hitaat puhumaan oppijat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja himpula
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Anoppi kertoi, että tuo mun mieheni oli kuulemma aivan mykkä lähemmäs 3-vuotiaaksi asti. Sitten oli vaan yks kaunis päivä todennut pihalla äitelleen, että "Minä lähden tästä marrrrjametsään", siis kokonainen pitkä lause ja vielä r:t ja s:t ja kaikki...

Hei kipinä!
Eipä ollut pojalla minkäänlaista kiinnostusta koko touhuun. Välillä kyllä koitin et osaisiko sanoa joitain sanoja, mutta kun ei niin ei. Hänellä oli kyllä paljon sellaista omaa kieltä, mut ei siinäkään ollut mitään selkeitä sanoja.
Sit kerran kun poika oli leikkimässä kotona niin seurasin häntä ja kiinnitin huomiota siihen että oli alkanut jokeltamaan leikkiessään. Käytti siis kaikenlaisia tavuja ja äänteitä. Tämän huomasi myös puheterapeutti ja sanoikin, et no nyt hän on alkanut opettelemaan valmiuksia puhumiseen. Ja tosiaan alkoikin sit puhumaan aika piankin tämän taidon ensin opittuaan. Poika kyllä jokelteli ihan normaalisti vauvana, mut sit se vaan jotenkin jäi.
Nyt olen huomannut meidän nuoremmassa (1v9kk), et kovasti jokeltelee sekin. Saas nähdä joudutaanko taas odottelemaan kolmenvanhaksi, et alkaa puhe tulemaan. Toivottavasti ei, sillä se ei ole aina helppoa tulla toimeen puhumattoman leikki-ikäisen kanssa..
Koita jaksaa ja puhu neuvolassa asioista niiden oikeilla nimillä. Meillä se oli helppoa, kun on niin ihana neuvolantäti!! :hug:

hei sara!
Kiitos taas tuostakin, meillä neuvolassa täti toteaa että se on ihan normaalia, tuntuu ilkeeltä kun itsestä tuntuu että ei ole ja sitä sitten vähätellään.
Olisi vaan ihanaa jos tyttö puhuisi, muutakin kun omaa kieltään, mä vielä sorrun selittelyyn miksi ei puhu :x Pikkusisko reilu 9kk ja jokeltelee paljon, saa nähdä josko tytöt oppisi yhtä aikaa puhumaan :)

Meillä on nuorempi 2,5 v ja muutamia selviä sanoja tulee ja muutama kaksisanainen lause esim. äiti tänne, en ota. Kaksivuotis neuvolassa lääkäri sanoi että katsotaan 3 v. neuvolassa tilannetta, mutta päivähoidon puolelta ovat nyt hätäilleet, joten meillä aika paikkakunnan psykologille, joka katsoo tilannetta. Suvussamme on puheterapeutti, jonka mielestä ei vielä ole hätää. Voi olla että me katsomme sinne 3 v. asti miten menee.

Meillä 1v1kk tyttö ja ei sano kuin "hauva". Kaikki mitä osoittaa on hauva ja ei mitään muuta. Ei kyllä kävelekkään, ettei se voi olla syynä. Mutta ehtinee tuo vielä, kun on noin pienikin. Muut ikätoverit puhuu kyllä jo useita sanoja ja aina kun nähdään on jutunaihe mitä uusia sanoja on opittu. Meillä vaan hauva, hauva...