hiv-pelko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja flickan4
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

flickan4

Vieras
Ei saivartelijoille yms.

Eli olen 18 v. tyttö, joka viime helmikuussa meni sänkyyn 18 v. pojan kanssa ruotsin laivalla. Ei käytetty kondoomia, syön pillereitä, mutta poika vakuutti useasti, että ei ole tauteja. Silti menin testeihin, mitään ei todettu.
Hiv-testiin en mennyt sillä lääkäri sanoi, että noin nuorella suomalaisella pojalla on 0,00005 prosentin mahdollisuus, että olisi hiv.
Nyt kuitenkin huolestuin uudestaan, tutkin netistä tietoja, ja hivin kuume-oireet 1-8 vk tartunnasta säikäyttivät. Minulle nousi kuume ja flunssa 3 pv tartunnan jälkeen ja kesti 3 pv. Liittyvätkö hiviin?
Muita suojaamattomia yhdyntöjä ei ole.
Kävin tänään verikokeessa hiv-testissä, vastauksia saa viikon päästä.
Kamala pelko, onko aiheellinen?
Mielipiteitä ja juttuja joilla rauhoittuisin?

Kiitos hirveästi etukäteen.

Ei se hiv noin nopeaan oirehtisi, ja jos kesti vain noin 3 päivää, niin kyllä kyse on vain ihan perinteisestä flunssasta.

Mielestäni tuo sun pelko on ihan aiheeton. Jos ajattelee aina pahinta, niin kroppakin reagoi siihen käyttäytymällä pelkäämääsi vaivaan sopivilla oireilla.

Alkuperäinen kirjoittaja flickan4:
Hiv-testiin en mennyt sillä lääkäri sanoi, että noin nuorella suomalaisella pojalla on 0,00005 prosentin mahdollisuus, että olisi hiv. .
Voi V...mikä lääkäri

Alkuperäinen kirjoittaja flickan4:
Nyt kuitenkin huolestuin uudestaan, tutkin netistä tietoja, ja hivin kuume-oireet 1-8 vk tartunnasta säikäyttivät. Minulle nousi kuume ja flunssa 3 pv tartunnan jälkeen ja kesti 3 pv. Liittyvätkö hiviin?

Kiitos hirveästi etukäteen.
..En haluaisi saivarrella , mutta tarkoitatko että kuume nousi 3pv sen sänkyhommelin jälkeen? Kuten edellinenkin kirjoitti 3pv on liian nopeasti HIV:ksi. Hyvä kun kävit nyt testissä, saat sen asian sitten mielestäsi. Nyt tapahtumasta on kulunut jo niin kauan, että jos olisit saanut tartunan, vasta-aineet olisivat jo mitattavissa verestäsi, eli testiin voi hyvin luottaa. Tuskin sinulla HIViä on, mutta joskus on ihan hyvä vähän säikähtääkin. Jos et kestä viikkoa odotella tuloksia, onko sinun mahdollista käydä AIDS-tukikeskuksessa, siellä on kuulemma pikatesti. Sieltä saat varmasti myös asianmukaista tukea ja tietoa, vilkaise edes heidän sivujaan.

Itselläni oli vuosi takaperin yhden yön juttu 17-18 vuotiaan suomalaisen pojan kanssa. Kumi puhkesi jossain vaiheessa, huomasimme sen vasta kun hän oli jo lauennut. Muutama viikko (7-8 viikkoa ehkä) eteenpäin sain kovan kuumeen, yskän ja nielutulehduksen. Sain siihen antibiootit ja tauti hävisi niiden avulla.

Pelko alkoi kuitenkin kalvaa ja nyt viimein sain rohkeutta mennä testeihin. Pelottaa ihan vietävästi ja viikko pitäisi odotella.. Mikä avuksi? Olen yrittänyt uskotella itselleni että noin nuorella tuskin mitään on, mutta voiko koskaan olla liian varma.. olin tuolloin riskihetkellä 17 vuotias.

Viime vuonna olin melko varmasti sukupuoliyhteydessä jonkun miehen kanssa (niin humalassa että en varmasti muista),typerää. Silloin vielä oli menkat ja tampooni paikallaan. Siitä epäilys tuli kun parin päivän päästä tampooni tuli ulos. Mitään nesteitä en huomannut. Kuukauden päästä kävin testeissä ja oli negatiivinen. Nyt olen sitten käynyt verenluovutuksessa ja uudelleen tuli pelko josko se olisi kuitenkin tarttunut.Luovutuksesta kulunut reilu 2 viikkoa eikä mitään infoa ole tullut kotiin. Nyt ollut kutinaa ja muka muita oireita mitkä liittyy hiviin. Olisiko uusinta testi paikallaan? Kiitos etukäteen avusta=)

olen 16-vuotias suomalainen tyttö, ja olen ollut syksyn aikana suojaamattomassa yhdynnässä 4 kertaa. 1 kerran exäni kanssa (19v) jolta sain klamydian, kerran 17v pojan kanssa (joka on käyttänyt suonensisäisiä huumeita, sehän tässä ahdistaakin...), kolmannen kerran 18 vuotiaan pojan kanssa ja viimisimpänä jota pelkään eniten 21vuotiaan miehen kanssa jota en tunne ollenkaan, paitsi siitä että hänellä on paljon irtosuhteita. musta tuntuu että mulla on enemmän ku hyvät mahollisuudet saaha tartunta. edellisestä kerrasta on vasta viikko, joten tätä epätietoa pitää kestää vielä n 3kk että saan varmuuden onko minulla sitä vai ei. klamydian kuitenkin sain, mutta sehän on helppo hoitaa pois. en tarvitse yhtään enempää haukkuja tai tuomitsevia/vittuilevia viestejä vaan sanokaa suoraan miten voin rauhoittua ja miten todennäköistä teidän mielestänne tartunnan saaminen on? minusta tuntuu että aika suuri.... pelkään kokoajan enkä pysty keskittymään mihinkään. vaikka sitä saadaan lääkkeillä hidastettua, onko se silti varma kuolema ja muuttuuko elämä sen jälkeen paljonkin?? I need help...

Nimimerkki afraid, vaikka oletkin ottanut paljon riskejä, voi hyvinkin olla, että selviät vain säikähdyksellä.

Tietääkseni HIV:n tarttumistodennäköisyys HIV-potilaan kanssa suojaamattomassa yhdynnässä on noin 10%:n luokkaa. Eli aika pieni. En osaa muuten lohduttaa. Kyllä sulla on varmasti stressaavat puoli vuotta edessä joka tapauksessa.

Muista kuitenkin, että kaikki me kuollaan joskus. Nykyiset HIV-lääkkeet ovat todella pitkälle kehittyneitä. Käsittääkseni HIV-positiivisen elämä ei kovin paljoa poikkea muiden elämästä, kun tauti on havaittu ajoissa ja lääkitys kunnossa. HIV-positiiviset elävät lähes yhtä pitkän elämän kuin muutkin.

Ota kuitenkin tästä tilanteesta opiksesi nyt. Lopeta tyhmien riskien otto. Uskalla rakastaa itseäsi!

Terveydestään kannattaa pitää huolta! Se olisi meidän kaikkien hyvä muistaa, eikä aina kuunnella sydämmen ääntä vaan ottaa järki käteen.

Ainoa lohtu minkä voin sanoa on että suomessa hiv ei ole niin yleinen, varsinkaan nuorten parissa. Jos vähänkin pelottaa niin testiin kannattaa aina mennä! Muuten se pelko ei lähde koskaan pois! Todennäköisemmin hiv tarttuu verikontaktissa, pienempi todennäköisyys on yhdynnässä (mutta siis hyvin mahdollista). Kunnon pelossa oireetkin voi kuvitella itelleen........ei muuta kun testiin niin saa mielenrauhan!

Tsemppiä!

olen 16-vuotias suomalainen tyttö, ja olen ollut syksyn aikana suojaamattomassa yhdynnässä 4 kertaa. 1 kerran exäni kanssa (19v) jolta sain klamydian, kerran 17v pojan kanssa (joka on käyttänyt suonensisäisiä huumeita, sehän tässä ahdistaakin...), kolmannen kerran 18 vuotiaan pojan kanssa ja viimisimpänä jota pelkään eniten 21vuotiaan miehen kanssa jota en tunne ollenkaan, paitsi siitä että hänellä on paljon irtosuhteita. musta tuntuu että mulla on enemmän ku hyvät mahollisuudet saaha tartunta. edellisestä kerrasta on vasta viikko, joten tätä epätietoa pitää kestää vielä n 3kk että saan varmuuden onko minulla sitä vai ei. klamydian kuitenkin sain, mutta sehän on helppo hoitaa pois. en tarvitse yhtään enempää haukkuja tai tuomitsevia/vittuilevia viestejä vaan sanokaa suoraan miten voin rauhoittua ja miten todennäköistä teidän mielestänne tartunnan saaminen on? minusta tuntuu että aika suuri.... pelkään kokoajan enkä pysty keskittymään mihinkään. vaikka sitä saadaan lääkkeillä hidastettua, onko se silti varma kuolema ja muuttuuko elämä sen jälkeen paljonkin?? I need help...

Minusta sinun käyttäytyisesi on enemmän kuin tuomittavaa!

Kuules nyt, kyllä sinun pitäisi ottaa järki käteen (ellei se päässä pysy) ja ottaa itsekin vähän vastuuta toiminnastasi! 16-v. ja yhtenään suojaamattomnassa yhdynnässä ja vielä kaikenmaailman narkkaraiden ja irtosuhteiden kanssa. Voi hyvää päivää, mihin tämä m aailma on mennyt.

Lakkaa kännäämästä, jos se ajaa sinut vastuuttomiin tekoihin. Ja jos syy ei ole alkossa, hae apuoa elämäsi haltuunottamisessa, sinä olet ihan liian nuori tuhoamaan sitä oma-aloitteisesti. Hanki kunnon koulutus ja käyttäydy ihmisiksi, sinulla pitäisi olla koko elämä edessä, mutta tuolla menolla se on pian takana.

Viimeksi muokattu:
Oli aivan pakko tulla kirjoittamaan tänne! Itselläni on ollut aivan sama pelko. Olin siis n. puoli vuotta sitten suojaamattomassa yhdynnässä hieman humalassa ja sen jälkeen pelko ollut suuri. Tämä kyseinen henkilö vielä kun on sellainen,että kukasta kukkaan. Noh menin sitten siitä tapahtuneesta kuukauden päästä testeihin ja todettiin klamydia. Sen jälkeen aloin pelkäämään hiviä.. luin siis oireita netistä( ei kannata) ja kaikki sopi täysin siihen. Kuume tuli kuukauden päästä siitä, ylävartalon kutinaa ja näppylöitä sekä voimattomuutta. Olin aivan varma että sain tartunnan. Nyt kuitenkin menin joulukuun lopussa testeihin ja sain tuloksen negatiivinen! Olo on niiin helpottunut. Eli jos alkaa vähänkin pelkäämään niin testeihin vaan, sillä se selviää. Mahdollisuus saada se suomessa on erittäin vähäinen mutta kuitenkin tottakai mahdollinen. Ei siitä kuumeesta esimerkiksi voi vielä päätellä mitään. Rohkein mielin eteenpäin! :)

Kävin lomalla panemassa huoraa humalassa ja kumi puhkes. Aamulla herätessä penikseen oli ilmestyny pieniä punaisia pisteitä. Pesin sitten aamulla vehkeen huolellisesti ja näpyt hävisi iltaan mennessä. Illalla tuli kuitenki kurkku kipeeksi. Pitäskö mennä heti lääkäriin?

Kävin itse testeissä eilen ja note to self vaan teillekki. heteroseksissä mahdollisuus saada HIV ( siis vaikka se toinen olis possari ) on noin 0,1 eli yks tuhannesta. homoseksissä 4% . tämän kertoi mulle testin valmistumista odotellessa sairaanhoitaja. Eli ei tartu kovin helposti. . Käytännössä jos harrastaisit sata kertaa seksiä hiv-potilaan kanssa, tartuntariskin prosenttiosuus olis noin 1 %. ymmärrettävistä syistä tätä ei koskaan korosteta, koska riski kuitenkin on olemassa. Riski saada Hiv kyseistä sairausta sairastavalta ihmiseltä on todella pieni, jos tämä syö lääkkeitä sairauteensa. Tartuntoja on Suomessa vuosittain edelleen alle 200 ja suurin osa on ulkomailta tuotuja tuliaisia tai parisuhteesta saatuja, vuosikausia satoja ja satoja yhdyntöjä ilman kondomia, jossa toinen osapuoli ei tiedä asiasta. testeihin vaan kaikki mars! Negatiivinen tulos huojentaa, mutta positiivisuudenkin kanssa voi elää!

Tartunta-ajasta on nyt kulunut yli 4 viikkoa ja kävin testeissä. Mitään tartuntaa ei löytynyt, mikä oli iso helpotus. Nyt kuitenkin vielä jäi epäilyttämään tämä hiv-testin luotettavuus, mahdollisesta tartunnasta kun on kulunut vasta kuukausi. Netistä löyty ristiriitaista tietoa tästä kuukauden testin luotettavuudesta, mahtaako olla kuinka luotettava? Lisäksi se jäi epäilyttämään kun aidstukikeskuksen sivuilla mainittiin, että kyynärtaipeesta otetun verinäytteen tulos saadaan 1-2 viikossa. Mulle soitettiin tulokset kuitenkin jo 2 päivän jälkeen eli jäi vähän epäilyttään koko testi.

Onko jollaki enemmän tietoa aiheesta?

Alkuperäinen kirjoittaja hivikö;11130877:
Tartunta-ajasta on nyt kulunut yli 4 viikkoa ja kävin testeissä. Mitään tartuntaa ei löytynyt, mikä oli iso helpotus. Nyt kuitenkin vielä jäi epäilyttämään tämä hiv-testin luotettavuus, mahdollisesta tartunnasta kun on kulunut vasta kuukausi. Netistä löyty ristiriitaista tietoa tästä kuukauden testin luotettavuudesta, mahtaako olla kuinka luotettava? Lisäksi se jäi epäilyttämään kun aidstukikeskuksen sivuilla mainittiin, että kyynärtaipeesta otetun verinäytteen tulos saadaan 1-2 viikossa. Mulle soitettiin tulokset kuitenkin jo 2 päivän jälkeen eli jäi vähän epäilyttään koko testi.

Onko jollaki enemmän tietoa aiheesta?

4 viikkoa taitaa olla liian lyhyt aika saada todenmukainen testitulos. Käsittääkseni vasta muutaman kuukauden päästä mahdollisesta tartunnasta voi saada luotettavan testituloksen. Odottele siis vielä ja mene uudestaan testeihin!

Itse töppäilin viime kesänä humalassa, ja päädyin sänkyyn tuntemattoman kanssa. Pahinta oli se että tämä tapahtui ulkomailla ja niin kuin kaikki tiedämme niin yleensä vakavemmat taudit tuodaan lomamatkoilta kotiin.
Matkan jälkeen en edes miettinyt sukupuolitauteja..Pidin yhden illan juttua "kokemuksena".

Pelko hivistä tuli vasta kaksi viikkoa sitten. Muistelin viime kesää jolloin olin pari kolme päivää kovassa kuumeessa. Ahdisti,etsin tietoa netistä,mietin et mitä jos ja ehkä sittenkin. Kuume kuuluisi taudin kuvaan ja etsin muita merkkejä itsestäni. Lopulta uskaltauduin terveyskeskukseen testeihin ja kävin vielä yksityisellä hiv vasta-aine testissä, koska halusin saada tiedon mahd. nopeesti. Negaa näytti onneksi. Nyt odotan vielä muita sukupuolitautituloksia terveyskeskuksesta.

Tämä kaksi viikkoa kului itkiessä ja istuessa sisällä. Tuntui että kaikki kaatuu ja mietin tulevaisuutta hiv:in kanssa, mikä tuntui mahdottomalta ajatukselta. Pidin ensin parempana ajatuksena epätietoisuutta mutta sairastumisen pelko kalvasi koko ajan. Uskaltakaa siis mennä testeihin, jos pelko on mukana elämässä ja haittaa normaalia arkipäivä elämää.

Joo elikkäs mulla alko HIV-pelko siitä lähtien, kun mulla todettiin klamydia 3/2012. Ja silloin olin humalassa ja tottakai typeränä luottavaisena ihmisenä luotin miehen puheisiin, opinpahan siitäkin nyt jotain ja lahja kaupan päälle... possarihan sieltä tuli klamyn suhteen. Sen jälkeen testautin noin 2 kk päästä HIV:n joka oli negatiivinen silloin. Nyt oottelen sitten uuden HIV-testin tuloksia huomiseen. Kyllä pelko kalvaa ja pahasti! Vaikka tiedän että riski on pieni, mutta silti sitä rupeaa epäilemään kaikkea. Ja toisekseen vielä hävettää kun riittää se yksi tapaus joka kaivaa mieltä. Toivotaan parasta ja pelätään pahinta :(( yritä´ppä nyt sit töissä keskittyä vielä muihin asioihin. Turha täällä kenenkään on ruveta ketään syyttelemään kun itse tekonsa tietää ja niistä myös kärsii, faktat tiskiin. Mut kyllähän se toinen osapuolikin vastuussa on teoistaan, ei siitä ainoastaan itseään voi syyttää!! Hullukshan sitä tulis muuten, kuten tällä menolla varmaan tuleekin. :(( Nykysin mikään ei ole mahdotonta. Mieshän menee sinne minne mulkku vie, oli kyseessä minkälaine huora tahansa.

Mulla oli vähän samanlaisia oireita, mutta en kiinnittänyt mitään huomiota niihin. Vuosien päästä uuden suhteen alussa kävin kumppanini kanssa hiv-testissä: järkytyksekseni sain kuulla olevani hiv-positiivinen. Suhde päättyi siihen ja maa katosi jalkojeni alta.

Alkoi hirveä tartuttajan selvittäminen sekä kaikkien exien testaaminen. Yksi todettiin positiiviseksi ja tuo mahdollinen tartuttaja saatiin selville. Tapaus oli sellainen, että kondomi lähti pois. Hänkään ei tiennyt tartunnastaan.

Nyt minulla on (kiitos hiv:n) todettu kasvain joka uusiutuu ja uusiutuu ja saan hoitoa. Lääkitys vei työkyvyn yms. vähemmän kivaa.

Se, että hiv:n tarttumisen todennäköisyys on pieni ei YHTÄÄN pienennä taudin vaarallisuutta!!! Yhtä pahan pöpön sä saat "puhtoiselta" neitsyeltä kuin tautiselta huoralta.

Flunssasi oli varmasti ihan tavallinen flunssa.
Jos et usko, niin käy testissä, nukut paremmin.

Tästä eteenpäin teet näin:

1) Kondoomi AINA, ei vain "melkein aina" tai "useimmiten".

2) Ei tummaihoisia kumppaneita, niillä HIV tartunnan yleisyys on huomattvasti korkeampi, vaikka kuinka kovalla äänellä vihreät itkisivät että se ei ole totta.

3) Vältä kaikkia muita "riskikumppaneita". Esim:
A) Mies joka on ollut naisen kanssa jolla on ollut tummaihoinen kumppani tai kumppaneita.
B) Mies jolla on ollut yksikään mieskumppani.
C) Mies jolla on ollut useta naiskumppaneita, eteenkin yhden yon suhteita.
D) Mies joka on ollut ilotyton tai ilotyttojen kanssa.

Miten miten tiedät nämä asiat? Tuntemalla kumppanisi tietenkin. Eli vähemmän alkoholia ja enemmän järkeä matkaan eikä heti sänkyyn.

Flunssasi oli varmasti ihan tavallinen flunssa.
Jos et usko, niin käy testissä, nukut paremmin.

Tästä eteenpäin teet näin:

1) Kondoomi AINA, ei vain "melkein aina" tai "useimmiten".

2) Ei tummaihoisia kumppaneita, niillä HIV tartunnan yleisyys on huomattvasti korkeampi, vaikka kuinka kovalla äänellä vihreät itkisivät että se ei ole totta.

3) Vältä kaikkia muita "riskikumppaneita". Esim:
A) Mies joka on ollut naisen kanssa jolla on ollut tummaihoinen kumppani tai kumppaneita.
B) Mies jolla on ollut yksikään mieskumppani.
C) Mies jolla on ollut useta naiskumppaneita, eteenkin yhden yon suhteita.
D) Mies joka on ollut ilotyton tai ilotyttojen kanssa.

Miten miten tiedät nämä asiat? Tuntemalla kumppanisi tietenkin. Eli vähemmän alkoholia ja enemmän järkeä matkaan eikä heti sänkyyn.

Listasta puuttuu ainakin mies joka on ollut naisen tai naisten kanssa joilla on ollut paljon suhteita, mutta eivät silti ole ilotyttöjä.

Jas jos joku nimen omaan Suomessa syntynyt musta tai somaali asuu Enonkoskella eikä matkustele, ei ole miehien kanssa, ei huume neuloja, ja on vain normaalien Suomalaisten naisten kanssa , niin sen HIV vaara ei pitäisi olla sen korkeampi kuin Enonkoskelaisen valkoisen pojankaan. Ainoa lisä vaaratekijä on silloin kai vaan se että monella naisella joka nukkuu mustien kanssa on todettu olevan matala itsetunto, ja niillä joilla on matala itsetunto VOI OLLA suurempi HIV vaara, ainakin jos ne yrittävät "lääkitä" itseänsä seksillä.

Viimeksi muokattu:
Kävi niin iso erehdys, että mies sormetti minua ja sen jälkeen olen alkanut pelätä, että voiko hiv tarttua käsien kautta jos miehellä olisi ollut haava sormessaan? hyvin epätodennäköistä kun hiv tietääkseni tarttuu vain suojaamattomassa yhdynnässä ja suorassa verikontaktissa.. mutta kaikki ovat pelotelleet kuinka helposti hiv tarttuu..

Alkuperäinen kirjoittaja hivikö;11097248:
Kävin lomalla panemassa huoraa humalassa ja kumi puhkes. Aamulla herätessä penikseen oli ilmestyny pieniä punaisia pisteitä. Pesin sitten aamulla vehkeen huolellisesti ja näpyt hävisi iltaan mennessä. Illalla tuli kuitenki kurkku kipeeksi. Pitäskö mennä heti lääkäriin?

Ohje on että AINA jos on suojaamattomassa seksissä prostituoidun kanssa, pitää testauttaa itsensä! Vaikka ei edes tulisi mitään oireita, koska osa taudeista voi olla jopa vuosia oireettomina, mutta aiheuttaa sinä aikana pysyvää vahinkoa. Eli testeihin mars!

Jos on noin kova pelko, niin mikset käytä kumia? Varmaan epämukavaa vai?

Viimeksi muokattu: