päiväkoteja erittäin monta lähellä, ja niihin pääsee kyllä ainakin jonnekin kun hakee paikkaa. Samoin yksityisiä lääkäriasemia on paljon ja ajan saa vaikka samalle päivälle kun soittaa.

Haluaisin tietää millaisia vastaavat palvelut ovat pikkupaikkakunnilla, onko esim. mahdotonta päästä lääkäriin tai saada lapselle päivähoitopaikkaa?

Samoin meillä pientaloalueella monta ihanaa leikkipuistoa, kaupat ihan vieressä, kävelyetäisyydellä iso kauppakeskus, bussit kulkee vierestä muutaman minuutin välein (no tämän tiedän, ettei busseja kulje pikkupaikkakunnilla juurikaan) .

Muutossa pikkupaikkakunnalle olisi meidän tapauksessamme paljon hyviä puolia, mutta arveluttaa nämä palveluiden järjestämiset.

Keravalla on mielstäni erinomaiset palvelut. TK:een olen päässyt nopeasti, ja jos lapsen kanssa olen mennyt päivystykseen niin ½ tuntia kauempaa ei ole tarvinnut jonottaa. Päivähoito on palkittukin yhtenä vuonna koko maan parhaana. Nyt tietyillä alueilla on enemmän ruuhkaa kun lapsiperheitä muuttanut paljon silti paikan kyllä saa. Keskustassa on kaikki palvelut mitä tarvitsee ja Hkiin silti lyhyt matka (jan 20 min). Paikallisliikenne pelaa myös.

Varmasti riippuu paikkakunnasta sekä siitä, missä siellä asuu. Monestihan pikkukauounkien vetävimmät aleet (isot okt-tontit jne) sijaitsevat kauempana keskustasta.

Olen työskennellyt eräässä pikkukaupungissa Uudellamaalla ja siitä ajasta jäi mieleen onnettomat ja hirveän kalliit julkiset yhteydet pk-seutuun verrattuna. Joka paikkaan tarvitsi auton. Sekä kaupungin sisäinen liikenne että liikenne pk-seudulle oli surkeaa kun oli tottunut toisenlaiseen tasoon.

Jos arvostat nykyistä palvelutasoa niin en lähtisi minnekään :) Minäkin lopulta vaihdoin työpaikkaa ja ostin asunon pk-seudulta palveluiden tutumasta. Kun lapset ovat vähän kasvaneet, ei voi kuin todeta että oikein tuli tehtyä. Kaikki tärkeimmät harrastuksetkin kotikulmilla, ei tarvitse autolla kuskata joka ikiseen paikkaan.

Näistä pikkupaikkakunnista minäkin haluaisin kuulla. Mutta Helsingissä ei ainakaan pääse heti lääkäriin, hammashoitoon pääsee muutaman kuukauden päästä jos on jotain vaivaa. Neuvolapalveluista ei ole muuta huonoa kokemusta kuin että th vaihtuu lähes joka kerta (meidän 6-vuotiaalla ollut ainakin 4-5 terv.hoitajaa) ja päiväkodeista on vain hyvää sanottavaa. Paikkaa tosin on jouduttu vähän odottelemaan, mutta sekään ei ole haitannut.

lohja...pieni suuri kaupunki, jossa sisäänlämpiävin porukka mitä olen ikinä tavannut. Tai sitten niin ujoa, ettei uskalla tervehtiä vasta kun on vuoden "tehnyt tuttavuutta".
Poikkeuksiakin toki on.

neuvolaan on saanut tosi hyvin aikoja, samoin terveysasemalle. päivähoitoon on tunkua...
harrastemahdollisuudet on hyvät, tosin niissäkin nopeat syövät hitaat, joten välttämättä ei lapsi pääse mukaan haluamaansa/vanhemman haluamaan harrastukseen.
lapsiperheitä on paljon.

Moottoritieltä pääsee nopeasti kunnon kauppoihin hkiin ja espooseen. Se on mielestäni tämän kaupungin paras puoli. Lohjan keskusta ja sen tarjonta on melko vaisu.

Bussi kulkee hkiin melko hyvin. Sisäinen liikenne on todella huono(=ei ole) joten oma auto on melkein pakko olla jos haluaa liikkua muuten kuin kävellen.

En suosittele muuttamista.

Minä en Espoosta pois lähde, vaikka joskus on mielessä käynytkin ja vaikka olen asunut lapsena ja nuorena pikkukaupungissa. Eniten arvostan juuri sitä, että ei tarvitse harva se ilta lähteä töiden jälkeen viemään lapsia harrastuksiinsa, vaan pääsevät omin nokkineen. On myöskin turvallista olla sekä itsen että lasten, kun porukkaa on aina paikalla, jos jotakin ikävämpää tapahtuisi.

Keravaa on täällä kehuttu, Lohjaa hieman ehkä haukuttu, onko kokemuksia muista paikoista?
Eikö pikkupaikakkunnalla todellakaan voi harrastukset olla kävelymatkan päässä?
En tarkoita nyt mitään Nurmijärveä josta mulla ainakin on sellaiset ennakkoluulot, että siellä kaikkialle mennään autolla, vaan esim. just Kerava, Lohja, Porvoo, Loviisa...? Eikö näissä pääse kävellen harrastuksiin?

Niin, siis vääntäkää oikeasti rautalangasta, olen täysin tietämätön. Tiedän vain miten asiat on Espoossa, eikä edes välttämättä tule mieleen miten erilailla ne voivat olla jossain toisaalla.

Täällä siis on useita muskareita lapselle kävelymatkan päässä (3 eri järjestäjää ja jokaiseen matkaa alle 2 km), useita toimipisteitä kävelymatkan päässä. Vauvauintia on useissa uimahalleissa, useilla eri järjestäjillä. Samoin äiti-lapsi-jumppaa. Värileikkiä ja muita harrastuksia löytyy lyhyen 10 min bussimatkan päästä (n. 5 km).

Aikuisille löytyy harrastuksia kävelymatkan päästä, siis useita liikuntakeskuksia alle 2 km päässä, myös työväenopiston ja useiden muiden seurojen järkkäämiä jumppia yms. Miten pikkupaikkakunnalla onnistuu jumpassa käyminen?

En tässä tarkoita mitenkään ylistää Espoota, kerron vain mitä palveluita mulla on nyt lähellä ja haluaisin tietää miten erilaiseksi se muuttuu jos muutamme kauemmas.

Tiedän että Espoossa on huonotkin puolensa, ja siksi harkitsemmekin muuttoa, mm. liian korkeiden asuntojen hintojen vuoksi... mutta toivon ettei kukaan loukkaannu kun näin kehun Espoota, haluan vain ihan tosissani tietää millaista olisi asua muualla!

Me asumme Hyvinkäällä.

Neuvoloita on asukasmäärään nähden hyvin ja neuvolasta saa ajan hyvin.
Terveyskeskuksesta ei ole mitään kokemusta kun käytämme lapset vakuutuksen turvin yksityisellä lääkäriasemalla jonne olen aina saanut ajan samaksi päiväksi.
Päivähoitopaikoista on kuulema hieman pulaa, mutta omat lapset sain ongelmitta tuohon lähipäiväkotiin (300 metrin päässä). Ja siinä vieressä on ala-asteen koulu kunhan esikoinen aloittaa koulun.

Asumme rauhellisella omakotialueella josta n 2km keskustaan. Kiva pyörämatka jopa lasten (4- ja 6-vuotiaat) kanssa. Eli käytännössä kaikki harrastukset, kaupat, ym on tuon 2km päässä tai lähempänä.

Julkista liikennenne Hyvinkään sisällä kulkee hieman huonosti mutta lähikaupunkeihin (esim Helsinkiin) pääsee hyvin niin junalla kuin bussilla.

Me olemme tyytyväisiä ratkaisuumme. Saimme ison omakotitalon samalla hinnalla kuin pääkaupunkiseudulla olisi saanut pienen rivarin.

Jos olette muuttamassa vain asuntojen hintojen vuoksi, en suosittele. Matkustaminen on älyttömän kallista kaikista em. paikoista ehkä Keravaa lukuunottamatta (ja tänäkin talvena junat ovat kulkeneet hienosti...eh).

Asunnossa säästetty hinta tulee työmatkakuluina takaisin maksettavaksi verohelpotuksesta huolimatta. Ja valtaosahan muuttaa pieniin kaupunkeihin juuri tilan ja okt:n perässä, ne harvoin ovat palveluiden vieressä joten ajamista tulee muutenkin.

Muista kunnista Järvenpää on kamala pikkukaupunki, joka taitaa johtaa myös rikostilastoja. Porvoo samalla tavoin sisäänpäinlämmin kuin Lohja. Tuusula ehkä menettelee mikäli työpaikat ovat lähellä, rataahan siellä ei ole. Mutta en usko että mistään noista löydät kaikkia nykyisiä palveluita kivenheiton päästä ellette mieli kerrostaloon tai löydä hyvällä tuurilla hyväkuntoista taloa keskustasta.

mikä tekee järvenpäästä kamalan?

itse tykkään järvenpäästä, tosin sisäiset liikenneyhteydet on huonot, mutta eipä ole niiden käyttöön ollut tarvettakaan. lapsiperheiden palvelut on mielestäni hyvät, vaikkakin miinuksena järvenpää-lisää pienennettiin juuri + ehtoja tiukennettiin.

neuvola, sekä perusterveydenhuolto lasten kohdalla toimii erittäin hyvin.

päivähoitopaikoista en osaa sanoa muuta kuin sen, että itse saimme haluamastamme pk:sta paikan juuri silloin kun toivoimmekin.

harrastuspaikkoja löytyy runsaasti niin lapsille kuin aikuisillekin.

Yhteistyössä