Hirvipaistiohje hakusessa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ennariina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Ennariina

Aktiivinen jäsen
04.01.2007
2 571
0
36
...eli miten teette hirvipaistin? En ole koskaan moista tehnyt, ja netistä löytyy vain sellaisia ohjeita joissa tuo lihaklöntti paistetaan kokonaisena. en halua sellaista, vaan kysyisinkin voiko sen valmistaa samoin kun karjalanpaistin, eli kuutioi lihan jne. Pitääkö se liha ensin ruskistaa ja riittääkö liemeksi vesi niin kuin karjallanpaistissa. Kertokaa jos joku tällaista valmistanut, kiitos!

Kuutio liha ja sipuli(jos laitat,)lisää vettä niin et lihat peittyy kunnolla ja uuniin 200 astetta reilu puoltuntia sit 150 astetta 2-3 tuntia,riippuu lihastakii onko vasaa vai vanhaa sitkeetä urosta :p .Maustepippureita voi muutaman nakata myös,lihaliemikuutioitakii 1-2,riippuen nesteen määrästä tai sit ihan suolaa.Näin meillä ja just söin äsken mahan täyeltä!

Siis voi ihan huoleti antaa muhhii 5 tuntia miedolla lämmöllä.Pitää vaan seurata sit miten neste haihtuu ja tarvittaessa lisätä.Mie en oo koskaan ruskistanu ja joku tuumaskii yhessä ketjussa et niin on aina tullu hälle "kovat"lihat

Alkuperäinen kirjoittaja Ievaliina:
Kuutio liha ja sipuli(jos laitat,)lisää vettä niin et lihat peittyy kunnolla ja uuniin 200 astetta reilu puoltuntia sit 150 astetta 2-3 tuntia,riippuu lihastakii onko vasaa vai vanhaa sitkeetä urosta :p .Maustepippureita voi muutaman nakata myös,lihaliemikuutioitakii 1-2,riippuen nesteen määrästä tai sit ihan suolaa.Näin meillä ja just söin äsken mahan täyeltä!

Joku sanoi että kantsii laittaa siihen sianlihaa sekaan ettei tule niin kuivakas paisti, mitä mieltä olet? Ja et siis ruskista lihoja eka?

Voit tehdä niinkuin karjalanpaistin, itse lisään vaan joukkoon sianlihaa tai valmiita karjanpaisti lihoja, laitan uunivuokaan lihat, suolaa ja pippuria, pilkottu sipuli ja tilkan vettä pohjalle, annan ruskistua uunissa noin225asteessa välillä käännellen lihoja, sitten vaan paljon vettä uunivuokaan, lihaliemi kuutio ja uunin lämpö noi 175astetta.

Alkuperäinen kirjoittaja pirpana:
Voit tehdä niinkuin karjalanpaistin, itse lisään vaan joukkoon sianlihaa tai valmiita karjanpaisti lihoja, laitan uunivuokaan lihat, suolaa ja pippuria, pilkottu sipuli ja tilkan vettä pohjalle, annan ruskistua uunissa noin225asteessa välillä käännellen lihoja, sitten vaan paljon vettä uunivuokaan, lihaliemi kuutio ja uunin lämpö noi 175astetta.

Tallaista ohjetta itse päässäni ajattelin. Lihaliemikuutiota en olisi älynnyt laittaa, vaan ihan suolaa pelkästään. Nyt voisin kokeilla heittää kuution joukoon. Kiitokset avusta kaikille!

Mä teen kanssa usein juuri sianlihan kanssa ja teen siis ihan samalla tavoin kun karjalanpaistia. Mä kanssa laitan liemeen lihalientä. Yksi kiva konsti hirvenpaistille on myös sellainen, että leikkaa jäisestä/kohmeisesta paistista ohuita siivuja. Sitten paistan siivut nopeasti kuumalla pannulla, maustan suolalla + joskus myös muita mausteita. Sitten laitan pataan. Liemeksi lihalientä + muutama maustepippuri (+ sipulia ja jotain muita juureksia. Yleensä pelkkä sipuli). Hauduttelen aika miedolla lämmöllä kypsäksi (viimeksi lihat olivat n. 2,5 tuntia n. 150 asteessa). Kaveriksi oikein hyvää kermaista herkkusienikastiketta ja perunamuusia. Nam...

yks hyvä kans on et kuutioi hirven ja possun paloiksi, ruskistus ja vuokaan, kuutioitua lanttua ja porkkanaa sekaan, vettä päälle että kaikki peittyy ja uuniin hautumaan pariksi tunniksi (lisää vettä sitä mukaa kun haihtuu). kun liha MUREAA, lisää ripaus suolaa tai lihaliemikuutio sekä pippurirouhetta. nam.
välillä lisään liemeksi punaviiniä, pataan kasviksia tai lopussa loraus ruokakermaa.

myös hirvenliha-pekonikastike on nannaa:)

Yhteistyössä