mulla synnytys kesti 36 tuntia....
keskiviikko illalla alkoi 3 minuutin välein supistukset, jotka olivat elämäni ensimmäiset. kotona odottelin kylvyssä viitisen tuntii ennenkuin lähdin sairaalaan. siellä kun kätilö tarkisti tilanteen, oli juuri ja juuri sentin auki ja kohdunkaulaa jäljellä....
torstai aamulla ihanpikkasen auennut lisää ja torstai illalla juuri ja juuri kahdelle sormelle auki. lääkäri leikkisästi oli lähettämässä mua jo kotiin... :kieh: oksitosiinia eivät antaneet vaikka kuinka pyysin..en ollut syönyt, enkä nukkunut vuorokauteen...supistukset oli kivuliaita, eikä kipu hellittänyt supistusten välissä yhtään... :x
antoivat vaan unilääkettä yöksi ja lääkettä joka vähentää supistuksia. unilääke vaikutti, mutta toinen lääke ei, vaan supparit tuntu yhä, joten en åystynyt nukkumaan. torstai yöllä klo 24 alettiin antamaan vasta oksitosiinia, kun mies pyysi ja pyysi ja kertoi etten jaksa enää kohta. tekivät poikkeuksen ja aloittivat tiputtamaan. eivät kuulemma yleensä yötä vasten anna??!!
kun oksitosiini alkoi vaikuttamaan ja kohdunsuu 4 cm auki, antoivat myös epiduraalin..aaaah..
perjantai aamulla poika sitten syntyi tunnin ponnistamisen jälkeen...eli oksitosiinillakin meni 8 cm aukaisuun yhdeksän tuntii.
myöhemmin kätilön kanssa kun juteltiin, hän kertoi etten olisi voinut tehdä mitään, mikä olisi nopeuttanut synnytystä. minulla vaan sattui olemaan supistuksia, jotka laiskasti aukaisivat kohtua. lupailikin, että seuraavalla kerralla selviän huomattavasti nopeammin.... =)
mulla ei jäänyt pahoja muistoja synnytyksestä...mielenkiintoista vaan seuraavaksi, että kuinka nopeasti se aika meneekään jos vaikka puolet lyhempi kestoinen synnytys. kun tuntui että nyttenkin aika meni kuin siivillä