Hitto mä oon palanut..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sitruuna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Sitruuna

Aktiivinen jäsen
22.05.2004
2 393
1
38
Eilen olin vähän aikaan partsilla, paloin heti. :/ :|

Nyt on yläosa niin pirun kippiä, ja tänään oltiin vielä koko jengi uimassakin.
Tosin mä olin pelkästään varjossa, mut silti.

Ei hitto sattuuuuuuu!!

Mitään voidetta ei oo tähän hätään..:(

Ja luoja kun kotiinpäin oltiin tulossa kuinka toi äijä sanoi niin kauniisti mulle.. Oon kuin pinkkipossu... :whistle: :laugh:
Siis toi jälkimmäinen sana POSSU jotenkin säväytti mun korvaan... :whistle:

Palaneen ihon hoito

Jos iho pääsee palamaan auringossa suojauksesta huolimatta, elimistössä kehittyy tulehdustila (inflammaatio). Palaneen ihon hoito perustuukin ihon tulehdustilan lievittämiseen. Hoidon perustan luovat viileä suihkuttelu, viileä kylpy ja viileät kääreet. Runsas veden juonti on tärkeää nestetasapainon säilyttämiseksi.

Jos ihon punoitus on lievää, eikä iho ole pahasti palanut, voi ihoa auringonoton jälkeen hoitaa after sun -voiteilla, jotka viilentävät, kosteuttavat ja rauhoittavat ihoa.

Jos iho on selvästi palanut eli se punoittaa, kuumottaa, kipuilee ja on tulehtunut, kannattaa paikallishoitona käyttää mietoa hydrokortisonivoidetta. Hydrokortisoni nopeuttaa ihossa vallitsevan tulehdustilan paranemista. Voide levitetään puhtaalle iholle illalla ja huuhdellaan pois aamulla. Aurinkoon ei hydrokortisonin kanssa pidä mennä, eikä auringonotto sovellu palaneelle iholle ennen kuin iho on täysin parantunut.

Tarvittaessa voi ottaa tulehduskipulääkettä (esim. ibuprofeeni tai ketoprofeeni) sisäisesti lääkepakkauksen annostusohjeen mukaan 2 - 3 päivän ajan, kunnes ihon tulehdustila hellittää ja mahdollinen kuume laskee. Jos iho on palanut pahasti tai jos ihossa (esim. luomissa) tapahtuu myöhemmin ihomuutoksia, pitää aina ottaa yhteys lääkäriin.

löysin tollasen... siinä ainakin kehotetaan jotain viilennystä käytettävän...

Alkuperäinen kirjoittaja totta:
mulle aikanaan opas kertoi etelänreisulla että jugurttia ja jos luomet palaa (tapahtu eka reisul) niin sit kylmät tee pussit.

Mulla on käsissä monet luomet, varmaan 20kpl/käsi.. no en nyt tiedä.. mut on sellaisia pienii luomii aika lailla.. ja just kans siinä kohtaa mikä on palanu..
:/ :|

Alkuperäinen kirjoittaja nn:
Palaneen ihon hoito

Jos iho pääsee palamaan auringossa suojauksesta huolimatta, elimistössä kehittyy tulehdustila (inflammaatio). Palaneen ihon hoito perustuukin ihon tulehdustilan lievittämiseen. Hoidon perustan luovat viileä suihkuttelu, viileä kylpy ja viileät kääreet. Runsas veden juonti on tärkeää nestetasapainon säilyttämiseksi.

Jos ihon punoitus on lievää, eikä iho ole pahasti palanut, voi ihoa auringonoton jälkeen hoitaa after sun -voiteilla, jotka viilentävät, kosteuttavat ja rauhoittavat ihoa.

Jos iho on selvästi palanut eli se punoittaa, kuumottaa, kipuilee ja on tulehtunut, kannattaa paikallishoitona käyttää mietoa hydrokortisonivoidetta. Hydrokortisoni nopeuttaa ihossa vallitsevan tulehdustilan paranemista. Voide levitetään puhtaalle iholle illalla ja huuhdellaan pois aamulla. Aurinkoon ei hydrokortisonin kanssa pidä mennä, eikä auringonotto sovellu palaneelle iholle ennen kuin iho on täysin parantunut.

Tarvittaessa voi ottaa tulehduskipulääkettä (esim. ibuprofeeni tai ketoprofeeni) sisäisesti lääkepakkauksen annostusohjeen mukaan 2 - 3 päivän ajan, kunnes ihon tulehdustila hellittää ja mahdollinen kuume laskee. Jos iho on palanut pahasti tai jos ihossa (esim. luomissa) tapahtuu myöhemmin ihomuutoksia, pitää aina ottaa yhteys lääkäriin.

öysin tollasen... siinä ainakin kehotetaan jotain viilennystä käytettävän...

Kiitos näistä tiedoista! Mulla on toi selvästi palanut kohta.
Hitto kun ei oo tota kortisonia.. Ei apteekit huomenna auki oo??!

Yhteistyössä