Hirvittävä huoli :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Surusta suunniltaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Surusta suunniltaan

Vieras
Siskolle syntyi vauva perjantaina.. Vauvan verensokeri ollut todella matala, eikä siskolla vielä tule oikein maitoa.. eikä vauva jaksa imeä kunnolla.. Sokeripitoisen lisämaidon pulauttanut aina pois.. Nyt verensokeri ollu eilisen ja tämän päivän kahden pinnassa, joten vauva laitettu kiireellisesti Yliopistosairaalaan hoitoon.. laittavat kai tipan kautta sokeriliuosta tai nenämahaletkun.. en tiedä mitä.. HUOLI ON IHAN KAUHEA!! Itkusta ei tule loppua... Siksi kysynkin, että onko tiellä jollain kokemusta tällaisesta tilanteesta?

Sokeritipalla se tilanne yleensä korjaantuu muutamassa päivässä :hug: Tosi yleinen juttu nuo matalat sokerit. Ja nenämahaletku laitetaan alkuun sen takia että saadaan sitä maitoa menemään :)

Niin.. Pitäis kai nyt olla vaan hyvillään, että pääsi hoitoon isompaan sairaalaan, jossa lastenosastot jne ja lastenlääkäri aina saatavilla.. mutta kun tää tunne on ihan kauhea.. Kun ei voi pienen hyväksi mitään tehä.. Kokoajan vain miettii, että jaksaako pieni ihminen sinnitellä.. :( Mutta kai se tästä..

:hug: :hug:

Meidän viitonen oli sokeritipassa 3 ensimmäistä vrk elämästään..sokerit oli alle 2, 2h syntymän jälkeen..ja kova oli myös pulauttelemaan..nenämahaletku oli ensimmäisen vrk:n,sen jälkeen söi lisämaidot pullosta ennenkuin maito itsellä nousi..sen jälkeen oli vielä valokaapissa,kun alkoi tulla kellastumista bilirubiinien nousun takia..

Sairaalassa oltiin 5pv ja sit kotiin pääsi terve poika! :heart:

Toivotaan,että siskosi vauvan sokerit tasoittuu pian ja pääsee kotiin!

*Halaus* Kyllä se pikkuinen varmasti äkkiä toipuu kun saa oikeanlaista hoitoa. Meiänki yhdellä vauvalla ollu nenämahaletku, se oli hyvä juttu kun sai nopsaa sitä ruokaa kun oli niin väsy ettei jaksanu ite imeä tarpeeksi. Keltaisuus oli niin voimakasta..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niin.. Pitäis kai nyt olla vaan hyvillään, että pääsi hoitoon isompaan sairaalaan, jossa lastenosastot jne ja lastenlääkäri aina saatavilla.. mutta kun tää tunne on ihan kauhea.. Kun ei voi pienen hyväksi mitään tehä.. Kokoajan vain miettii, että jaksaako pieni ihminen sinnitellä.. :( Mutta kai se tästä..

Täällä ainakin tosta pienemmästä sairaalasta siirretään YO-sairaalaan aina jos pitää kanyyli laittaa vastasyntyneelle :)

Mulla eivät uskonu että poika ei saa tarpeeksi maitoa ja sitten lääkäri pohti että miksiköhän vauva tärisee.. sokeriarvot tosi matalat ja sit vasta suostuvat antaa lisämaitoa ja tilanne muuttu paremmaksi yli 8% putos painokin

Alkuperäinen kirjoittaja Nellah:
Mulla eivät uskonu että poika ei saa tarpeeksi maitoa ja sitten lääkäri pohti että miksiköhän vauva tärisee.. sokeriarvot tosi matalat ja sit vasta suostuvat antaa lisämaitoa ja tilanne muuttu paremmaksi yli 8% putos painokin

Tuo painonputoaminen on normaalia. Älä stressaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Onhan se normaalia juu mutta jos putoo yli 8% siihen on joku muukin syy kuin normaali painon laskeminen.. enkä mä enään mitään stressaa kun toi mun vauva on jo 3v :D

Kiva kuulla hyviä kokemuksia kuitenkin.. jotenki semmonen olo, että pakko tankata jotain varmuutta itteensä, että pystyy illalla ummistaan silmät hyvillä mielin.. Ja tosiaan siksi YO-sairaalaan siirsivät ku ei tuolla aluesairaalassa vaaveille mitään tipoja/nenämahaletkuja laiteta..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Onhan se normaalia juu mutta jos putoo yli 8% siihen on joku muukin syy kuin normaali painon laskeminen.. enkä mä enään mitään stressaa kun toi mun vauva on jo 3v :D

No se on just se, kun tuo vauva ei ole saanut maitoa riittävästi. Tilanne korjaantuu.

Sisko soitti.. vauvalle laitetaan nyt se nenämahaletku.. Aikoi vielä myöhemmin soitella, että mikä tilanne.. hieman huoli helpottui.. mutta mitenhän se maito pysyy vaavin sisällä, kerta aiemmin pullosta annetun lisämaidon pulauttanut aina pois? Mut eiköhän se tästä..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Sisko soitti.. vauvalle laitetaan nyt se nenämahaletku.. Aikoi vielä myöhemmin soitella, että mikä tilanne.. hieman huoli helpottui.. mutta mitenhän se maito pysyy vaavin sisällä, kerta aiemmin pullosta annetun lisämaidon pulauttanut aina pois? Mut eiköhän se tästä..

Nenämahaletkullahan se maito menee suoraan mahalaukkuun ja maito laitetaan hitaasti.

Onko siskosi yhtä huolissaan kuin sinä, ap? Varmaan kannattaa olla kauheasti huolta siskolle näyttämättä, yrittää olla tukena ja tsempata vastasynnyttänyttä, kuten varmaan teetkin.

Alkuperäinen kirjoittaja lippi:
Onko siskosi yhtä huolissaan kuin sinä, ap? Varmaan kannattaa olla kauheasti huolta siskolle näyttämättä, yrittää olla tukena ja tsempata vastasynnyttänyttä, kuten varmaan teetkin.

Minusta tuntuu että se on jotenki tosissaan järkyttynyt.. Vaikuttaa kauheen pirtsakalta ja hyvinvoivalta.. mut ennenki se on peitelly suruaan jne.. Ja toki olen tukena.. Rohkaissut siskoa ja kertonut, ettei hätää ole.. Vaikka ite olenki ihan paniikissa täällä.. Siksi tänne kirjotinkin.. Tuntuu, että ku ite ois jotenkuten hyvillä mielin, niin siskonkin tukeminen ja rohkaisu onnistus paremmin.. eli kiitos teille!

Yhteistyössä