Histamiini-intoleranssi, onko sellaista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras,
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras,

Vieras
Saako joku oireita histamiinia sisältävistä ruoka-aineista? Entä onko teille tehty histamiinialtistus?

Mulle tehtiin (se hengitettävä testi, astman takia), ja vielä nyt viikko sen jälkeenkin kieltä kirvelee (kun 2 vrk kirveli koko suu ja huulet). Selailin netistä tietoa tuosta testistä, ja huomasin että monet histamiinipitoiset ruuat voi lisätä oireita, kuten tomaatti, mansikka, pähkinät, tonnikala, ananas, emmental-juusto, suklaa, hapankaali, appelsiini, kiivi, papaija, palvikinkku, herkkusienet, maitohappobakteerit: näistä kaikista tulee mulle huulten/kielen kutinaa sekä/tai vatsaoireita. Olen ajatellut että nuo on vaan niin happamia etteivät sovi mulle, mutta voikohan siinä olla joku histamiini-juttu? Allerginen en ole, se on testein tutkittu.

viralliset histamiinin vapauttajat on mansikka kkivi citrus hedelmät juusto tomaatti kala pähkinä alkoholi suklaa ja semi vapauttaja ananas ja oireet johtuu kai siitä että elimistö vapauttaa liikaa histamiinia.käytännössä niitä on vielä liisää jotka aiheuttaa vähemmän oireita.hoitona antihistamiini kortisoni ja adrenaliini

Yhteistyössä