Hiivan hoito

  • Viestiketjun aloittaja eka kertaa
  • Ensimmäinen viesti
eka kertaa
Minulla ei ole koskaan ollut hiivaa, tai ainakaan en sitä ole huomannut. Valkovuotoa tulee kausittain joskus aika runsaastikin ja joskus se on kokkareista, mutta kuitenkin kirkasta ja hajutonta. Kävin gynellä tarkastuksessa ja hän sanoi että tämä kokkareisuus voisi viitata hiivaan, mutta ei siitä sen enempää. Nyt minulla on tullut kuukauden ajan valkovuotoa ihan häiritsevän paljon, alushousut ovat koko ajan märät. Voiko tämä olla hiivaa, vaikkei minulla muita oireita ole? Ei kutinaa, kuumotusta ei mitään. Apteekeistahan saa nykyään ilman reseptiä lääkkeitä, mutta pakkauksessa lukee että ensikertalaisille vain lääkärin määräyksestä. En viitsisi sen takia enää gynelle mennä (käyn yksityisellä) kun hän on jo asiasta maininnut (muttei kuitenkaan sanonut että se on hiiva eikä neuvonut apteekkiin). Voiko näitä hiivalääkkeitä siis ihan turvallisesti käyttää? Entä jos se ei olekaan hiivaa? Plaah, kylläpä tein asiasta vaikean. Mitä merkkiä suosittelette, voiteita vai puikkoja?
 
eka kertaa
Ei ottanut papaa, koska sanoi että viime kerrasta on niin vähän aikaa ja otetaan vasta vuoden päästä. Kävin vain uusimassa pillerireseptin, jolloin hän mainistsi tästä kokkareisesta vuodosta sisätutkimuksen yhteydessä.
 
piu
Hei!

Saattaahan se hiivaa olla. Mutta koska oireet eivät ole tuon voimakkaammat, kokeilisin mieluummiin maitohappobakteerivalmisteita (Lactal, Gynocaps, Gynophilus). Ei niitä suun kautta otettavia vaan paikallisesti emättimeen laitettavia. Nillä voi ennaltaehkäistä hiivaa ja hoitaa lieviä oireita - maitohappobakteerit tasapainottavat emättimen mikrobiflooraa (--> ""vievät kasvutilaa"" hiivoilta, tuottavat maitohappoa, jolloin emättimen pH laskee eivätkä hiivat siellä enää viihdy).
 

Yhteistyössä