Hiivatulehdus ja ruokavalio

• Viestiketjun aloittaja Kierteessä
  • Ensimmäinen viesti
Kierteessä
Mitä ruokia tulisi välttää ettei hiiva uusisi säännöllisesti ja mitä suosia?
Olen jättänyt vaaleat leivät kokonaan pois ja syön ruisleipää ja sokerituotteet on minimissä.
Mitä muuta tulisi välttää ja mitä suosia?????

sivv
Pastat ja riisit kannattaa varmaan vaihtaa tummiin, joissa on enemmän kuitua. Ja jos juot sokeripitoisia virvoitusjuomia tai tuoremehuja, kannattaa miettiä niiden tarpeellisuutta.

Meri Vellamo
Itse jätin lääkärin kehoituksesta sokerin ja vehnän ihan kokonaan pois kuukaudeksi. Söin siis esimerkiksi vain 100% ruisleipää (niitä ei montaa markkinoilla ole!) ja luontaisesti gluteenitonta pastaa jne. Hedelmiä söin ja tuoremehua join ehkä 3 dl päivässä. Muutaman oluen join viikossa, kun lääkäri unohti ne kieltää. :)

Kuukauden kidutuksen jälkeen lisäsin ensin vehnää ja ihan vähitellen sokeria. Parasta on se, että pääsin sokerihimosta melkein kokonaan eroon, eli karkkia yms ei enää tee mieli ja leivonnaisiakaan ei pysty syömään entiseen malliin. Alapää on nyt paljon paremmassa kunnossa, täytyy vaan katsoa, miten se pysyy. Mulla on tän ruokavalion lisäksi vielä hiivan estolääkitys (flukonatzol), koska sain pitkän antibioottikuurin.

Täytyy myös kehua, että koko kropassa oli paljon parempi fiilis jo viikon erikoisruokavalion jälkeen. Suosittelen, vaikka vaikeaa se on kun tuntuu ettei mitään voi syödä (varsinkaan töissä)!

Ihmettelenpä vielä ääneen, miten suomen kielessä ei voi käyttää sanaa dieetti tarkoittamaan erikoisruokavaliota, vaan kaikki käsittää sen laihduttamiseksi. Oli vähän ärsyttävää, varsinkin kun päällepäin jo näkee, ettei mulla ole mitään tarvetta laihduttaa.

Kierteessä edelleen
Kenen valmistamia ja minkä merkkisiä ruisleipiä voin sitten huoletta syödä? Nyt tuntuu etten uskalla syödä leipää enää lainkaan!
Nytkin kun söin ruisleipää niin tuli todella huono olo, vatsaa alkoi turvottaa ja alkoi ilmavaivat. Joten vissiin pitänee luopua leivästä kokonaan.....=((

Yhteistyössä