Hiihtoladulla kävely

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jäi vaivaamaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jäi vaivaamaan

Vieras
Näinkin arkinen asia on askarruttanut mua koko illan...

Eli meillä ainokainen sai tänä talvena ensimmäiset "oikeat" sukset ja on nyt oikein tosissaan innostunut hiihtämisestä. Kotipihassa n. puoli metriä lunta eli siinä hiihtely on yhtä tuskaa, kun vanhemmilla ei suksia ole, eikä kukaan voi tehdä latua valmiiksi. Käytiin sitten tänään kaupungin laduilla hiihtelemässä, siis niin että lapsi hiihti ja minä kävelin siellä ihan ladun toisessa reunassa ja koitin kovasti olla tallomatta mitään. Kävely ladulla on merkillä kielletty.

Ja se kysymys kuuluu että oliko se nyt sitten niin väärin? Saatiin nimittäin kanssahiihtäjiltä aika kiukkuisia katseita. Miten itse olisit asian hoitanut? Jos vanhemmilla ei ole suksia, eikö lapsi voi hiihtää muualla kuin kotipihassa?

Alkuperäinen kirjoittaja jäi vaivaamaan:
Näinkin arkinen asia on askarruttanut mua koko illan...

Eli meillä ainokainen sai tänä talvena ensimmäiset "oikeat" sukset ja on nyt oikein tosissaan innostunut hiihtämisestä. Kotipihassa n. puoli metriä lunta eli siinä hiihtely on yhtä tuskaa, kun vanhemmilla ei suksia ole, eikä kukaan voi tehdä latua valmiiksi. Käytiin sitten tänään kaupungin laduilla hiihtelemässä, siis niin että lapsi hiihti ja minä kävelin siellä ihan ladun toisessa reunassa ja koitin kovasti olla tallomatta mitään. Kävely ladulla on merkillä kielletty.

Ja se kysymys kuuluu että oliko se nyt sitten niin väärin? Saatiin nimittäin kanssahiihtäjiltä aika kiukkuisia katseita. Miten itse olisit asian hoitanut? Jos vanhemmilla ei ole suksia, eikö lapsi voi hiihtää muualla kuin kotipihassa?

No vanhemmat voi vaikka ostaa sukset itelleen. Ei maksa paljoa.

Voin kertoo ettei jää pelkkiin katseisiin lopulta, himohiihtäjät on kärttyisää sakkia. Paremmalla mielin pääset kun etsit lapsesi kanssa sellaisen lällyladun jossa ei "oikeita" hiihtäjiä ole ollenkaan. Helpommin sanottu kuin tehty.

Niin ei sinne oikeen oo asiaa kyllä ku vaan niillä suksilla vaikka ei ladulle suoraankaan astuis.

Ei teillä oo siellä mitään lapsille suunnattua latua, jonkun koulun läheisyydessä vaikka? Sellasta missä ei olis paljon kunnon hiihtäjiä, enkä tarkota tätä pahalla.

Monesti kaupunkien nettisivuilla liikunta/vajaa-ajan alla on noita paikkoja

Oma malli on kyllä aina paras lapsille eli kun lasta opettaa hiihtämään, niin hiihtää myös itse ja kun luistelee, niin luistelee myös itse. Vai konttasitko kun opetit lastasi kävelemään, tuskin. Meillä täällä Hesassa on ainakin muutamia latuja, joissa saa kävellä latujen välissä, etsi sellainen paikka jostain, niin ei tule syyttäviä katseita.

Alkuperäinen kirjoittaja Mammaliini:
Kyllä jos on Lapsen kanssa, niin ei noi kiellot koske.

Kyllä muuten koskee. Ne kengät rikkoo se ladun ihan samalla tavalla ja kantaa hiekotushiekkaa ihan yhtä paljon, olipa sillä kävelijällä mukanaan lapsi taikka ei... Raivostuttavaa sakkia, jos miulta kysytään.

Voisiko sitä itse hiihtää perässä tai vieressä. Itse ainakin teen niin. Kyllä se valitettavasti on niin, että ladun pohja kärsii niistä jalan jäljistä. Ei ehkä pakkasella niin paljon, kun suvella, jolloin ladut tallotaan pilalle. Et valitettavasti ole ainut. Tietysti, jos selvästi siellä hangessa kävelet, se ei haittaa. Itse olen korvia myöten täynnä niitä, jotka talloo ladunpohjaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Okei... Sukset on siis saatava! Ei sinne varmaan kyllä uskalla sittenkään mennä, kun vauhti ei päätä huimaa.

Rohkeesti mukaan vaan, kyllä siellä muitenkin hitaita menijöitä. Hitaanpuoleisesti tuo mummosakkikin näyttää laduilla etenevän. Lisäks jos valitsette jonkin mahdollisimman helpon ladun niin ei pitäis tosissaan hiihtelijöitä juuri löytyä.

Siis näitä latujahan on meidän lähiö täynnä, mutta ilmeisesti ne on kaikki varattu näille himohiihtäjille. Mutta kiitti kaikille vastauksista!

Siis ladut on tarkoitettu hiihtäjille. Kävellen tuhoat vain ladun, jonka joku on sinne vartavasten tehnyt. Mikä ihme siinä on ettei tuota voi käsittää?

Olen huomannut saman. Eli hiihtäjät ovat jotain aivan uskomatonta kiukkupersesakkia. On se kumma, että lapsiperheillä ei ole mitään sijaa lähtee hiihtoladuille? Meidän pitäis vaan sisällä kyhnöttää? Meillä tässä lähipiirissä ei esim. ole mitään ulkoilupaikkoja eikä pulkkamäkiä lapsille, niin minä olen kävellyt ladulla ja lapset hiihtäneet. En siis kävele siinä tehdyllä ladulla vaan vieressä, mutta niitä hiihtäjiä jo ärsyttää pelkkä meidän läsnäolo varmaan. Ja ei todellakaan mulla ole vara ostaa suksia, olen yh opiskelija. Kirpparillakin sukset maksaa monta kymppiä. Et silleen, ja lapset tarvii sitä apua vielä hiihtämisessä kun ovat pieniä. Mutta ap jos joku tulee napisemaan, niin sano että sulla on yhtäläinen oikeus olla siellä ladulla ja käske löysentämään sitä hikinauhaa!

Okei... Sukset on siis saatava! Ei sinne varmaan kyllä uskalla sittenkään mennä, kun vauhti ei päätä huimaa.

Jos jonkun himohiihtäjän hermo ei kestä hitaasti etenevää lasta, on vain sen henkilön ongelma, ei sun. Kyllä jokainen täysipäinen tajuaa, että lapsi on lapsi ja ihan yhtä oikeutettu ulkoiluun kuin aikuisetkin. Ohittaminen on helppoa ja luistelutyylillä se sujuu vilauksessa.

Alkuperäinen kirjoittaja pimu:
En siis kävele siinä tehdyllä ladulla vaan vieressä, mutta niitä hiihtäjiä jo ärsyttää pelkkä meidän läsnäolo varmaan.

Siis onko joku sulle suoraan sanonut sulle jotain, vai kuvitteletko vain? Katseista ei pidä tehdä omia tulkintoja, koska suomalainen ilmeetön naama ei yleensä taivu niin selkeisiin ilmeisiin, että niistä voisi mitään varmaa päätellä.

Olen huomannut saman. Eli hiihtäjät ovat jotain aivan uskomatonta kiukkupersesakkia. On se kumma, että lapsiperheillä ei ole mitään sijaa lähtee hiihtoladuille? Meidän pitäis vaan sisällä kyhnöttää? Meillä tässä lähipiirissä ei esim. ole mitään ulkoilupaikkoja eikä pulkkamäkiä lapsille, niin minä olen kävellyt ladulla ja lapset hiihtäneet. En siis kävele siinä tehdyllä ladulla vaan vieressä, mutta niitä hiihtäjiä jo ärsyttää pelkkä meidän läsnäolo varmaan. Ja ei todellakaan mulla ole vara ostaa suksia, olen yh opiskelija. Kirpparillakin sukset maksaa monta kymppiä. Et silleen, ja lapset tarvii sitä apua vielä hiihtämisessä kun ovat pieniä. Mutta ap jos joku tulee napisemaan, niin sano että sulla on yhtäläinen oikeus olla siellä ladulla ja käske löysentämään sitä hikinauhaa!

Yleensä kanssahiihtäjät on vaan iloisia jos ladulla näkee lapsiakin (--> hiihtoharrastuksen tulevaisuus taattu), mutta kenkäkansaa siellä ei tarvita edellämainituista syistä. Itse ainakin hiihdän 5v:n kanssa eikä kukaan moiti päin vastoin ihastellaan kun poika menee jo niin kovaa vauhtia ja on innoissaan, ja kun mulla on itselläkin sukset jalassa niin ei ole mitään moitittavaakaan. Jos poika kaatuu ja latu menee vähän muusiksi, niin korjaan sen omilla suksillani, kengillä sitä ei voi tehdä, sen nyt jokainen varmaan tajuaa. Laita kaupan seinälle ilmoitus jossa tiedustelen ilmaisia suksia, niitä varmaan löytyy ihmisten kellareista.

No tuota, ei varmasti katsota vinoon hitaasti hiihtäviä. Kannustavia kommentteja meidän 2-vuotias taapero saanut kaikilta hiihtäjiltä ja jokaisen naamassa karehtii hymy, kun meidän tapin ohittavat. Lapsemme kyllä pysyy pystyssä ja etenee tavoitteellisesti ladulla, mutta vauhti ei tietenkään päätä huimaa. :D Sinne vaan mukaan.

Meidän kaupungissamme on ollut erilaisia aaratilanteita laduilla kävelijöiden vuoksi ja loppujen lopuksi meilläkin sitten laduilla kävely kiellettiin.

Alkuperäinen kirjoittaja palma:
En siis kävele siinä tehdyllä ladulla vaan vieressä, mutta niitä hiihtäjiä jo ärsyttää pelkkä meidän läsnäolo varmaan.

Siis onko joku sulle suoraan sanonut sulle jotain, vai kuvitteletko vain? Katseista ei pidä tehdä omia tulkintoja, koska suomalainen ilmeetön naama ei yleensä taivu niin selkeisiin ilmeisiin, että niistä voisi mitään varmaa päätellä.

Joo pari kertaa on huudettu, että "pois tieltä täältä tulee oikea hiihtäjä". sitten jotain jupinaa ja äkäisiä katseita.

Alkuperäinen kirjoittaja ........:
Onko ne hiihtäjät maksaneet sen ladun, pyh..

Kyllä vain, hiihtäjät ovat maksaneet ladun itselleen ja kävelijät ovat maksaneet jalkakäytävät itselleen. Kukin etsikööt omansa. Mitä enemmän kävelijöitä laduilla ravaa, sitä enemmän niiden latujen ylläpito maksaa...

Periaatteessa kaupungin/kunnan ylläpitämille laduille ei kävellen olisi asiaa, jos se kyltillä on kielletty.

Mutta en mä ihan ymmärrä, että jos siellä joku kävelee ladun vieressä pienen pätkän kun opettaa lasta hiihtämään, niin tartteeko siitä nyt niin kiskoa palkokasvi happirööriin. Tai voisko asiasta vaikka sitten vaan ystävällisesti mainita kyräilyn ja pahojen katseiden sijasta, ja opastaa vaikka johonkin parempaan paikkaan.

Olen huomannut saman. Eli hiihtäjät ovat jotain aivan uskomatonta kiukkupersesakkia.

On ne tässä meidän kylällä ainakin.
Muutama vuosi sitten oli kuulemma noussut hirveä haloo, kitinä ja juoruilut, kun naapurin emäntä oli ratsastanut kylän tätihiihtäjien ladut metsässä "ihan pilalle"...

Yhteistyössä