hihii taas tupakan hinta nousee

mikä siinä nyt niin hyvä on?
Jospa edes se hinnankorotus saa osan porukasta edes lopettamaan?

Tutkimus: Tupakka tappaa kaksi kolmesta polttajasta – kannattaa lopettaa tähän ikään mennessä

Tuoreen australialaistutkimuksen mukaan tupakointi ei vain vaaranna terveyttä. Se myös tappaa. (KUVA: Vilja Vehkaoja)

Julkaistu: 17.4.2015 9:30

Terveyshaitta

Sauhuttelu ei sovi pitkää ikää ja terveyttä tavoitteleville.
Kolmihenkisestä tupakkaringistä keskimäärin kaksi kuolee tupakoinnin seurauksena, kertoo australialaistutkimus. Lisäksi tutkimuksesta käy ilmi, että jokainen tupakoija kuolee kymmenen vuotta tupakoimattomia aikaisemmin.

Australian kansallisessa yliopistossa tehdyn jättitutkimuksen aineistona oli yli 200 000 yli 45-vuotiaan terveys- ja kuolleisuustiedot. Henkilöitä seurattiin neljän vuoden ajan. Tutkimus julkaistiin BMC Medicine -tiedejulkaisussa helmikuussa. Helsingin Sanomat uutisoi tutkimuksesta tänään.

Tupakointi kannattaa lopettaa viimeistään 45-vuotiaana, sillä lopettaneiden kuolleisuus väheni asteittain ajan kuluessa viimeisestä tumppauksesta lähes tupakoimattomien tasolle. Tutkimuksessa huomautetaan, että mitä aikaisemmin lopettaa, sitä enemmän kuolleisuus vähenee.

HS:n haastatteleman Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ylilääkärin Antero Heloman mukaan kukaan ei voi kuitenkaan ajatella tupakoivansa 45-vuotiaaksi ja sitten lopettavansa ilman haittavaikutuksia. Hän muistuttaa, ettei keuhkosyöpäriski pienene nopeasti, jos on polttanut 30 vuotta.

Lopettaminen kuitenkin kannattaa aina, sillä sydän- ja verisuonitautien riskit laskevat huomattavasti muutamassa vuodessa.

THL:n tietojen mukaan suomalaisista työikäisistä naisista 13 prosenttia ja miehistä 19 prosenttia tupakoi päivittäin. Vuoden 2013 tietojen mukaan 16-18-vuotiaista nuorista päivittäin tupakkatuotteita käyttäviä oli 17 prosenttia.

(Juttua on editoitu 17.4. klo 15.28. Ylilääkärin nimi on korjattu. Oikea nimi on Antero Heloma.)
IS
 
vierailija
THL:n tietojen mukaan suomalaisista työikäisistä naisista 13 prosenttia ja miehistä 19 prosenttia tupakoi päivittäin. Vuoden 2013 tietojen mukaan 16-18-vuotiaista nuorista päivittäin tupakkatuotteita käyttäviä oli 17 prosenttia.
IS
Kiinnostavat prosentit. Esim meillä töissä on 36 työntekijää, joista kolme EI polta. Ehkä tähän on syynä ikä: suurin osa työkavereistani on 18-26v. Meitä "vanhoja" on vain me kolme ja meistä ei kukaan polta.
 
Kiinnostavat prosentit. Esim meillä töissä on 36 työntekijää, joista kolme EI polta. Ehkä tähän on syynä ikä: suurin osa työkavereistani on 18-26v. Meitä "vanhoja" on vain me kolme ja meistä ei kukaan polta.
Tuo tupakoivien suuri määrä sun työpaikalla kyllä hämmästyttää, onkos kyseessä suuri vai pieni kaupunki, mihin mahtaa sijoittua itä-länsi -akselilla? Kuvittelenkohan vaan, että idässä poltettaisiin enemmän?
 
vierailija
Ei toi vaikuta kauheesti kun oon oikeestaan lopettanu. Mun tytöt käyttää nuuskaa ja se haju vaan röökissä on niin hirvee kun vaateet haisee. Se on ollu se syy lopettaa ja samaten hiukset haisee. Mut ei haise enää ja heitetiin vaatteet mitkä haisi pois. Ihan hyvä vaan et tulee hintaa lisää ja mun puolesta saa sellasten hintaa nostaa jotka on ihan turhaa. Tupakka ja alkoholi ja kirjat ja bensa ja autot ja junat ja korkkarit ja miesten kaiki tuotteet ja ainakin noi saa nostaa miten paljon ne haluaa.
 
vierailija
Tuo tupakoivien suuri määrä sun työpaikalla kyllä hämmästyttää, onkos kyseessä suuri vai pieni kaupunki, mihin mahtaa sijoittua itä-länsi -akselilla? Kuvittelenkohan vaan, että idässä poltettaisiin enemmän?
Minä kyllä enemmän epäilen ammatinvalintaa kuin asuinpaikkaa. Veikkaisin, että kyseessä on amis-duunariporukka, joka saa työhönsä tauon tupakalla käynnillä.Yksi tuttu aloitti aikoinaan tupakoinnin, kun töissä katsottiin pahalla, jos piti taukoa silloin kun muut oli tupakalla, rupesi sitten kulkemaan niiden muiden kanssa tupakoimassa o_O
 
vierailija
Minä kyllä enemmän epäilen ammatinvalintaa kuin asuinpaikkaa. Veikkaisin, että kyseessä on amis-duunariporukka, joka saa työhönsä tauon tupakalla käynnillä.Yksi tuttu aloitti aikoinaan tupakoinnin, kun töissä katsottiin pahalla, jos piti taukoa silloin kun muut oli tupakalla, rupesi sitten kulkemaan niiden muiden kanssa tupakoimassa o_O
Juu, tuo oli aika hullua. Hidasta itsemurhaa tekevien olisi pitänyt tehdä pitempää päivää.

Meilläkin aikoinaan, kun joku oli vetänyt röökinsä, niin tuli joku sisään ja jonka kanssa aloitettiin uusi kessu ja uudet jutut. Saattoi mennä 20 min/h kessutteluun ja tosi monta kertaa/pv

minä siis savuton aina
 
vierailija
Isoäiti pelkää retkahtavansa tupakkaan kun niin hihityttää. Omituista muuten että asia jotenkin naurattaa. Itse kun en polta niin ei koske omaa elämääni eikä hihitytäkkään.

T. Sairaanhoitaja
 
Tämä on Viron pyyntö Suomen hallitukselle, joka toteutettiin ennätysajassa. Syynä on, että suomalaisten viinanhakumatkat siirtyvät jatkossa Liettuaan. Virolle turvataan samat tulot Suomesta tupakkaturistien avulla.
Suomalaisia totutetaan hiljalleen muuttamaan maasta pois, muille Euroopan lähialueille. Näin maahanmuuttajille saadaan tilaa enemmän Suomesta. Tähtäimessä on, että mahdollisimman lyhyen ajan sisällä Suomesta tulee Euroopan suurin halpatuotantomaa.
Tätä lukiessa hymyilin mutta aloin sitten miettimään, että entä jos toi oliskin totta...joo ei kyllä hymyilyttäs enää.

En polta tupakkaa mutta jotenkin tässä hintojen nostamisessa ärsyttää se, että taashan tässä on takana mm. valtion taholta hyysäys kansaa kohtaan. Sitä paitsi joillekin, erityisesti vanhoille, miehille ja naisille se tupakka voi olla päivän ainoa ilo (joo onhan se surkeeta, jos niin on) ja muutenkin pienet eläkkeet ja sitten valtio vie senkin ilon heiltä...kun eihän tää hintojen nostaminen rikkaita päättäjiä kosketa yhtään.

Ei mua ainakaan naurata.
 
Mun elämää ei henkilökohtaisesti haittaa, koska en tupakoi. Mutta mä en lähtökohtaisesti ymmärrä sairaudelle nauramista ja siitä rankaisemista. Nikotiiniriippuvainen on sairas ja muu on paskapuhetta. Aikuisella ihmisellä pitäisi myös olla oikeus tappaa itsensä siihen sairauteen, mikäli hän ei omaa tarpeeksi motivaatiota parantua.

Siksipä on aivan turha nostaa sen 58v Ylöjärveläisen sairaseläkkeellä olevan Martin tupakka-askin hintaa. Se mitä sillä saadaan aidosti aikaiseksi on, että Martilla on entistä vähemmän rahaa ostaa leipää, juustoa ja ölyjä talveksi lämmitykseen. Ehkä Martin sitten pitää talveksi sulkea myös olohuone sen yhden makuuhuoneen lisäksi, että säästää öljylämmityksessä sen pakollisen.

Taas vain vihreässä kuplassaan elävä kalliolainen rastatukkafeministihippi on niin idiootti, ettei ymmärrä näitä elämän faktoja. Tupakoinnin aloittamista pitää estää kaikin keinoin. Mutta vanhojen sairaiden rankaiseminen on ihan sama kuin nostaisi parkinsonintaudin lääkkeiden hintaa ja naureskelisi sivussa.
No huh. Mitä varten se Martti onkaan sairaseläkkeellä? Harvaa tautia se tupakointi auttaa..

Askin hinta nousi vissiin euron? Eli 5 senttiä per tupakka. Ja nyt Martilla ei ole leipää?
 
vierailija
Oon saanut tarpeeksi kiusaa, kun tupakoitsijat ei kunnioita muita. Poltetaan lähellä muita ja sotketaan joka paikka.

Nostetaan ruuan hinta vain läskeille!? Oon kylläsyny ku oon saanu tarpeeks kiusaa kun läski ei kunnioita muita, vaan vie kaksi penkkiä, haisee ja näyttää usein kamalalta.

Miksi heitä ei sitten kannusteta pois tästä epäterveellisestä rumasta tavasta nostamalla niiden ruokien hinnat pilviin ettei ois varaa olla epäterveellisesti läski?
 
Nostetaan ruuan hinta vain läskeille!? Oon kylläsyny ku oon saanu tarpeeks kiusaa kun läski ei kunnioita muita, vaan vie kaksi penkkiä, haisee ja näyttää usein kamalalta.

Miksi heitä ei sitten kannusteta pois tästä epäterveellisestä rumasta tavasta nostamalla niiden ruokien hinnat pilviin ettei ois varaa olla epäterveellisesti läski?

Tuohon ekaan osioon en yhdy mutta jälkimmäiseen kyllä. Sokerille satakertainen haittavero ja muunnelluille, kovetetuille rasvoille täyskielto ja limut, sipsit, namut ja muut herkut ainakin kymmenkertaiselle hinnalle.

Kaikille. Myös laihoille.
 
vierailija
Jospa edes se hinnankorotus saa osan porukasta edes lopettamaan?

Tutkimus: Tupakka tappaa kaksi kolmesta polttajasta – kannattaa lopettaa tähän ikään mennessä

Tuoreen australialaistutkimuksen mukaan tupakointi ei vain vaaranna terveyttä. Se myös tappaa. (KUVA: Vilja Vehkaoja)

Julkaistu: 17.4.2015 9:30

Terveyshaitta

Sauhuttelu ei sovi pitkää ikää ja terveyttä tavoitteleville.
Kolmihenkisestä tupakkaringistä keskimäärin kaksi kuolee tupakoinnin seurauksena, kertoo australialaistutkimus. Lisäksi tutkimuksesta käy ilmi, että jokainen tupakoija kuolee kymmenen vuotta tupakoimattomia aikaisemmin.

Australian kansallisessa yliopistossa tehdyn jättitutkimuksen aineistona oli yli 200 000 yli 45-vuotiaan terveys- ja kuolleisuustiedot. Henkilöitä seurattiin neljän vuoden ajan. Tutkimus julkaistiin BMC Medicine -tiedejulkaisussa helmikuussa. Helsingin Sanomat uutisoi tutkimuksesta tänään.

Tupakointi kannattaa lopettaa viimeistään 45-vuotiaana, sillä lopettaneiden kuolleisuus väheni asteittain ajan kuluessa viimeisestä tumppauksesta lähes tupakoimattomien tasolle. Tutkimuksessa huomautetaan, että mitä aikaisemmin lopettaa, sitä enemmän kuolleisuus vähenee.

HS:n haastatteleman Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ylilääkärin Antero Heloman mukaan kukaan ei voi kuitenkaan ajatella tupakoivansa 45-vuotiaaksi ja sitten lopettavansa ilman haittavaikutuksia. Hän muistuttaa, ettei keuhkosyöpäriski pienene nopeasti, jos on polttanut 30 vuotta.

Lopettaminen kuitenkin kannattaa aina, sillä sydän- ja verisuonitautien riskit laskevat huomattavasti muutamassa vuodessa.

THL:n tietojen mukaan suomalaisista työikäisistä naisista 13 prosenttia ja miehistä 19 prosenttia tupakoi päivittäin. Vuoden 2013 tietojen mukaan 16-18-vuotiaista nuorista päivittäin tupakkatuotteita käyttäviä oli 17 prosenttia.

(Juttua on editoitu 17.4. klo 15.28. Ylilääkärin nimi on korjattu. Oikea nimi on Antero Heloma.)
IS
 

Yhteistyössä