Historiallisia nimiä suomalaiseen suuhun. Kovasti etsinnässä. Olen jo kolunnut kirjoja ym. lähteitä, mutta ajattelin nyt kysyä täältäkin.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihan tosissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Vau:
Alkuperäinen kirjoittaja muinaisnimiä:
Kelpaako nämä? Ainakin ovat vanhoja, sopivat suomalaiseen sukunimeen eikä kaimoja tule pahemmin vastaan:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_muinaisnimet

Esim. Aikamieli, Ihalempi, Keiho, Kultamies, Äijö, Lyylikki, Tapavaino, Vesivalo, Äiniö.

Aikamieli on noista hienoin!

Äiniö olisi varmaan sellainen hieman runosielu, mutta samalla tosi kova jätkä jo hiekkalaatikolla. Ei tultaisi ryppyilemään hiekkalaatikolla, mutta olisi aina herrasmies muita kohtaan. Puolustaisi urheasti tyttöjä lapionvarastajilta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Nimellä pitäisi olla joku historiallinen merkitys...siis sen kantajalla. joo, tiedän olen outo, mutta kuitenkin :) Olen hurahtanut täysin historiaan :) Aadolf on hiukan liikaa....

Et ole ainakaan ainoa kajahtanut. Meidän lapsen jokaisella nimellä on joku historiallisesti enemmän tai vähemmän merkittävä kantajansa. Tämä on tosin lähinnä sattumaa, mutta mulle se on hauska juju lapsen nimessä. (Myös mun ja miehen etunimille löytyy vastaavat, ainakin nimen kantaversiosta.)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Nimellä pitäisi olla joku historiallinen merkitys...siis sen kantajalla. joo, tiedän olen outo, mutta kuitenkin :) Olen hurahtanut täysin historiaan :) Aadolf on hiukan liikaa....

Et ole ainakaan ainoa kajahtanut. Meidän lapsen jokaisella nimellä on joku historiallisesti enemmän tai vähemmän merkittävä kantajansa. Tämä on tosin lähinnä sattumaa, mutta mulle se on hauska juju lapsen nimessä. (Myös mun ja miehen etunimille löytyy vastaavat, ainakin nimen kantaversiosta.)

en ole siis ainoa :)

Vähän saman suuntaista havaittavissa minullakin. Vielä ei lapsia ole, saa nähdä tuleeko koskaan, mutta nimet olen jo miettinyt valmiiksi ja vähintäänkin toiset/kolmannet nimet löytyvät joko minun tai mieheni suvusta aiemmilta polvilta. Itselläni on äitini äidin äidin äidin nimi, siis etunimet (1. ja 2., ei kolmatta) - sukunimi toki eri =)

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
koittakaa joskus kierrellä vanhoja hautausmaita.. sieltä saattaa löytyä mielenkiintoisia nimi.

olen kierrellyt. Hietaniemen vanhalla puolella oli vaikka mitä ja löysinkin sieltä hyviä naisten nimiä, mutta huonosti miesten nimiä. Olen varmaan siitäkin hiukan hullu, että tykkään kierrellä hautausmailla.

en ole siis ainoa :)

Meidän pojan nimeksi tuli Ahti. Suosittu se nimi oli 100v sitten,nykyään harvinainen. Ja kalevalasta se on peräisin (olen itse hullaantunut kalevalan nimiin)

Kalevalan nimet (väinö, aino, louhi, ilmari, kalervo, kullervo, kyllikki, marjatta...)

Suomen muinaisten jumalten nimet (ahti, tapio, mielikki, ukko...)

Suomen presidenttien nimet =)

Yhteistyössä