Hiivan hoito

• Viestiketjun aloittaja Sinix
  • Ensimmäinen viesti
Sinix
Minulla on kerran ollut hiiva tai minulla oli hiiva paremminkin joka kuukausi, ennen kuin ostin canestenia. (hoidin ennen menkkoja).
Nyt menkkojen jälkeen kutiaa taas jonkun verran.
Jos olette kokeneet hyväksi jonkun tietyn lääkkeen niin
olkaa niin ystävällisiä ja kertokaa. (canesten oli melko kallis).

Voiko jatkuva hiivatulehdus olla merkki hiiva-allergiasta, -syndroomasta?? Jos teillä on kokemuksia niin kertokaa!

Kiitos!

Miriam
Mulle tulee yleensä aina hiivatulehdus jos joudun antibioottikuurille. Ongelmanani on ollut se, että nämä käsikauppahiivalääkkeet eivät tehoa, joten pyydän lääkäriä kirjoittamaan samalla reseptin sellaiselle lääkkeelle kuin Diflucan. Se on yksi suun kautta otettava tabletti, tosin melko kallis, noin 15 euroa, mutta äärettömän tehokas. Eräs lääkäri neuvoi myös ostamaan apteekista Gynophilus-emätinpuikkoja. Ne sisältävät maitohappobakteereja ja siten palauttavat emättimen bakteeritasapainon normaaliksi. Nykyään kun alan tuntea hiivan oireita, olen aloittanut Gynophilus-kuurin ja useimmiten se riittää enkä tarvitse varsinaista hiivalääkettä lainkaan. Ko. puikot ovat aika sottaavia, mutta pikkuhousunsuojilla pärjää.

jarna
Hiiva voi helposti pitkittyä tai kroonistua.Syynä voi olla väärään hiivakantaan käytetyt emätinpuikot(hiivoja on monia),mieheen tarttunut hiiva,jolta joka yhdynnässä tarttuu hiiva naiselle takaisin (hiiva usein oiteeton miehellä), hormoonikierto, liian tiukat housut, keinokuituiset alushousut, väärä ravinto tai terveyssiteiden/pikkuhousun suojien käyttö.

Jos on altis hiivalle,kannattaa hoidattaa myös mies(salvalla), syödä mahd.vähän vaaleita jauhoja ja sokeria ,välttää siteitä ja pikkarisuojia ja käyttää vain luonnonkuituisia alusvaatteita.

Teepuuöljyä voi käyttää istumakylpyinä tai tiputtaa pisara pikkareihin.Sitä voi myös lattaa pari tippaa minitamppooniin ja laittaa yöksi-parantaa usein lievän hiivan.

Monilla ilmaantuu hiiva tietyssä vaiheessa kk-kiertoa.Jos huomaa tällaista säännönmukaisuutta,kannattaa olla entistä tarkempi em.toimenpiteissä.

Maitohappobakteereita kannattaa käyttää sekä suun kautta että mahdollisesti emätinpuikkoina/nesteinä.Ruokavalioon on syytä lisätä myös reilusti Gefilus-tai Asidofilus tms.tuotteita,joita on nykyisin todella hyvin kaupoissa.

Hiivan voi saada kuriin sinnikkyydellä ja oikealla ennaltaehkäisyllä/hoidolla.

Maikku
Kannattaa kokeilla ruokavaliossakin.. vähennä erityisesti sokerien, hiivan ja valkoisten jauhojen käyttöä, pitäisi auttaa.

Itselläni oli joskus nuorempana hiivatulehduksia vähän väliä. Kävin sitten ruoka-aine allergia testeissä (en hiivan takia) ja siinä ilmeni myös sitten hiiva-allergiaakin.

Mutta nyt kun tilanteeeseen on jo tottunut, ei tuo ruokavaliokaan tunnu lainkaan vaikealta. Kaupasta saa hiivatonta ruisleipää, itse leipoessa voi usein korvata vehnäjauhot ruis-, ohra-, perunajauho + kaurahiutale -sekoituksella..usein tulee jopa parempaa kuin pelkistä vehnäjauhoista. Ja hiivattomia reseptejä löytyy vaikka kuinka.

Vaihtoehtona ""makeaan"" leivontaan on sitten ennemmin perunajauhot ja gluteenittomat jauhot. Siiderin/oluen taas voi korvata vaikka kossuvissyllä, siitä vain keksimään omia miksailuja. ;) Ja sokerien vähentäminen on vain hyvästä :)
Ja kun perusruokavalio on ""kunnossa"" voi sitten kyllä toisinaan luistaa ja herkutella vaikkapa viinerillä :) Tai kylään mennessä, kyllä siitä kahvipöydästä uskaltaa sen pullan ja kakkupalan syödä..

hiivaako?
Olen syönyt useita antibioottikuureja muutaman kuukauden sisällä ja kerran hoitanut hiivan alapäästä sekä canesten-puikolla että suun kautta otettavalla reseptilääkkeellä. Nyt mulla on alkanut iho kutiamaan joka puolelta kehoa ja luin juuri että hiivatulehdus voi olla ihollakin. Vai olenko ihan hakoteillä? Voisiko kyseessä olla ihon hiivatulehdus?

Yhteistyössä