Hiukan ihmetyttää, ettekö vahdi lastenne koulunkäyntiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tunnollinen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tunnollinen äiti

Vieras
Ensimmäinen lapsi vasta ensimmäisellä mutta on tässä vuoden mittaan ihmetyttänyt, että eikö osa vanhemmista paljonkaan välitä huolehtia lastensa koulujutuista. Monta kertaa olen kuullut lapsen suusta että kuinka sillä ja sillä oli unohtunut läksyt, tai kirjat tai hävinnyt joku tärkeä lappu. Itselle on niin itsestäänselvää jotenkin että tulee kyllä huolehdittua eppuluokkalaisen jutut että on läksyt tehtynä ja muistetaan kirjat ja muut tehtävät toimittaa opettajalle. Ilmeisesti sitten on niitäkin vanhempia jotka eivät niin välitä lapsiensa koulunkäynnistä.

Eivät vahdi, eivät välitä. Mitä vanhemmaksi lapsi kasvaa sitä vähemmän vahditaan.
Valvokaa miten lapsenne hoitaa koulun, ihan oikeasti. Älkää tuijottako pelkästään koenumeroa, se ei paljon kerro kokonaisuudesta.

Toivottavasti sinä et kuitenkaan aina huolehdi niistä läksyistä, paapo ja muistuta ja pakkaa reppua valmiiksi.
Kyllä ekaluokkalaisen pitäisi jo pystyä itsekin ottamaan vastuuta omasta koulutyöstään. Tekemällä oppii, ja virheistään oppii myös.

[QUOTE="eee";23224148]Toivottavasti sinä et kuitenkaan aina huolehdi niistä läksyistä, paapo ja muistuta ja pakkaa reppua valmiiksi.
Kyllä ekaluokkalaisen pitäisi jo pystyä itsekin ottamaan vastuuta omasta koulutyöstään. Tekemällä oppii, ja virheistään oppii myös.[/QUOTE]

Kyllä "paapon" niin paljon kuin on tarvis. Osaa kyllä ottaa itsekin vastuuta mutta tarvitsee tukea ja muistutusta. Ja tottakai saa erehtyä, mutta pääosin pyritään olemaan huolelllisia ja tunnollisia. Mielestäni nyt rakennetaan elämälle tärkeää pohjaa ja siihen tarvitaan vanhempien tukea ja valvontaa. Toiset on tietysti itsenäisempiä kuin toiset, mutta se ei vapauta vanhemman vastuuta.

Meidän pojan luokassa ovat läksyt oppineet tekemään. opettaja laittanut tiukan kurin, jos unohdat läksyt jäät iltapäivällä ne tekemään koulun jälkeen. Kummasti ovat alkaneet läksyt tulla tehdyiksi.
Itse tarkistan pojan läksyt aina illalla.

[QUOTE="eee";23224148]Toivottavasti sinä et kuitenkaan aina huolehdi niistä läksyistä, paapo ja muistuta ja pakkaa reppua valmiiksi.
Kyllä ekaluokkalaisen pitäisi jo pystyä itsekin ottamaan vastuuta omasta koulutyöstään. Tekemällä oppii, ja virheistään oppii myös.[/QUOTE]

Tietysti pitää pystyä ottamaan vastuuta mutta se vastuu opetetaan kotona, kädestä pitäen. Vahditaan, että lapsi hoitaa läksyt, autetaan jos on tarvis ja valvotaan, että reppu tulee pakattua, jumppavarusteet on mukana jne. Kyllä siinä koululaisella on paljon opittavaa.

Koulussa menee älytön aika opetuksesta pois, kun etsitään aina niille samoille lapsille kynää, kumia, kirjaa, reppua ja pipoa. Kyllä sen huomaa kenen kotona huolehditaan ja kenen ei.

Meillä läksyt tehdään heti kun kotiin tullaan (haen ip-kerhosta ja yhdessä tullaan kotiin) tai no saatetaan syödä jotain ensin. Mutta ulos ei lähdetä eikä muutakaan touhuta ennenkuin läksyt tehty.
reppukansion tarkistan joka päivä, josko jotain lappuja/lippuja tullut. Muuten tiedot kulkee Wilman kautta.

Mä osasin jo ekaluokasta asti vähän vääristellä totuutta,jos oli joku läksyjä mielenkiintoisempi juttu. Saatoin näyttää äidille ne tehtävät jotka tehtiin jo tunnilla ja sanoa että läksyt on tehty :saint:

Mitäs jos se kirja unohtuu kouluun ja siksi jää läksyt tekemättä? Sillehän ei voi vanhempi mitään, kun siinä vaiheessa kun se huomataan ei koulu ole enää auki.

Mä vahdin jonkin verran noita koulujuttuja, mutta joitain saavat opetella hoitaan ihan itse.

[QUOTE="vieras";23224252]Mä osasin jo ekaluokasta asti vähän vääristellä totuutta,jos oli joku läksyjä mielenkiintoisempi juttu. Saatoin näyttää äidille ne tehtävät jotka tehtiin jo tunnilla ja sanoa että läksyt on tehty :saint:[/QUOTE]
Meillä poika oli just tällainen. Vasta tokaluokan helmikuussa meille selvisi, että läksyjä on, kun kerroimme opettajalle, että läksyjä saisi olla enemmän. Opettaja ei tarkistanut, että läksyt on tehty, joten poika ei jäänyt kiinni läksyjen tekemättömyydeestä.

Yh kolmivuorotyössä ei ole kotona kun lapsi tulee koulusta, tai kun lapsi lähtee kouluun, unohtuu siinä monesti lippuset ja lappuset.
Siksi on wilma- jonka avulla viestit kulkevat vanhempien ja lasten välillä. wilma on siis nettisaitti, jos asia on jollekin uusi.

mulla on neljä lasta ja teen kolmivuorotyötä...joskus käy niin että olen iltavuorossa ja lapsi jo nukkumassa kun tulen kotiin klo 22 jälkeen, silloin en ole ollut vahtimassa onko oikeat kirjat repussa, tai onko kokeisiin kirjoitettu nimi. Aamulla ehdin lähteä ennen lasta jos on aamuvuoroon meno, eli silloinkaan en ole reppua pakkaamassa.

Mieheni (joka ei ole lasten isä) seuraa kyllä läksyjen tekemisen, mutta ei ole oikeutettu esim. allekirjoittamaan kokeita tms. kyselylappuja eli miun lapsi saattaa olla se, joka sit myöhässä palauttaa sen lappunsa

Kakspiippunen juttu. Riippuu ihan lapsesta, miten paljon lapsi muistuttamista ja apua tarvitsee. Kunhan jokainen vanhempi muuistaisi sen, että hyvä arvosana todistuksessa ei ole yhtä tärkeä kuin se, että lapsi myös sen arvosanansa verran osaa. Tunnen tapauksia, joissa vielä peruskoulun päättötodistus on ollut pääasiassa vanhempien ansiota. Ammattikorkeakin jää kasken, kun ei selviä opinnoistaan vaaditussa aikataulussa.

Ekaluokkalaisen kohdalla vielä vähän potkin pehvaan, mutta en enää sen jälkeen. Kuopus viittasi kintaalla koko peruskoululle, mutta omatpahan olivat opintonsa. Kymppiluokalla sitten nosti keskiarvonsa 6,3:sta 8,4:ään ja pääsi haluamaansa lukioon. Ja nyt lukiossa ollessaan suorittaa myös muutamia kursseja yhdisvaltalaisessa yliopistossa oman kiinnostuksensa mukaan.

On lapsia, joille motivaatio opiskeluun ei synny vahtimalla, nalkuttamalla eikä pakottamalla. Minusta on erinomainen juttu, että koskaan ei ole myöhäistä paikata opiskelussa tekemiään virheitä. Veilä viiskymppisenäkin voit halutessasi nostaa peruskoulun päättötodistuksen matematiikan arvosanaa.

No en ole vahtinut. Joskus kasiluokkalaiselta muistan kysyä, onko läksyt tehty ja useimmiten ei ole, kun kysyn. Muut huolehtii (kai) ihan itse läksyistään, mutta tämä yksi ei oikein muista. Lähes kaikki laput, mitä koulusta tulee, hukkuu mulla, kun olen vähän hajamielinen.

Huolimattomilla vanhemmilla huolimattomat lapset. Mä kuulun niihin vanhempiin, jotka eivät aina muista lasten läksyjä ja joiden lapsilta saattaa olla kirjat hukassa (yleensä löytyy kirjahyllystä, kunhan tieto puuttuvasta kirjasta tulee minullekin asti.

Minä en joka pv käy läksyjä läpi, että onko tehty ja onko oikein. Joskus vaan kysyn onko läksyt tehty, ja luotan tyttären sanaan. Menee päivän ja olotilan mukaan nämä jutut meillä. Toisinaan tarkistan, sitten taas en.

ps. ja rehellisyyden nimessä on sanottava, että niitäkin päiviä/iltoja varmaan on että en EDES kysy onko tehty.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mulla ei koskaan vanhemmat olleet kovin kiinnostuneita koulunkäyntiä kohtaan, ei huolehtineet tavaroista, hyvin koen elämässä silti pärjänneeni. Serkut silittivät edellisiltana vaatteensa ja pakkasivat repun, minä vedin aamulla kiireessä silittämättömät vaatteet päälleni ja kiskaisin tavarat reppuuni :) Hyvät vanhemmat mulla silti oli.

Aina löytyy vielä yksi hyvä selitys siihen, että lapsen koulunkäynti jää vanhemmalta valvomatta. :D

Wilma vaatii opettajan jatkuvaa aktiivisuutta ja koneella näpyttämistä. Ei kaikkia juttuja voi ja ehdi sinne kirjoittaa, muuta ei ehtisi tekemäänkään. Wilma ei korvaa mitään. (Isommilla on tunnukset joilla käyvät itse kuittailemassa open viestejä.)
Älkääkä sanoko, että siitä ylimääräisestä työstä maksetaan. Ei siitä makseta.

Ja sitten Ap:n kaltaiset lapset eivät yläasteellakaan kykene itse ottamaan vastuuta niin koulusta kuin työharjoitteluista kuin suunnilleen omista vaatteistaankaan.

Keittiönoidan kanssa samoilla linjolla, että jos se lapsi ei itte ota tuossa 3lk:sta lähtien vastuuta, niin sitten se opettelee sen kantapään kautta myöhemmin elämässään.

kyllä mä seuraan , valvon ja rankaisenkin laiminlyönneistä, mutta väkisin en ala luetuttamaan lasta.

Ei sekään ihan hyvä juttu mun mielestä ole, miten yks tuttuni tekee. Heti koulun jälkeen istuu tokaluokkalaisen viereen ja tekevät lapsen kans YHDESSÄ läksyt. Virheitä ei saa koskaan tulla, eikä tulekaan kun äiti on vieressä määkimässä ja korjaamassa.

Läksyt on mun mielestä tarkotettu lapselle, eikä äidille.

[QUOTE="vieras";23224452]Ja sitten Ap:n kaltaiset lapset eivät yläasteellakaan kykene itse ottamaan vastuuta niin koulusta kuin työharjoitteluista kuin suunnilleen omista vaatteistaankaan.

Keittiönoidan kanssa samoilla linjolla, että jos se lapsi ei itte ota tuossa 3lk:sta lähtien vastuuta, niin sitten se opettelee sen kantapään kautta myöhemmin elämässään.

kyllä mä seuraan , valvon ja rankaisenkin laiminlyönneistä, mutta väkisin en ala luetuttamaan lasta.[/QUOTE]

Siis miten niin eivät osaisi ottaa vastuuta yläasteella, kun nyt tuetaan ensimmäisellä ja vahditaan että tulee tehtyä tehtävät, tulee oikeat tavarat kouluun, on tarvittavat vaatteet + liikuntavälineet??? Uskomatonta että joku näkee tämänkin normaalin lapsen koulunkäynnistä huolehtimisen pahana asiana?! Ihan varmati meidän lapset tulevat olemaan niitä, joilla koulu sujuu ja arvosanatkin loistavat. Mulla ei ole aikomustakaan antaa koulun mennä leväperäisesti vain siksi etten jaksa välittää miten lapsella koulussa menee! Älkää sitten kadehtiko kun omanne saavat niitä ruputokareita.

Ei sekään ihan hyvä juttu mun mielestä ole, miten yks tuttuni tekee. Heti koulun jälkeen istuu tokaluokkalaisen viereen ja tekevät lapsen kans YHDESSÄ läksyt. Virheitä ei saa koskaan tulla, eikä tulekaan kun äiti on vieressä määkimässä ja korjaamassa.

Läksyt on mun mielestä tarkotettu lapselle, eikä äidille.

Lapsen kaverin äiti tekee 8.lk laisen läksyt välillä sille valmiiksi.
ja syy on se , että täytyy NÄYTTÄÄ hyvältä oppilaalta ja saada siten
mainetta, viis siitä oppiiko lapsi mitään.
Nyt sitten perhekriisi menossa kun mopokirjalliset ei mene läpi, kun ei äitee pääse niitä tekemään murusen puolesta.

Kyllä mulla olisi ainakin huono omatunto jos lapseni koulukäynti menisi penkin alle (samalla romuttaen hänen tulevaisuudenmahdollisuuksiaan) vain sen takia etten viitsinyt välittää tarpeeksi ajoissa!

Yhteistyössä