hienot vaatteet hävettää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja liika kaikkea
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

liika kaikkea

Vieras
Poikamme 1v5kk on molemmin puolin ensimmäinen lapsenlapsi suvussa. Isovanhemmat ovat hurahataneet ihan täysin ja vaatetta ja tavaraa on tullut ovista ja ikkunoista jo vauvauutisesta lähtien. Ok, olihan se kivaa aluksi kun vauva sai kaikenlaista, mutta nyt vaatekaapit pursuavat ja lelulaatikossa on puolet romppeesta leikkimättä. Kannatan kierrätysajattelua, mutta eipä ole tarvinnut kovinkaan montaa kertaa kirppiksiltä vaatteita katsella, saati itse ostaa mitään uutta pojalle. Kaikki kannetaan valmiiksi kotiin ja ihan hyvällä maulla on suurin osa vaatteista valittu. Kaikki vaatteet on uusia, osa kalliita merkkivaatteita, ulkopuvuissa ja kengissäkin on mistä valita nyt talvella. Monet vaatteet ovat jääneet lähes pitämättöminä pieneksi, kun on ollut niin paljon mitä laittaa päälle. Olen sanonut isovanhemmille nätisti ja joskus jo vähän rumastikin, että älkää tuoko niin paljoa sitä vaatetta ja tavaraa. Eivät ole uskoneet edes suoria kieltoja. Pitäähän nyt pojalla olla!

Nyt joku miettii jo korvat punottaen, että mitäs valitat. Sitäpä vaan, kun oikeasti hävettää joskus ihan tosissaan kulkea lapsen kanssa muskarissa, kavereiden luona ja leikkipuistossa. Olen kuullut monesti tosi ilkeitä kommentteja siitä, kuinka pojalla taitaa olla TAAS uusi vaate päällä. On paikkoja joihin koitan kaivaa jotain virttynyttä ja moneen kertaan samassa paikassa pidettyä lapsen päälle, ettei tarvitse kuunnella sitä ilkeilyä melkein tuntemattomiltakin äideiltä, jotka ovat seuranneet ilmeisesti mitä kenenkin lapsella on päällä. Piilotan aina pojan uusimmat lelut, kun kaverit tulevat meille lapsineen. En vaan jaksa enää huomautuksia tavaran määrästä ja miten poika hemmotellaan pilalle. Saan aina osakseni tosi outoja katseita, kun erehdyn puhumaan tilanteesta, joka vaivaa ja haittaa elämääni välillä kovastikin. Jotenkin käsittämätöntä tämä kateuden (?) määrä johon olen törmännyt. Onko kellään muulla vastaavaa? Vai pitäisikö se vaan nokka pystyssä kulkea kommenteista välittämättä ja poika aina yköset päällä leluvuoren keskellä?

Heh, ihme ihmisiä maa päällään kantaa :) Siis tarkoitan näitä jotka jaksavat seurata ja mainita sittä, mitä vaatetta kulloinkin on lapsella päällä... Onneksi en ole itse sellaisiin törmännyt! Ehkä en ole ehtinyt vielä tarpeeksi mammakahviloissa pyörimään...

Mun mielestä puet vaan lapsellesi päälle ne kivat vaatteet mitä haluat! Ja saathan sitä kierrätysajattelua sitten käytettyä kun myyt hyväkuntoiset vanhat vaatteet ja lelut kirpputorilla eteenpäin...

Suurin ""ongelma"" (siis mitä itse pitäisin vastaavassa tilanteessa ongelmana) on tuossa se, että lahjan antajat eivät ota pyyntöjäsi kuuleviin korviinsa. Mutta muutenhan on kiva, että lapsi saa vaatetta!

Meillä myös tuli alussa lahjaa ja vaatetta ""kiitettävästi"", mutta nyt on tahti vähentynyt...ja olen jopa itse päässyt lastenvaatteita ostelemaan :)

Enpä osaa sen rakentavammin tähän kommentoida.

No eipä kuulosta tuo tilanne kovin hauskalta. Toki on kivaa saada uusia vaatteita ja muuta tavaraa, mutta rajansa tietty kaikella. Ihmettelen suuresti sitä, miksi isovanhemmat eivät ole kuunnelleet kieltojasi. Ymmärtäähän sen tietty, että ovat ekasta lapsenlapsesta ihan huumassa, mutta silti...

Tuossa tilanteessa tekisin itse niin, että laittaisin reilusti ylimääräiset vaatteet/lelut vaan odottamaan aikoja parempia (mahdollista seuraavaa lasta varten) tai lahjoittaisin suosiolla esim. jollekin tutulle, jolla on vaatteista tarvetta tai sitten vaan kirpparille tms. Eihän kukaan niitä pakota kaikkia käyttämään, vaikka niitä tuleekin koko ajan lisää. Ja jos isovanhemmilta tulee kyselyjä, että miksi sitä vaatetta tai tuota lelua ei ole kuvioissa, voit ihan hyvällä omallatunnolla sanoa, että olet yrittänyt sanoa ja sanonutkin, että liika on liikaa. Luulisi sitten jo ymmärtävän tilanteen, toivotaan ainakin niin.

Toivottavasti tilanne selviää ja saat viettää kivoja hetkiä vauvan ja yhteisten harrastustenne parissa!

minä itse rakastan hiplailla vauvan vaatteita ja aina tarttuu kasa vaatteita mukaan kun menen kaupungille tai vaan vaikka prismaan. Käyn paljon pienissä lasten vaateliikkeissä ihastelemassa että mitä sitä tällä kertaa ostais. Ei minulle kyllä kukaan ole koskaan sanonut että taas on uusi vaate tai mitään vastaavaa, päin vastoin- kehuvat vaatetta ja kysyvät mistä ostit?paljon maksoi? täytyyhän sitä lapsella olla mistä valita! -tai äidillä! näytäppä niille kateellisille vaan pitkää nenää ja laita päälle vaikka joka päivä uusi vaate jos niitä riittää.

No eihän noin pieni lapsi välitä hevon kukkua, mitä hänellä on päällä, kunhan vaan on tarpeeksi lämmin ja puhdasta tietty. Aikuisethan niitä vaatteita katsoo, mikä näyttäisi söpöltä jne. Mutta entäs se käytännöllisyys? Eikö se ole kaiken a ja o? Itseä välillä ottaa päähän, kun jo ihan pikkulapset puetaan ""pikkuaikuisiksi"" kaiken maailman hömpötyksillä... Mutta kuten on jo todettu, kukin tavallaan ja mitä se toiselta on pois, jos toiset pukee lapsensa siten kun pukee.

Alkuperäiselle samaa olisin ehdottanut kuin nimim. Lilli.

No voi herranene aika! Onpas sulla pienet ongelmat. Olisit kiitollinen kun saat lahjaksi vaatteita ja leluja eikä tartee itte ostaa kakkea! Jos et halua niitä pitää tai kaapit pursuaa jo ennestään, mitäs valitat, vie ne kirpparille tai anna lahjaksi muille tai jopa anna ilmaiseksi kirkolle, Punaiselle Ristille ym.

ja taas hyi olkoon kun on äidit katkeria ja kateellisia.yök!!!kyllä ihmisellä saa olla ongelmia toisilla pieniä toisilla suuria.mutta jokaiselle oma ongelma on ONGELMA..
jos ap kaapit tursuaa tavaraa niin sun tekstisi katkeruutta.

Minä voin myöntää olevani kateellinen perheille kenellä on antaa lapselle kaikkea (en ole materialisti,silti).En siitä nyt kuitenkaan tuollaista ilkeilyä olisi keksinyt aloittaa..?
Ei tarvitsisi miettiä raha-asioita,kun muut ostaisivat kaiken. Aivan kuten joku sanoi, vaatteet ja lelut joita ette käytä voitte myydä tai lahjoittaa? Niin, tai lähettää meille :D

Toivon, että ongelmasi ratkeaa suuntaan tai toiseen.

mä ainakin uskon että sinä annat lapselle kaikkea kun rakastat sitä ja hoidat ja hellit:)

eihän ne pienet tavaran päälle vielä ymmärrä.itse shoppailu intoilijana ostan vauvalle vaatteita joskus jotain leluja.mutta omaksi silmän ilokseni niitä ostelen.(varsinkin kun vähän aikaa sitten olin niin paksu ettei mikään itseni päällä olisi simäilo ollut:)

olen ainakin vienyt uffin keräyslaatikkoon kaikkia vaatteita mitä meillä ei ole käytetty.

Hei!

Voisithan sie kokeilla, jos lahjomis ja antamisvimmassaan perustaisivat rahaston tai pankkitilin, minne kartuttaisivat pojan isoksikasvamista varten mopo tms. opiskelurahaa?!

Jos tuntuu, että tavar pursuu korvista ulos, pistä osaa vaivihkaa kiertoon myymällä tai lahjoittamalla. Onhan noita taaperokassikeräyksiä ja varmasti ostohaluisia henkilöitä. Voithan saadut rahat itse sijoittaa pojan tulevaisuuden hyväksi.

Kateelliset ihmiset hiiteen. Toisilla on, ja soisin sinun nauttivan kivoista vaatteista ja leluista ilman kateudun myrkyttämää ilmapiiriä :)

:D Hei kiitos kivoista viesteistä. Hiukasen epäilin, et täältäkin saattaa ropista samaa myrkkyä niskaan kuin kavereilta. Vaan osaa tämä palsta aina yllättää!

Ymmärrän toki, että jos lapseni huone näyttää lelukaupalta ja ulos lähtiessä pojalla on kalliimmat kamppeet päällä kuin itselläni, naulakkoonkin jää vielä samanmoiset ulkovehkeet roikkumaan, niin kai se alkaa kavereilta kommentteja irrottamaan. Kurjinta tässä on ollut se, että mulle kommentoidaan, niinku olisin itse jotenkin syypää tilanteeseen. Pienet ne kai on murheet...

Kuten joku ehdottelikin, niin meinasin säästää kivoimmat vaatteet ja lelut toiselle lapsellemme (tosin pelkään jo nyt, et sama tavararyöppy alkaa alusta, varsinkin jos toinen on tyttö). Osan olenkin jo lahjoittanut vauvaa odottavalle kaverille. Heräsipä tässä vastauksianne lukiessa ajatus, että kun oma lapsiluku on täysi, niin myyn koko tavaravuoren kirppiksellä ja laitan rahat lapsilleni jemmaan. Sitä odotellessa vissiin vaan mannekiinitaaperoa maailmaan tutustuttamaan kommenteista välittämättä.

Leluista kannattaa osa laittaa vaikka laatikkoon vinttiin tms, ja ottaa esiin sitten huonona päivänä, kun kaikki entiset lelut on ihan tylsiä. Vaihdossa taas ""vanhat"" lelut vinttiin ja parin kuukauden päästä ovat kuin uuusia!

tekisin kuten elina noiden lelujen kanssa. vaatteita voisin antaa lahjaksi eteenpäin( vaikka lahjojahan ei sais antaa lahjaksi, näin joku kerran sanoi). ja osan vaikka säästää sille kakkoselle. ei sitä koskaan tiedä vaikka samaa ryöppyä tavaroiden ja lelujen kanssa tulekkaan ;) ja osan ihan suosiolla myydä pois.

tässä vaan on sellainen juttu,että jso nyt lapsi saa kaikkea ja sitten kun on sen ikäinen että osaa vaatia ja haluta ja sit taas ostetaan, siinäpä sulle sit uusi ongelma. ""lapsi joka saa kaiken minkä haluaa"" nämä lapset sitten ei oo niistä mukavimmasta päästä esim. kouluiässä ( kokemusta on).( ei toki kaikki,en mee yleistämään,mutta aika usein niin käy.

Ja todella inhottavaa kun isovanhemmat eivät kuuntele sinua tässä asiassa, saisivat toki kunnioittaa toivettasi.

mulla taas on vähän vastaava ongelma, nyt juuri meneillään olevia vaatteita kaapit tursuaa eikä keritä kaikkia käyttämään,mutta ne on jo kertaalleen käytettyjä( eli ei niin paha). ilmoitin kaikille tutuille ja ystäville,että nyt tän hetkisiä vaatteita ei saa sit meille ostaa eikä tuoda. ja että katotaan sit seuraavaa kokoa jos ihan pakko ostaa jotain vaatetta.
Ja tätä toivetta ovat kaikki kunnioittaneet.
ja tiedän että tulen saamaan lapsen kummitädiltä taas heiltä pieneki jääneitä,joten eipä tarvii ostella.
saa sitä rahaa sitten myöhemmin upotettua noihin vaatteisiin. kun justiinsa noi 120-140 cm vaatteet on kaikkein kuluvimpia,että niitä ei paljoa käytettynä löydy.ainakaan ulkovaatteet.

koitappa kestää!!!

Yhteistyössä