Alkuperäinen kirjoittaja Hemuliini:
Crace1982: Kuinka tuo sairaus ilmeni teidän arjessa? Saiko miehesi hoitoa ja millaista, millainen lääkitys? Siksi kyselen kun erään ystäväni miehellä melkoisia pulmia, jotka vaikuttavat koko perheen arkeen milloin enemmän, milloin vähemmän.
Olet tehnyt aivan oikein kun olet kertonut pojalle isän kuolemasta noin, ei voisi pieni millään käsittää isänsä tekoa, niin vaikeaa se on aikuisellekin. Kaikki aikanaan...
Kiitos, jos jaksat vastata.
Hemuliini
Asiat olisivat voineet olla toisin, jos hän olisi suostunut ottamaan avun vastaan. Hän oli liian ylpeä myöntääkseen sairauden, joka hänelle oli diagnosoitu jo teini-iässä. Lääkkeitä hän ei syönyt, eikä suostunut tapaamaan lääkäriä. Minä tietysti uskoin, että voin parantaa hänet.
Usein hän puhkui yltiöpäistä tarmoa, joka ilmeni usein siitä että hän teki paljon kotitöitä, vietti poikamme kanssa hyvin paljon aikaa, kehitti hienoja ideoita ja oli niitä tarmokkaasti toteuttamassa. Seuraavassa hetkessä hän saattoi istua vain masentuneena huoneen nurkassa, aivan hiljaa ja tyhjä ilme kasvoillaan. Joskus hän saattoi raivostua silmittömästi aivan mitättömästä asiasta, kerran sanoin olevani onneton ja hän huitaisi minua ratsastuspiiskalla. Hän usein piti itseään huonona ihmisenä ja hänen itsetuntonsa laski mahdottomasti pahimmilla kausillaan.
Kerran uskoin, että hän oli parantunut pysyvästi. Yli 2,5 vuotta hän vaikutti hyvin normaalilta, ei ollut mitenkään epätavallisen tarmokas, muttei masentunutkaan. Tietysti aina välillä oli huonoja päiviä, niinhän ihmisillä yleensä onkin. Vuoden 2008 keväällä tilanne muuttui. Yhtäkkiä hänestä tuli hyvin etäinen ja poissaoleva kuin hurmiossa. Hän masentui kovasti, koska sairaus ei ollutkaan parantunut.
Sitä päivää, jolloin hän riisti hengen itseltään en unohda koskaan. Hän syytti minua kaikista maailman asioista ja siitä, että olen tehnyt hänet hulluksi. Hän luetteli kaikki viat mitä vain löysi ja teki minusta syntipukin. Illalla tilanne rauhoittui, mutta minä en jaksanut enää kiinnostua mistään hänen tekemisistään. Hän otti koirat mukaansa ja haki haulikkonsa, ja lähti metsälle. Ovella hän kuitenkin sanoi melko tunteellisesti: ''Anteeksi.''
Loput te tiedättekin.