Hiustenpesu mäntysaippualla

Oliko tästä artikkelista hyötyä?

• Kyllä

• Ehkä

• Ei

Results are only viewable after voting.

AssiAloittaja

Uusi jäsen
28.09.2017
1
0
1
45
Onko kukaan kokeillut pestä hiuksia mäntysaippualla?

Olen itse kokeillut sitä nyt 3 perättäisenä pesukertana.

Tähänastiset huomiot:
1. Hoitoainetta ei tartte!
Ainakin minä sain pitkähköt hiukset harjattua joka kerta ihan hyvin vaikka en laittanut hoitoainetta.

Ehkä shampoot tehdään tahallaan semmosista aineista, että hiukset menis takkuun ja sais myytyä hoitoaineet samaa sarjaa?

2. Puhdas jälki. Hiuksista tuli oikein ilmavat, puhtaat ja siistit.

3. Ei nostattanut hilsettä
(ainakaan mulla) pintaan.

4. Monikäyttöinen: Pesin kerran myös hikiset kainalot mäntysaippualla. Hienhaju lähti kyllä oikein hyvin. Samalla aineella näköjään pesee lattiat, pöydät, matot, lelut, hiukset ja kainalot :)

5. HALPA. Parasta jos raha on tiukassa.

Mulla oli käytössä Tokmannin Iisi mäntysaippua.

Voisko joku muukin kokeilla pestä hiuksia mäntysaippualla ja kertoa tänne sitten miten meni?

Sitten kiinnostais, että jos vakituiseen käyttäis mäntysaippuaa, poistaisko/ehkäisisikö se täit? Voisiko joku kokeilla täiden poistoon mäntysaippuaa? Mäntysaippuaahan käytetään tuholaistorjunnassa laimennettuna vedellä. Sitä suihkutetaan marjapensaisiin ja ötökät kuolee. Toimisiko sama täille?

Ei ihme, että mattoja on pesty pitkään mäntysaippualla. Kun ennen vilisi ötököitä pirtinnurkissa, niin saippualla sai ötökät hävitettyä raskaista ja pitkistä pirtin räsymatoistakin. Jätti vain saippuaan likoon. :)

Jos kaupasta ei kohta saa kunnollista ja halpaa mäntysaippuaa, niin vois kokeilla tehdä sitä itse. Tässä teille muillekin ohje 1940-luvulta. Tätä on opetettu todennäköisesti ammattikoulussa Helsingin Kultarannassa. Ohjeen kirjoittaja on ollut Kultarannassa koulussa sodan jälkeen 40-luvun lopulla ja kuollut vuonna 2009, joten en voi kysyä häneltä. Saman ajan opiskeluvihkoissa saippuan ohje on kuitenkin muistiinpanona:

"Kotisaippuan ja suovan valmistus:
-2 kg lipeäkiveä
-8 kg rasvaa (kaikenlaisia jätteitä)
-30 litraa vettä
-2-3 kourallista suolaa

Suurehko pata, johon vesi kaadetaan. Lipeäkivi lisätään veteen hyvin sekoittaen. Kun se on täysin sulanut kaadetaan veteen rasva. Keitetään hiljalleen noin 3-4 tuntia, sekoittaen välillä puulastalla. Kun seos alkaa muodostua paksuhkoksi ja valmistua, voidaan siihen lisätä vähän vettä.

Seos on valmista, jos se puulastalla ylös kohotettaessa näyttää siirappimaisen sitkeältä. Nyt lisätään karkeita suoloja 2-3 kourallista ja kiehautetaan. Sitten seos kaadetaan puuastiaan jäähtymään. On kaadettava matalalta ja varovasti, ettei seokseen muodostuisi reikiä.

Seuraavana päivänä tarkastetaan keitostulosta. On hyvä keittää uudelleen, vaikkapa tarpeen tullen parikin kertaa, ei kuitenkaan pitemmälti kuin kiehauttaen. (Jos saippua murenee, on liikaa lipeäkiveä, jos se on tahmeaa, eikä vaahtoa, on vähän lipeää.)

Valmiina saippua-aine leikataan palasiin ja kuivataan. Jäteaine kiehautetaan ja vatkataan hyvästi vispilällä. Täten saadaan suopaa, joka on hyvää puhdistusainetta lattian pesussa yms."

Tietääkö joku missä vaiheessa lisätään mänty? Näimmä kuvia ei sisäänkirjautumattomat voi liittää. Vain kuvia, jotka ovat jo jossain netissä. Laitan oheen kuvan alkuperäisestä kouluvihkosta: Katsotaan tuleeko se mukaan. Esikatselussa sitä ei näy.Saippua ja suopa.jpg

Yhteistyössä