Hirvipaisti-ohjetta

• Viestiketjun aloittaja kokkiska
  • Ensimmäinen viesti
Timppa
Elä laita edes pussiin vaan ritilälle ja astia alle.Silloin ei tule "keitettyä" paistia koska siitä tulee kuitenkin lihasnestettä.Eri asia jos meinaat laittaa myös juureksia samalla.Silloin tietenkin pussiin.

Alkuperäinen kirjoittaja kokkiska:
Miksi sitä lihanestettä ei saisi tulla? Eikö silloin paistikin ole mureampi eikä niin kuiva? Luultavasti kyllä sipulia ja porkkanaa pistetään sekaan.
no mä kyllä just siksi laittasin paistopussiin kun on muutenkin kuivaa sellasenaan hirvenliha, eli saa sit muhia siellä omissa liemissään :)

kokkiska
Mutta siis jos en nyt pistä mitään juureksia joukkoon, tarviiko pussiin pistää vettä? ja jos pistän juureksia, niin pitääkö silloin laittaa vettä vai tuleeko paistista niin paljon nestettä, et kypsyvät siinä?

Alkuperäinen kirjoittaja kokkiska:
Mutta siis jos en nyt pistä mitään juureksia joukkoon, tarviiko pussiin pistää vettä? ja jos pistän juureksia, niin pitääkö silloin laittaa vettä vai tuleeko paistista niin paljon nestettä, et kypsyvät siinä?
en mä ole koskaan paistopussiin vettä laittanu.. ja jos laitat sitä pekoniakin vielä niin kyllähän siitäkin irtoaa rasvaa sinne pussin pohjalle

Timppa
Siis jos lihasta lähtee nestettä POIS niin sehän KUIVUU!Jos kehtaat ruskistaa sen nopesti pannussa tai uunin grillivastuksella niin ne nesteetkin pysyvät todennäköisemmin lihassa.Ja matalalla lämmöllä tietenkin.Siis vielä vertauskuva:jos kastelet pesusienen se on märkä (eikö?) ja kun puristat siitä veden pois,se on kuivempi!

vieras
Minäkin ruskistan hirven lihan aina ensin. Noin ison palan kypsentäminen kestää monta tuntia. Jos on iäkästä hirveä, saat varautua 10 tunnin paistoaikaan, vasa paistuu paljon nopeammin. Kasvikset laittaisin myöhemmässä vaiheessa. Pitkän paistoajan vuoksi laittaisin folion.

kokkiska
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minäkin ruskistan hirven lihan aina ensin. Noin ison palan kypsentäminen kestää monta tuntia. Jos on iäkästä hirveä, saat varautua 10 tunnin paistoaikaan, vasa paistuu paljon nopeammin. Kasvikset laittaisin myöhemmässä vaiheessa. Pitkän paistoajan vuoksi laittaisin folion.
Pannulla on ruskistettu ja vasaa on.

-
Meillä hirvi laitetaan pataan, siihen porkkanaa, sipulia, pippuria, suolaa ja vettä plus ehkä fondia. Peitetään foliolla ja annetaan olla muutamia tunteja uunissa, 150 asteessa. Tulee niin hyvää, että saadaan oikein hätistellä vieraita pois kun vahingossa sanotaan sana 'hirvenpaisti' ääneen julkisella paikalla.

kokkiska
Kääk! Paisti ollut vasta tunnin uunissa ja nyt jo lämpötila 75 asteessa. Uuni ollut alussa 175 astetta ja nyt pienentänyt pikkuhiljaa 100 asteeseen. Eikö kuitenkin hyvä olisi, että paisti olisi uunissa kolmekin tuntia? Mitäs jos lämpee liha vaan koko ajan?

Hirvi
Myö ollaa laitettu hirvenpaisti uuniin yöksi miedolle lämmölle. Vuokaan vettä ja sipulia ja mausteita mielen mukaan... Tulee tosi mureaa ja herkullista. Musta hirvenliha on aina vaan parempaaa, mitä kauemmin on uunissa!!!

huiskahäntä
kertokaa nyt vielä, että paljonko ootte suolaa laittaneet? oletteko liottaneen uolvedessä (paljon vettä paljonko suolaa, kuinka kauan) vai lisänneet suolan muuten?

eukkonen
Alkuperäinen kirjoittaja perämaan emäntä:
mä ajattelin seuraavaksi kokeilla seuraava ohjetta. eli oluuta yksi pulloa, pippuria, suolaaa ja uuniin hautumaan. saman kokeilin punaviinin kanssa, mut ei ollut oikein mun mieleen.
Kyllä olut (miel.tumma) sopii hirven liemeksi parhaiten!

"Pekka"
Hirvipaistin voi laittaa pakastimesta sulattamatta uuniin.
Lämpötilaksi 90 astetta ja olen laittanut kannelliseen paistoastiaan ilman mitään nesteitä tai mausteita.
Annetaan paistua 10- 12 tuntia, eli nukutaan yön yli tai töihin lähtiessä uuniin.
Paistamisen jälkeen sekoitetaan kuumaan veteen suolaa ja mausteita suhteessa 1 litra vettä/ 0,5 dl suolaa ja pippuria/ mausteita maun mukaan (itse olen laittanut 1/2 tl litraan vettä).
Paisti laitetaan imeytymään tähän mausteliemeen (tai paistia voi tietenkin valella paistoastiassa, niin ei tule enempää tiskiä).
Lopputuloksena todella murea ja maukas paisti, eikä tarvitse muistaa ottaa etukäteen sulamaan.
Ja eiku syömään!
Helppoa.

Yhteistyössä