Hiton rytmihäiriöt pilaa päivät :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sanna

Vieras
Onko muita jotka kärsii rytmäreistä? Miten tottunut elään niiden kanssa? Mua itseäni ärsyttää, kun en oikein osaa olla vielä sinut niiden kanssa. Mulla siis puhkesi vaiva viimesimmän raskauden aikana ja jäi sitten vaivaksi synnytyksen jälkeen. Aikaa on kulunut ja edelleen tunnen ne kovin häiritseväksi :( sitten mielessä käy välillä, että mitä jos on jotain muutakin vikaa, siis että rytmärit vaan oire jostain pahemmasta. Lääkäri aikoinaan kertoili kyllä kuinka ovat ihan harmittomia (otettiin holteri) mutta silti se mietityttää. Ja tietty kun asiaa ajattelee ja oikein keskittyy tai panikoi, niin tottakai lisääntyvät. Inhottava vaiva.. olis kiva kun voisi jonkun kanssa asiasta jutella, kellään ei tunnu olevan samaa vaivaa.

mä oon kärsiny niistä jo 17 vuotta.välillä ovat poissa jopa vuosia, sitte taas tulee kausi, jolloin niitä on ihan hirveästi, ja vaikka tiedän niitten olevan harmittomia niin ne ahdistaa aina ja paljon.mulla jostain syystä raskaus- ja imetysajat on olleet oireetonta aikaa,nyt oon kolmatta kertaa raskaana ja rytmihäiriöt loppui taas seinään siinä vaiheessa ku tulin raskaaksi, samoin ku aiemminki.En tiedä onko hormonijutuilla vaikutusta niihin.Pitäis olla koko ajan raskaana ja imettää nii ei tarttis kärsiä niistä :D

Minullakin alkoi tuo vaiva raskauden aikana häiritsevästi. Ennen raskautta oli joskus yksittäisiä muljahteluja, jotka eivät tietenkään varsinaisesti olleet häiritseviä. Raskauden aikana univajetta tuli muutenkin, ja lisäksi rytmihäiriöt. Synnytyksenkin jälkeen ollut kausittainen vaiva, joskus tulee vuorokaudet läpeensä rytmihäiriöitä ja voi jatkua viikonkin verran. Yritän itsekin tuudittautua siihen, että on viatonta, vaikkakin jos nukkumista häiritsee, niin on se kyllä jo aika hankala vaiva.

Mulla alkoi myös raskauden aikana ja nyt 2kk synnytyksestä niitä on vielä jonkinverran. En ole käynyt lääkärissä, koska isälläni on ollut myös ja paljon runsaammin.

Mulla ollu "rytmäreitä" nyt 21 vuotta! Leikattu kerran, mutta ei auta niihin vaarattomiin lisälyönteihin, joita AP:lläkin varmaan on. Hormoonit vaikuttaa asiaan, Mulla raskausaika oli ihan hirveetä ja sen jälkeen 2 kk ihan kauheeta. Syön betasalpaajia, mutta ei nekään kaikkeen auta. Niiden kanssa on vaan valitettavasti elettävä!

Mullakin alkoivat esikoisen raskauden viime metreillä ja sieltä ovat kulkeneet seurana säännöllisen epäsäännöllisesti. Pitäisi olla vaarattomia mutta en minä osaa niihin suhtautua huolettomasti. Erityisesti iltaisin ne vaivaavat, kun olen nukahtamaisillaan ja alan tuntemaan, miten sydän pamppailee miten sattuu.

Alkuperäinen kirjoittaja katmat:
mä oon kärsiny niistä jo 17 vuotta.välillä ovat poissa jopa vuosia, sitte taas tulee kausi, jolloin niitä on ihan hirveästi, ja vaikka tiedän niitten olevan harmittomia niin ne ahdistaa aina ja paljon.mulla jostain syystä raskaus- ja imetysajat on olleet oireetonta aikaa,nyt oon kolmatta kertaa raskaana ja rytmihäiriöt loppui taas seinään siinä vaiheessa ku tulin raskaaksi, samoin ku aiemminki.En tiedä onko hormonijutuilla vaikutusta niihin.Pitäis olla koko ajan raskaana ja imettää nii ei tarttis kärsiä niistä :D

Minä taas en oikein uskalla uutta raskautta sen takia suunnitella. kun pelkään että taas tulevat sitte pahempana riesaksi, kurjaa. Ootko koskaan käynyt lääkärillä tuosta vaivasta, siis onko tutkittu mitenkään sulla niitä?

Rytmihäiriöt on ihan normaaleja ja tavallisia ja niitä on melkein kaikilla ihmisillä jonkin verran. Itsellä on ollu vuosia =) ja jos niitä on enemmän joskus jostaki syystä niin eihän ne kivoja ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Virpi:
Rytmihäiriöt on ihan normaaleja ja tavallisia ja niitä on melkein kaikilla ihmisillä jonkin verran. Itsellä on ollu vuosia =) ja jos niitä on enemmän joskus jostaki syystä niin eihän ne kivoja ole.

Onhan niitä toki kaikilla, mutta osa ei tunne niitä ollenkaan ja toiset herkemmin. Mutta esim. mun tapauksessa todettiin sitten vaiva (SVT), joka korjattiin leikkauksella.

Jos ne häiritsee leämää liiaksi, niin stten on syytä harkita lääkitystä.

Alkuperäinen kirjoittaja pöö:
Alkuperäinen kirjoittaja Virpi:

Onhan niitä toki kaikilla, mutta osa ei tunne niitä ollenkaan ja toiset herkemmin. Mutta esim. mun tapauksessa todettiin sitten vaiva (SVT), joka korjattiin leikkauksella.

Jos ne häiritsee leämää liiaksi, niin stten on syytä harkita lääkitystä.

Lääkitystä ei aloiteta harmittomiin rytmihäiriöihin koska lääkkeillä - aivan kaikilla lääkkeillä on sivuvaikutuksia.

Mulla tulee silloin kun olen väsynyt tai stressaantunut, eli aika usein. Lääkäri sanoi mullekkin että ovat vaarattomia, mutta koska mulla myös paniikkihäiriö, niin noi rytmihäiriöt saattaa laukasta mussa paniikkikohtauksen ja se ei ole sit yhtään kivaa. Ja asiaa ei helpota se tieto, että kummisetäni kuoli rytmihäiriöihin (tai siis varmaan johonkin minkä ne rytmih. aiheutti mutta kuitenkin).

No kyllä mä vaan olen syönyt yli 10 vuotta Propralia viattomiin rytmihäiriöihin. Ja elämä on paljon ihanampaa, kun rytmihäiriöitä on enää parikymmentä päivässä entisen tuhansien sijaan.

Tiedän kyllä miten inhottavia nuo rytmärit voi olla..kärsin niistä itsekkin.Myös minulta yritettiin niitä poistaa katetriablaatiolla..mutta ne ei poistuneet siltikään.Raskausaikana niitä ei ollut.Tsemppiä kiusalliseen vaivaasi!

Kiva kuulla, että muitakin löytyy, vaikka kurjaa tietty et joudutaan tuollasesta vaivasta kärsiin. Mutta välillä vaan tuntuu olevan niin yksin ajatusten kanssa, kun ei sellainen joka ei itse sitä ole kokenut niin voi tietää kuinka häiritsevää se voikin olla.

Hei vaan! Löysin tämän ketjun juuri, vieläköhän saisin vastauksia tältä palstalta.

Eli minulla on ollut myös rytmihäiriöitä vaivanani. Ne alkoivat n. 2 kk esikoisen syntymän jälkeen ja ovat vaivanneet sen jälkeen lähes päivittäin joskus enemmän ja joskus vähemmän. Olen käynyt kardiologilla vaivan takia muutaman kerran, ja holter on ollut käytössä muutaman kerran. Syön vaivaan päivittäin beetasalpaajaa, Spesicor Dos 47,5 mg yhksi tabletti päivässä, mutta lääkitys ei ole poistanut vaivaa kokonaan. Joskus on päiviä, että ei ole juuri yhtään rytmihäiriöitä, mutta joskus taas on tosi pahoja päiviä, jolloin tuntuu, että niitä on koko ajan.

Lääkäreiden mukaan suurin osa niistä on harmittomia, mutta joukossa on ollut myös ns. pikapyrähdyksiä, eli kammioperäisiä perättäisiä lisälyöntejä, jotka luokitellaan jo vaarallisimmiksi. Ja itsekin olen tuntenut ne pahempana, sillä silloin alkaa jo vähän pyörryttämään.

Minkä ikäisiä te muuten olette? Itse olen jo reilusti yli kolmekymppinen, mutta lääkärin mukaan iällä ei pitäisi olla merkitystä näiden kanssa. Väsyneempi tietysti olen yövalvomisten jälkeen, mutta silläkään ei ole mielestäni aina merkitystä siihen, kuinka paljon rytmihäiriöitä on.

Vaikka tämä aika on ollut hankalaa näiden rytmihäiriöiden kanssa (nyt jo vuoden ajan), niin silti vielä vähän haaveilen toisesta vauvasta. Tietysti oman terveydentilani huomioiden. Jos vaiva jatkuu hankalana, niin sitten täytyy luopua tästä haaveesta, mutta jos vaiva jopa parantuisi tai vähenisi huomattavasti, niin sitten ehkä... Mitenkäs te muut, oletteko uskaltautuneet hankkimaan toista lasta rytmihäiriöistä huolimatta? Oletteko joutuneet syömään lääkettä raskauden ajan, entäs synnytyksen jälkeen? Oletteko olleet erityistarkkailussa raskauden ajan?

Itse käytän kyllä niin paljon maitotuotteita, että d-vitamiinia saan varmastikin tarpeeksi (d-vitamiinihan varastoituu elimistöön, joten liikaakaan sitä ei ole hyvä saada), mutta täytyy kokeilla tuota kalanmaksaöljyä.

Jännää muuten, olin kesällä todella rankalla imetysdieetillä lapsen allergioitten takia (mm. ei maitotuotteita ja kotimaisia viljoja), ja silloin minulla ei ollut juuri yhtään rytmihäiriöitä, vaikka silloin jouduin valvomaan normaalia enemmän, kun lapsi heräili useasti yön aikana. Kysyin kardiologilta, että olisiko ruokavaliolla mitään merkitystä lisälyönteihin, niin hänen mielestään ei ole. Mutta tiedä häntä sitten...

Yhteistyössä