Hiton kantapää

• Viestiketjun aloittaja ??????
  • Ensimmäinen viesti
??????
Kipuilee kovasti.
Aamulla ei voi astua edes koko kantapään varaan, on niin sairaan kipeä. Pidempään jos istuu, niin menee aikaa, että voi kävellä oikein. Ja nyt tuntuu vihlovan ja pakottavan, inhottava vaiva.. : /
Mikähän tuota vaivaa? Onko kellään ollut vastaavaa?

njp
Äidillä on ollut joskus vähän vastaavan kuuloista ongelmaa, taisi olla jokin limapussin tulehdus. Meni ohi vasta kortisonipiikillä. Kipeytymistä voi kai estää käyttämällä kenkiä myös sisällä.

Mulla ollut kans useamman kuukauden. Eli en ole siis lääkärissä käynyt, vaan itse diagnosoinut vaivan. Sairaanhoitajaystäväni sanoi, ettei noita juuri hoideta. Googlesta löysin jotain pistoksia, joita voidaan antaa, mutta itse olen päässyt parempaan päin juuri noita pohjallisia käyttäen ja vähentämällä rasitusta.

Mulla on ihan sama, paitsi et molemmat kantapäät ja päkiät. Sattuu ihan s**tanasti ja tosi kiva esim. yöllä kun vauva herää niin nousta ylös.
Mua sattuu kyllä päivästä riippuen enemmän tai vähemmän moneen muuhunkin paikkaan ja monena päivänä viikossa nousee kuume, lääkäriin on menossa mutta sain ajan vasta 3 viikon päähän.

"kolmen äiti"
Plantaarifaskiitti.
Itse kärsinyt kyseisetä vaivasti marras-joulukuun vaihteesta saakka.
Kolmesti pistetty kortisonia,kolme viikkoa oli kipsissä,venytetty ja vanutettu,tulehduskipulääkkeitä syöty.Ollut yölastaa ja kantatukea jne.
Seisomatyössä olevalle aikasta kenkku homma.Saikulla enempi tai vähempi ollut helmikuusta saakka.
Kaipa tämä tästä jossakin vaiheessa...

??????
Mulla on ihan sama, paitsi et molemmat kantapäät ja päkiät. Sattuu ihan s**tanasti ja tosi kiva esim. yöllä kun vauva herää niin nousta ylös.
Mua sattuu kyllä päivästä riippuen enemmän tai vähemmän moneen muuhunkin paikkaan ja monena päivänä viikossa nousee kuume, lääkäriin on menossa mutta sain ajan vasta 3 viikon päähän.
Pahalle kuulostaa sinullakin : / Mutta hyvä kun olet lääkäriajan saanut!!

Just tuo on paha, jos pitää nopeasti lähteä sängystä jonnekin. Kantapää tuntuu, että halkeaa siihen paikkaan... aijaijai... :(

??????
[QUOTE="kolmen äiti";27198792]Plantaarifaskiitti.
Itse kärsinyt kyseisetä vaivasti marras-joulukuun vaihteesta saakka.
Kolmesti pistetty kortisonia,kolme viikkoa oli kipsissä,venytetty ja vanutettu,tulehduskipulääkkeitä syöty.Ollut yölastaa ja kantatukea jne.
Seisomatyössä olevalle aikasta kenkku homma.Saikulla enempi tai vähempi ollut helmikuusta saakka.
Kaipa tämä tästä jossakin vaiheessa...[/QUOTE]

Illalla jos ottaa tulehduskipulääkettä, niin aamulla on vähän helpompaa. Vaan ei niitäkään viitsisi joka ilta napsia.
Seisomatyö on minullakin, joten vaiva vain on ja pysyy.

"kolmen äiti"
Mä söin Voltarenia muistaakseni kaksi kuukautta putkeen juurikin siski että lievittäisi tulehdusta siellä jalassa.
Niiden kanssa söin kylläkin sitten vatsansuojalääkettä kun olin jo ehtinyt kipeyttää vatsani Buranalla.Kun lääkäriin hakuduin vasta helmikuussa.Siihen asti hammasta ja Buranaa purren siis.
Käy ihmeessä lääkärillä.
Joillekinhan nuo keinot,joita luettelin,kuitenkin tepsii.

Mut ensihätään ainakin se että kaikki tasapohjaiset kengät pois käytöstä.

"Abc"
Mulla oli samaa vaivaa pari vuotta sitten, ja suunnilleen vuosi meni kun parani. Lääkärissä en käyny ja en sen kummemmin särkylääkkeitä napsinut, vaikka aamuisin liikkeellelähtö oli tuskaa ja rasitus päivän aikana pahensi kipua.

"RIIKKA"
Plantaarifaskiitti. Juurikin se. Mulle annettiin lääkärissä saikkua, venyttelyohjeet ja tulehduskipulääkettä voiteena. Pikkasen reilu pari viikkoa meni, että kipu oli sillä mallilla, ettei enää aamuisin koskenut. Kävin ostamassa myös uudet työkengät, joissa oli kantapäissä pehmike ja iskunvaimentimet.

Saikkua tuohon vaivaan tarvii ja sit lääkettä, joten lääkäriin mars.

Käyttäjä
Juu u, plantaarifaskiittihan se taitaa olla... Minulle annettiin ohjeeksi syödä tulehduskipulääkkeitä kuurina vähintään 3vko (esim. Burana 600mg 3xvrk), jotta tulehdus jännekalvossa laantuisi. Lisäksi jalan sivuille, miksei myös jalkapohjaan voi sivellä kipugeeliä, esim. Voltaren emulgel. Jalkapohjan paksu iho ei ole paras paikka, koska sieltä lääke ei imeydy kovinkaan hyvin. Lääkkeiden lisäksi ostin apteekissa myytävät silikonipohjalliset, joista saa kantapään keskikohdan pois, jolloin paine kantapäässä vähenee. Erilaisia tukia kannattaa kysellä myös vaikka tk:n kuntoutusosastolta, ovat apuvälineitä, joita voi lainata.

Ja tärkeimpänä: Villasukat! Minulle ne ovat tuoneet suuren avun vaivaan. Eivät ne tietenkään kipua kokonaan pois vie, mutta auttaa kuitenkin huomattavan paljon :)

Mulla oli myös jokin aika sitten.. rasituksesta. Limapussin tulehdus.
Auttoi joka aamuinen ja iltainen hironta, sellaisella lääkärin määräämällä lääkevoiteella.

Joku voltaren vois kans auttaa. Mutta hierontaa hierontaa.

Useille myös auttaa pohjelihasten venyttely, koko jalkapohjan hieronta ja venyttely tennispallolla, kinesioteippaus tai iha urheiluteippaus... Iskunvaimennusta kenkiin ja huomio samalla kenkiin etteivät ole sellaiset et varpaat nousevat ylöspäin sivulta katsottuna. Osalla auttaa tosiaan toi kortisonipistos, mutta se on hetkellinen apu. Plantaarifascioosi ei ole tulehdustila, vaan muistuttaa tulehdusta. Siksi kortisonipistos helpottaa kipua. Vaiva esiintyy usein seisomatyötä tekevillä, joten tärkeää olisi toi pohjelihasten venyttely..

??????
Kiitos neuvoista! =)
Ensin ostan ne pohjalliset ja venyttelen, sekä napsin niitä särkylääkkeitäkin. Ja varmaan ne uudet työkengät olis hyvä juttu. Sekä kotona villasukat jalkaan :)
Jos nää ei tehoa, niin sitten sinne lekurille!

Yhteistyössä