hikinyppyjä, fritsu kädessä ja napatynkäongelma....neuvoja tarvitaan vauvan hoidossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Mua nyt ahdistaa tuo pojan iho. Kun siis olkapäät, kaula ja käsivarret on täynnä pientä nyppyä, olettaisin että hikinyppyä. Pystyykö sille tekemään mitään? Mahtaakohan nuo nypyt kiusata kauheasti pientä?

Ja sitten tuo napatynkä. Se on märkä ja haisee pahalta. Huomenna ollaan menossa näyttämään sitä neuvolaan, mutta hetki sitten huomasin että siitä on tullut vähän myös verta. Me ollaan sitä päivittäin putsattu ja laitettu pari kertaa päivässä metylenisineä. Silti tynkä ei irtoa, on märkä ja haisee pahalta. Mitä hittoa me ollaan tehty väärin ja onkohan tuo kovin vaarallista että on sitä verta tullut?

Niin ja tuo fritsu kädessä. Poika imee käsivarsiaan aina kun hänellä on nälkä (eli aina). No eilen sai imemällä fritsuja käsiinsä, jotka näyttää pieniltä mustelmilta. Miten hitossa selitän neuvolassa että poika on imemällä saanut ne ja me ei todellakaan olla oltu väkivaltaisia pienelle :(

Tuskinpa haittaa hikinäpyt... rasvaile vaan. :)

Ja mitä napaan tulee niin tuuppaappas siihen Basibact haavapulveria. Meilläkin tuon kolmosen napa haisi ja tuli vähän vertakin ja oli hiukan märkä niin sitä vaan ja hyvä tuli. Ei ole vaarallista. :)

Ja en usko, että sun tarttee mitään selitellä neuvolassa. Ne varmaan häviää nopsaan eli ei välttis näekään neuvolassa niitä ja jos näkee niin sanot, että vauva lussuttaa käsivarsiaan. :D

Voi sun kanssas :hug:
Jotenkin niin ihania nää sun ongelmat :D

Nypyt häviää aikanaan, kaikki hikoilee tällä ilmalla, pienet vauvat varsinkin kun iho uudistuu.
Näpätynkäkin irtoaa aikanaan. Onko se olut kuiva? Jos sitä siniä laittaa liikaa, se voi vetistää. Ilmaa ja pumpulipuikkoa vaan kehiin.
Ja neuvolan täti varmasti ymmärtää, että pojalla joka on tuon kokoinen on aina nälkä :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja ViuhVauh:
Voi sun kanssas :hug:
Jotenkin niin ihania nää sun ongelmat :D

Nypyt häviää aikanaan, kaikki hikoilee tällä ilmalla, pienet vauvat varsinkin kun iho uudistuu.
Näpätynkäkin irtoaa aikanaan. Onko se olut kuiva? Jos sitä siniä laittaa liikaa, se voi vetistää. Ilmaa ja pumpulipuikkoa vaan kehiin.
Ja neuvolan täti varmasti ymmärtää, että pojalla joka on tuon kokoinen on aina nälkä :hug:

juu siis tää ylihysteerisyys jatkuu vaan :ashamed: .

Moi! Itse olen ihan samanlainen miettijä-mamma, lapsi tosin jo isompi :) . Huolisiko vauva tuttia? Sano neuvolassa, että vauva imee käsiään, ja varmaan vauva näyttääkin sen taidon tädille :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Moi! Itse olen ihan samanlainen miettijä-mamma, lapsi tosin jo isompi :) . Huolisiko vauva tuttia? Sano neuvolassa, että vauva imee käsiään, ja varmaan vauva näyttääkin sen taidon tädille :)

Ihanaa etten ole yksin :hug: . Eipä tuo oikein suostu tuttia syömään. Nytkin taas olin imettämässä poitsua kun selvästi lähinnä tutin jatkona olin. Poitsu siis väsyneenä nukahti rinnalle, mutta ilman rintaa ei toivoakaan.

Pitääkin tosiaan neuvolassa sanoa tuosta, tuli vaan karmea olo kun mielikuvitus "vähän" laukkaa. Mietin miten kauhealta tuntuis jos neuvolassa oikeesti luultais meidän olevan väkivaltaisia pientä kohtaan :|

Tutulta kuullostavat huolesi. Vaikka itsellä useampi muksu, aina sitä löytää huolia vauvan kanssa. Tällä hetkellä ei ole ihan vauvaa hoidettavana, mutta hämärästi muistan kuopuksen ajoilta. Tämä tyttökin on kesävauva. Meillä myös tuli hieman verta navasta, vaikka kuinka huolellisesti sitä hoitelin. Meidän terkka oli sitä mieltä, ettei desinfioivia aineita saisi liian useasti käyttää. Kuulemma ne ihon omat bakteerit vaikuttaa siihen, että napatynkä kuivuu ja irtoaa sitten pois. Kyllä mä kuitenkin puhdistin napaa (muistaakseni) aseptinilla, kun verta tuli. Yhdellä lapsella napatynkä haiskahti ja terkka "laapisti" napaa silloin. En vieläkään tiedä mitä ihmettä se navalle teki, mutta napa meni hetkellisesti harmahtavaksi ja hajut loppuivat siihen. Täytyypä ottaa näin 10 vuoden viiveellä selville, että mitä ihmettä se laapistaminen tarkoittaa...

Hikinäpyistä sen verran, että minä olen kylvettänyt kesävauvaa suht useasti /viikko, jos on ollut kuumat ilmat. Kun iho on muuten hyvä, ei kylvyistä ole ollut haittaa - päinvastoin! Siis pelkkiä vesikylpyjä.

Kyllä terkka ymmärtää pikku mustelmat : ). Mä luulen kanssa, että vauva esittelee imuvoimansa myös terkan nähden!

Mukavia hetkiä pikku miehen seurassa!

Mulla on taas aivan kamala vauvakuume... ja nousee vain, kun tässä "vanhoja" muistelen.

Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ihanaa etten ole yksin :hug: . Eipä tuo oikein suostu tuttia syömään. Nytkin taas olin imettämässä poitsua kun selvästi lähinnä tutin jatkona olin. Poitsu siis väsyneenä nukahti rinnalle, mutta ilman rintaa ei toivoakaan.

Pitääkin tosiaan neuvolassa sanoa tuosta, tuli vaan karmea olo kun mielikuvitus "vähän" laukkaa. Mietin miten kauhealta tuntuis jos neuvolassa oikeesti luultais meidän olevan väkivaltaisia pientä kohtaan :|

Sano tädille, että vauva ime käsiään innokkaasti, kuten "kuvasta näkyy" :)

Ei täti todellakaan luule, että te olette vauvaa kohdelleet kaltoin, usko minua. Rauhoitu nyt :)

Voi kiitoksia vastauksista ihanaiset :flower: . Ja viiden muksun mamma: pitää tosiaan alkaa kylvettää vedessä useammin. Raukka kun hikoilee etenkin öisin kun nukkuu mussa kiinni, niin onhan se tietty selvä että tuo hiki ärsyttää iholla. Meillä vaan esikoisella oli atooppinen iho pienempänä ja silloin sanottiin ettei saa usein kylvettää. Jotenkin oli se jäänyt takaraivoon...

Meilläkin viimeksi puhuttiin tuosta laappistamisesta ja luulen että huomenna neuvolassa se tehdäänkin. En myöskään tiedä mistä on kyse, mutta toivottavasti irrottais tuon tyngän samalla. Jostakin luin että tynkä irtoaa kahteen ikäviikkoon mennessä, vaan eipä ainakaan meillä :| . Mutta tosi helpottavaa kuulla ettei veri ole vaarallista. Meillä kun mieskin jo ehti huolestua asiasta :snotty:

Ja toinen panikoija-mamma: juu rauhoitutaan =) . Ihanaa kun saa heti apuja ja vastauksia niin ei tarvi kauaa yhtä asiaa panikoida :flower: