Hiusvärit raskauden aikana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Supi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Supi

Vieras
Hei,

Kysyisin onko kellään tietoa, saako raskausaikana käyttää vaalentavia hiusvärejä? Onko haittaa sikiölle?

Blondasin juuri hiukseni ja nyt iski paniikki, että jos jotain on imeytynyt masuunkin...olenkohan hölmö?

ei ole tietoa, mutta en suosittelisi.
Itse värjäsin ekassa raskaudessani, mutta nyt toista odottaessani en aio värjätä kertaakaan. Niin monissa aineissa (ihovoiteet, ruuat, juomat) on kauheesti lisäaineita, joita siis tulee käytettyä väkisin, että päätin hiustenvärjäyksen jättää raskausajaksi väliin, koska se on kumminkin aika turha juttu......

Väreistä, niin normaali värjäyksessä sekä vaalentamisessa ei ole sikiöllesi mitään haittaa. Värin pitäisi mennä verenkiertoosi ennenkuin siitä ehkä olisi haittaa. Olen itse kampaaja ja raskaana ollessani jouduin 9tuntia "haistelemaan" värejä, josta taas periaatteessa voisi sanoa enemmän olevan vaaraa kuin pelätä sitä, että väri jotenki imeytyisi sikiöön.

Alkuraskauden aikana hiustenvarjaysta tulisi valttaa (ensimmaisella kolmanneksella). Laakarini "suositteli" maximissaan kolmea varjayskertaa raskauden aikana ja nekin lahempana loppuraskautta tai sen aikana.

Itse varjasin hiukseni ensimmaisen kerran raskausaikana viikolla 29 ja ai kun olikin piristavaa koristautua!

Joo näin minäkin olen lukenut, että ihan alkuraskaudesta ei suositella värjäystä ja mieluiten värjättäisiin maksimissaan vain kolme kertaa raskausaikana. Itse laitoin kyllä kevyt sävytteen ensimmäisen kolmanneksen aikana... Mutta mitään vetyperoksidi/ammoniakkki-mömmäjä en ole uskaltanut laittaa.

Vaalensin alkuraskaudessa ja olen vaalentanut senkin jälkeen noin 2kuukauden välein. Lapsi on kasvanut normaalisti eikä mitään komplikaatioita ole ollut. Ehkäpä muut ympäristömyrkyt ovat isompi riski kuin vaalennus. Kaipa siitä neuvolassa mainittaisiin, jos tutkimuksilla olisi todettu lisääntynyt riski.

Jos ei ole haavoja tms. päänahassa niin hiuksia voi värjätä normaalisti. Hiusväreistä ei imeydy mitään verenkiertoon ja siten ei päädy sikiöönkään, mutta toki kohtuu kaikessa.

Itse en ainakaan halua olla raskaanakaan mikään harmaavarpunen, vaan huolehtia omasta ulkonäöstäni kuten muulloinkin. Eiköhän siinä ole tarpeeksi kun elää tän masun kans ja koettaa löytää sopivaa päälle pantavaa. Hiuksiin voi ainakin panostaa ;)

Minä vaalensin kerran ekan kolmanneksen aikana, kerran n. puolivälissä raskautta ja vielä raidat ihan loppumetreillä.
Ei minua pelottanut kemikaalien imeytyminen, moni muu asia kyllä.

Kiitos kaikille vastauksista. Kävin eilen ekassa ultrassa (sydän sykki ja kaikki ok) ja kysyin vielä lääkäriltä asiaa. Hän oli ihan kummastunut että edes kysyin moista. Ei kuulemma vaikuta ja ainahan näitä tutkimuksia on. Hiusväreistä ei ole mitään tutkimustuloksia joiden mukaan niiden voisi väittää olevan vaarallisia. Jokainen tyylillään, mutta käski olemaan huoleti ja saa värjätä jatkossakin.

Moi,

Viela noista varjayksista...mina sain laakariltani ihan kirjallisen ohjeen ja yhdessa kaytiin kohta kohdalta lapi, mita asioita on syyta valttaa ja hiustenvarjays oli yksi noista. Itse en olisi asiaa hoksannut "kiellettyjen" listoille laittaa.

Yhteistyössä