Hieman alle 5 vuotiaiden lasten (poikien) taidot

• Viestiketjun aloittaja "Kyselijä"
  • Ensimmäinen viesti
"Kyselijä"
Kuinkas moni vähän alle 5 -vuotias poika osaa jo kirjoittaa hyvin oman nimensä tai osaako muita kirjaimia tai pitäisikö edes osata vielä? Entä tunnistavatko aina oman nimensä kirjoitettuna ilman pientä apua? Jaksavatko keskityyä tekemään jotain pikkutarkkaa askartelua vaikka ympärillä on kova hälinä tai tarvitsevatko vielä rauhaa ympärilleen, jotta osaavat keskittyä? Ovatko muuten kovin omatoimisia?

"vieras"
meillä 5v.
- osaa kirjoittaa nimensä.
- tunnistaa kirjoitettuja sanoja
- pukee itsensä
- ajaa ilman apupyöriä
- oppi juuri uimaan ilman kellukkeita
- pystyy keskittymään ihan hyvin. paremmmin kun on rauhallista.

A.P.
Olen sii kiinnostunut sekä tyttöjen ja poikien kehityksestä, mutta erityisesti poikien, sillä itselläni on poika ja pojathan ovat yleensä hieman tyttöjä jäljessä tällaisissa asioissa :)

A.P.
[QUOTE="vieras";22556056]meillä 5v.
- osaa kirjoittaa nimensä.
- tunnistaa kirjoitettuja sanoja
- pukee itsensä
- ajaa ilman apupyöriä
- oppi juuri uimaan ilman kellukkeita
- pystyy keskittymään ihan hyvin. paremmmin kun on rauhallista.[/QUOTE]

Teillä on jo täyttänyt 5 vuotta? Kuinka kauan sitten, onko tyttö tai poika?

meillä syyskuussa 5-vee täyttäny poika ja on osannu oman nimen kirjottaa jo ainaki vuoden ja kaikki kirjaimet on kans osannu pitkään, 3-veenä oli jo iso osa hallussa. on myös jaksanu keskittyä omiin hommiin vaikka olisikin hälinää. omatoiminen on ja nyt vähän aikaa sitten oppi myös lukemaan.

jklsaö
Meillä 4v8kk tyttö. On osannut kirjottaa oman nimensä jo puoli vuotta. Tunnistaa oman nimensä muun tekstin joukosta ja osaa muutamia kirjaimia oman nimen lisäksi. Osaa kirjottaa "ilona" ja "ilo" Kovasti on kiinnostunut kirjaimista ja kirjoittamisesta. Jaksaa keskittyä vaikka hälinää..kerhossa esimerkiksi hyvin pysyy paikallaan askartelussa, ohjaajat näin sanoneet..kuin myös hartaushetkissä jne. Meillä on todella omatoiminen.Vessakäynnit hoidetaan täysin itse, samoin pukeminen. Vetoketju opittu muutama kk sitten laittamaan kiinni, kengän nauhoja ei ole vielä opetettu. Opetetaan kesällä. Ottaa tuolin avulla jääkapista itse leivät ja voin ja voitelee sen myös itse.

"kolina"
Meilläkin syyskuussa 5v täyttänyt poika.
- on osannut kirjoittaa nimensä 3-vuotiaasta, tunnistaa kirjaimet, helppoja sanoja osaa kirjoittaa itse, mutta lukea ei osaa
- jaksaa keskittyä, vaikka ympärillä olisi hälinääkin. On hyvä piirtämään, värittämään, tekemään Hama-helmillä ja jaksaa hyvinkin tehdä asiat alusta loppuun saakka
- ei aja ilman apupyöriä (ei kuulemma halua opetellakaan), ei osaa uida (voitti vanhaa perua olevan hukkumispelkonsa vasta loppukesästä), mutta tekee kärrynpyöriä ja puolivoltteja
- tosi taitava luistelemaan
- melko lailla omatoiminen.

mitämuutavielä
Meidän poika täytti just 4v:
-osaa kirjoittaa nimensä
-tunnistaa oman nimen kirjoitettuna
-tunnistaa useimpia kirjaimia, ei kaikkia, ei tunnista muita sanoja kun oman nimensä
-tunnistaa numerot, osaa laskea 20 asti, osaa laskea helppoja yhteenlaskuja (2+2)
-tunnistaa muodot (kolmio, ympyrä jne)
-ei osaa ajaa ilman apupyöriä eikä uida ilman kellukkeita
-jaksaa keskittyä vaikka mitä hälinää olisi, piirtää ja maalaa, tekee tehtäväkirjasta tehtäviä (yhdistä pisteet, tunnista kuvista erot, montako kolmiota jne)

kkkkkk
Meillä 4,5 v osaa kaikki kirjaimet, tunnistaa tuttuja sanoja, osaa kirjoittaa lyhyitä ja helppoja sanoja, laskee pieniä numeroita yhteen, esim. 3+3+4.

Ei osaa ajaa ilman apupyöriä eikä uida ilman kellukkeita

meillä
toukokuussa 5v täyttävä poika ei osaa kirjoittaa nimeään eikä muita kirjaimia. ei tunnistanimeään ilman apua. ei keskity jos hälyä/jos ei kiinnosta.
ei 5v:n vielä tarvitse osata ko. taitoja. esim. kirjaimia opetellaan eskarissa ja siellä ensimmäisiä tavoitteita on tunnistaa oma nimensä.

vst
Meidän 4,5-vuotias poika on osannut kirjoittaa nimensä 2,5-vuotiasta. Nyt menee jo kokonaisia sanoja. Lukee myös (ulkomuistista?) mielestäni tuon ikäiseksi hyvin. Yksinkertaisiin kirjoihin ei tarvita äitiä tai isää enää ollenkaan. Laskee 20:een ja osaa yksinkertaisia laskutehtäviä. On kiinnostunut muistakin kielistä, kuten ruotsista ja englannista.

Ei osaa pyöräillä ilman apupyöriä tai uida. Ei ole mikään taitava pallonkäsittelijä tms. Mutta osaa käyttää esim. tietokonetta ja ps2:sta taitavasti.

Keskittymiskyky on hyvä ja kaikki tekeminen todella pikkutarkkaa, vähän liiankin.

Mulla 5 v 2 kk tyttö joka

- osaa kyllä kirjoittaa nimensä ja tunnistaa sen helposti (mun mielestä oppi tämän jo 3-vuotiaana??)
- viimeistään 4-v:nä osasi kaikki kirjaimet
- 4-v oppi kirjoittamaan muutakin, ei vielä lauseita mutta sanoja
- 4 v oppi lukemaan sanoja kirjain kirjamelta, lyhempiä yhdistää sanoiksi
- pukee itsensä ok, ei tarvi paljoa apuja kuin extra-vaikeissa vaatteissa tai jos vetskari on selässä
- taitava näpertylyssä ja askartelussa
- käy itse vessassa mutta kakan vielä pyyhin tai oikeastaan opetan käyttämään bideetä ja itse pyyhkii sen jälkeen. Osaa kyllä pyyhkiä, mutta saattaa jäädä jäämiä kutittamaan.
- päiväkodin mukaan tosi hyvä piirtäjä ikäisekseen, yksityiskohtia ja muutenkin
- osaa laskea 20 ja osaa laskea yhteen helppoja laskuja
- apupyörät on vielä
- osaa liukua vedessä laudasta pitäen pitkän matkan (lastenaltaan päästäpäähän) ja potkii jaloilla, muttei vielä ui
- osaa luistella hyvin
- keskittyy ihan hyvin mutta toki paremmin jos ei oo ympärillä häslinkiä

"A.P"
Alkuperäinen kirjoittaja meillä;22557443:
toukokuussa 5v täyttävä poika ei osaa kirjoittaa nimeään eikä muita kirjaimia. ei tunnistanimeään ilman apua. ei keskity jos hälyä/jos ei kiinnosta.
ei 5v:n vielä tarvitse osata ko. taitoja. esim. kirjaimia opetellaan eskarissa ja siellä ensimmäisiä tavoitteita on tunnistaa oma nimensä.
Tämä alkoi jo kuulostaa minulle tutummalta, ihan omalta pojaltani, josta olen miettinyt, että onko muka kovin epänormaali, kun nuo eivät vielä ilman apua suju :)

vst
[QUOTE="A.P";22557494]Tämä alkoi jo kuulostaa minulle tutummalta, ihan omalta pojaltani, josta olen miettinyt, että onko muka kovin epänormaali, kun nuo eivät vielä ilman apua suju :)[/QUOTE]

Ei ole epänormaalia yhtään :) Luulen, että tällaiseen ketjuun kirjoittavat helpommin ne äidit, joiden lapset ovat osaavia.

[QUOTE="A.P";22557494]Tämä alkoi jo kuulostaa minulle tutummalta, ihan omalta pojaltani, josta olen miettinyt, että onko muka kovin epänormaali, kun nuo eivät vielä ilman apua suju :)[/QUOTE]

Kovin suuria eroja lapsissa on, katselin syksyllä päiväkodissa tytön ryhmän (5-6-vuotiaiden) askarteluja ja piirroksia. Osalla ei oltu edes leikattu "oikein", osalla tosi monimutkaista askartelua jo. Osan piirrokset ovat aika epäselviä, ympyräsuttua josta ei näe mikä on aihe, osalla jo näkee. Kaikki nuo kuitenkin "normaaleja"lapsia..

ed.

ihan normaalia. ja samanlaisia on suurin osa pojan kavereista. meillä myös eskari-ikäinen ja tosiaan hänellä tavoitteina noita asioita ollut. toki käyvät jo pk:ssa esim. kirjaimia ja kirjoittavat "itse" nimensä (harjoittelevat), mutta ei sitä mitenkään pitäisi osata. joku osaa ja joku ei.

"mahtisonnitar"
meijän 4v6kk poika osaa kirjoittaa nimensä vain mallista, ilman ei. Kirjaimia ei osaa, osaa laskea 10neen, piirtäminen on aika heikkoa(neuvolastakin sanoivat, että pitäis treenailla sitä enemmän), keskittyä jaksaa hyvin vaikka olisi muitakin ihmisiä, on rauhallista sorttia. ilman apupyöriä ei osaa ajaa, ei osaa uida... en oo mitenkään huolissaan pojan kehityksestä, oppii, kun on valmis. enemmänki tykkkää leikkiä, kun kirjotella ja piirrellä. on muutenki vauvana ryömimisen, istumisen, kävelemisen, puheen ym, myöhemmin, kuin moni muu. mutta normaalilta tuo poju vaikuttaa.

"A.P"
ihan normaalia. ja samanlaisia on suurin osa pojan kavereista. meillä myös eskari-ikäinen ja tosiaan hänellä tavoitteina noita asioita ollut. toki käyvät jo pk:ssa esim. kirjaimia ja kirjoittavat "itse" nimensä (harjoittelevat), mutta ei sitä mitenkään pitäisi osata. joku osaa ja joku ei.
Meille taas on tullut päiväkodilta negatiivista palautetta, kun tunnistaa kyllä oman nimensä, mutta aina haluaa tarkistaa aikuisilta, että meni oikein, eikä kirjoita nimeään kuin mallista, eikä silloinkaan ole siitä oikeasti kiinnostunut...

"Daizu"
Meillä 4v 10kk tyttö.
Ei osaa ajaa polkupyörällä, eikä ole koskaan luistellut. Uidakaan ei osaa.
Noin kuukausi sitten oppi kirjoittamaan oman nimensä ja tunnistaa kirjaimia, mutta kaikki S-kirjaimella alkavat ovat Sofioita ja H-kirjaimella alkavat sanat on Hannoja. Numerot osaa 8 asti.
Keskittyminen on täysin nollassa... Ja onkin perheneuvolassa asiakkaana keskittymisensä takia.
Hymynaaman osaa piirtää ja ihmiset ovat palloja, jossa on kasvot ja siitä pallosta lähtee kädet sekä jalat.

"vieras"
Ei 5 vuotiaalla ole vielä mitään kiirettä osata noita kaikkia taitoja. Omani oppi lukemaan 4 ja heti sitten alkoi myös kirjoitella, keskittyi asioihin jos tykkäsi niistä, mutta jos ei tykännyt niin ei myöskään jaksanut keskittyä. Se että osaa liikaa oli syy kaikenmaailman tutkimuksiin, ja niissä rampataan edelleen. Oletetaan että jos kognitiiviset taidot on ikäistään kehittyneemmät niin pitäisi olla muutenkin sitten muita edellä.

Yhteistyössä