Hiusten värjääminen

Tiedän että tästä ollaan montaa mieltä ja että ekat 3-4 kk olisi syytä olla värjäämättä mutta miten olisi luonnonväreillä värjääminen? Onko se yhtä haitallista? Niissähän ei mitään kemikaaleja ole vaan luonnosta peräisin olevia ainesosia. Raskaus on vasta tullut ilmi, rv 4+6 mutta olin aikonut Santen värillä viikonloppuna värjätä mutta nyt tulikin tenkkapoo...
 
miks ei saa värjätyä? mulla kaks isoo poikaa jo ja kolmas vaavi masussa ja 8+2 nyt, ja värjäsin toissapäivänä hiukset blondilla koska oli moooonta kuukautta aikaa ja oli pakko saada vähän eloa. poltti kyllä päänahkaa, niinkuin normistikin.ei mua oo ikinä neuvolas tai missään muistaakseni kielletty värjäämästä..muistaakseni.. nytkin eka neuvola vast maanantaina.. enkä ole kyllä aatellukaan värjätä hiuksiani kuin vasta kesällä seuraavaks ehkä.. :)
 
No itsekkään en kyllä tuosta "kiellosta" perusta...mutta onhan siitä ollut juttua että saattaa päästä verenkiertoon väriaineen haitallisia aineita, jotka saattavat kulkeuta alkioon/sikiöön aiheuttaen haittaa...en kyllä ole huomannut missään kattavaa tutkimusta, tosin en ole intensiivisesti etsinytkään.

Mutta itse en värjää vain ja ainoastaan siitä syystä, että raskaana ollessani väri ei tartu tasaisesti hiuksiin, ei sitten millään...esikkoa odottaessa, olisin halunnut värjätä kesän jälkeen hiukset vaalean ruskeiksi, mutta lopputulos oli kamala läntti rykelmä ( onneksi vain hiusten alimmissa kerroksissa niskassa ) jota ei saanut korjattua uudellakaan väriainepullollisella...joten jätin värjäilyn...monet muutkin tuttavat ovat valitelleet samaa, että tukka "hylkii paikoitellen väriä" :LOL:
Tiedä sitten mistä tuokin johtuu =)
 
Mä kans uskallan värjätä huoletta. Mä oon sitä mieltä että jos vauvalle on jokin "vamma" tulossa se tulee on ihan sama värjääkö hiuksensa vai ei. Eihän se väri ole päässä kerrallaan kun max. puoli tuntia ja värjäyskin tapahtuu n. 4-6 vkon välein. Olisi eri asia jos värjäis vaikka joka pvä.

Kukin toimii kuitenkin niin kuin tykkää. =)
 
mun siskoni mies ei uskonut että siskoni saa värjätä hiukset raskaana ollessaan,ja se meni ja soitti jollekkin johtavalle ylilääkärille äippäpolille :LOL: joo siis lääkäri oli naureskellen sanonut että tälläistä ei olekkaan ennen kyselty,ja antanut sit "luvan"..mies oli ehkä turhankin tarkka..
ja itse värjään kyllä hiuksiani myös raskaana ollessanikin,kolme tervettä tyttöä jo on joten tuskin tälle nelosellekkaan mitään vammoja ainakaan siittä tulee..
 
Mulle sanoi laakari, etta jos aikoo valttaa varjaamista sen pelossa, etta kemikaaleja menisi verenkiertoon, niin samalla logiikalla pitaisi valttaa sitten kosteusvoiteita, deodorantteja, meikkeja yms. (tietysti miedompia mutta niita kaytetaan paivittain). Onhan niitakin, jotka nain tekee, mutta mina otan mieluummin "riskin".
 
mayaXs samaa mieltä sinun kaa..koska jos noiden kemikaalien takii ei haluu värjää ni hiuslakassakin on kemikaaleja, iho rasvat, deodorantit jne.loputon lista.. =) et ite oon ihan surutta kyl värjänny tukkaani, en vois kuvitellakkaa olevani värjäämättä, näyttäsin ihan kaameelta :D !
 
Tuosta meikki jutusta piti juuri tulla vielä kommentoimaan, mutta ehditte ensin :D
Ja maailmassa on mutuenkin niin paljon mykkyjä, jo pelkästään ilmassakin, joten...mutta tietysti kuka mitenkin tahtoo toimia, ei se muilta ole pois =)
 
No jos ei tunnu hyvältä ajatukselta värjätä hiuksia niin sitten jätät värjäämättä, eikö? :)
Mä olen vuosia värjännyt hiuksiani, myös kun esikoista odotin. Samoin olen "aina" meikannut ja lätrännyt kosmetiikalla, myös raskauksien aikana.
Ja poika on terve kuin pukki, ei allergioita, ei mitään.
Jotenkin mä vaan ajattelen että se kamala stressaaminen kaikesta mahdollisesta raskausaikana on haitallisempaa kuin normaalisti eläminen ja oleminen. :)
 
Kyllä minä olen ainakin hiuksiani värjäillyt ihan normaalisti kuten ennenkin. Mulla on paha värjäysriippuvuus kun inhoon tota normi suomalaista maantienharmaata hiusväriä mikä mulla luonnostaan olis. Jos hiusten värjäys olis kielletty niin siinä tapauksessa liki jokaisella raskaana olevalla olisi lystikäs juurikasvu ja itse en ole ainakaan kiinnittänyt huomiota että juurikasvu pilkottas raskaana olevilla.

Eiköhän tässä maailmassa ole muitakin "myrkkyjä" kuin hiusvärit. Joku mainitsi jo normiarki käytössä olevat rasvat, voiteet ja deodorantit eikä niitäkään kielletä
 
Enpä ole minäkään värjäämistä vältellyt myrkkyjen pelossa.. Ja hyvin onnistunut värjäystulos tullut aina.. Tosin käyn aina kampaajalla värjäyttämässä koska kauppojen väreissä on kuulemma enemmän raskametalleja kuin kampaamon väreissä.. Ja ne raskasmetallit ei tee pitkällä tähtäimellä hyvää hiuksille..

Niinkuin täällä on jo mainittukin, tulee niitä kemikaaleja jokapäiväisen kosmetiikan mukana kuitenkin.. Esim. deodoranteissa on alumiinia joka on kuitenkin koko päivän kosketuksissa ihoon.. Väri kuitenkin vain hetken päässä..
 
Alkuperäinen kirjoittaja MayaXs:
Mulle sanoi laakari, etta jos aikoo valttaa varjaamista sen pelossa, etta kemikaaleja menisi verenkiertoon, niin samalla logiikalla pitaisi valttaa sitten kosteusvoiteita, deodorantteja, meikkeja yms. (tietysti miedompia mutta niita kaytetaan paivittain). Onhan niitakin, jotka nain tekee, mutta mina otan mieluummin "riskin".


Niin, olenkin kokenut tuossa jokin aika sitten "herätyksen" ja lopettanut kemikaalien käytön eli meillä on kaikki nykyään luonnonkosmetiikkaa ja ekologisia myrkyttömiä pesuaineita. En ole vielä värjännyt hiuksia mutta luultavasti kohta kyllästyn juurikasvuun ja pläjäytän tuon luonnonvärin päähäni
=)
 
vasy
Ma koitin ensimmaisen raskauden kanssa hennaa, kun en ollut ihan varma kuinka iho kestaa. Mulla ainakin iho reagoi ensialkuun aika railakkaasti raskauteen. No ensiyrittamalla se henna lahti seuraavassa pesussa kokonaan pois ja kun koitin uudelleen muutaman viikon paasta hennalla niin tulos oli kuin seepralla. Tosin punaista ja vaaleanpunaista laikkaa ja raitaa. Siis oikeasti siita tukasta tuli niin hirvea, etta mies tiputti kahvinsa lattialle kun naki sen ja veli jaksaa edelleen nauraa mun porkkana-pinkki raitojani kaikille ketka kestaa kuunnella. Kampaajakin raapi hetken paataan etta mitas sen tukan kanssa sitten tehtais...Tuli siina muutamat itkut itkettya ja taman raskauden kanssa en ole uskaltanut edes yrittaa. Etta varjaa rauhassa, mutta kannattaa tehda se varikoe vaikket koskaan ennen olisi tehnytkaan.
 
Huijjui pelottava kokemus :eek: . Olen tosiaan melkein kymmenen vuotta hennannut kaikenlaisilla hennoilla - siis toki puhtailla hennoilla, ei erityisillä "hiusvärihennoilla" - eikä olisi tullut mieleenkään nyt raskausaikana erityisesti testailla, mutta ehkäpä täytyy ottaa neuvosta vaari... Kiitos :flower:
 
Juuri tuota erilaista lopputulosta hain takaa.
Itsellä kun tosiaan menee ihan läikikkääksi, eli ei siis tartu jokapaikkaan väri.
Voi johtua hormonaalisista muutoksista ja se ihan juurikasvuhan on sitten sitä "raskaustukkaa", joka voikin sitten reagoida ihan yllättävällä tavalla :eek:

vasyä kompaten niin kannattaa ehottomasti koklata pieneen kaistaleeseen ennen koko pään värjäystä =)
 
Hennattu on, enkä sitten jaksanut testailla, kunhan lätkäisin värin päähäni. Muistin nimittäin että kyllähän minä edellisessäkin raskaudessa hennasin pariin otteeseen, ja vaikka tulos oli heikohko niin syynä oli luultavasti huonolaatuinen henna ja tavallista pidemmät hiukset (= värin levityksessä pitää olla tarkempi).

Värjäys onnistui erinomaisesti. Hennoissahan on eroja, ja itse käytän aina vain irtohennaa, en mitään pakattuja ja nimettyjä tuotteita. Hennannut olen säännöllisesti kymmenisen vuotta. Tällä kertaa laitoin mukaan vähän sitruunamehua.
 
ostin toissapäivänä vaaleen hiusvärin ja mies oli heti, että sä et voi värjätä kyl nyt niit hiuksii jos tulee se keskenmeno! :flower: '
mutta taatusti aion värjätä, sellanen juurikasvu jo pilkistää että ooppa sit asiakaspalvelutyössä tän näkösenä :p
eikös siinä oo sekin että ei suositella värjäämistä, koska se ei välttämättä tartu?
 
HUS:n sivulta lainattu:

Kosmetiikan käyttö raskauden aikana - voiko hiuksia värjätä?
Kosmetiikkatuotteita voi käyttää raskauden ja imetyksen aikana. Käytön tulisi kuitenkin olla kohtuullista.
Alumiinia sisältäviä deodorantteja voi käyttää. Imeytyminen on vähäistä, ja ihoalue, mihin tuotetta käytetään, on pieni.
Itseruskettavia ihovoiteita ja aurinkovoiteita voi käyttää kohtuudella. Itseruskettavissa ihovoiteissa vaikuttavana aineena on dihydroksiasetoni (DHA). DHA:n käytöstä raskauden aikana ei ole tehty tutkimuksia, mutta ei ole syytä olettaa sen olevan sikiön kannalta erityisen haitallinen. Kannattaa kuitenkin muistaa, että iholtakin voi imeytyä erilaisia aineita verenkiertoon. Raskauden aikana ihon pintaverenkierto voi olla lisääntynyt, ja laajoja iho-alueita käsiteltäessä imeytymistä voi tapahtua. Esim. osassa aurinkosuojavoiteita on käytetty aineita, joiden on koe-olosuhteissa osoitettu omaavan naissukupuolihormonin (estrogeeni) kaltaista aktiivisuutta. Koska kaikkien kemiallisten aineiden ja yhdisteiden osalta ei ole riittävästi tietoa niiden turvallisuudesta sikiön kannalta, kosmetiikan käytön tulisi olla kohtuullista. Aurinkosuojavoiteiden ohella tulisi muistaa vaatesuojan merkitys.
Hiukset voi värjätä raskauden aikana. Hiusvärit eivät ole sikiölle haitallisia kohtuukäytössä. Viikoittaista värjäämistä ei kuitenkaan suositella.

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,548,644,3818,3437,6169
 
Mä värjäsin tukkani tässä vaaleaks jokunen päivä sitten. Ja tiesion melkein ettei se väri kunnolla tartu. Ja niin kävi. Eli jäi sellaseks kultaseks..kun muuten ihan vaalea. Nyt tässä pohdin että millä värillä tää pitää laittaa jotta saa nätimmäks sitten jatkossa.. ehkä laitettava sitten ihan pikkasen ruskeen sävyä.. koska edes silvershamppoo ei poista tätä kulta/keltasuutta nyt raskausaikana :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja pikkuihra:
ostin toissapäivänä vaaleen hiusvärin ja mies oli heti, että sä et voi värjätä kyl nyt niit hiuksii jos tulee se keskenmeno! :flower: '
Eiks sit oo kivempi mennä sairaalaan kun on hiukset hyvän näköiset :kieh: :kieh:

Ei vais... Mutta siis kampaajilla on myös eniten syöpää verrattuna muihin naisvaltaisiin aloihin. Eihän se ole ihme kun joutuvat niitä kaikenlaisia kemikaaleja haistelemaan, mutta hehän hengittelevät niitä päivät pääksytysten, ja lisäksi kampaajien aineet ovat aika paljon tujumpaa tavaraa kuin supermarkettuotteet.

Ja sithän voi aina käyttää vanhaa kunnon hennaa jossa ei ole mitään synteettisiä aineita :heart:

 
Alkuperäinen kirjoittaja Caddy:
jossain lehdessä oli kyllä tutkimus jonka mukaan just parturikampaajat saavat eniten keskenmenoja, johtuen just siitä kemikaalien haistelusta. liekkö siitä tullu just toi värjäämspelko.
Onhan se hiukan eri asia värjätä hiukset esim 2-4 kertaa raskausaikana kun haistella niitä kemikaaleja koko raskausaika.. :) Kerran kun olin kampaajalla niin mun tukan leikannu ja värjänny tyttö oli raskaana ja se käytti hengitysuojaa ja käsineitä.

Ite en henk. koht. usko että kohtuullisesta värjäämisestä on haittaa. Uskon et enemmän on haittaa kaupungissa asumisesta kun hengittelee liikenteen saasteita. Mä värjään hiukset ehkä 3-4 kertaa vuodessa ja varmaan nyt raskausaikanakin tuun blondaamaan pari kertaa. Ehkä tässä värjäämisessä on vaan kysymys mielenrauhasta ja siitä millasesta toiminnasta kellekin tulee hyvä mieli.
 

Yhteistyössä