Hiihtolatu jupakasta ... kuunelkaas

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tänään lehdestä lukenut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="joopatijoo";28126005]Mutta kun me käydään kesälläkin siellä metsässä niin meillä on oikeus myös talvellakin olkoot vaikka kymmenen latua.
Me käytetään koko vuoden niitä metsiä, vaan ei teitä hiihtäjiä näy kesällä.
Silloin me kävelijät ollaan siis suurempi omistaja niihin metsiin kuinte talvi käyttäjät.
Koko hiihto pitäisi kieltää, mokoma vuodenaika laji.[/QUOTE]

Me ulkoilijat kun oltaisiin ihan valmiita hiihtäjien kanssa liikkumaan siellä sulassa sovussa, kun onhan siinä ihan hyvä laji harrastaa talvella liikuntaa sellasen joka tykkää tuollasesta.

Mutta sitten, aina on nämä hiihtäjät jotka ei tahdo oikein meidän kanssa yhteissopuun ryhtyä ja haluu puhkoa eläinraukoiltakin silmät...

En minä teitä kiellä tulemasta lenkkeilemään sinne pururadoille sillonkin kun on menossa sellainen vuoden aika että lunta ei oo maassa! tulkaa sillonkin ihmeessä ja käyttäkää tämä mahdollisuus hyväks!

[QUOTE="vieras";28125276]ja pienillä piskeillä taitaa muutenkin olla normaalia se että räkyttävät aika paljon.

Mistähän sekin johtuu? Osaisiko kukaan sanoa?[/QUOTE]

Johtuu siitä, ettei omistaja vaivaudu kouluttamaan niitä.

[QUOTE="harmaa";28126042]Vaan kun te tai suurin osa ei väistä, ei voi mennä umpihankeen tulee vielä lunta kengille ja pikku haukkua ei voi mennä hankeen
ja et tietenkään siihen toiselle puolen perinteiselle hihtoladulle saa mennä joten mietitääs kumpa meistä komennetaan väistämään :([/QUOTE]

Eikö pystytä väistämään muuten tai sinä ohittamaan meidät muuten?

Esitän tämän asian nyt kuvainnollisesti pisteillä, kuinka leveä on mikäkin paikka yleensä näillä pururadoilla:

...... ..............................................

Eli tuo ensimmäinen pisteryhmä vastaa itse sitä hiihtolatua, joka on tehty koneella, tarkasti ne kaksi suoraa uraa suksille joissa hiihdetään sitä tyyliä...

Sitten tuo leveämpi osio tehty luisteluhiihtäjille/ulkoilijoille, niin mitenkä me ei tuosta ohi mahduta menemään, jos sen sekuntin ajan vetäsisit vaikka haaras kii ja ohitustilanteessa menisit ohi perinteisellä hiihtotyylillä?

Ei siinä edelleenkään tarvitse kenenkään suoraan lumipenkkaan hypätä!!!!!!!!!!!!

[QUOTE="Sanna";28126061]Johtuu siitä, ettei omistaja vaivaudu kouluttamaan niitä.[/QUOTE]

Siitä että pienien koirien älykkyysosamäärä on pienempi kun isojen, näin ollen ne ei tajua olla ihan räkyttämättä jokaiselle asialle.. Voi olla myös että räkyttämällä ne haluaa korostaa sitä omaa isouttaan, koska pakkohan niiden jotenkin on kun ne on muuten niin pieniä

Alkuperäinen kirjoittaja tänään lehdestä lukenut;28126080:
Eikö pystytä väistämään muuten tai sinä ohittamaan meidät muuten?

Esitän tämän asian nyt kuvainnollisesti pisteillä, kuinka leveä on mikäkin paikka yleensä näillä pururadoilla:

...... ..............................................

Eli tuo ensimmäinen pisteryhmä vastaa itse sitä hiihtolatua, joka on tehty koneella, tarkasti ne kaksi suoraa uraa suksille joissa hiihdetään sitä tyyliä...

Sitten tuo leveämpi osio tehty luisteluhiihtäjille/ulkoilijoille, niin mitenkä me ei tuosta ohi mahduta menemään, jos sen sekuntin ajan vetäsisit vaikka haaras kii ja ohitustilanteessa menisit ohi perinteisellä hiihtotyylillä?

Ei siinä edelleenkään tarvitse kenenkään suoraan lumipenkkaan hypätä!!!!!!!!!!!!

Mutta kun se on HIIHTOLATU se on PERINTEISEN hiihdonlatu ja on LUISTELUhiihdon latu. Ei KOIRAPUISTO! Joten jos tunget hurttasi sinne niin se olet SINÄ joka väistät kun tunget itsesi paikkaan jossa periaatteessa olet luvatta kun sinulla ei ole niitä lankkuja jalkojesi alla.
Miksi minun pitää lopettaa luisteluhiihtoni ja mitä siitä tulisi minun luistelustani kun kokoajan pitää koiranulkoiluttajia väistellä!

[QUOTE="harmaa";28126101]Mutta kun se on HIIHTOLATU se on PERINTEISEN hiihdonlatu ja on LUISTELUhiihdon latu. Ei KOIRAPUISTO! Joten jos tunget hurttasi sinne niin se olet SINÄ joka väistät kun tunget itsesi paikkaan jossa periaatteessa olet luvatta kun sinulla ei ole niitä lankkuja jalkojesi alla.
Miksi minun pitää lopettaa luisteluhiihtoni ja mitä siitä tulisi minun luistelustani kun kokoajan pitää koiranulkoiluttajia väistellä![/QUOTE]

Nimenomaan. Tässä taas näkee minkälaista porukkaa nuo koirien kanssa hiihtoladuille tunkevat ihmiset on. Ei hemmetti soikoon, että väisteleppäs sitten... Suht. onnettomuusherkkiä tommoset tilanteet muutenkin. Oikein vihaksi pistää kun muistelee yhtäkin tapausta kun joku koiraihminen siellä sekoili. Kaukaa näki jotenkin kävelytyylistä, että "ongelmia tiedossa". Semmoinen tyypillinen koiranainen, jonka elämässä on vain hän ja hänen koiransa. Ei vittu väistänyt vaan jäi seisoskelemaan. Erittäin tyhmän näköisenä. Huusin "LATUA!". No eukko vaan hiljaa toljottaa. Pysäytin sitten vauhdin ja eukko sanoo, että "tossahan toi latu on..." Teki mieli kyllä huitasta sauvalla naamaan, mutta en viittinyt ruveta kaunistamaan sitä kumminkaan ilmaiseksi...

EN viitsinyt myöskään ruveta raivoamaan, kun selvääkin selvempää oli, että älyn lahjat ei vaan riitä... Tässä kai se ajatuksenjuoksu on.

No mutta toisaalta eikös nyt ole se ensimmäinen sukupolvi kasvanut "aikuiseksi" joka on saanut vapaan kasvatuksen ja juuri he ovatkin niitä jotka ei tajua että hiihtolatu on hiihtäjille ja koirapuistot koirille,
vaan nämä luulevat että heillä on oikeus olla vaikka polkupyörällä siellä hiihtoladulla.

Ja tähän väliin sanottakoot että minulla ei ole edes suksia eikä koiraakaan :laugh:
Mutta huvittaa vaan näiden tollojen kinat kuinka pitää saada olla jossakin jonne he ei kuulu.
Terveen järjen käyttö on jäänyt ja kaikista pitää olla kieltomerkit että tajutaan ja jos se ei miellytä revitään merkit pois ja vedotaan ettei täällä kieltoja ole.

Kesäisin tässä meidän luona on hyvä uimaranta muuten mutta,
jotkut järjenjättiläiset tuovat rakkejaan sinne uimaan,
siis yleiselle uimarannalle :O
Olen soittanut tästä kyseisen rannan kunnossapidolle joka myöskin kiroaa kuinka koira ihmiset repii ne laput pois ja kuinka yleensäkin ihmisten julkisille uimarannoille ei saa eläimiä tuoda mutta ihmisiltä kadonnut jonnekin outoon paikkaan terveen järjen käyttö.

Koiraihmiset vituttaa. Ok, nyt sitten joku sanoo, että 1 prosentti pilaa lopun porukan maineen. Kenties niin. Sama se olis monessa muussakin asiassa. Ja silti ne kielletään.

Vapaa kasvatus sitä ja vapaa kasvatus tätä. Ei tällä ole sen kanssa mitään tekemistä. Huonosta kasvatuksesta voisi kyllä puhua.

Sen verran mun on pakko sanoa, että ilman sitä "vapaata kasvatusta" tässä maassa ei olis paljoa innovaatioita. Muinainen kasvatustapa tuotti tottelevaisia olentoja kyllä, mutta vailla luovuutta ja ideoita. Vapaa kasvatus on jees, mutta jos sen tekee oikein. Mutta oli sitten vapaan tai minkä kasvatuksen tuotoksia tahansa, niin nä hiihtolatukoirailijat ovat JÄTÖKSIÄ.

[QUOTE="vieras";28126197]Koiraihmiset vituttaa. Ok, nyt sitten joku sanoo, että 1 prosentti pilaa lopun porukan maineen. Kenties niin. Sama se olis monessa muussakin asiassa. Ja silti ne kielletään.[/QUOTE]

Enemmänkin vituttaa tyhmät omaa napaa ajattelevat ihmiset ketkä kuvittelee ettei hietä nämä säännöt koske ;)

Ihan voin kertoa viimekesäisen jutun kun ;)
Sisareni tuli meille koiransa kanssa kylään.
Ei siinä,
me haluttiin viedä koira uimaan sillä meillä on myös tässä erillinen koirien uittopaikka, siis semmoisen 1,5km tuosta ihmisten uimarannasta ;)

Tuo koirien uittopaikka on aika pieni mutta ajaa asiansa.
Vaan sinnepä oli jotkut järjenjättiläiset tulleet ottamaan aurinkoa :O
Ei siinä, kerroimme että me nyt kyllä tullaan hurttaa uittamaan ja tämä on hurtten uittopaikka joten toivottavasti ei haittaa.
Eivät sanoneet nämä auringon palvojat meille mitään vastausta joten ei kuin hurtta uimaan :D
no tietäähän sen kuinka koira itsensä kuivaa kun vedestä tulee :laugh:
Pikkasen tuli neideillä kiire ja jotakin vihaisia sanojakin taisi siinä heitellä,
minä siihen toteamaan että niin,
tämä on ihan kartalle merkitty koirien uittopaikka ja ihmisille on tuolla 1,5km päässä jossa saisi olla rauhassa :D

Että onhan näitä :D

[QUOTE="harmaa";28126101]Mutta kun se on HIIHTOLATU se on PERINTEISEN hiihdonlatu ja on LUISTELUhiihdon latu. Ei KOIRAPUISTO! Joten jos tunget hurttasi sinne niin se olet SINÄ joka väistät kun tunget itsesi paikkaan jossa periaatteessa olet luvatta kun sinulla ei ole niitä lankkuja jalkojesi alla.
Miksi minun pitää lopettaa luisteluhiihtoni ja mitä siitä tulisi minun luistelustani kun kokoajan pitää koiranulkoiluttajia väistellä![/QUOTE]

Saat kuule olla ihan varma että me käydään siellä lenkillä niin talvella kun KESÄLLÄKIN.

Tuskin niitä lenkkeilijöitä aina niin paljon ruuhkana vastaan tulee, ettei tuo hiihto onnistuisi. Jokunen voi tulla, mutta mitäpä sitten... :)

Itsekästä vaan ajatella että YLEINEN ulkoilumaasto on pelkästään teille tarkoitettu.

Koirapuistoa tähän ei voi mitenkään myöskään verrata, se on eriasia liikkua raikkaassa luonnossa kuin pyöriä jonkun häkin sisällä, mietippä kuule sitä

Alkuperäinen kirjoittaja tänään lehdestä lukenut;28126668:
Saat kuule olla ihan varma että me käydään siellä lenkillä niin talvella kun KESÄLLÄKIN.

Tuskin niitä lenkkeilijöitä aina niin paljon ruuhkana vastaan tulee, ettei tuo hiihto onnistuisi. Jokunen voi tulla, mutta mitäpä sitten... :)

Itsekästä vaan ajatella että YLEINEN ulkoilumaasto on pelkästään teille tarkoitettu.

Koirapuistoa tähän ei voi mitenkään myöskään verrata, se on eriasia liikkua raikkaassa luonnossa kuin pyöriä jonkun häkin sisällä, mietippä kuule sitä

Miten koirapuistoa ei voi tuohon verrata :O
Jos joku nyt päättää tulla sinne koirapistoon suksimaan niin tietsti hän saa ja te muuten väistätte!
Näinhän sinäkin ajattelet hiihtäjistä :)

Miten koirapuistoa ei voi tuohon verrata :O
Jos joku nyt päättää tulla sinne koirapistoon suksimaan niin tietsti hän saa ja te muuten väistätte!
Näinhän sinäkin ajattelet hiihtäjistä :)

Selitetäämpä sitten kädestä pitäen. :)

Koirapuisto on hyvin PIENI aidattu alue, täynnä koiran kusta ja paskaa. Eikä hyviä kävelymahdollisuuksia sille ihmisellekkään, koska alue on täysin epätasaista. Jos lähtisit koiran kanssa lenkille koirapuistoon, saisit kiertää tylsästi koko ajan sitä samaa pientä äkkiä ympäri... Koirapuisto on tehty sitä varten, että sinne voi mennä tapaamaan koira kavereita ja antaa niiden leikkiä irrallaan rauhassa, siksi sinne on myöskin laitettu esimerkiksi sellasia putkiloita joista koira voi juosta läpi, hyppyesteitä minkä yli hyppiä ja niin edelleen. Mutta ei sitä ole todellakaan LENKKEILYÄ varten tehty!

Pururadat taas on. Minne valitettavasti myöskin rakennetaan nämä hiihtoladut. Mutta pururadalle kun lähdet, pystyt tälläsen saksanpaimenkoiran kanssa, niin mullakin kun isompi koira on nii sen tarpeet ei todellakaan tyydyty siitä että kierrämme tylsästi siinä sitä koirapuiston pientä häkkiä ympäri pari kertaa, vaan ne tarpeet tyydyttyy mieluiten siinä kun lähdemme luonnon helmaan ja kierrämme sellaisen 7km lenkin esimerkiksi jota pururadat juuri tarjoavat... Siinä on myöskin talvella hyvä tampattu pohja kanssa mennä

Kävelykaduille emme viitsi lähteä sen takia kun autot ajavat siitä vierestä, on liikennettä hyvin paljon, mustaa saastaa kaduilla ja menee paljon myös ihmisiä... koiran voi välillä olla aika levoton ulkoilla sellaisessa ympäristössä kuin metsän siimeksessä jossa on raikas luonto ja rauhaa.

Asumme myöskin kaupungissa, täältä ei lähde kovin hyviä syrjäteitä lähteä lenkille koiran kanssa tai sitten ei ole valoja. Ei ole oikein mukavaa liikkua koiran kanssa pimeällä sellaisissa ympäristöissä.

Alatko ymmärtää?

Koiranomistajista suurin osa on tyhmiä. Tuo olikin hyvä idea, että mennä sinne koirapuistoon mölyämään ilman koiraa...saan minä täällä olla siinä ku sinäkin..tana.

Alkuperäinen kirjoittaja tänään lehdestä lukenut;28126771:
Selitetäämpä sitten kädestä pitäen. :)

Koirapuisto on hyvin PIENI aidattu alue, täynnä koiran kusta ja paskaa. Eikä hyviä kävelymahdollisuuksia sille ihmisellekkään, koska alue on täysin epätasaista. Jos lähtisit koiran kanssa lenkille koirapuistoon, saisit kiertää tylsästi koko ajan sitä samaa pientä äkkiä ympäri... Koirapuisto on tehty sitä varten, että sinne voi mennä tapaamaan koira kavereita ja antaa niiden leikkiä irrallaan rauhassa, siksi sinne on myöskin laitettu esimerkiksi sellasia putkiloita joista koira voi juosta läpi, hyppyesteitä minkä yli hyppiä ja niin edelleen. Mutta ei sitä ole todellakaan LENKKEILYÄ varten tehty!

Pururadat taas on. Minne valitettavasti myöskin rakennetaan nämä hiihtoladut. Mutta pururadalle kun lähdet, pystyt tälläsen saksanpaimenkoiran kanssa, niin mullakin kun isompi koira on nii sen tarpeet ei todellakaan tyydyty siitä että kierrämme tylsästi siinä sitä koirapuiston pientä häkkiä ympäri pari kertaa, vaan ne tarpeet tyydyttyy mieluiten siinä kun lähdemme luonnon helmaan ja kierrämme sellaisen 7km lenkin esimerkiksi jota pururadat juuri tarjoavat... Siinä on myöskin talvella hyvä tampattu pohja kanssa mennä

Kävelykaduille emme viitsi lähteä sen takia kun autot ajavat siitä vierestä, on liikennettä hyvin paljon, mustaa saastaa kaduilla ja menee paljon myös ihmisiä... koiran voi välillä olla aika levoton ulkoilla sellaisessa ympäristössä kuin metsän siimeksessä jossa on raikas luonto ja rauhaa.

Asumme myöskin kaupungissa, täältä ei lähde kovin hyviä syrjäteitä lähteä lenkille koiran kanssa tai sitten ei ole valoja. Ei ole oikein mukavaa liikkua koiran kanssa pimeällä sellaisissa ympäristöissä.

Alatko ymmärtää?

Täysin oma ongelmasi, itsehän olet rakkisi hommannut. Oma velvollisuus keksiä sopivat ulkoilureitit rakkisi kanssa, hiihtoladulle ei kuitenkaan ole asiaa.

Myös kävelijät haluaisivat käyttää pururatoja talvisin. Tappelu ratkeaisi sillä, että kaikkia pururatoja ei ajeta laduiksi vaan osa jätetään kävelijöillä. Kävisikö tällainen järjestely?

Täysin oma ongelmasi, itsehän olet rakkisi hommannut. Oma velvollisuus keksiä sopivat ulkoilureitit rakkisi kanssa, hiihtoladulle ei kuitenkaan ole asiaa.

Voi kuule tästä näkee sen sun eläinrakkauden ja selitykset loppu kesken.

Minä vaan latelin tuohon faktat. :D

Tuon sinun periaattees mukaan, sais sitten lopettaa kaikki kaupunkioloissa elävät isot koirat. Ihan vain siksi, että sinä pääset rauhassa hiihtämään sinne metsään, kun et voi sovussa elukoiden kanssa mennä. Ei tämä homma ihan näin tuu toimimaan, nuo koiratkin tarvitsee talvella myös liikuntaa, ei niitä voi pelkästään sisällä pitää ja jos siitä koirasta oikeasti välittää niin sen vie lenkille juuri jonnekkin raikkaaseen metsään ennemmin kuin kiertää ihmisvilinän sekaisia katuja ja joista koko ajan ajaa autot rauhattomasti vierestä.

Metsässä koira saa olla myöskin irti, touhuta omia juttujaan, juosta ja haistella. Näin koira on onnellinen. Metsässä menee myös paljon polkuja joista ihmiset ovat kävelleet useasti niin ne on tamppaantuneet myöskin hyviksi ja näin ollen hyödynnämme niitä, välillä joudumme kuitenkin kulkemaan ihan itse pururataa pitkin ja pimeällä turvallinen ja helppo kun koko reittimme ajan on valot ja olemme silti keskellä metsää... :)

Enemmänhän nämä pururadat on meillä käytössä kuin teillä, ihan kaikkina aikoina: keväällä, kesällä, syksyllä ja TALVELLA.

Kumpi meistä siis hyödyntää tätä mahdollisuutta enemmän, jos sinä käyt pelkästään hiihtämässä?

Ihan oikeasti. Älä valita, vaan lopeta vaikka sitten hiihtäminen tai mene vaikka halliin hiihtämään. Tämä elävä olento tarvii vapaan mahdollisuuden liikkua luonnossa.

Meitä suomalaisia kun on niin hemmetisti joka ikisellä neliökilometrillä, niin tulee tämmöisiä mahtumisongelmia. On se surullista. :(

(Ei helvetti oikeesti, millaisista asioista ihmiset saa tappelun aikaisiksi.)

Alkuperäinen kirjoittaja tänään lehdestä lukenut;28126862:
Voi kuule tästä näkee sen sun eläinrakkauden ja selitykset loppu kesken.

Minä vaan latelin tuohon faktat. :D

Tuon sinun periaattees mukaan, sais sitten lopettaa kaikki kaupunkioloissa elävät isot koirat. Ihan vain siksi, että sinä pääset rauhassa hiihtämään sinne metsään, kun et voi sovussa elukoiden kanssa mennä. Ei tämä homma ihan näin tuu toimimaan, nuo koiratkin tarvitsee talvella myös liikuntaa, ei niitä voi pelkästään sisällä pitää ja jos siitä koirasta oikeasti välittää niin sen vie lenkille juuri jonnekkin raikkaaseen metsään ennemmin kuin kiertää ihmisvilinän sekaisia katuja ja joista koko ajan ajaa autot rauhattomasti vierestä.

Metsässä koira saa olla myöskin irti, touhuta omia juttujaan, juosta ja haistella. Näin koira on onnellinen. Metsässä menee myös paljon polkuja joista ihmiset ovat kävelleet useasti niin ne on tamppaantuneet myöskin hyviksi ja näin ollen hyödynnämme niitä, välillä joudumme kuitenkin kulkemaan ihan itse pururataa pitkin ja pimeällä turvallinen ja helppo kun koko reittimme ajan on valot ja olemme silti keskellä metsää... :)

Enemmänhän nämä pururadat on meillä käytössä kuin teillä, ihan kaikkina aikoina: keväällä, kesällä, syksyllä ja TALVELLA.

Kumpi meistä siis hyödyntää tätä mahdollisuutta enemmän, jos sinä käyt pelkästään hiihtämässä?

Ihan oikeasti. Älä valita, vaan lopeta vaikka sitten hiihtäminen tai mene vaikka halliin hiihtämään. Tämä elävä olento tarvii vapaan mahdollisuuden liikkua luonnossa.

Älä mussuta :D
Kun edelleen se hiihtolatu on hiihtäjille.
Edelleen on täysin sinun oma ongelmasi missä käytät rakkisi lenkillä mutta ladulle et sitä tuo.
Miksi minun kuuluu ajatella sinun rakkisi ulkoilua kun et sinäkään kunnioita sitäkään vertaa paikkoja jotka on tehty erikseen kuten hiihtäjille hiihtoladut jne.
Mikä tässä oli vaikea sinun tajuta?
Muuta maalle osta oma metsä jne.

[QUOTE="vieras";28126902]Älä mussuta :D
Kun edelleen se hiihtolatu on hiihtäjille.
Edelleen on täysin sinun oma ongelmasi missä käytät rakkisi lenkillä mutta ladulle et sitä tuo.
Miksi minun kuuluu ajatella sinun rakkisi ulkoilua kun et sinäkään kunnioita sitäkään vertaa paikkoja jotka on tehty erikseen kuten hiihtäjille hiihtoladut jne.
Mikä tässä oli vaikea sinun tajuta?
Muuta maalle osta oma metsä jne.[/QUOTE]

ja ulkoilu mahdollisuus talvellakin?

Oma napainen tässä olet vain sinä itse. Minä olen sanonut että voin koiran kanssa sovussa mennä, sinä et voi mennä meidän kanssa.

Ongelma siis on sinulla.

Mä en todellakaan lähde lopettamaan tuota 4-vuotiasta tervettä koiraa joka on ennen kaikkea rakas lapsille, mutta myös minulle ja miehelle sen takia että sinä kiellät meiltä talvisin hyvät ulkoilumahdollisuudet. Talvi on pitkä aika. Eikä me voida muuttaa, muuttaisin muuten mielelläni omakotitaloon maaseudulle ja hankkisimme ehkä toisen koiran, koska olisihan se ihanteellista että olisi oma maaseutuidylli taloineen ja koirilla vapaa iso tontti jossa temmeltää rauhassa ja paljon metsää... minulle on töitä täällä, miehelle on töitä, lapsilla hyvät koulut ja rakkaat kaverit. On hirveästi ajateltava myös taloudelliselta kannalta näitä asioita ja lasten kehityksen.

Anna myöskin olla viimenen kerta kun heittelet pururadalle rotanmyrkyllä varustettuja lihapullia tai nakkien sisälle tunget nitroja. Jos et meitä aikuisia ajattele, niin ajattele että se koira voi olla rakas lemmikki lapsille.

Yhteistyössä