Hiukan ihmetyttää, ettekö vahdi lastenne koulunkäyntiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tunnollinen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23224995:
Juuri näin :flower: Mun lapseni ovat saaneet olla lapsia ja unohtaa asioita, joita lapset unohtavat. En kuitenkaan ole käynyt koulua heidän puolestaan vaan ovat ihan kantapään kautta oppineet, mitä tarkoittaa, jos läksyt on tekemättä. Huono arvosana ei ole rangaistus vaan merkki siitä, että et ole oppinut riittävästi. Jos haluat paremman arvosanan, sen eteen pitää tehdä töitä.

En usko menneeni ihan metsään tällä ajattelutavallani, kun kerran lapseni oli yksi niistä 4 valittua/184 hakenutta ammattikorkeakouluun päässeestä. Numeroita saa vaikka mielistelemällä opettajaa tai teettämällä harjoitustehtävänsä jollain toisella, mutta osaamisen saaminen onkin jo toinen juttu.

En kyseenalaista kantapään kautta oppimista, mutta haluan tuoda toisen näkökulman. Koulussa on tarkoitus oppia. Läksyjen tekemättä jättämisestä seuraa rangaistus, joskus jää esim jälki-istuntoon. Mutta oppiiko silloin muuta kuin tekemään seuraavalla kerralla läksyt? Se että tekee läksyt ja opettelee myös kotona antaa pohjaa sille mikä on koulussa tärkeintä :oppiminen. Tekemättä jääneet läksyt ei tietoa päähän lisää. Tämän takia olen vahvasti sitä mieltä, että lasten koulunkäyntiä tulisi valvoa ja olla tarvittaessa paikalla apuna jos ei osaakaan. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että tekisi puolesta, paapoisi tai kasvattaisi lapsesta epäitsenäistä. Saatika pakota ylisuorittamaan!

ihmettelin kun koulusta tuli lappu että siellä on hirveesti löytötavaroita luistimia,monoja,kalliita merkkivaatteita takkeja+housuja yms yms..että eikö vanhemmat niitä kaipaa..minä huomaan heti jos joku puuttuu=)

[QUOTE="vieras";23224994]Lukion opiskelijoista noin puolet jättää läksyt tekemättä lähes aina. Oppikirjoja ei ole ensimmäisillä tunneilla kolmanneksella. Kymmenen prosenttia oppilaista myöhästyy joka aamu. Tämä tapahtuu yleensä kaikkien aineiden tunneilla. Jokaisella luokkatasolla on viitisen prosenttia kroonisia lintsareita, jotka ovat abivuoden lopussa kurssipulassa ja yrittävät sitten keinotella kursseja miten sattuu. Kokemuksia itselläni on vain ns. hyvistä lukioista pääkaupunkiseudulta. Mielenkiintoista olisi tietää, onko näitä mussukoita valvottu lapsena?[/QUOTE]
Mulla on just tuollainen mussukka. Ja tosiaan ei ole valvottu mussukka. Kuopus taisi tehdä viimeksi enkun läksynsä peruskoulun kolmannella. Sen koommin ei ole enkunkokeisiin lukenut ja koko työkirjan tehtävätkin on tehnyt joka lukuvuoden ekalla enkuntunnilla. Kun kuopus meni yläasteelle, enkunmaikka luuli, että englanti on pojan toinen äidinkieli.

Kuopus on - kymppiluokan käytyään - luokkansa vanhin ja ei enää muutenkin ihan fiksulla pojalla nappaa luokkatovereiden teinivouhotukset. On nyt suorittanut enkun, uskonnon ja historian itsenäisesti. Nyt siis huvin vuoksi opiskelee netin kautta biologiaa jenkkiläisessä yliopistossa ja vetää bilsankokeista kymppejä, vaikkei kokeisiin luekaan.

Oman poikani kohdalla voin oikeastaan todeta vain sen, että valvomatta jättäminen taisi olla parasta, mitä saatoin tehdä.

Tarkoittaa käytännössä mitä?

Sitä, että ei saa antaa lapsen tehdä läksyjään yksin, eikä saa luottaa lapsensa kykyihin? Ei saa antaa lapsen, joka haluaa hoitaa repun pakkaamisen itse, pakata reppuaan ilman valvontaa? :)

Lapsen koulunkäynti kiinnostaa ainakin minua kovasti, ja pidän lapsistani hyvää huolta, vaikka en ekaluokkalaisen vieressä istukaan läksyjen teon aikana (kun en ole edes paikalla useimmiten, lapsi tekee läksyt koulussa läksyparkissa ennen kerhoja, tai kotona ennen kun itse olen ehtinyt kotiin) tai tarkista enää 6 kk koulunkäynnin jälkeen että reppu on kunnossa.

Tarkoitan sitä, että lapselta (edes pärjäävältä) ei odoteta liikaa itsenäisyyttä. Niin että lapsella on turvallinen olo, aikuinen on vastuussa ja lapsi saa olla lapsi ja keskittyä lasten juttuihin. Ja ihan esim. sitä että teinin kanssa mennään lääkäriin mukaan (ja voidaan poistua vähäksi aikaa, että lapsi saa jutella rauhassakin lääkärin kanssa) ja sitä että lapsen koulunkäynnistä ollaan kiinnostuneita ja sitä tuetaan lapselle sopivasti. Ei pärjääväkään lapsi mene pilalle, jos vanhempi kantaa vastuuta toisinaan koulunkäynnistä, vaikka välillä vähän "paapoisikin". Lapsi saa ikään kuin levätä vanhemman sylissä kuvainnollisesti. Luulen, että normaali äiti tuntee sydämessään, onko itsenäistänyt lapsia liikaa. Ja tietenkin on ihan eri juttu, jos tekee lapsen tehtävät, kirjoittaa aineet ja pakkaa repun armeijaan saakka.. Mutta sellainen terve huolenpito on lapselle hyväksi.

Ihmetyttää myös, että pienten lasten kohdalla kaikki muistavat sanoa, että "lapset ovat kyllä niin erilaisia". Kouluikäisiä taas pidetään sitten aina ihan samanlaisina kaikkia...

[QUOTE="vieras";23225053]kalahtipa korvaan tuo, että vanhemmista on muka tehty jonkinlaisia apuopettajia. Kyllä ensisijaisesti pedagoginen ja didaktinen vastuu tulee olla opettajalla.[/QUOTE]

Juu niin se on tainnut kolahtaa monella. Mä taas ymmärrän oikein hyvin open pointin. Toki ne asiat käydään läpi ja opitaan koulussa mutta toki vanhemmilla on vastuu seurata miten läksyt sujuvat ja auttaa niissä jos ei suju ja infota opea asiasta.
Aika paljon lapset tekevät läksyjään myös ip:ssä ilman että niitä kotona edes katsotaan.

Tottakai vahdin.
Pojan opekin on ihan toivonut että läksyt katsottaisiin aina yhdessä läpi, ei niitä ole tarkoitus koulussa korjata.
Laput ja liput poika muistaa aina itse antaa että reppua en joudu tonkimaan.
Mutta siis läksyt katsotaan aina läpi yhdessä ja käsialan kanssa olen tarkka, eipä tuolla onneksi juuri punakynää kirjassa näykään.:)

Hyvä hyvä! Joku muukin uskaltaa siis tunnustaa vahtivansa vaikka se nyt joillekin tuntuu olevan punainen vaate :) Meillä lukuläksyt on tarkoitettu luettavaksi "ihan luvan kanssa" vanhemman kanssa. Kiitosta on myös koulun puolelta tullut kun olemme tunnollisesti kirjoista ja läksyistä silloin kun lapsi on ollut sairaana.
Mä olen vahvasti vakuuttunut siitä että lapselle, varsinkin ekaluokkaiselle ja miksei vanhemmallekin, merkitsee paljon se miten vanhemmat ovat mukana hänen koulunkäynnissään.

Alkuperäinen kirjoittaja voi voi sentään;23225095:
Ap aikoo laittaa tai laittaa lapsilleen kovat paineet heti alusta asti. Numeroilla pitää loistaa. Niinhän sä jossain viestissäs totesit.
Lapsi raukat :(

Luepas uudestaan, ei tainnut ihan noin mennä. :) Numeroilla ei tarvitse loistaa mutta se on suotavaa ja jopa ihan tavoiteltavaa. Se tietenkin edellyttää että niiden numeroiden eteen on tehtävä töitä.

Hyvä hyvä! Joku muukin uskaltaa siis tunnustaa vahtivansa vaikka se nyt joillekin tuntuu olevan punainen vaate :) Meillä lukuläksyt on tarkoitettu luettavaksi "ihan luvan kanssa" vanhemman kanssa. Kiitosta on myös koulun puolelta tullut kun olemme tunnollisesti kirjoista ja läksyistä silloin kun lapsi on ollut sairaana.
Mä olen vahvasti vakuuttunut siitä että lapselle, varsinkin ekaluokkaiselle ja miksei vanhemmallekin, merkitsee paljon se miten vanhemmat ovat mukana hänen koulunkäynnissään.

Heh, miksi en uskaltaisi?:) Mä usein luen samalla lehteä tai puuhaan muuten keittiössä kun lapsi tekee läksyjään, en siis vahdi vieressä mutta aina tarkistan. Ja jos on huomautettavaa esim. siitä käsialasta niin huomautan. Ja lapsi korjaa.
Ja lukuläksyistä, kellepä niitä luettaisiin ellei vanhemille? Poika haluaa lukea sekä mulle että isälleen, eli ainakin sen pari kertaa tulee aina lukuläksy luettua. Joskus lukee myös pikkusiskolleenkin.:D

Siis miten niin eivät osaisi ottaa vastuuta yläasteella, kun nyt tuetaan ensimmäisellä ja vahditaan että tulee tehtyä tehtävät, tulee oikeat tavarat kouluun, on tarvittavat vaatteet + liikuntavälineet??? Uskomatonta että joku näkee tämänkin normaalin lapsen koulunkäynnistä huolehtimisen pahana asiana?! Ihan varmati meidän lapset tulevat olemaan niitä, joilla koulu sujuu ja arvosanatkin loistavat. Mulla ei ole aikomustakaan antaa koulun mennä leväperäisesti vain siksi etten jaksa välittää miten lapsella koulussa menee! Älkää sitten kadehtiko kun omanne saavat niitä ruputokareita.

Kyllähän sä tossa olet sitä mieltä että lastes koulun on sujuttava ja numeroilla on loistettava. Koska sä ET ANNA koulun mennä huonosti. Mikä sitten onkin huonosti menemistä....

Toisaalta en ihmettele, koska jollakulla saattaa olla pakkasilla myös rikkinäiset hanskat joissa palelee. Toiset pelailevat lapsilta kiellettyjä pelejä jne. Että hälläväliä-käytäntö on osalla mukana koko elämässä.

En kyseenalaista kantapään kautta oppimista, mutta haluan tuoda toisen näkökulman. Koulussa on tarkoitus oppia. Läksyjen tekemättä jättämisestä seuraa rangaistus, joskus jää esim jälki-istuntoon. Mutta oppiiko silloin muuta kuin tekemään seuraavalla kerralla läksyt? Se että tekee läksyt ja opettelee myös kotona antaa pohjaa sille mikä on koulussa tärkeintä :oppiminen. Tekemättä jääneet läksyt ei tietoa päähän lisää. Tämän takia olen vahvasti sitä mieltä, että lasten koulunkäyntiä tulisi valvoa ja olla tarvittaessa paikalla apuna jos ei osaakaan. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että tekisi puolesta, paapoisi tai kasvattaisi lapsesta epäitsenäistä. Saatika pakota ylisuorittamaan!
Me ollaan varmaankin aivan samaa mieltä asiasta, mutta valitsemme vaan sanamme eri tavalla :) Mulla on sekä vammainen että vammaton lapsi ja molemmat heistä jo aikuisia. Olen nähnyt monenlaista tapaa käydä koulua, opiskella ja oppia. Lapset ovat myös aina yksilöitä ja mikä sopii yhdelle ei sovikaan toiselle. Mulla on sekä tuolle vammaiselle että vammattomalle sopinut parhaiten se heidän ihan itse valitsemansa tapa oppia. Toinen keskeytti lukion, toinen taas meni kymppiluokalle päästäkseen lukioon. Toiselle mahdollisesti tulee riittämään ammattikorkeakoulu, toinen taitaa haluta akateemisen loppututkinnon. Ja nämäkin asiat menee meillä niin ristiin noiden lasteni kohdalla...aina olin kuvitellut, että tyttö on se teoreettinen ja poika käytännönläheinen. Toisin taitaa kuitenkin käydä :D

Alkuperäinen kirjoittaja voi voi sentään;23225170:
Kyllähän sä tossa olet sitä mieltä että lastes koulun on sujuttava ja numeroilla on loistettava. Koska sä ET ANNA koulun mennä huonosti. Mikä sitten onkin huonosti menemistä....

Heh, no miksi mun pitäisi ANTAA koulun mennä huonosti? Onko se joku tavoiteltava asia mieluummin kuin se että tekee parhaansa. Sanoin että hyvän koulumenestyksen eteen on tehtävä töitä. Se tarkoittaa sitä että tekee huolella läksynsä ja oppii. Se on kehitystä koko ajan. Ellei sitten jossain kohdassa huomaa, että älli ei riitä, sitten ei voi muuta todeta kuin että parhaansa on tehnyt ja se riittää :) Onko tässä nyt muka jotain outoa? Ei ne hyvät numerot niin vaikeita ole saavuttaa.

Toisaalta en ihmettele, koska jollakulla saattaa olla pakkasilla myös rikkinäiset hanskat joissa palelee. Toiset pelailevat lapsilta kiellettyjä pelejä jne. Että hälläväliä-käytäntö on osalla mukana koko elämässä.

Niin ja varmaan sellaisia vähän "hajamielisempiä" lapsia pitääkin tukea enemmän ja tarvitsevat myös valvontaa koulujuttujen kanssa enemmän. Joku lapsi ei välttämättä huomaa että kulkee rikkinäisissä hanskoissa, vaikka kotoa löytyisi ehjäkin pari. Samainen lapsi ei ehkä osaisikaan vielä itse selviytyä läksyistä ja silloin saattaa olla ihan hyvä ainakin ekaluokan ajan seurata miten ne sujuvat, tuleeko tehtyä, muistuttaa..

Alkuperäinen kirjoittaja voi voi sentään;23225170:

Mikäli lapsella ei ole erityisiä oppimisvaikeuksia ja on kehittynyt ikätasoonsa nähden hyvin niin eikös oppimalla ja opiskelemalla saavuta hyviä tuloksia? Apn tapuksessa kotona huolehditaan yhdessä koulunkäynnistä ja se näkyy kaiken järjen mukaan tuloksissa.
Keittiönoidalla oli päinvastainen esimerkki ja uskon että hänen lapsellaan on poikkeuksellista lahjakkuutta myös tukemassa hyviä tuloksia.
Jos nyt puhutaan ns. Tavallisista lapsista niin oppiminen ja hyvien tulosten saaminen ei ole vaikeaa mikäli yritystä on ja tukea saa.

Meillä kuljetaan kultaista keskitietä, lapselle annetaan jonkin verran vastuuta mutta läksyt tarkistetaan illalla sitten joko isän tai äidin kanssa...musta on hyvä antaa lapselle hieman myös tilaa oppia ja erehtyä..

Siis miten niin eivät osaisi ottaa vastuuta yläasteella, kun nyt tuetaan ensimmäisellä ja vahditaan että tulee tehtyä tehtävät, tulee oikeat tavarat kouluun, on tarvittavat vaatteet + liikuntavälineet??? Uskomatonta että joku näkee tämänkin normaalin lapsen koulunkäynnistä huolehtimisen pahana asiana?! Ihan varmati meidän lapset tulevat olemaan niitä, joilla koulu sujuu ja arvosanatkin loistavat. Mulla ei ole aikomustakaan antaa koulun mennä leväperäisesti vain siksi etten jaksa välittää miten lapsella koulussa menee! Älkää sitten kadehtiko kun omanne saavat niitä ruputokareita.

Vaikka miten huolehtisit / välittäisit, niin voi olla että joudut yllättymään ikävällä tavalla, kun asiat eivät ehkä sujukaan niin kuin sinä nyt niiden oletat sujuvan

Tämäkin viisaasti sanottu. Kouluhan on nimenomaan oppimista varten. Hyvät numerot tulevat siitä että osaa. Jos ne jollain muulla tavoin huijataan, siinä ei ole mitään järkeä.
Siksi läksyt ovat tärkeitä, kuten sanoit. Ei ole siis yhdentekevää tehdäänkö läksyt vai ei. En ymmärrä vanhempaa joka sallii lapselleen sen, että on ihan sama tekeekö läksyt vai ei. On vanhemman vastuulla huolehtia että läksyt tulee tehtyä vaikka ensisijaisesti lapsi hoitaa ne itse, vanhemman on valvottava että ne tulee hoidettua!

Vaikka miten huolehtisit / välittäisit, niin voi olla että joudut yllättymään ikävällä tavalla, kun asiat eivät ehkä sujukaan niin kuin sinä nyt niiden oletat sujuvan

Senkin olen jo tuonut esiin, että parhaansa tekee ja jos ei sitten älli riitä niin sille ei voi mitään. Tai tulee jokin oppimishäiriö. Tässä vaiheessa en siihen usko, mutta ei sekään olisi katastrofi. Tärkeintä on käydä koulua niin hyvin kuin pystyy eli tehdä asiat parhaansa mukaan. Mikäli sitten muuta mutkaa tulee, niin sillehän ei voi mitään.

Kyllä mulla olisi ainakin huono omatunto jos lapseni koulukäynti menisi penkin alle (samalla romuttaen hänen tulevaisuudenmahdollisuuksiaan) vain sen takia etten viitsinyt välittää tarpeeksi ajoissa!

vaikka sinä kuinka vahdit niitä läksyjen tekemistä ja opetat kuinka tärkeää on saada kiitettäviä numeroita, voi se lapsi silti vetää ihan itse sen koulunkäyntinsä penkin alle.

itse olen sitä mieltä, että ekaluokkalaista saa muistutella ottamaan oikeita kirjoja, kyselemällä onko tullut lappuja kotiin ja sopimalla, että läksyt tehdään heti koulun jälkeen.

mutta kyllä jo ekaluokan kevätlukukaudella lapsella tulisi olla omakin vastuu siitä, että koulunkäynti hoituu ja liput ja laput annetaan vanhemmille heti samana päivänä ja läksyt on tehty.

Tämäkin viisaasti sanottu. Kouluhan on nimenomaan oppimista varten. Hyvät numerot tulevat siitä että osaa. Jos ne jollain muulla tavoin huijataan, siinä ei ole mitään järkeä.
Siksi läksyt ovat tärkeitä, kuten sanoit. Ei ole siis yhdentekevää tehdäänkö läksyt vai ei. En ymmärrä vanhempaa joka sallii lapselleen sen, että on ihan sama tekeekö läksyt vai ei. On vanhemman vastuulla huolehtia että läksyt tulee tehtyä vaikka ensisijaisesti lapsi hoitaa ne itse, vanhemman on valvottava että ne tulee hoidettua!

minä taas ajattelen, että läksyt tukee vasta kakkosena tuossa opetuksessa, tärkeintä on se tunnilla keskittyminen. itse tein aina tunnollisesti läksyt heti koulun jälkeen, mutta keskittyminen tunnilla meni vähän niin ja näin. monesti sitten kotona läksyjen teko olikin työn ja tuskan takana ja läksyt tuli palautettua niin, että lähes joka vastaus oli ihan väärin.

Alkuperäinen kirjoittaja näinon;23225450:
minä taas ajattelen, että läksyt tukee vasta kakkosena tuossa opetuksessa, tärkeintä on se tunnilla keskittyminen. itse tein aina tunnollisesti läksyt heti koulun jälkeen, mutta keskittyminen tunnilla meni vähän niin ja näin. monesti sitten kotona läksyjen teko olikin työn ja tuskan takana ja läksyt tuli palautettua niin, että lähes joka vastaus oli ihan väärin.

No juu, tottakai se tunnilla oppiminen on yhtälailla tärkeää. Molemmat on tärkeitä. Meillä ei tunnilla ole vaikeuksia joten en osannut sitä sen kummemmin edes erikseen ajatella.

Yhteistyössä