Hidas kävelemään oppiminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ensiaskeleita odottaessa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meidän kuopus (tyttö) lähti kävelemään 1v7kk ikäisenä. Sitä ennen oli jo jonkin aikaa kävelly tukea pitkin, mutta kaikenlainen liikkeellelähteminen tuli hänen kohdallaan paljon myöhmmin kuin muilla.
Eikä tietenkään mitään vikaa ollut, neuvola lähetti fysioterapiaan mutta se oli vain tarkastuskäynti. Tyttö ei yksinkertaisesti uskaltanut lähteä kävelemään, joten hänenn kohdallaan oli kyse ihan rohkeudesta.
Sillä kerralla, kun otti ensiaskeleensa, ne tapahtuivat vahingossa koska hän yritti jalallaan potkia ilmapalloa eteenpäin ja lähti huomaamattaan sen perään! Ja kun huomasi pysyvänsäkin pystyssä niin voi sitä riemua.

lapsi 1v 3 kk ja varvastaa todella reippaasti "kävellessä". Kuitenkin seisoo tasajaloin useinkin, mutta kävelemisessa jalkaterä oikein ballerina-asennossa. Haluaa usein kävelytettävän, uskoisin että oikeasti voisi kävellä jo itsekin koska ei juurikaan tue kävelyttäjän käsiin. Kuitenkin jos päästää irti vaikka toisesta kädestä (siis kävelyttäjä) niin lapsi alkaa kitistä ja heittäytyy maahan. Kuinka häntä osaisi rohkaista kävelemään ilman tukea, tai lähinnä onko haittaa kävelyttämisestä? Jos ei lähtisi kävelyttämään niin olisiko hänen helpompi tajuta että voi kävellä ilman tukeakin? Työntää taaperokärryä innoissaan. Neuvolasta sanottiin että katsellaan syksyllä puoltoistavuotisneuvolassa, jos vielä varvastaa eikä kävele itse. En uskokkaan että mitään toiminnallista häiriöö jaloissa on, että olisi pohjelihas liian kireä tms. juuri siksi kun kuitenkin seisoskelee tasajaloin. Ei myöskään seiso paikallaan ilman tukea kuin viitisen sekuntia ja harvoin.

Hei, tulin pitkästä aikaa käymään tällä palstalla ja huomasin että tämä ikivanha aloitukseni oli taas etusivulla. Meidän tyttö ei koskaan oppinut kävelemään, eikä opi. Hänellä diagnosoitiin harvinainen lihassairaus, johon kuuluu käsien ja jalkojen heikkous siinä määrin, että käveleminen ilman tukea ei koskaan tule onnistumaan. Eli vika ei ollut huonossa kasvatuksessa, tupakoinnissa eikä edes tytön hitaudessa vaan ihan geenitasolla. Valitettavasti. Alkushokista toivuttuamme elämme elämäämme nyt näin. Terveestä kymmenen pisteen tytyöstä tulikin "erityislapsi".

Jos äiti tuntee syyllisyyttä niin ei aina silti ole kukaan syyllistänyt.

Ja se on lapselta pois jos vanhemmat ei uskalla ottaa selvää totuudesta. Siis jos vaan hoetaan että no on se kolme mutta ei se vielä puhu tai on jo kaks eikä kävele. Silloin pitää uskaltaa mennä asiantuntijoiden pakeille ja alkaa selvittää missä mennään.

Taustalla voi olla vaikka mitä - esim. mun kaverin lapsella on ollut vissiin kaksi vuotta korvatulehdus, ei kamalan kipeä mutta vaikuttaa kuuloon. Selvisi kun viimein menivät puheen viivästymisen takia kunnolla tutkimuksiin. NYT kaikki on selvää meille sivullisillekin, mutta ei me kukaan tajuttu miksi tyttö ilmeilee niin paljon muttei puhu. Aivan - tyttö luki huulilta ja matki liikkeitä, muttei osannut äänteitä. Nyt etenee kovaa vauhtia, kun on lääkkeillä saatu mitkä lie limat ja turvotukset pois korvista.

Ja kävely... yhdellä kaverilla ei tyttö lähtenyt liikkeelle seisten, vaikka oli yli 1,5 v. 2-v synttäreilläkään ei vielä. Arvatkaa mikä syy. Ikäisekseen tosi vahvasti likinäköinen eli kun sai lasit niin alkoi lyyti kirjoittaa. Siinäkin oli sitten myöhemmin niitä merkkejä mutta eihän me tajuttu että se näkönsä takia liimautui telkkariin ja nysväsi kaikki piirustukset ja muovailut nokka kiinni paperissa/pöydässä. Kun osa lapsista (ainakin mun poitsu) tykkää muuten vaan olla ihan telkkarin lähellä jos annetaan.

Vaihtelua lapsissa on, eikä kaikkien tarvii olla niitä supernopeita, ei tietenkään. Mutta kannattaa myös rohkeasti selvittää asiantuntijoiden kanssa asioita mieluummin liian aikaisin kuin liian myöhään. Monesti asiantuntijat tarvii kuitenkin seurantajakson ja silloin on hyvä että on ajoissa se eka kontrolli. Siis jos vaikka varvistaa, niin kun fysioterapeutti on kurkannu jalkaterää ja muuta kroppaa jo vaikka 1,5 v niin siihen voidaan verrata sitten 2-vuotiaana.

Mutta ymmärrän että ihmetyttää jos kysellään. Mut sit välillä on vaan itse hoomoilasena... meidän poika on heittänyt ilman mitään treenauksia kuperkeikan jo vähän yli vuoden ikäisenä (en tiiä onko aikainen tai myöhäinen yleisesti) ja sen jälkeen heitellyt patjalla ja nurmikolla ja missä milloinkin. Niin täytyy myöntää että olin äimän käkenä kun naapurin 5-v tytön äiti suuttui kun annoin hänen tytön tehdä kuperkeikan. Ei kuulemma ole tehnyt eikä vielä saa. Kuulemma koulussa opetetaan. Selevä.

Nimimerkki "miten lie" -en nyt valitettavasti ihan ymmärtänyt sinun juttusi pointtia? Toki on selvää se, että lapsissa on eroja, mutta siis - mihin liittyi esim. tuo kirjoittamisesi äidin syyllistämisestä?

Meille hoettiin neuvolaa ja neurologeja myöden tosi pitkään ettei mitään hätää ole, kunnes sitten selvisikin asian todellinen laita. No, hätää ei sinänsä ollut kun mitään ei ole tehtävissä, eikä olisikaan ollut missään vaiheessa, mutta on myös monia aioita joissa vain aika näyttää totuuden. Suurin osa jutuista kuitenkin kun on oikeasti niitä että ei ole ainakaan suurempaa hätää.

Sitten täytyy sanoa, että on kyllä todella hämmentävää ollut huomata tässä muutaman vuoden aikana, miten paljon ihmisillä on outoja tapoja suhtautua asioihin - lliekö se sitten "sivistyksen puutetta" tai mitä, mutta olen kuullut kyllä yhtä sun toista. Ja moni näistä asioista ei ole sellaisai, mitkä kokisin syyllistämiseksi mutta ne ovat sellaisia, joista voin kuitenkin pahoittaa mieleni. Kaikki saavat toki elää ihan omaa elämäänsä, eikä meitä tarvitse kohdella "pumpulilla" mutta tulipa vaan esim. edellisestä kirjoituksesta mieleen että mitä tuo tieto siitä että sinun lapsesi on oppinut heittämään kuperkeikan vuoden iässä, tekee tässä ketjussa? Minun lapseni ei koskaan tule sitä oppimaankaan, ja siitä sinun ei tarvitse olla mitenkään hoomoilasena tai äimän käkenä.

Olen myös kuullut ihmisiltä, että tämä johtuu siitä että olen saanut lapseni vanhnana (olin 32 kun tyttö syntyi, ja samat geenit meillä mieheni kanssa on aina olleet, tämä ei liity ikään millään tavoin...). Olen myös kuullut suurella rintaäänellä lausuttuna että "No kyllähän KAIKKI oppivat kävelemään, ennemmin tai myöhemmin...". Käyttäessani auton Invatunnusta olen kuullut olevani laiska äiti. Liikkuessamme pyörätuolilla paikoissa tuijottamisen määrä on ihan järjetön. Pahimpia ja avoimemmin tuijottavia ovat keski-ikäiset naisihmiset. Lapset saattavat tulla kysymään että mikä tuo on - mutta ottavat asian huomattavasti aikuisia fiksummin. Eräs äiti kielsi minua kertomasta hänen 6-vuotiaalle mikä meidän lapsella on, jotta tämä kuusivuotias ei järkyttyisi/pahoittaisi mieltään. Samaan aikaan hän repii tytärtäni kädestä että "Mennään nyt kiipeilemään" - mutta minun olisi pitänyt vaan hyssytellä ja keksiä muuta ettei tämä terve lapsi järkyttyisi siitä, että toinen ei pääsekään kiipeilemään.

Toisaalta ymmärrän hyvin sen, että jokainen vanhempi haluaa olla ylpäe lapsensa osaamisesta ja saavutuksista. Onpa minunkin tehnyt monta kertaa mieli "sivaltaa" niitä joiden lapset kyllä liikkuvat hienosti mutta puhuvat tosi epäselvästi, sillä meidän liikuntavammainen puhuu todella hienosti ja tuntee kirjaimet jo kolmivuotiaana. Ja nyt kun tämän kirjoitin, tiedän että moni lukija veti herneet nenään tai pahoitti mielensä sen takia, että tämä kolahti heihin - heidän lapseensa. Siksipä pidänkin suuni kiinni, ja olen todella onnellinen tyttäreni taidoista ja otan kehut vastaan, mutta en ala niillä muualla mitenkään kehuskelemaan tai saatikka sitten sanomaan sellaisille, jotka eivät puhu että "noooh, meidän xx kyllä puhuu tosi hyvin mutta älä huoli, kyllä se teidänkin varmaan kohta oppii....".

Samaan aikaan kun toivon, että kaikki lapset saisivat elää terveinä ja ilman turhia huolia mietin, että erityislapsen vanhemmuus on niin opettavaista ja toisaalta myös niin rankkaa, että joidenkin "viisasteilijoiden" toivoisin saavan siitä maistiaisia. Mutta vain heidän takiansa, en todellakaan heidän lastensa.

Minä en kirjoittanut mitenkään erityisesti juuri sinulle.

Syyllistämisellä ja syyllistymisellä tarkoitan sitä, että kun lapsen kehitys poikkeaa joko normaalista tai siitä mitä vanhemmat odottavat/toivovat/näkevät niin lähes kaikki vanhemmat ITSE miettivät ovatko tehneet jotain väärin tai ovatko jättäneet jotakin olenniasta tekemättä. Silloin ihan viatonkin kysymys saatetaan tulkita syyllistämiseksi. Esimerkiksi jos kysyy että käytittekö kantoliinaa tai sitteriä (jos joku vaikka pohtii ostaisiko itse tai mikä olisi hyvä merkki tms) niin se voidaan tulkita että "No niin, mitäs käytit" tai "No, itsepähän et käyttänyt" - vaikka kysyjä ei todellakaan sitä tarkoittaisi.

Tieto minun lapseni kuperkeikasta liittyy siihen, että jos on omia lapsia niin niistä tulee se itselle tutuin mittapuu. Minä en siis tiedä onko oma lapseni oppinut sen kuperkeikan suhteessa keskivertoon myöhään vai aikaisin. Mutta koska se naapurin muksu on kuitenkin jo niin paljon vanhempi niin aidosti hämmästyin ettei hän a )osaa kuperkeikkaa ja b) ettei äiti halua hänen vielä osaavan. Siihen voi olla hyviä syitä, en epäile yhtään. Ja siis minä vain ihan aidosti yllätyin. Naapurin tyttö kun ei ole ainakaan tietääkseni erityislapsi. Jos on vaikka CP-lapsi niin totta helvetissä minäkin osaan odottaa erilaisuutta motorisissa asioissa.

Ikäsi ja lapsesi kehitysnäkymien välistä yhteyttä en osaa kommentoida yhtään. Uskon kuitenkin että perimä ja raskauden ja synnytyksen aikaiset tapahtumat vaikuttavat enemmän kuin äidin ikä. Toki on seikkoja joissa ikä = isompi riski.

Pyörätuolin tuijottaminen on kai refleksi, jos ei ole tottunut. Ystävälläni on CP-vamma ja siksi semmoinen kävelytuki ja sitä moni tuijottaa. Ei kai mitenkään vihamielisesti, uteliaisuuttaan ehkä. Minähän olen siinä ulkopuolinen mutta siitä en tykkää että heti oletetaan että olen avustaja. Siinä tulee tunne että ajatellaan että vammaisella ei voisi olla ystävää. Ystäväni ulosanti on muuten ihan normaali ja se hämmästyttää joskus. Tämä ei ihmetytä, koska joillakin CP-immeisillä on vaikeaselkoinen puhe. Mutta huvittaa se joskus, kun selvästi "säikähtää" toinen kun ystäväni puhuu ihan normaalisti. [Tässä nyt ei ole ideana ilmaista että olisin jotenkin sisäpiiriläinen erityistarpeisten ihmisten asioissa. En ole. Minulla on vain ystävä, jonka kautta kohtaan näitä tilanteita enemmän kuin kohtaisin ilman häntä.]

Tuo äiti joka halusi suojella lastaan... ei lapsi suojelua tarvitse ja sen toki tiedätkin. Vanhemmalla on siinä jokin asennevamma.

Sitten ne "maistiaiset" erityislapsen vanhemmuudesta... En tiedä... On perheitä joissa erityislapsen ja perheen elämä on kaikkineen ihanaa ja toisaalta on erilaisia kuvioitakin. Erityislapsi lisää esimerkiksi parisuhteen karille menon riskiä. Minusta karmeinta erityislapsiin liittyen on moniin tiloihin liittyvät kivut. Minun on kamalan vaikea hyväksyä sitä, että lapseen sattuu jatkuvasti tai joudutaan tekemään toimenpiteitä joista toipuminen on kivuliasta.

Mulla on oma lapsi toistaiseksi terveeksi arvioitu, mutta on läheltä kokemusta muistakin tilanteista. Kaikissa huonot ja kaikissa varjopuolet.

Sen ymmärrän että erityilapsen vanhemmalla on ristiriitaa siinä, että tavallaan on kuitenkin kateellinen terveille lapsille ja näiden vanhemmille ja samalla se lapsi on hirveän rakas juuri semmoisena kuin se on eikä siihen halua kenenkään tökkivän tai härkkivän. Kateellinen siis siinä mielessä että moni terveille itsestäänselvä asia on saavuttamaton tai kiven alla erityislapselle.

En oikein tiedä mistä suutuit, ap?

Hei, kiitos selvennyksistä :) En minä oikeastaan "suuttunut" mutta kuten sanoin, en vaan ehkä ymmärtänyt koaikkia viestisi pointteja liittyen tähän viestiketjuun. Mutta kiitos selvennyksestä, en tosiaan ole täällä riitaa haastamassa tai muutenkaan kiukkuisena liikenteessä. Mukavaa kesän jatkoa!

Yhteistyössä