hintoja utelisin talopaketti rakentamisessa...

Osaako kukaan sanoo, että kuinka paljon suunnilleen maksaa talon rakentaminen talopaketista.
Eli siis noin niinku kaikekseen,pohjat + sähköt ja kaikki muut mukaan lukien.
Jos siis tontin hinta jätetään pois.
Kun jostain olen semmosta kuullut, että kolme kertaa talopaketin hinta, niin pitäs kattaa kaikki rakennuskulut.
Mutta mutta mutta...pitääkö tämä ollenkaan paikkaansa eli jos joku haluaa kertoa, että paljonko on maksanut oman talon rakennus paketista?

Kiitos etukäteen jo, jos joku osaa tai viittii mulle vastailla.
 
Kolme kertaa paketin hinta on se nyrkkisääntö. Me tehtiin aivan kaikki itse, (no sähkömies kävi pari kertaa ja isäntä korjasi sen virheet itse jälkeenpäin...) paketti maksoi 35000 e ja kokonaiskustannus noin 85000. Ulkopuolisia ei tontilla siis näkynyt, vaan isäntä hakkasi sokkelit ja rungotkin yksinään kasaan. :heart:
 
Moi,

Riippu todella pitkälle myös minnepäin Suomea rakentaa? Minkälaista taloa? Minkälainen tontti (tarviiko paalutusta, räjäytystä etc)? Paljon käyttää ulkopuolista apua etc...?

Meillä tulee maksamaan ehkä n 3.5 kertaa talopaketin hinnan ja siihen kuuluu kokonaan ulkopuolisella avulla rakennettu ja sisältäen tontin. Tämä Itä-Uudellamaalla. Ja tässä käytetään vastaavaa mestaria/pääsuunnittelijaa todella isolla roolilla.
 
Kiitos vastanneille!
Tästä voi join kuin ainakin ajatella, että se n. 3 kertaa talopaketin hinta pitäisi riittää rakennuskustannuksiin, siis pohjiin, talon pystytykseen, ja kaikkiin sisä hommiin.
Huomenna vissiin sitten menemmekin kyselemään k-raudasta lisää asioista ja koitamme miettiä ja laskeskella, jos vaikka pääsis rakentamaan ja sitä kautta joskun omaan taloon.
Kun nuo valmiit, jopa vanhatkin omakotitalot maksaa niin hirmuisesti, että jos halvemmalla saisi sitten ihan uuden.
Vaatiihan se paljon enemmän itseltä jaksamista, ku tarvii rakennuksella olla ja muutenkin arkee pyörittää, mutta kyllähän se oma talo sitten palkitsee ahertajan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Smartass:
Kolme kertaa paketin hinta on se nyrkkisääntö. Me tehtiin aivan kaikki itse, (no sähkömies kävi pari kertaa ja isäntä korjasi sen virheet itse jälkeenpäin...) paketti maksoi 35000 e ja kokonaiskustannus noin 85000. Ulkopuolisia ei tontilla siis näkynyt, vaan isäntä hakkasi sokkelit ja rungotkin yksinään kasaan. :heart:
Siis tässä kokonaiskustannus on ilmeisesti 120000?. Tolla hinnalla suurin osa ihmisistä ei sitten todellakaan itselleen taloa rakenna, ihan tiedoksi vaan haaveilijoille...
 
heips tipityy...
Sillä mäkin niitä hintoja kyselen, ku epäilyttää tuo, että voio se oikeesti pitää paikkaansa että se hinta olisi noin alhainen.
Ettei sitten tulis ihan hirmusia yllätyksiä rakennusvaiheessa, mikäli siis siihen koskaan edes päästään.
Osaatko sanoo tipityy, et mimmosia hintoja sä oot kuullu, että paljonko tuo talon rakentaminen olisi tullut kaikekseen maksamaan?!?
 
Talopaketti maksoi 44 500e. Maanrakennus- ja perustustyöt tulivat maksamaan yht. n. 20 000e, tähän on laskettu kaikki materiaalit, kaivintyöt, kahden apumiehen palkat, maansiirto ja yhden kiven räjäytyskustannukset. LVI-työt, johon kuuluvat kaikki materiaalit vessanpyttyineen tulee maksamaan sen toiset 20 000e. Kaikki suunnittelu-,liityntä- ja tarkastusmaksut, lohkomis- ym. (kuuluu myös vastaavan mestarin palkka) kulut n. 7500e. Koko sähköhässäkkä tulee maksamaan n. 2300e. Työkalujen ostoihin ja vuokriin on mennyt n. 2500e. Osa voi myydä eteenpäin.

Tässä ovat meiän budjetin tämän hetken tiedossa olevat summat. Eli näistä tulee yht. 96800e. Vielä tulee paljon menoja, kuten sälekaihtimet 500e, maalit jne. Kalusteisiin olen ajattellut varata 20 000e. Mutta budjetin kalleimmat osiot ovat ehdottomasti talopaketin jälkeen perustukset ja LVI-työt. Me päästään kai (?) halvemmalla LVI-ja sähkötöissä kun teetetään ne sukulaisilla. Lämmitysjärjestelmään tulee vielä poistoilmalämpöpumppu, sitä ei ole tuossa budjetissa.

Teemme paljon itse. Mies teki itse perustukset, eli tuulettuvan alapohjan. Kaksi apupoikaa oli hommissa mukana. Ja itse on tehnyt vesi- ja peltikaton. Paljon hommaa on vielä edessä.

Tsemppiä projektiin!
 
Rakennamme itse kivitaloa, eli siinä mielessä en oikein osaa sanoa talopaketeista. Kavereille tuli Kastelli sateelta suojaan asennettuna, hinta n. 55000. Loppujenlopuksi rahaa meni n. 200000?, vaikka tekivät paljon itse. Sähkö- ja putkityöt ainakin ostivat ja sisätasoitukset.
Hintaan vaikuttaa hirveästi mm. maanrakennuskustannukset. Paalutus on kallista, samoin louhinta. Pelkkä soranajokin maksaa. Oman osansa vie myös kaikki luvat, liittymät, vastaavan mestarin palkkiot. Meillä noihin pakollisiin lupa ym. kustannuksiin meni 10000?, eikä niissä voi säästää. Lupien ja liittymien hinnat riippuvat paikkakunnasta.
Nykyhinnoilla kannattaisi varata 4xtalopaketti ja ottaa huomioon, että puutarha ja autotallikin maksavat.
Kannattaa kysyä myös avaimet-käteen pakettien hintoja esim. Kastellilta, Design-taloilta,Avainkodilta (k-rauta), niin saa käsityksen mitä kannattaa maksaa ja kannattaako itse edes ryhtyä huhkimaan rakennuksella.
 
Me ei otettu sateelta suojaan asennusta. Kahden viikon hommasta säästettiin monta tuhatta, tarkkaa määrää en muista euroa. Ja jos vaan mahdollista ja on taitoa, perustuksissa säästää omalla työllä paljon. Me saatiin perustusten työtarjouksista niin korkeita summia kuin 7500-9500e, joten mies päätyi tekemään ne itse ja onnistui siinä millin tarkkuudella (pedantti luonne...). Kaksi apupoikaa tuli maksamaan vain 800e, joten aika isoja summia säästyi.. Jos on vaan käsistään taitava mies niin kyllä omalla työllä saa tuntuvia säästöjä.
 
Kiitos kaikille vastanneille taas ja erityis kiitos sulle hassukarhu, kun olet jaksanut laittaa noi hinnat oikein eritellen tuohon.
Siitä on sitten helppo hiukan katsella et mitä suunnilleen niihin tarvii varata, toki kaikki riippuu niin paikasta mihin rakentaa yms...
Ja on tosi hyvä kuulla myös näitä versioita, ettei sitä taloa kaikki saakaan rakennettua sillä alta 120 000.
Mutta mikä myös ihana kuulla, että sen voi ainakin siihen 120 000 saada tehtyä, ellei jopa halvemmallakin.
Meillä yksi sukulaispariskunta on myös juuri rakentanut ja puhuivat, että alta 100 000 tuli maksamaan kaikekseen niiden talo, siihen tietenkin tontti päälle ja pihatyöt.
Kyllä rupee jo pikkuhiljaa minustakin tuntumaan että rakentaminen taitaa olla se järkevin ratkasu omakotitalon hankintaan.
Paljon töitä itseltä vaatii, mutta rahaa säästää kumminkin.
Vielä on toki pankin kanssa asiasta keskusteltava ja tontistakin pitäis hiukan kauppaa vielä hioa.
Ja mielellään kuulen vielä muidenkin hinta-arvioita pakettitalon rakentamisesta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tipityy:
Alkuperäinen kirjoittaja Smartass:
Kolme kertaa paketin hinta on se nyrkkisääntö. Me tehtiin aivan kaikki itse, (no sähkömies kävi pari kertaa ja isäntä korjasi sen virheet itse jälkeenpäin...) paketti maksoi 35000 e ja kokonaiskustannus noin 85000. Ulkopuolisia ei tontilla siis näkynyt, vaan isäntä hakkasi sokkelit ja rungotkin yksinään kasaan. :heart:
Siis tässä kokonaiskustannus on ilmeisesti 120000?. Tolla hinnalla suurin osa ihmisistä ei sitten todellakaan itselleen taloa rakenna, ihan tiedoksi vaan haaveilijoille...
Niin siis yleinen nyrkkisääntö on se x3. Mutta siis siinä on ulkopuolisia tekijöitä silloin laskettu mukaan, ja niitä meillä ei ollut. Eli jos on kaiken valmis tekemään itse (ja on siihen taitoja), niin tuo 85 tonnia on ihan mahdollinen.

 
Moi,

Koska itsekin juuri aloitimme tämän urakan, ja olin ihan noviisi hommassa, niin laitan sinullekin esimerkiksi meidän käyttämää budjetointityökalua (huom, tämä on vielä työstövaiheessa, joten korjauksia ja lisäyksiä/poistoja tulossa..) Siitä näkee mitä kaikkea täytyy ottaa huomioon ja budjetoida.


Tontti
Ostohinta
Lohkomiskustannukset
Lainhuutomaksu
Varainsiirtovero
Tontti yhteensä

0. Rakennuttaminen
Luonnokset
Pihasuunnitelma
Maaperätutkimukset
Rakennussuunnitelmat (työpiirustukset)
Perustussuunnitelma
LVI-suunnitelmat
Sähkösuunnitelmat
Kiinnitystodistukset lainaa varten
Tonttikeskus (sähkö)
Rakennusluvat
Kopiointi
Kunnalta tilatut dokumentit
Tonttipaikan, autotallin ja aitauksen merkitseminen
Vesi- ja viemäri laitoksen liityntä
Muut viemäri ja vesimaksut (kaivo ja vesijohdot)
Tonttijohdot (vesi+viemäri)
Sähkölaitoksen liittyntä
Kaukolämpöliityntä
Pääsuunnittelijan ja vastaavan mestarin tehtävät
Rakennuttaminen yhteensä

1. Maa- ja Pohjarakennus (sis. Urakat)
Raivaus ja maankaivuu
Louhinta
salaojat ja kaivot
täyttö ja tiivistys
pintarakenteet
ulkovarusteet
rakennuksen maastoon merkitseminen
Maa- ja pohjarakentaminen yhteensä

2. Perustukset ja ulkopuoliset rakenteet (sis. Urakat)
Anturat
Pilarit ja sokkelipalkit
Perusmuurit ja -pilarit
Välipohjat / Ontelolaatat
Ulkopuoliset rakenteet
Perustukset yhteensä

3.Talopaketti
Ulkoseinät
Talotehtaan piirustukset
Kantavat väliseinät ja pilarit
ei kantavat väliseinät
Laatat ja palkit
Pellitykset ja tiivistykset
Vesikate
Ikkunat
Ulko- ja sisäovet
Yläpohja ja vesikattorakenteet
ruoteet ja koolaukset
räystäs ja aluslaudat
räystäskourut ja syöksytorvet + kattoturvatuotteet
ulkoseinien pintamateriaalit (sis. Vanerit) + kiinnitys
aluskatteet
Runkorakenteet yhteensä

4. Täydentävät rakenteet (sis. urakat)
Portaat
läpiviennit

hormit ja kanavat
tulisija ja piippu
Lattiavalut
sisäseinien ja sisäkattojen pinnoitteet
lattioiden pinnoitteet (+listat)
Täydentävät rakenteet yhteensä

6. Kalusteet, Varusteet ja Laitteet (sis. Urakat)
Keittiön kalusteet ja laitteet
Kodinhoitohuone (+pesutorni)
muiden tilojen kalusteet
varusteet ja laitteet
Kalusteet yhteensä

7. Konetekniset laitteet ja työt
Lämmitys
LVI (sis. WC-pöntöt, hanat yms.)
Sähkö
Konetekniset laitteet ja työt yhteensä

8. Työmaan käyttö- ja yhteiskustannukset
Vastaava mestari
urakkasuoritusten ja materiaalien hankinnat
hallinto
työmaakoppi
Muut (erikseen tilattu puutavara, peitteet yms.)
työvälineet (naulat yms.)
työnaikainen lvis ja sähkön kulutus
kuljetukset ja nostot
vakuutukset
Työmaan käyttökustannukset yhteensä


 
Alkuperäinen kirjoittaja JonnaP:
Moi,

Koska itsekin juuri aloitimme tämän urakan, ja olin ihan noviisi hommassa, niin laitan sinullekin esimerkiksi meidän käyttämää budjetointityökalua (huom, tämä on vielä työstövaiheessa, joten korjauksia ja lisäyksiä/poistoja tulossa..) Siitä näkee mitä kaikkea täytyy ottaa huomioon ja budjetoida.


Tontti
Ostohinta
Lohkomiskustannukset
Lainhuutomaksu
Varainsiirtovero
Tontti yhteensä

0. Rakennuttaminen
Luonnokset
Pihasuunnitelma
Maaperätutkimukset
Rakennussuunnitelmat (työpiirustukset)
Perustussuunnitelma
LVI-suunnitelmat
Sähkösuunnitelmat
Kiinnitystodistukset lainaa varten
Tonttikeskus (sähkö)
Rakennusluvat
Kopiointi
Kunnalta tilatut dokumentit
Tonttipaikan, autotallin ja aitauksen merkitseminen
Vesi- ja viemäri laitoksen liityntä
Muut viemäri ja vesimaksut (kaivo ja vesijohdot)
Tonttijohdot (vesi+viemäri)
Sähkölaitoksen liittyntä
Kaukolämpöliityntä
Pääsuunnittelijan ja vastaavan mestarin tehtävät
Rakennuttaminen yhteensä

1. Maa- ja Pohjarakennus (sis. Urakat)
Raivaus ja maankaivuu
Louhinta
salaojat ja kaivot
täyttö ja tiivistys
pintarakenteet
ulkovarusteet
rakennuksen maastoon merkitseminen
Maa- ja pohjarakentaminen yhteensä

2. Perustukset ja ulkopuoliset rakenteet (sis. Urakat)
Anturat
Pilarit ja sokkelipalkit
Perusmuurit ja -pilarit
Välipohjat / Ontelolaatat
Ulkopuoliset rakenteet
Perustukset yhteensä

3.Talopaketti
Ulkoseinät
Talotehtaan piirustukset
Kantavat väliseinät ja pilarit
ei kantavat väliseinät
Laatat ja palkit
Pellitykset ja tiivistykset
Vesikate
Ikkunat
Ulko- ja sisäovet
Yläpohja ja vesikattorakenteet
ruoteet ja koolaukset
räystäs ja aluslaudat
räystäskourut ja syöksytorvet + kattoturvatuotteet
ulkoseinien pintamateriaalit (sis. Vanerit) + kiinnitys
aluskatteet
Runkorakenteet yhteensä

4. Täydentävät rakenteet (sis. urakat)
Portaat
läpiviennit

hormit ja kanavat
tulisija ja piippu
Lattiavalut
sisäseinien ja sisäkattojen pinnoitteet
lattioiden pinnoitteet (+listat)
Täydentävät rakenteet yhteensä

6. Kalusteet, Varusteet ja Laitteet (sis. Urakat)
Keittiön kalusteet ja laitteet
Kodinhoitohuone (+pesutorni)
muiden tilojen kalusteet
varusteet ja laitteet
Kalusteet yhteensä

7. Konetekniset laitteet ja työt
Lämmitys
LVI (sis. WC-pöntöt, hanat yms.)
Sähkö
Konetekniset laitteet ja työt yhteensä

8. Työmaan käyttö- ja yhteiskustannukset
Vastaava mestari
urakkasuoritusten ja materiaalien hankinnat
hallinto
työmaakoppi
Muut (erikseen tilattu puutavara, peitteet yms.)
työvälineet (naulat yms.)
työnaikainen lvis ja sähkön kulutus
kuljetukset ja nostot
vakuutukset
Työmaan käyttökustannukset yhteensä
Vaikka samantapaista laskelmaa ollaan mekin jo tehty ja todellakin todettu, että paljon sitä hommaa tulee olemaan ja paljon tulee rahaakin menemään. Varsinkin, kun me ei kumpikaan noista rakennushommista tiedetä ammattien puolesta mitään. Koko kesä ollaan oikeastaan luettu kaikkea rakentamiseen liittyvää ja varmaan hieman viisastuttu, mutta varmaan se projekti vasta tekijäänsä opettaa. Suvustakaan ei rakennustaitoa löydy, joten joudumme maksamaan tietysti aika paljon ammattimiehistä. Millaista taloa olette itse rakentamassa? Vai onko joku oma piirustus? Me ollaan vasta siinä vaiheessa, että tontti on varattuna. Tosin siinäkin tuli alkuunsa pettymys, koska luultavasti sille tontille ei saa rakentaa juuri niitä talomalleja, joita olemme suunnitelleet (puolitoistakerroksiset), joten meillä voi olla vielä tontin vaihtokin edessä. Ensi kesänä olisi tarkoitus sitten rakennuttaa, tai keväästä lähtien. Meillä on vahvimpana ehdokkaana Vieskan talotehtaan mallit ja Jukkatalo. Enkä usko, että budjetiksi tulee kovin paljon alle 200 000, ennemminkin enemmän, valitettavasti.
 
Moikka,

Eipä kestä! Kiva jos on hyötyä teillekin :) Itse kun olemme myös ihan ummikkoja asialla, mutta into on kova oppia....ties vaikka toisenkin tönön rakentaa?? :eek:


Meille on tulossa 1,5 kerroksinen talo (asemamääräyksen mukaan) harjakatolla. Tontin ja auringon mukaan suunniteltiin pohja, jonka "kuoriksi" valittiin Kannustalon Rauhala, asuinneliöitä tulee 186. Ollaan niin täpinöissä kun olla ja voi! :) Onnistuttiin saamaan kaupungilta tontti, joka ainakin alustavasti vielä näyttää huippuhyvältä, ei tarvitse kun vähän kuoria pintaa ja siihen vaan perustukset...kop kop (vielä kun lopulliset tutkimukset vielä tekemättä). Meillä kun tulossa vielä uusi vauva tammikuussa ja vilkas 2-vuotias - niin päädyttiin rakennuttamaan kokonaan ulkopuolisella. En halua olla yh, ja olisi hiukan liikaa vaadittu että mies menisi pitkän työpäivän jälkeen yksin huhkimaan raksalle. Lisäksi tässä säästää aikaa ja paljon. Mutta mutta...euroja meneekin sitten tosi mukavasti
:eek: Mutta toki arvo on sitten jo noussut huimasti kun viimeinen naula on kiinni, joten kyllähän se on hyvä investointina ja tähän minä ainakin keskityn - eli ettei laske "menetettyjä euroja" - vaan miten paljon ne kasvaa vuodessa...

Riippuu toki minkä kokoista, mallista ja minne olette rakennuttamassa, mutta mun korviin tuo 200.000 kuulostaa hiukan alakanttiin... Mutta voihan se talkoovoimalla ja ruuhkasuomen ulkopuolella ehkä onnistua?
 
Meillä on mennyt tähän mennessä 195t, talo on valmis, mutta piha ja autotalli tekemättä.
Neliöitä on 135, kerroksia 1.5.

Ei kannata laskea, että talopaketti*3, se voi päteä joidenkin pakettien kanssa, mutta paketeissa on niin erilaiset toimitussisällöt, ettei voi pitää sääntönä.

Kannattaa laskea ennemminkin neliöhintoja.
 
Kyten sanottua, ummikkona olen tosiaan liikenteessä, joten nyt sitten kyselisinkin sitä, että mistäs nuo neliöhinnat sitten saan tietää?
Vois hiukan vaikka sitten laskee niidenkin mukaan, että minkä hintaseks se oma talo tulisi.
 
Totanoiniin, korjatkaa kokeneemmat, mutta muistelin että neliöhinta pyörii siinä 1200 - 1800 (jos nyt ylärajaa voi edes asettaa :LOL: ) riippuen valmiusasteesta ja monista muista tekijöistä.

Meillä ainakin näyttää asettuvan kokonaisbudejtti juuri tuohon haarukkaan ja toivottavasti saadan vielä autotalli ympättyä samaan summaan.
 

Yhteistyössä