Hiukset lähtee+ luulotaudista

  • Viestiketjun aloittaja luulotautinen
  • Ensimmäinen viesti
luulotautinen
Mulla lähtee ihan mielettömästi hiuksia. Varsinkin suihkun jälkeen hiuksia lähtee isot määrät. Olen ajatellut, että hiusten lähtö johtuu raskaudesta, mutta mistä voin olla varma. Vauvani on nyt 6,5kk vanha ja vauva on ollut täysimetyksellä 6kk...eli nyt ollaan pari viikkoa maisteltu kiinteitä.

Olen tosi huolissani tästä hiusten lähdöstä, vaikkei minulla mitään kaljuja kohtia päässä (vielä) olekaan.

Lisäksi olen todella luulosairas ihminen ja kärsin suuresta lääkärikammosta eli en kertakaikkiaan uskalla mennä lääkäriin. Pelkään, että lääkäri löytää minulta jonkun vakavan taudin, johon kuolen. Lähiaikoina olen uskonut sairastavani monenlaista syöpää, ms-tautia, alsi:a, kilpirauhasen vajaatoimintaa jne. Kärsin näistä ajatuksista päivittäin ja olen kovin ahdistunut. Mutta en vaan uskalla mennä lääkäriin. Kuulostaa vaan niin hölmöltä :(

Listaan tähän nyt vaikka oireita, joista olen kärsinyt alkusyksystä alkaen. Osaa oireista ei enää ole ollut pitkään aikaan, mutta listaan ne nyt kuitenkin. Jos vaikka joku osais sanoa, ett liittyykö kaikki oireet johonkin tautiin vai onko ne vain vilkkaan mielikuvitukseni ansiota (siis psykosomaattisia oireita).

- otsan pistely
- elohiiriä ja lihasnykäyksiä (tosin ovat loppuneet/ vähentyneet huomattavasti kun aloin syömään magnesiumia)
-vatsa usein löysällä (olen selittänyt itselleni tämän johtuvan ärtyneestä suolesta tai laktoosi intoleranssista)
- näkö sumentunut pari kertaa, mutta siitä on aikaa vajaa kolme kuukautta. Meni kyllä samantien ohi enkä ole varma kuvittelinko asian.
- punertavaa valkovuotoa aina silloin tällöin, välillä voi olla parin kuukauden tauko välillä parin viikon tauko
- lisäksi just tämä hiusten lähtö

Olen tosi ahdistunut noista oireista ja pelkään todella, ett sairastan/ kuolen johonkin sairauteen. Tiedän, että lääkärille pitäisi mennä, mutta en tiedä miten uskallan. Suren sitäkin, että kun en ole jo mennyt, niin mahdollinen vakava tauti on mennyt sen tähden parantumattomaksi.

Kohtalotovereita?

Pelkästään hiusten lähtöön koskevista vastauksistakin olisin TODELLA kiitollinen? :)

 
Hei!

Olen ymmärtänyt, että imettäessä hiukset ohenee monilla.
Vauvasi on noin pieni, itse sairastin/sairastan synnytyksen jälkeistä masennusta(tosin sitä on ollut ennenkin synnytystä) ja sunkin oireesi voisivat hyvin liittyä siihen. Usein masennus/ahdistus tulee esiin fyysisinä tuntemuksina, kun ei osaa käsitellä tunteitaan. Olen itsekin pelännyt vaikka mitä ja oireet ovat olleet ahdituksen lisäksi kovin fyysisiä, juuri lihasnykimistä, kihelmöintituntemuksia ym. Lääkärilläkin olen käynyt ja tutkimuksissa ja kaiken pitäisi olla kunnossa. Käyntien jälkeen on hetkeksi helpottanut, mutta pian oireet ovat palanneet.

Olisiko sinun mahdollista päästä juttelemaan psykologille tms., se voisi auttaa. Enkä siis tarkota, että olisit hullu! :) Äidiksi tuleminen on ISO juttu. :hug:
 
Minä olen aina ollut luulotautinen, mutta puoli vuotta synnytyksen jälkeen tilanteeni paheni. Epäilin myös sairastavani kaikkia mahdollisia vakavia tauteja sekä uskoin kuolevani. Ja myös minulla oli oireita, joihin etsin syytä lääkärikirjoista ja netistä. Mm. vatsaoireita.

Lopulta väsyin ja ahdistuin niin pahasti, että oli haettava apua. Kävin lääkärillä ja psykologilla. Fyysistä vaivaa ei löydetty (tosin en pystynyt menemään kolonoskopiaan). Minulla todettiin masennus. Pääsin hoitoon ja nyt vuoden jälkeen tilanne on parempi.

Ajoittain vieläkin pohdin mitähän sairauksia minulla saattaa ollakaan, kun en edes mennyt tuohon tutkimukseen jota lääkäri suositteli. Vieläkin kärsin välillä vatsakivuista, mutta olen selittänyt kivut iselleni enkä sen kummemmin enää pohdi asiaa.

Voin sinullekin vain suositella lääkäriin hakeutumista vaikka se kuinka pelottaa. Ajattele myös omaa lastasi. Jos sinä voit huonosti, saattaa se heijastua lapseesi. Ajattele mikä ahdistuksen taakka lähtee hartioiltasi, jos haet ammattiapua.

Tsemppiä sinulle!

 
Elä huoli sisko rakas, hiuksia kuuluukin lähteä runsaasti juuri tuohon aikaan synnytyksestä. Olen kampaaja ja 2 lapsen äiti, molempien jälkeen hiuksia lähti runsaasti. Raskausaikana hormonit vaikuttavat siihen, että hiuksia ei lähde sitä 50-100 kpl päivässä,mikä on normaalitahti. Kun imetys vähenee,hormonitasapaino palautuu ja nekin hiukset,joiden rasausaikana "piti" lähteä, irtoavat vasta nyt. Oliko tarpeeksi epäselvästi selostettu, eli ihan on tervettä ja normaalia että suihkun lattiakaivo menee tukkoon, ei sulle kaljuja kohtia tule ja uusi hius kasvaa aina irronneen tilalle. Kohta alat huomata että esim. hiusrajassa alkaa kasvaa uutta hiusta ,sellasta vauvahiusta.

Mutta tuo luulotauti on myös mulle tuttua, olen sairastanu vaikean masennuksen ja sitä edelsi justiinsa tuo kuolemanpelko ja tautien pelko. Sain hyvän lääkityksen cipralex 10 mg (ei aiheuta riippuvuutta) ja ihanan terapeutin. Elämä hymyilee taas.Tuota masista on tosi paljon ja se paranee, mutta hae ajoissa apua ettei mee pahaks. Kaikkea hyvää sulle ja voimia hakea apua.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.01.2007 klo 22:04 kampaaja kirjoitti:
Elä huoli sisko rakas, hiuksia kuuluukin lähteä runsaasti juuri tuohon aikaan synnytyksestä. Olen kampaaja ja 2 lapsen äiti, molempien jälkeen hiuksia lähti runsaasti. Raskausaikana hormonit vaikuttavat siihen, että hiuksia ei lähde sitä 50-100 kpl päivässä,mikä on normaalitahti. Kun imetys vähenee,hormonitasapaino palautuu ja nekin hiukset,joiden rasausaikana "piti" lähteä, irtoavat vasta nyt. Oliko tarpeeksi epäselvästi selostettu, eli ihan on tervettä ja normaalia että suihkun lattiakaivo menee tukkoon, ei sulle kaljuja kohtia tule ja uusi hius kasvaa aina irronneen tilalle. Kohta alat huomata että esim. hiusrajassa alkaa kasvaa uutta hiusta ,sellasta vauvahiusta.


Hei, minä olen myös kampaaja ja kahden lapsen äiti. Muuten olen kanssasi samaa mieltä "kampaaja", mutta itseltäni lähti niin paljon hiuksia, varsinkin toisen synnytyksen jälkeen, että esim molemmille ohimoille tuli ihan kunnon kokoiset kaljut läntit ja pulisonkien kohdat myös kaljuuntuivat. Eli tämäkin on yksilöllistä. Mutta hiukset kasvoivat takaisin,myös kaljuuntuneisiin kohtiin, onneksi=)
 
Mulla lähti myös kourakaupalla hiuksia synnytyksen jälkeen ja imetyksen aikana. Vuosi synnytyksen jälkeen vasta rauhoittui. Kampaaja sanoi, että on ihan normaalia ja imetykseen liittyvää, että näinkin kauan hiuksia lähti. Nyt on kuulema tulossa tosi paljon parin sentin mittaista uutta tukkaa :)
 
Mulla alkoi hiusten lähtö n. neljä kk synnytysten jälkeen joka lapsen kohdalla. On aivan normaalia ja johtuu hormoneista.

Mulle tuli kolmannen jälkeen myös masennus tai uupumus pikemminkin ja hormoneilla oli siihen iso osuus todellakin! Jo pelkkä imetyksen lopetus voi auttaa sun olotilaan, sekä tuohon sairauksien pelkoon, että hiusten lähtöön. Vauva kyllä ottaa imetyksessä oman tarpeensa, mutta äiti sitten voi kärsiä vitamiinien puutteesta.

Mua auttoi myös vitamiinikuuri ja mielellään luontaistuotekaupan valmisteet; imeytyvät paremmin. Mm. stressi-B, jossa on paljon C:tä ja B:tä sekä sinkki, seleeni ja E-vitamiini. Kannattaa kokeilla!

Jaksamista, ei sulla välttämättä masennus ole puhkeamassa vaikka me monet näin kirjoitetaan. Se imetys on tainnut viedä voimia!
 
loko
Taas tuli itku ja hirveä paniikki, kun kävin suihkussa. Pelkästään suihkun jälkeen hiuksia lähti kampaamalla kauhea määrä, laskin että noin 70 kpl.
Enkä tiedä, että onko tää hiusten lähtö nyt niin epänormaalia, että pitäis lääkäriin mennä.
 
meillä on suihkuviemäri tukossa JOKA PÄIVÄ! olen täysimettänyt 6 kk ja nyt poikani on maistellut kiinteitä n. kuukauden. eikä hiustenlähtö ole vähentynyt... mutten ole huolissani siitä, sillä tilanne oli aivan sama esikoisen kanssa. helpotti kun leikkasin hiuksiani, nyt ei tunnu niin kamalalta kun hiusten määrä vaikuttaa pienemmältä! :) mutta minulta siis lähtee varmaan yli 200 hiusta päivässä. eli älä ole huolestunut siitä! yritä nauttia elämästa ja lapsestasi! minäkin luulosairastelen aina välillä, mutta olen ajatellut että jos olisi tosi kyseessä niin myös ymmärtäisin sen. kuvittelen myös usein että näkö sumenee, että huimaa, heikottaa. Kädet ja jalat puutuvat tosi usein ja naamassa pistelee. Kävin muuten siitä asiasta lääkärillä, mutta hän vaan totesi että ellei ole muita oireita (esim. kyhmyjä niskassa, naamassa) niin ei tarvitse olla huolissaan.

oikein monta halausta sinulle! tsemppiä! :flower: =)
 
Jamin äiti


Multa lähti hiuksia kun rupesin odottamaan poikaani.Noin 4kk synnytyksestä rupes lähteen taas hiuksia..Aika yleistähänh tuo on mutta kun muutenkin on ohkaset hiukset niin se on aika ikävää :/ .
Mä rupesin syömään piimaxia ja monivitaamiini tabletteja..Hiustenlähtö hidastu siinä pojan ollessa n.8kk.Toisilla hiustenlähtö jatkuu lapsen ollessa vuoden.Näin ainakin lähipiirissä ja lakkaa sitten.Näin lähipiirissäni ..Aika yksilöllistä.
 

Yhteistyössä